سخنگوی قوه قضاییه: موارد جدیدی به پرونده احمدی نژاد اضافه شده است

بخش خبری: سخنگوی قوه قضاییه در صد و شانزدهمین نشست خبری خود در باره موضوعات مختلف از جمله پرونده رئیس جمهوری سابق، پرونده املاک شهرداری، پرونده متهمان کانال‌های تلگرامی و... سخن گفت.
به گزارش خبرنگار ما، محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی در باره پرونده احمدی نژاد واینکه با توجه به اظهارات مصباحی مقدم سخنگوی جبهه روحانیت مبارز درباره محاکمه احمدی نژاد، آیا این موضوع انجام می‌شود یا نه گفت:: پرونده‌ای در باره رئیس‌جمهور سابق تشکیل شده و در ماه‌ها و روزهای اخیر مطالب جدیدی رسیده که پرونده درحال رسیدگی است.
سخنگوی دستگاه قضا، درباره روند برخورد دستگاه قضایی با متخلفان در این دستگاه نیز گفت: همان‌طور که در نشست‌های متعدد گفته‌ام، یکی از مسائل مورد عنایت قوه قضائیه در سال‌های اخیر، برخورد با متخلفان و کسانی است که در داخل یا خارج از دستگاه قضا به نام قوه قضائیه تخلف می‌کنند و به حیثیت دستگاه قضا، خدشه وارد می‌آورند. یکی از اقدامات دستگاه قضا در این رابطه، بازرسی‌های پنهانی است که توفیقات خوبی هم داشته است. یک بخش هم انجام بازرسی‌ها به صورت آشکار است که دادسرای انتظامی قضات در این حیطه ورود دارد. مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه فعال‌تر از گذشته در این زمینه ورود کرده است. همچنین مرکز ارتباطات قوه قضائیه از طریق ارتباطاتی که با مردم دارند، گزارشات تخلفات را دریافت می‌کنند.
آخرین وضعیت پرونده‌ مدیران کانال‌های تلگرامی


سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری گفت: با واسطه شنیدم در اواخر هفته گذشته حکم صادر شده، ولی هنوز ابلاغ نشده، اما چون حکم قابل اعتراض است از بیان جزئیات آن معذورم. حکم صادر شده، ولی نمی‌دانم ابلاغ شده یا خیر؛ ممکن است در ظرف این یکی دو روز ابلاغ شود.
خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که مطرح شده عده‌ای از مدیران وزارت مسکن بازداشت شده‌اند، آیا در اینباره اختلاسی در کار بوده؟ که محسنی‌ اژه‌ای پاسخ داد: یک موردی در استان سمنان بوده که پرونده با اتهام مفاسد مالی تشکیل شده و در مرحله مقدماتی در دادسرا است. بله اخیرا افرادی به اتهام مسائل مالی بازداشت شده‌اند. این افراد در تاریخ دهم مرداد ماه بازداشت شدند و پرونده درحال رسیدگی است، البته یک مورد هم در استان قزوین بود.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا پرونده مدیران تلگرامی منجر به صدور حکم شده یا خیر گفت: درباره این افراد که ادمین کانال‌های تلگرامی بودند دو یا سه پرونده تشکیل شده بود؛ یکی درباره 14 متهم بود که کیفرخواست زده شده بود و دادگاه بدوی هم حکم صادر کرده که در این مورد مجازات‌ها از 91 روز حبس تا 5 سال حبس و جزای نقدی بود. در موردی دیگر 8 نفر بودند که دادگاه شان تمام شده، آخرین دفاع اخذ شده، اما اینکه حکم شان صادر شده باشد یا نه نمی‌دانم؛ اما تا آخر هفته گذشته حکم صادر نشده بود. پرونده دیگری هم هست که در دادسرا مفتوح است.
ارسال پرونده 12 استاندار و فرماندار به دادگاه درباره جرائم انتخاباتی
محسنی‌ اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حقوق قضات و کارمندان بسیار متفاوت است و قضات بیشتر از کارمندان حقوق دریافت می‌کنند، قوه‌ قضائیه در این باره تلاش کرده که حقوق کارمندان افزایش داشته باشد یا خیر؟ گفت: اینکه تفاوتی بین حقوق کارمندان و قضات باشد، بله ممکن است. در یک زمانی ممکن است این حقوق بین یک قاضی و یک کارمند مساوی باشد و در مواردی هم حقوق کارمند از قاضی بیشتر است، اما عموما به طور طبیعی حقوق قاضی از حقوق کارمند بیشتر است.
خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که اخیرا مجلس مصوبه‌ای مبنی بر تحفیف مجازات اعدام مربوط به مواد مخدر در دست دارد، در صورت تصویب و قانونی شدن این تخفیف شامل محکومان فعلی و قبلی هم می‌شود؟ که محسنی‌ اژه‌ای پاسخ داد: این موضوع هنوز فرآیند قانونی خود را طی نکرده، شورای نگهبان باید نظر بدهد ولی بله، افراد قبل را هم در برخی موارد شامل می‌شود. وقتی مرحله نهایی طی شد چند مطلب را در این باره مطرح می‌کنم.
محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری به شدت در مورد تخلفات انتخاباتی گلایه داشتند و تاکید کردند که در اینباره برخورد شود، قوه‌ قضائیه هم تاکید داشت که در اینباره رسیدگی می‌کند، آیا در این پرونده‌ها تحول جدیدی رخ داده یا خیر؟ توضیح داد: در مورد مسائل انتخاباتی دو بخش وجود دارد. یکی تخلف و دیگری جرم. تخلف مربوط به قوه‌ قضائیه نیست، اما در موضوعات مربوط به جرم درحال رسیدگی است و در اینباره هم باید گفت دو موضوع وجود دارد. یکی آن مواردی است که در صلاحیت استانی است و پرونده در استان‌ها بررسی می‌شوند و یک سری هم بر حسب مسئولیت‌ها باید در تهران رسیدگی شود. نسبت به 12 استاندار و فرماندار کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارجاع شده است، ولی دادگاه هنوز برگزار نشده است. در استان‌ها هم 17 مورد محکومیت حاصل شده که شامل حبس و جزای نقدی بوده و 14 مورد هم برائت حاصل شده است. تعداد بیشتری هم درحال رسیدگی است ولی در تهران هنوز حکمی صادر نشده است.
وی افزود: برخی جرائم انتخاباتی مستقیم به دادگاه می‌رود که دادگاه هنوز حکم صادر نکرده و آنها که باید در دادسرا بررسی شوند تا کیفرخواست صادر شود 200 یا 300 مورد در تهران و غیر تهران درحال رسیدگی است و تعدادی هم قرار موقوفی تعقیب صادر شده است. برخی موارد در مورد مسائل مربوط به انتخابات بوده نه خود انتخابات.
قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان درحال اجراست
وی در پاسخ به سوالی درباره قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های وزرا که مربوط به اصل 142 قانون اساسی است و الان معطل ایین نامه اجرایی است، گفت: این قانون درحال اجراست و در همین روزها برای وزرا و کسانی که مشمول این قانون هستند اجرا می‌شود؛ همچنین برای افراد جدیدی نیز که وارد دولت می‌شوند طبق ماده یک اجرا خواهد شد.
واکنش محسنی‌اژه‌ای به خواسته‌های حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی
محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به درخواست آقای کروبی مبنی بر خروج نیروهای امنیتی از منزل و همچنین درخواست محاکمه علنی ایشان و با توجه به اینکه مورد اول انجام شده به درخواست دوم چه زمانی رسیدگی می‌شود؟ گفت: چه کسی گفته انجام شده است، این ادعا دروغ محض است. لازم است در این خصوص توضیحاتی بدهم. بهتر است هر موضوع را از جنبه‌های مختلف تفکیک کنیم و اقدام مناسب را در نظر بگیریم؛ زیرا ممکن است حق مطلب ادا نشود.
وی عنوان کرد: اقدامات مجرمانه‌ای در سال‌های 88 و 89 اتفاق افتاد و عده‌ای مقابل قانون قرار گرفتند. تخریب اموال عمومی، اهانت، تهمت، افترا و سلسله اقدامات مجرمانه‌ای توسط این افراد صورت گرفت و از همان زمان دستگاه‌های مسئول مشغول برخورد با مجرمین شدند. در این راستا عده‌ای دستگیر شدند، عده‌ای با رافت اسلامی مجازات و محاکمه شدند. برای مثال اگر نیاز به وکیل داشتند برای آنها وکیل معاضدتی گرفته شد. برخی که سنین پایین‌تری داشتند یا اظهار ندامت کردند، قبل از تحمل کیفر مشمول عفو شده و آزاد شدند.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در این راستا اقدامی هم توسط شورای عالی امنیت ملی در سال 89 نسبت به بعضی از کسانی که در راس بودند صورت گرفت، اظهار کرد: آن تصمیم منجر به محصور شدن بعضی از افراد شد. آن مصوبه همچنان به قوت خود باقیست. هر فردی که در زندان است یا در حصر هست ممکن است مشکلات خانوادگی داشته باشد و یا اینکه نیاز به بهداشت و درمان داشته باشد. باید به این مشکلات در حد قانون و تا جایی که مقدور است رسیدگی شود. این کار انجام می‌شود و روال عادی و معمولی دارد. به محصورین هم همین‌طور رسیدگی می‌شود.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه نیاز به درمان و سایر نیازها ممکن است برای زندانی و محصور پیش بیاید، عنوان کرد: نسبت به درمان و سایر خدمات پیش بینی‌هایی صورت می‌گیرد و سازمان زندان‌ها در حد توان و امکانات اقدام می‌کند. اخیرا برخی از محصورین که به بیمارستان رفتند، پزشکان‌شان مدعی شده‌اند سرویسی که شما به این افراد داده‌اید به مقامات درجه یک کشور مانند روسای سه قوا و غیره... داده نشده است. برای رفع برخی گرفتاری‌ها و بیماری‌ها و غیره اقدامات را جدا کنید.
