اظهارات اژه ای درباره کروبی، پرونده احمدی نژاد و حکم ادمین های تلگرامی

دانش پور- صدور حکم حبس برای مدیران تلگرامی، افزوده شدن مطالبی به  پرونده احمدی نژاد،  صدور حکم برای 17 استاندار و فرماندار  و  واکنش  راجع به خبر برآورده شدن یکی از خواسته‌های مهدی کروبی و دروغ محض خواندن آن از مهم ترین موضوعات صد و شانزدهمین نشست سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران رسانه‌ها  بود.حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای روز گذشته در این نشست در پاسخ به سوالی درباره برخورد دستگاه قضایی با متخلفان گفت: یکی از مسائل مورد عنایت قوه قضائیه در سال‌های اخیر و به ویژه از سال 94 به بعد، برخورد با متخلفان و کسانی است که در داخل یا خارج از دستگاه قضا به نام قوه قضائیه تخلف و به حیثیت دستگاه قضا، خدشه وارد می‌کنند. وی ادامه داد: یکی از اقدامات دستگاه قضا در این باره،  بازرسی‌های پنهانی و یک بخش هم انجام بازرسی‌ها به صورت آشکار است که دادسرای انتظامی قضات در این حیطه ورود می‌کند. مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز بیشتر از گذشته در این زمینه فعالیت می‌کند. همچنین مرکز ارتباطات قوه قضائیه از طریق ارتباطاتی که با مردم دارند، گزارش تخلفات را دریافت می‌کنند.
وی افزود: سامانه 1580 نیز توسط  مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، راه اندازی شده است که مردم از طریق این شماره مسائل خود را مطرح می‌کنند.
سخنگوی دستگاه قضا درباره اقدام متقابل دستگاه قضایی در برابر اقدامات آمریکا توضیح داد:  از جمله پرونده‌ای که به تازگی منجر به صدور حکم شده مربوط به کسانی است که به بمباران شیمیایی که برخی کشورهای غربی و آمریکا در آن نقش داشتند، شکایت کردند. در رابطه با 18 نفر که از این موضوع صدمه دیدند، کشور آمریکا 9 هزار و 303 میلیارد ریال جریمه مالی شده است. البته بیش از 18 نفر هستند، اما فعلا این تعداد شکایت منجر به صدور حکم شده است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری نیز اظهار کرد: من خبری درباره این موضوع نشنیدم اما با واسطه از طریق دفتر گفته شد که حکم این پرونده صادر شده است ولی تا اواخر هفته گذشته ابلاغ نشد و از آن جا که این حکم قابل اعتراض است نمی‌توانم درباره آن چیزی بگویم و باید منتظر قطعی شدن حکم باشید.


آخرین وضعیت پرونده‌ مدیران کانال‌های تلگرامی
سوال یکی دیگر از خبرنگاران به پرونده مدیران تلگرامی مربوط بود و این که آیا این  پرونده منجر به صدور حکم شده است؟ سخنگوی دستگاه قضا گفت: درباره این افراد دو یا سه پرونده تشکیل شده بود؛ یک پرونده 14 متهم داشت که کیفرخواست زده شده بود و دادگاه بدوی هم حکم صادر کرده  که در این مورد مجازات‌ها  از 91 روز حبس تا پنج سال حبس و جزای نقدی بود. در مورد دیگر هشت نفر بودند که دادگاه شان تمام شده، آخرین دفاع اخذ شده، اما این که حکم شان صادر شده باشد یا نه نمی‌دانم؛ اما تا آخر هفته گذشته حکم صادر نشده بود. پرونده دیگری هم هست که در دادسرا مفتوح است.
ارسال پرونده جرایم انتخاباتی 12 استاندار و فرماندار به دادگاه
محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مقام معظم رهبری به شدت در مورد تخلفات انتخاباتی گلایه داشتند و تاکید کردند که نسبت به آن برخورد شود، آیا در این پرونده‌ها  تحول جدیدی رخ داده یا خیر؟ توضیح داد: در مورد مسائل انتخاباتی دو بخش وجود دارد. یکی تخلف و دیگری جرم. تخلف مربوط به قوه‌ قضائیه نیست، اما در موضوعات مربوط به جرم در حال رسیدگی است و نسبت به 12 استاندار و فرماندار کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارجاع شده،  ولی دادگاه هنوز برگزار نشده است. در استان‌ها  هم 17 مورد محکومیت صادر شده که شامل حبس و جزای نقدی بوده و 24 مورد هم برائت حاصل شده است. تعداد بیشتری هم در حال رسیدگی است ولی در تهران هنوز حکمی صادر نشده است.
