نــــــدای نـدامـت

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه یکشنبه در سخنانی در همایش سالانه وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که طرح غرب علیه کشورش تاکنون شکست خورده، اما این به معنای پیروزی کامل دمشق نیست، هر چند نشانه‌های پیروزی دیده می‌شود. شبکه خبری «الجزیره» قطر این سخنرانی را به صورت مستقیم پوشش داد؛ امری که در خلال بحران سوریه به این شکل سابقه نداشت. مساله مهم‌تر حتی اقدام شبکه «الجزیره» در ذکر عنوان صحیح برای بشار اسد بود. «الجزیره» پس از گذشت قریب به هفت سال از بحران سوریه، یکشنبه زیرنویس کرد: «بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه.» این شبکه طی سال‌های گذشته که جنگ علیه سوریه آغاز شد، بشار اسد را «رئیس رژیم» می‌نامید و تروریست‌ها و شورشیان مسلح را «انقلابیون» می‌خواند.

  نقش الجزیره در بحران سوریه بحران سوریه که از نقطه کوچکی در درعا در جنوب سوریه شروع شد تنها به دلیل مانورهای رسانه‌ای «الجزیره» و «العربیه» تبدیل به یک بحران بزرگ شد. چراکه این دو شبکه وابسته به قطر و عربستان با بزرگنمایی در بحران سوریه باعث اعزام تروریست‌ها زیادی به سوریه شدند و به این ترتیب جنگ 6 ساله سوریه را رقم زدند. امیر حمد بن خلیفه آل‌ثانی پادشاه سابق قطر که در سال ۱۹۹۵ در کودتایی آرام پدرش را از سلطنت خلع کرد در سال ۱۹۹۶با تشکیل شورایی هفت‌نفره از وزارتخانه‌های گوناگون دستور تاسیس شبکه الجزیره را صادر کرد. این شبکه با پخش فیلم‌های سخنرانی بن‌لادن، پس از واقعه تروریستی 11 سپتامبر برای اولین بار در غرب به شهرت رسید. «الجزیره» با شروع بحران سوریه اقدام به پخش تصاویر و فیلم‌هایی از این بحران با جهت‌دهی علیه نظام سوریه کرد. این اقدام به قدری تشدید شد که تلویزیون سوریه از الجزیره به‌عنوان دستگاه فتنه‌افکنی قطر یاد کرد.  علی هاشم، خبرنگار مستعفی «الجزیره» قطر در مورد نقش قطر و الجزیره در بحران سوریه اعلام کرده که الجزیره قطر در مقابل قاچاق هر دستگاه ارتباطی ماهواره‌ای داخل خاک سوریه و رساندن آن به دست مخالفان 50 هزار دلار پرداخت کرده است. به این ترتیب این شبکه که مجری سیاست‌های پادشاهان قطر بود تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های مخالف سوریه شد. برجسته‌ترین سیاست شبکه «الجزیره» در طول بحران سوریه مربوط به منفور و ظالم نشان دادن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بوده است. «الجزیره» با شروع ناآرامی‌ها در سوریه اقدام به انتشار مطالب و تصاویر بعضا جعلی توسط عوامل ضددولتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف و سایت‌های اینترنتی کرد، حتی این شبکه با نادیده گرفتن جنایت‌های تروریست‌ها در سوریه سهم ویژه‌ای را در ایجاد جو ضدسوری در جهان عرب ایفا کرد.  «احمد منصور»، مجری شبکه «الجزیره»، در صفحه خود در فیسبوک در سال گذشته و هم‌زمان با نبرد ارتش عراق علیه داعش در فلوجه نوشت: «نبرد فلوجه یک دروغ است. این نبرد علیه شهر قهرمان‌ فلوجه و مردم پایدار آن است که در سال 2004، در دو نبرد، عظمت آمریکا را در هم شکستند.» منصور، در ادامه پیام خود، برای داعش در فلوجه آرزوی موفقیت کرد و گفت: «به خواست خدا این بار نیز فلوجه نیروهای مورد حمایت ایران را شکست خواهد داد.» در واقع شبکه «الجزیره» تروریست‌های مستقر در عراق و سوریه را از لحاظ رسانه‌ای پوشش داده و هر عملیات نظامی ضد گروه تروریستی داعش اجرا می‌شد، شبکه «الجزیره» در عملکردی شبیه شیپور تبلیغاتی داعش، تبلیغاتی منفی ضدارتش عراق و سوریه منتشر می‌کرد. پایگاه «الحدث» سوریه نیز در مورد فعالیت‌های «الجزیره» گزارش داد که الجزیره طی سال‌های گذشته رقم‌های نجومی را برای «جعل تصاویر ویدئویی» هزینه کرد تا تخریب، قتل، نابودی و غارت تروریست‌ها را در راستای «اقدامات انقلابی» تروریست‌ها جلوه دهد.

  عقب‌نشینی الجزیره اما در شرایط کنونی دو عامل باعث شده است تا الجزیره به تدریج در حال عقب‌نشینی در برابر نظام سوریه باشد. در درجه اول اختلافات قطر و عربستان باعث شده است سیاست‌های منطقه‌ای قطر نیز شاهد تغییراتی باشد. عامل مهم دیگر که مهم‌تر از اولی است شکست تروریست‌ها در سوریه است. در واقع پیروزی ارتش سوریه که در حال پاکسازی آخرین مناطق سوریه از داعشی‌هاست باعث شده حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها نیز به تدریج در برابر بشار اسد عقب‌نشینی کنند. الجزیره نیز این مهم را دریافته و برای اولین‌بار پس از 6 سال بشار اسد را به‌عنوان رئیس‌جمهور سوریه مورد خطاب قرار داده است.  این عقب‌نشینی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد چراکه «الجزیره» با داشتن 50 میلیون بیننده در جهان  می‌تواند سهم مهمی در تغییر نگاه‌ها نسبت به نظام سوریه شود. چراکه در 6 سال گذشته رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با تبلیغات وسیع خود، چهره‌ای منفی از سوریه را به نمایش گذاشته‌اند.