بحران های خوزستان را جدی بگیریم ثروتمندانِ فقیر

گروه اقتصادی- ژوبین صفاری: روی نفت و گاز خوابیده است اما انواع و اقسام مشکلات اقتصادی را دارد. خوزستان، این سرزمین دل خون که جز قهر طبیعت، در تمام سال های پس از جنگ دیده نشد و امروز اشتغال و اقتصاد آن در شرایط خوبی قرار ندارد. استانی که 8 سال زیر هجوم آتش دشمن ماند تا امروز همه ایران آسوده از کامل بودن گربه اش به تمامیت آن ببالد. باورش اما سخت است که هنوز با گذشت 27 سال از پایان جنگ هنوز هم حال اقتصاد و اشتغال آن خوب نیست. باورش سخت است که علیرغم قابلیت های فراوان در کشاورزی، گردشگری و حمل و نقل دریایی هنوز هم نمی توان این استان را ثروتمند نامید. خوزستان این روزها بحران زده است. فقر و گرسنگی، بیکاری، تبعیض ، عدم امنیت کافی، مشکلات آب آشامیدنی و معضلات فاضلاب، مشکلات سوخت، تنش و تضادهای طبقاتی، تفرقه‌های قومی، مسائل حاشیه نشینی، آثارو تبعات به‌جامانده از جنگ تحمیلی از مشکلات است که این استان از آنها رنج می‌برد. نام شهرهای آن آبادان و خرمشهر است و تنها یک نام از آن ها باقی است و نه آبادی و خرمی که روزی داشته اند.
به طور قطع منابع دولت کفاف ایجاد شغل در هشتمین استان پهناور کشور نمی کند و نیاز به ورود سرمایه دارد. دست هایی که باید فضای کسب و کار را تسهیل کند معطوف به قوه یا نهاد خاصی نیست بلکه یک اجماع حاکمیتی و عمومی نیاز دارد. یادمان باشد اقتصاد نفتی ایران همان اقتصاد نفتی خوزستان است که برایش سال ها خون دل خورده اند. وضعیت این استان مانند سایر استان های مشابه از نامساعد بودن گذشته است و با این روند روزهای بدتری را پیش روی خود می بیند. چنانچه ابراهیم نکو نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در این خصوص به «ابتکار» می گوید:« اگر وضعیت خوزستان به همین منوال پیش رود و مورد بی مهری قرار گیرد منجر به بحران در لایه های مختلف اجتماع و مخدوش شدن فرهنگ در این مناطق می شود و شاید در سال های آینده چیزی از آن باقی نماند.»
در این شرایط اما دعواهای سیاسی و هجمه های علیه هم زخمی را مرهم نمی بخشد. این استان نیاز به همگرایی دارد. نیاز به ادای دین دارد. دینی که 27 سال است بر دوش همه مردم و مسئولان مانده است.
بی بهره از ثروت بی کران


نفت، گاز، بندر، کشاورزی و گردشگرانی که سال های سال نوروز خود را در شهرهای استان خوزستان گذراندند مواردی است که این استان را ثروتمند کرده است. ثروتی که البته مردم شهرهایش بهره چندانی از آن نبرده اند.
علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» می گوید: نه تنها در صنعت نفت که خوزستان قابلیت های زیادی در صنعت گردشگری، کشاورزی و... دارد. در استان خوزستان فرصت های بسیاری وجود دارد اما مجریان باید فضا را برای استفاده از این قابلیت ها فراهم کنند.
وی می افزاید: زمانی در کشور نقدینگی به اندازه کافی داشتیم و نفت قیمت بالایی داشت اما در حال حاضر درآمد نفتی چندین برابر کاهش یافته است و اقتصاد مبتنی بر نفت، طبیعی است که توان کافی نداشته باشد. در این شرایط باید در بحث سرمایه گذاری به خصوص در استان خوزستان تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.