وی افزود: برخی جرایم انتخاباتی مستقیم به دادگاه می‌رود که دادگاه هنوز حکم صادر نکرده و آن‌ها  که باید در دادسرا بررسی شوند تا کیفرخواست صادر شود 200 یا 300 مورد در تهران و غیر تهران در حال رسیدگی است و برای تعدادی هم قرار موقوفی تعقیب صادر شده است. برخی موارد هم درباره مسائل مربوط به انتخابات بوده نه خود انتخابات.
سوالی درباره اتهام جاسوسی  و دادگاه نویسنده کتاب شنود اشباح
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر این که مطرح شده آقای «ر.گ» نویسنده کتاب شنود اشباح و مدیر یک سایت به اتهام جاسوسی 9 ماه است که در بازداشت به سر می‌برد، آیا برای این فرد دادگاه برگزار می‌شود؟ اظهار کرد: آخرین خبر را ندارم ولی قرار بود در هفته گذشته دادگاه این فرد برگزار شود اما این که بازداشت است را خبر ندارم. این موضوع امنیتی است و از بیان جزئیات معذورم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که گفته شده بود خبرنگارانی در برخی خبرگزاری‌ها با اسرائیل همکاری می‌کنند یاد آور شد : این سوال کلی است، یک سری مسائل امنیتی بود که اکنون نیست. این که چه چیزی ثابت شده باشد یا نباشد را نمی‌دانم.
ادعای انجام درخواست اول کروبی دروغ محض است
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که مطرح کرد: با توجه به درخواست آقای کروبی مبنی بر خروج نیروهای امنیتی از منزل و همچنین درخواست محاکمه علنی ایشان و از آن جا که مورد اول انجام شده،  به درخواست دوم چه زمانی رسیدگی می‌شود؟ گفت: چه کسی گفته انجام شده است، این ادعا دروغ محض است. بهتر است هر موضوعی را از جنبه‌های مختلف تفکیک کنیم و اقدام مناسب را در نظر بگیریم؛ زیرا ممکن است حق مطلب ادا نشود.
وی ادامه داد: اقدامات مجرمانه‌ای در سال‌های 88 و 89 اتفاق افتاد و عده‌ای مقابل قانون قرار گرفتند. تخریب اموال عمومی، اهانت، تهمت، افترا و سلسله اقدامات مجرمانه‌ای توسط این افراد انجام شد و از همان زمان دستگاه‌های مسئول مشغول برخورد با مجرمین شدند. در این راستا عده‌ای دستگیر شدند، عده‌ای با رافت اسلامی مجازات و محاکمه شدند. برای مثال اگر نیاز به وکیل داشتند برای آن‌ها  وکیل معاضدتی گرفته شد. برخی که سنین پایین‌تری داشتند یا اظهار ندامت کردند، قبل از تحمل کیفر مشمول عفو و آزاد شدند.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان این که در این راستا اقدامی هم توسط شورای عالی امنیت ملی در سال 89 برای بعضی از کسانی که در راس بودند انجام شد،  اظهار کرد: آن تصمیم منجر به محصور شدن بعضی از افراد شد. آن مصوبه همچنان به قوت خود باقی است. هر فردی که در زندان یا در حصر است شاید مشکلات خانوادگی و یا این که نیاز به بهداشت و درمان داشته باشد. باید به این مشکلات در حد قانونی و تا جایی که امکان دارد رسیدگی شود. این کار انجام می‌شود و روال عادی و معمولی دارد. به محصورین هم همین طور رسیدگی می‌شود.
محسنی‌اژه‌ای افزود: به تازگی برخی از محصورین که به بیمارستان رفتند، پزشکان‌شان مدعی شده‌اند سرویسی که شما به این افراد داده‌اید به مقامات درجه یک کشور مانند روسای سه قوا و... داده نشده است.
وی افزود: برخی از افراد کاسب‌کار سیاسی هستند و دروغ می‌گویند دلشان هم برای زندانی و محصور نمی‌سوزد و به فکر مسائل سیاسی و جناحی خود هستند، جوسازی می‌کنند.