وی افزود: برخی از افراد کاسب‌کار سیاسی هستند و دروغ می‌گویند دلشان هم به دل زندانی و محصور نمی‌سوزد. اینکه به فکر مسائل سیاسی و جناحی خود هستند، جوسازی می‌کنند. این افراد دو دسته‌اند، عده‌ای تحریک می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند که قوه قضائیه باید با همین‌ها برخورد کند و برخورد هم می‌کند. عده‌ای نیز در این سطح نیستند که در مورد آن‌ها اغماض می‌شود. تلاش قوه قضائیه این بوده که به پرونده فرد مجرم طبق موازین قانونی رسیدگی کند و چنانچه محکوم شد، مجازات را اجرا کند یا حتی اگر قابل ارفاق بود به آن ارفاق کند. همانطور که خیلی از افراد به مرخصی می‌روند یا از آزادی مشروط و عفو و غیره در چارچوب موازین استفاده می‌کنند.
سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه قاطعانه و صراحتا می‌گوییم قوه قضائیه در مقابل فضا سازی و جو سازی منفعل نخواهد شد. همه کسانی که پنبه در گوش گذاشته‌اند آن را در بیاورند، ما تحت تاثیر جو اقدامی نخواهیم کرد.
وی افزود: گاهی این جو سازی‌ها به ضرر کسی است که فکر می‌کند به نفع آن اقدامی صورت می‌گیرد. البته منظورم غیر از کاسب‌کاران سیاسی است. نکته آخر اینکه تلاش بر این بوده که تحت شرایط سیاسی اجازه ندهیم از انصاف و اعتدال خارج شویم و به کسی فشار بیشتری آورده شود. کسی که در حصر است نیازهایی دارد و این چنین نیست که به واسطه فضاسازی که برخی‌ها انجام می‌دهند بگوییم چون فلان کار را کرد درمان نشود یا مشکل خانوادگی‌اش برطرف نشود.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه برای مثال ممکن است یک زندانی در دوران مرخصی‌اش خلاف کند که مرخصی بعدی‌اش را لغو کند یا به تاخیر بیندازد، اما در مورد همان‌ها هم می‌گوییم از انصاف و اعتدال خارج نشوید، گفت: مثلا فرزندش می‌خواهد ازدواج کند می‌گوییم در حد ممکن به او مرخصی بدهید در نتیجه با فشار و فضا سازی تسلیم نخواهیم شد. همچنین تلاش می‌کنیم از انصاف و موازین خارج نشویم و حوزه را برای این افراد تنگ‌تر نکنیم. مسائل را از هم تفکیک می‌کنیم. حکم را هم اجرا می‌کنیم و تا جایی که قانون و شرع و غیره اجازه دهد، در صورت جبران و احساس پشیمانی و این که مشهود باشد فرد دیگر خطرناک نیست، اقداماتی طبق قانون و شرع لحاظ خواهد شد.
وی در پایان گفت: در مورد خواسته اول آقای کروبی که گفتم دروغ محض است. در مورد خواسته دوم نیز تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی باقی است، موضوع به قوت خود باقی می‌ماند.
تحقیق از 7 نفر در پرونده توهین به رئیس جمهور در روز قدس
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آخرین وضعیت پرونده توهین به رئیس‌جمهور در روز قدس گفت: افرادی شناسایی و به دادستانی معرفی شده‌اند. از 7 نفر تحقیق شده و 3 نفر تفهیم اتهام شده‌اند و به مابقی هنوز تفهیم اتهام صورت نگرفته است و پرونده در دادسرا مفتوح است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تشکیل کمیته رفع حصر توسط فراکسیون امید و در صورت به نتیجه رسیدن اقدام این کمیته، آیا دستگاه قضایی آمادگی برگزاری دادگاه سران فتنه را دارد یا خیر گفت: تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی برقرار است، مطابق آن عمل می‌شود. هر وقت مصوبه برداشته شد، قوه قضائیه به وظیفه خود عمل می‌کند.