بحران بیکاری خوزستان از نگاه ملی
علی ساری در ادامه اظهار می کند: اگر بخواهیم مسئله اشتغال را در کل کشور و استان خوزستان مورد بحث قرار دهیم. باید گفت متاسفانه در شرایطی هستیم که نقدینگی کشور با کاهش روبرو است که نمی توان به سادگی از آن گذشت. تولید هر شغل هزینه خاص خود را دارد و طبیعی است که دولت با هزینه جاری فراوانی که دارد از پس ایجاد شغل بر نیاید. این موضوع با شرایط موجود از دست دولت خارج است.
نماینده مردم اهواز تصریح می کند: اینکه دولت در سیاست خارجی گام برداشته و روابط خود را به طور ویژه ای بهبود بخشیده تا فضا برای ایجاد شرایط سرمایه گذاری مهیا شود قابل تقدیر است. اما نیاز است که تمامی آحاد جامعه و تمام طیف های سیاسی برای بهتر شدن وضعیت بکوشند. مورد هجمه قرار دادن دولت راه حل مناسبی نیست. نمایندگان مردم خوزستان نیز تا اینجا منفی بافی علیه دولت نکردند و از وجه ملی به موضوعات نگاه کردند.
وقتی دست سرمایه گذاران را بسته اند
به طور قطع ایران و خوزستان همواره محل مناسبی برای سرمایه گذاری است. بعد از جنگ تحمیلی بسیاری از توانگران قصد داشتند با بازگشت خود به اقتصاد شهرهای خود کمک کنند. اما فضا برای تسهیل در استفاده از این قابلیت ها ایجاد نشد. در نتیجه مهاجران جذب مرکز و استان های بزرگتر شدند. علی ساری به «ابتکار» می گوید: درمورد استان خوزستان شرایط خاص تر است چرا که منابع ثروت کشور در این استان است اما متاسفانه کمترین میزان سهم را از اشتغال دارا
هستیم .
در این شرایط چاره ای جز باز شدن راه برای سرمایه گذاری بیشتر وجود ندارد. سرمایه گذاران زیادی وجود دارند که علاقه مند هستند در کشور سرمایه گذاری کنند اما آن قدر بوروکراسی اداری دست و پاگیر وجود دارد که ریسک سرمایه گذاری بالا می رود. سرمایه گذاران تضمین قطعی دولت را نیاز دارند مشابه آنچه در صنعت هوایی رخ داد. بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا از طریق سرمایه گذاری در دورانی که برجام هم رخ داده است وضعیت اقتصادی این استان ها بهتر شود.
بحران خطرناک خوزستان
همچنین «ابراهیم نکو» نماینده پیشین در مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» می گوید: متاسفانه استان خوزستان و شهرستان های مشابه آن معمولاً با داشتن با منابع غنی همچنان شاهد عدم برخورداری از امکانات در آن ها هستیم. باید گفت محرومیت ها به اشکال مختلف خود را در این مناطق نشان می دهد و اگر خوزستان به همین منوال پیش رود و مورد بی مهری قرار گیرد منجر به بحران در لایه های مختلف اجتماع و مخدوش شدن فرهنگ در این مناطق می شود.
وی می افزاید: محرومیت ها عمرانی و آبادی در شهرها و روستاهای خوزستان می تواند برخی از این مناطق را به مخروبه تبدیل کند و در نهایت با مهاجرت انسانی چیزی از آن باقی نماند. که این روند باز می تواند مناطق مهاجر پذیر را دچار مشکل کند. در حقیقت توجه به این استان ها نیاز به برنامه ریزی اصولی با افق دید مشخص دارد تا این استان ها و از جمله خوزستان را از هرگونه خطر بحران آفرینی مصون بدارد.
نکو یادآور می شود: اعتراض مردم استان هایی مانند خوزستان برخوردار نبودن از درآمدهای منابعی است که در آن وجود دارد. اگر توجه جدی به این صورت گیرد می توان حتی مهاجرینی که از این شهرها رفته اند را بازگرداند. اما زمانی که از حداقل ها هم برخوردار نیستند مردمی که توانایی دارند را نیز از آنجا فراری می دهد.
سایر اخبار این روزنامه