 نکته دیگر این که قاطعانه و به صراحت می‌گوییم قوه قضائیه در مقابل فضاسازی و جوسازی منفعل نخواهد بود. همه کسانی که پنبه در گوش گذاشته اند آن را در بیاورند، ما تحت تاثیر جو اقدامی نخواهیم کرد.
وی افزود: گاهی این جوسازی‌ها  به ضرر کسی است که فکر می‌کند به نفع آن اقدامی انجام می‌شود. البته منظورم غیر از کاسب‌کاران سیاسی است. نکته آخر این که تلاش بر این بوده که تحت شرایط سیاسی اجازه ندهیم از انصاف و اعتدال خارج شویم و به کسی فشار بیشتری آورده شود. کسی که در حصر است نیازهایی دارد و این چنین نیست که به واسطه فضاسازی که برخی‌ها انجام می‌دهند بگوییم چون فلان کار را کرد درمان نشود یا مشکل خانوادگی اش برطرف نشود.
وی تصریح کرد: در مورد خواسته اول آقای کروبی دروغ محض است. در مورد خواسته دوم نیز تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی برقرار است، موضوع به قوت خود باقی می‌ماند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که توسط فراکسیون امید  کمیته رفع حصر تشکیل شده است آیا در صورت به نتیجه رسیدن اقدام این کمیته، دستگاه قضایی آمادگی برگزاری دادگاه سران فتنه را دارد، گفت: تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی برقرار است، مطابق آن عمل می‌شود و هر وقت مصوبه برداشته شد، قوه قضائیه به وظیفه خود عمل می‌کند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد آن‌هایی که خود را می‌خواستند به عنوان اپوزیسیون نشان دهند و امروز در حصر هستند، اگر روزی نباشند و از دنیا بروند قوه قضاییه فکر آن روز را کرده و اگر این اتفاق بیفتد آمریکا حرف‌های زیادی خواهد زد، گفت: ممکن است من و شما هم بمیریم. هنگام کار و در خانه، تفاوتی ندارد. باید مسائل را با توجه به جمیع موارد و مبنای حقوقی و قانونی نگاه کرد. ما کاری به حرف‌هایی که آمریکا قرار است بزند نداریم. حتما باید با رعایت مصالح و منافع نظام و موارد حقوقی عمل کرد، به توصیه شما هم دقت می‌شود.
تفهیم اتهام به 3  نفر در پرونده توهین به رئیس جمهور در روز قدس
محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده توهین به رئیس جمهور در روز قدس گفت: افرادی شناسایی و به دادستانی معرفی شده‌اند. از ۷ نفر تحقیق شده و ۳ نفر تفهیم اتهام شده‌اند.  وی افزود: پرونده در دادسرا مفتوح است.
قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان در حال اجراست
وی درباره قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های وزیران که مربوط به اصل 142 قانون اساسی و الان معطل آیین نامه اجرایی است نیز گفت: این قانون در حال اجراست و همین روزها برای وزیران و کسانی که مشمول این قانون هستند اجرا می‌شود؛ همچنین برای افراد جدیدی نیز که وارد دولت می‌شوند طبق ماده یک اجرا خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: راجع به ماده 2 این قانون ابهاماتی وجود دارد. دو  بحث وجود دارد یکی این که ابهامی در قانون است و دیگر این که زیرساخت‌های این مسئله برای همه کسانی که مشمول ماده 2 به بعد شده‌اند آماده نیست. برخی از آن‌ها  واگذار شده به آیین‌نامه؛ آیین‌نامه نباید نه فراتر از قانون و نه محدودکننده قانون باشد، گویا به خود قوه قضاییه اجازه داده برخی موردها را تثبیت کند.
وی افزود:‌ این مسئله در حال رفع و رجوع است و طبق روال عادی باید آیین‌نامه نوشته شود، اما عبارتی آمده که گویا به خود قوه قضاییه اجازه داده موردی را تثبیت کند که جنبه قانونی داشته باشد؛ بنابراین باید بگویم بخشی از ماده یک در حال تصویب است.
دستگیری فردی که  100 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشت
آخرین وضعیت پرونده تخلفات مالیاتی، سوال دیگری بود که محسنی اژه‌ای در پاسخ به آن  گفت: در مورد این تخلفات کسانی که باید با آن‌ها  برخورد شود برای مثال کارمندها و یا دلالانی هستند که تبانی می‌کنند برای این که فرار مالیاتی انجام شود. قوه‌ قضاییه این افراد را شناسایی می‌کند. برای مثال در شهر ری 12 نفر که برخی کارمند و برخی دلال و جاعل بودند اقداماتی را انجام دادند که پرونده‌شان در مرحله رسیدگی دادسراست. همچنین در گیلان پرونده‌ای مطرح است که پیش از این در تهران برای فردی تشکیل شده بود. این فرد بیش از 100 میلیارد فرار مالیاتی داشت. در این راستا افراد دستگیر شدند، خود این فرد هم در تهران در زندان بود؛ در نتیجه پرونده گیلان به تهران منتقل ‌شد.
مطالب جدیدی درباره احمدی نژاد رسیده است
خبرنگار دیگری با اشاره به این که رئیس دولت نهم و دهم گفته بود که پاک‌ترین دولت است سوال کرد با توجه به این موضوع خبری از آخرین وضعیت پرونده‌های این دولت بدهید. محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: بله، پرونده در این باره وجود دارد و در حال رسیدگی است. هر کسی هم صحبتی می‌کند ما ضامن حرف‌هایش نیستیم. وی در پاسخ به این سوال که  مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت در نشست خبری از صدور اطلاعیه این تشکل برای درخواست محاکمه احمدی نژاد از قوه قضائیه خبر داده است و این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ توضیح داد: قبلا پرونده‌ای تشکیل شده بود که در حال رسیدگی است. همچنین در ماه‌های اخیر و هفته‌های اخیر هم مطالب جدیدی رسیده که در حال رسیدگی است.
بخشی از هشت هزار میلیارد تومان پرونده ذخیره فرهنگیان معوقات است
خبرنگار دیگری از معاون اول قوه‌ قضائیه پرسید: آیا آخرین رقم اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان از هشت هزار میلیارد تومان بیشتر شده و چه مقدار از این مبلغ به صندوق بازگشته است؟ که وی افزود: مجموع رقم بیش از هشت هزار میلیارد تومان بود، اما همه این‌ها  اختلاس نیست. برخی مربوط به معوقاتی بود که خارج از قانون پرداخت شده بود و تخلف و جرم محسوب می‌شد، اما اختلاس نیست. ولی درباره این مقدار که راجع به چند نفر یعنی حدود پنج یا شش نفر بود، ترتیباتی داده شده است.
محسنی‌ اژه‌ای خاطرنشان کرد: مقداری برگشته است و برای مقداری دیگر در حال مذاکره هستند که به نحوی بازگردانده شود و املاکی که خیلی بالاتر از قیمت واقعی خود به طریق تهاتر و غیره فروخته شده بودند توقیف شده است و در اختیار بانک یا صندوق ذخیره قرار گرفته تا زمانی که حکم صادر شود. اموال باید کارشناسی شود. نمی‌توان رقم دقیق را تا زمانی که کیفرخواست صادر نشده اعلام کرد؛ بنابراین ممکن است کم یا زیاد شود.
مورد خاصی دارید اعلام کنید
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خراسان  مبنی بر این که  بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه  کارکنان ستادی  وزارت بهداشت مجاز به فعالیت در بخش غیردولتی درمانی، تشخیصی و آموزشی نیستند ولی گفته می‌شود وزیر بهداشت و بخشی از مدیران  این وزارتخانه در بخش خصوصی درمان سهام دارند و از بابت فعالیت‌های پزشکی منتفع می‌شوند آیا سازمان بازرسی کل کشور نباید در این باره ورود کند؟ گفت: درباره این موضوع اگر مورد خاصی را مدنظر دارید  به بازرسی اعلام کنید تا بررسی کنند،  نمی‌شود بدون آن که متن قانون را خواند و نحوه کار آن‌ها  را در نظر گرفت در این گونه نشست‌ها  به این صورت قضاوت کرد که خلاف قانون عمل کرده اند. وی افزود: به هر صورت اگر موارد خاصی هست به بازرسی خودشان یا بازرسی کل کشور اطلاع بدهید تا رسیدگی شود. اگر به من هم بدهید رسیدگی می‌کنم تا ببینم  آیا خلاف قانونی انجام شده است یا خیر؟