تحقیق از 180 نفر در در پرونده واگذاری املاک شهرداری
محسنی‌ اژه‌ای در صد و شانزدهمین نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده تخلفات مالیاتی، گفت: موضوع خیلی کلی است، اما در مورد این تخلفات کسانی که باید با آنها برخورد شود برای مثال کارمندها و یا دلالانی هستند که تبانی می‌کنند برای اینکه فرار مالیاتی صورت گیرد. قوه‌ قضائیه این افراد را شناسایی می‌کند. برای مثال در شهر ری 12 نفر که برخی کارمند و برخی دلال و جاعل بودند اقداماتی را انجام دادند که پرونده‌شان در مرحله رسیدگی دادسرایی است. ان شاءالله در رسیدگی تسریع شود، همچنین در گیلان پرونده‌ای مطرح است که پیش از این در تهران برای فرد پرونده تشکیل شده بود. این فرد بیش از 100 میلیارد فرار مالیاتی داشت. در این راستا افراد دستگیر شدند، خود این فرد هم در تهران در زندان بود؛ در نتیجه پرونده گیلان به تهران منتقل می‌شود.
سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه اخیرا از طرف دادستان در مورد پرونده واگذاری املاک شهرداری گفته شد بیش از 180 متهم مورد تعقیب قرار گرفته‌اند آیا در این پرونده مدیران ارشد نیز حضور دارند؟ و اینکه آیا این موضوع در خصوص شهرداری آینده نیز صحت دارد گفت: شما مطالب را از قول دادستان بیان کردید. من یادم نیست ایشان چه گفته‌اند. نظر خودم را می‌گویم. از اینکه از 180 و اندی نفر تحقیق شده، درست است اما اینکه آیا همه مطلع بودند یا متهم را دقیق نمی‌دانم.
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای درگیری بین یک نماینده مجلس و مامور فرودگاه شکایتی طرح شده است و با توجه به اینکه درخواست رسیدگی سریع توسط قوه‌ قضائیه برای این مورد وجود داشته، آخرین وضعیت را بیان کنید گفت: در مورد آخرین وضعیت خبری ندارم، ولی اگر پرونده‌ای شاکی خصوصی داشته باشد سریع پیگیری می‌شود که یا معمولا به رضایت شاکی ختم می‌شود و یا ادامه رسیدگی صورت می‌گیرد که در مورد این موضوع اطلاعی ندارم.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد آنهایی که خود را می‌خواستند به عنوان اپوزیسیون نشان دهند و امروز در حصر هستند، اگر روزی نباشند و از دنیا بروند قوه قضاییه فکر آن روز را کرده و اگر این اتفاق بیفتد آمریکا می‌خواهد حرف‌های زیادی بدهد، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: ممکن است من و شما هم بمیریم. هنگام کار و در خانه، تفاوتی ندارد. خواهش دارم مسائل را با توجه به جمیع موارد و مبنای حقوقی و قانونی نگاه کنید. ما کاری به حرف‌هایی که آمریکا قرار است بزند نداریم. حتما باید با رعایت مصالح و منافع نظام و موارد حقوقی عمل کرد،توصیه شما هم دقت می‌شود.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه براساس قانون کارکنان وزارت بهداشت مجاز نیستند در مراکز خصوصی کار کنند ولی وزیر بهداشت و دیگر کارکنان این وزارتخانه در بخش خصوصی سهام دارند، آیا سازمان بازرسی کل کشور نباید در این باره ورود کند؟ گفت: اگر موردی باشد به سازمان بازرسی کل کشور گزارش دهید. نمی‌شود بدون اینکه نحوه کار آنها را در آن بخش دید و قانون را خواند قضاوت کرد، اگر گزارش بدهید بررسی می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رشد 468 میلیون دلاری صادرات محصول پتروشیمی در 4 ماهه امسال در اجلاس روز جهانی مساجد عنوان شد سردار سلیمانی:اگر دائم از القاب اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده کنیم، چه کسی می‌ماند؟ همه مردم ایران هستند آغاز ساخت خوابگاه دانشجویی دخترانه بنیاد پانزده خرداد در ارومیه نرخ سود سپرده های بانکی ثابت ماند افزایش 18 درصدی تسهیلات پرداختی بانکها رای اعتماد مجلس به 16 وزیرکابینه دوازدهم رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست لبخند بورس به رای اعتماد کابینه دوازدهم با ورود به کانال 82هزار واحدی مدیرعامل فولادمبارکه: بورس کالا تنها نهاد کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا است سخنگوی قوه قضاییه: موارد جدیدی به پرونده احمدی نژاد اضافه شده است دولت بی‌طرف؟ خیزش علیه نژادپرستی و ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا بیانیه جمعیت دفاع از ملت فلسطین به مناسبت سالروز آتش زدن مسجد الاقصی پیام تبریک دبیر کل اوپک به زنگنه: با سابقه‌ترین و با تجربه‌ترین وزیر در اوپک هستید رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست