در اجلاس روز جهانی مساجد عنوان شد سردار سلیمانی:اگر دائم از القاب اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده کنیم، چه کسی می‌ماند؟ همه مردم ایران هستند

اجلاس سراسری روز جهانی مسجد روز گذشته(یکشنبه روز 29 مرداد ماه جاری) با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و با حضور نمایندگانی از ائمه جماعت سراسر کشور و شخصیت‌های سیاسی و نظامی در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در این اجلاس با اشاره به ماجرای شهادت شهید محسن حججی به دست تروریست‌های داعش، این شهید بزرگوار را نتیجه و تربیت یافته مسجد دانست و اظهار داشت: همه دعوای ما با عالم غرب و در عالم اسلام، بر سر مسجد است، بر سر مسجد الاقصی و مسجد الحرام.
وی با بیان اینکه مسجد، حیات دینی و سیاسی و اجتماعی عالم اسلامی است، خاطرنشان کرد: ما در عالم اسلام با 3 نوع مسجد و ثمره‌های آن روبرو هستیم که این مساجد در کشور ما هم وجود دارند.
فرمانده نیروی قدس اضافه کرد: یکی از آنها، مسجدی است که آگاه سازی و تربیت کرده و در بعد فرهنگی و دینی از اسلام دفاع می‌کند و در حال مقابله با تهاجم فرهنگی است که وسیع‌تر و ناپیداتر از گذشته شده است.


وی تصریح کرد: این مسجد هم مدافع فرهنگی تربیت می‌کند و هم ایثارگر و فداکار برای دفاع از مظلوم است. این کار در دولت و پارلمان و وزارتخانه‌ها عملی نیست و در مساجد صورت می‌گیرد. یک مسجد دیگر، بذر بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی را در جامعه می‌کارد که در کشور ما و شهر تهران هم وجود دارد. این مساجد هم در میان شیعیان است هم اهل سنت.
فرمانده نیروی قدس گفت: مسجد دیگر که وظیفه‌اش انفجار ماشین اسلام است، مسجدی است که ائمه تکفیری بر آن سوارند و ثمره‌اش داعش و جبهه‌النصره است.ما امروز با دو خطر مواجهیم. یک خطر داخلی که فتنه مذهبی است و دیگری خطر خارجی که تهاجم علیه جهان اسلام است.
سلیمانی گفت: در اردن و مصر مساجد زیادی وجود دارد اما بی‌خبر و بی‌تفاوت نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی هستند. این الازهری که الان وجود دارد، الازهر حکومتی است و‌ ای کاش نبود تا نبینیم نسبت به جنایات غزه بی‌تفاوت باشد.خدمات امام(ره) در جهان اسلام قابل مقایسه با هیچکدام از مراجع و مراکز نیست و امروز مقام معظم رهبری با تمام توان از آن دفاع می‌کند.
وی افزود: چه کسی امروز مسئول رشد الحاد و لاابالی‌گری در کشور است؟ آیا همه ما به وظایف خود عمل کرده‌ایم؟ وقتی من را مسئول حفظ یک پل می‌گذارند، باید بدانم که وظیفه‌ام فقط حفظ همین پل نیست بلکه این پل یک محیطی دارد اگر آن محیط سقوط کرد، پل هم سقوط خواهد کرد.
فرمانده نیروی قدس سپاه افزود: مسجد مانند یک قرارگاه است و بر تمام جامعه اثر می‌گذارد نه فقط بر محیط خود. اگر مقیاس ما فقط محیط خود مسجد باشد، باخته‌ایم. کسی که نتواند سربازانش را حفظ کند، خطش سقوط کرده و اگر جوانانی از مسجد رفتند، خط آن امام جماعت شکسته و سقوط کرده است.
سردار سلیمانی گفت: وقتی یک برادر چند شغله و خسته را امام جماعت یک مسجد کنیم، این فرد چطور می‌خواهد محیط مسجد را حفظ کند؟ اینکه در جامعه مدام بگوییم او بی‌حجاب و این باحجاب است یا اصلاح‌طلب و اصولگراست، پس چه کسی می‌ماند؟ اینا همه مردم ما هستند. آیا همه بچه‌های شما متدین‌اند؟ آیا همه مثل هم هستند؟ نه. اما پدر، همه اینها را جذب می‌کند و جامعه هم خانواده شماست.
وی تصریح کرد: اینکه بگوییم من هستم و بچه‌های حزب اللهی خودم، اینکه نمی‌شود حفظ انقلاب. امام جماعت باید بتواند با حجاب و بی‌حجاب را با هم جذب کند.
سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: انقلاب بستگی به مساجد دارد البته تعداد مساجد هم مهم است. برای مثال وقتی با هواپیما از بالای دمشق می‌رویم و مناره‌ها را می‌بینیم و بعد از بالای تهران چیز دیگری می‌بینیم، حالمان عوض می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع شهادت شهید حججی اشاره کرد و اظهار داشت: ما خیلی شهید داریم که برخی هم ذبح شده‌اند اما خداوند گاهی برای عظمت دادن به یک موضوعی، یک حادثه می‌آفریند و شهید حججی، برای عظمت دادن به همه بزرگی‌های مدافعان حرم بود.البته ما بنا نداریم هر اقدامی را تبلیغ کنیم که دوستان ما دچار مشکل یا دشمنان تحریک شوند. برخی از تبلیغات در کشور ما موثر نیست.
سلیمانی گفت: ما وقتی وارد عراق شدیم، بین منافع خودمان و عراق تفاوتی قائل نشدیم و دنبال چاه نفت و تصرف شهری مثل موصل و کرکوک نبودیم. دنبال مطالبات ارزی هم نبوده و نیستیم.ما به خاطر منافع شیعی به فلسطین کمک نمی‌کنیم، بلکه اصلاً اگر کسی اظهار شیعی کند، با او کار نمی‌کنیم چون 99.99 درصد فلسطین اهل تسنن هستند و ما از آنها دفاع می‌کنیم.
فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: قدرت داعش از قدرت مغول که کشور ما را تاراج کرد خیلی بزرگتر بود. اینها گروهی هستند که روزی صد انتحاری به میدان می‌فرستند.در مقابل ایران هیچوقت بحران‌ساز و پرورش‌دهنده تکفیر نیست، چون اصالت دارد و امروز منشا ثبات شده است.
وی خاطرنشان کرد: سعودی، جیش الاسلام، جیش الحر و گروهای دیگر را علیه ما ساخت، اما ایران منشا ثبات سوریه شد. ما با مذهب جلوی جنگ مذهبی آنها را گرفتیم نه با قدرت نظامی. امروز جمهوری اسلامی در منطقه از یک قدرت فائقه حقیقی و غیرقابل خدشه بهره‌مند است.
فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: وقتی یک نظام می‌تواند مسایل قومی و زبانی حل کند، این باعث ثبات است و اساس دستیابی به این فضا، رهبری بود.
سردار سلیمانی اظهار داشت: دوستانی در سطوح عالی داخل و خارج کشور بودند که می‌گفتند وارد موضوع سوریه و عراق نشوید و محترمانه از انقلاب دفاع کنید. یک نفر گفت یعنی ما برویم از دیکتاتور دفاع کنیم؟ که رهبری فرمودند وقتی به کشورهایی که با آنها ارتباط داریم نگاه می‌کنیم چه کسی دیکتاتور است و چه کسی نیست؟ ما مصالح را نگاه می‌کنیم.
وی گفت: رهبری با حکمت و جسارت، این انقلاب و دفاع از انقلاب را هدایت کردند. آقای هاشمی حرف درستی درباره آمریکایی‌ها زد که گفت عقل گنجشک را در کله دایناسور می‌گذارند.
سردار سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز اگر می‌گوییم خدایا از عمر ما کم و به عمر رهبری بیفزا، این یک ضرورت است.
پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به اجلاس مساجد
آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی که در افتتاحیه پانزدهمین دوره اجلاس روز جهانی مساجد قرائت شد بر حفظ توجه به مساله قدس شریف تاکید کرد.وی در این پیام آورده است:می‌دانیم در سال 1969 و روز 21 آگوست که مصادف با 30 مرداد 1348 بود، یک جوان مسیحی را تحریک کردند که مسجدالاقصی را آتش بزنند و این آتش سوزی دامنه پیدا کرد و قسمت عمده سقف مسجدالاقصی را سوزاند. همان مسجدالاقصایی که قبله اولین مومنین است، همان مسجدالاقصایی که مبدا معراج پیامبر(ص) است؛ «سُبْحانَ الَّذی اَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ اِلَى الْمَسْجِدِ الْاَقْصَى‏». صریح قرآن مسجدالاقصی به عنوان مسجد که مورد احترام مسلمانان است، نام برده شده است.
حقیقت این است که غربی‌ها منطقه خاورمیانه را یک منطقه پر در آمد و پرمحصول و حساس برای خودشان می‌دانند. برای اینکه در این سلطه پیدا کنند، آمدند رژیم غاصب اسرائیل را در آنجا قرار دادند. از آن سر دنیا افرادی که بیگانه نسبت به این سرزمین بودند، آمدند و صاحبان آن سرزمین را بیرون کردند.
می‌دانیم برنامه این بود که اینها بیایند از نیل تا فرات همه را تحت نفوذ قرار دهند و این رژیم اسرائیل در سرزمین اسلامی گسترش دهند و تمام منطقه را زیر سلطه خود قرار دهند. الحمدلله مردم فلسطین، مردم لبنان در مقابل آنها ایستادند. به خصوص مردم مسلمان ایران با تشکیل حکومت اسلامی خط بطلان بر برنامه‌های آنها کشیدند و جلوی دشمنان را گرفتند و الان اسرائیل در منطقه دارد منزوی می‌شود. مخصوصاً بعد از جنگ 33 روزه لبنان یک تو دهنی محکم از حزب‌الله خورد و قدرت نفوذناپذیرش در هم شکست و روز به روز هم مطمئن باشید منزوی‌تر می‌شوند.
مردم مسلمان باید از مذهب مختلف دست به دست هم دهند؛ هرچه باشد هدف واحد مشترکی دارند؛ حفظ اسلام و حفظ قبله اول مسلمین و حفظ عظمت و وحدت کشورهای اسلامی از این اهداف مشترک است.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: مساجد باید تحت هر شرایطی بر محور نماز حرکت کنند
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با ارائه پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی یک دبیرخانه دائمی برای روز جهانی مساجد گفت: از تمام مقامات و سازمان‌ها درخواست داریم که یک دبیرخانه دائمی برای این روز برپا شود، چرا که روز جهانی مساجد نسخه دوم روز قدس و یک روز ضدصهیونیستی است.
حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری هم در این اجلاس با بیان اینکه جامعه در التهاب ایام حج است و بخشی از حجاج مشرف و بخش دیگری به آن‌ها می‌پیوندند، اظهار کرد: امیدواریم امسال حج ابراهیمی با شکوه و صیانت برگزار شود و در آینده نزدیک بیت عتیق از اسارت آزاد شود. امیدواریم این مراسمِ حیات‌بخش بتواند این موانع را برطرف کند و یاد حجاج را در سال 66 گرامی می‌داریم.
وی تاکید کرد: نقش سازمان صداوسیما به عنوان یک رسانه ملی بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند از هویت ملی ما و پیشبرد معارف الهی حمایت کند. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه مساجد کشور در سال گذشته نقشه راه عمران و آبادانی مساجد و رسیدن به مسجد تراز اسلامی را برای ما فراهم کرد. رهبری در ابتدای سخنان‌شان به جایگاه رفیع ائمه جماعات اشاره داشتند و فرمودند که آن‌ها نقش جامع و موثری در جامعه دارند و بحث دوم رهبری، درباره کیفیت نماز و باز بودن درب مساجد بود. مساجد باید تحت هر شرایطی بر محور نماز حرکت کند و ایجاد جایگاه خاص برای جوانان در مساجد مورد توجه رهبری بود. جوانان موضوع دیروز، امروز و فردای ما هستند و محل مناقشه ما و کفر و استکبار جهانی جوانان هستند. مساجد باید با همت و حکمت، زمینه مناسبی برای جذب جوانان فراهم کند. رویکرد اجتماعی باید همواره مورد توجه مساجد باشد.
وی یادآور شد: مسجد باید نقطه امن و فریادرس افراد جامعه باشد. مسئله بعدی که رهبری هم بر آن تاکید ویژه‌ای داشتند، هسته مقاومت فرهنگی مساجد بود که باید برای حفظ هویت دینی در برابر هجوم دولت‌های غربی بایستند و فرمودند که مساجد باید انقلابی باشند. این سخن رهبری در مقابل مسجد سکولار که هدف غرب است قرار می‌گیرد. روز جهانی مسجد یک روز انقلابی است که رهبری هم به آن اشاره داشتند.
حاج‌علی‌ اکبری تصریح کرد: مسجد اگر از چهره انقلابی و گفتمان و جلوه و سیمای انقلابی خالی شود، این مسجد یک مسجد دشمن‌پسند می‌شود. مسجد باید در برابر امواج گوناگون طراحی‌های دشمن بایستد. حاج قاسم و بچه‌های او در مسجد تربیت شده‌اند. مساجد باید باز باشند و احیاگر دین. این موضوعی است که از سال گذشته به آن توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و جزو برنامه‌های راهبردی مرکز است. ما برای مساجد برنامه میان مدت، کوتاه مدت و بلندمدت طراحی کرده‌ایم.
رئیس سازمان صدا و سیما:مساجد سد نفوذ ناپذیر مقابل فرهنگ منحط غربی
رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه مساجد قلب جامعه است که از گذشته تا کنون نقش هویت ساز و تمدن ساز داشته‌اند، گفت: متاسفانه فرهنگ فردگرای غربی در تلاش برای نفوذ به فرهنگی ایران اسلامی است و مساجد می‌توانند بازدارنده نفوذ این فرهنگ منحط غربی باشند.
علی عسکری در اجلاس سراسری روز جهانی مساجد، خاطرنشان کرد: آن جایی که می‌تواند با تبلیغ رودرو و صمیمی با سحر و جادوی فرهنگ منحط غرب مقابله کند، مساجد هستند.
رئیس رسانه ملی با اشاره به نفش روحانیت در حیات مساجد، گفت: مسجد خوب به معنای حضور روحانی خوب است و اگر حال مسجد خوب باشد حال جامعه نیز خوب خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رشد 468 میلیون دلاری صادرات محصول پتروشیمی در 4 ماهه امسال در اجلاس روز جهانی مساجد عنوان شد سردار سلیمانی:اگر دائم از القاب اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده کنیم، چه کسی می‌ماند؟ همه مردم ایران هستند آغاز ساخت خوابگاه دانشجویی دخترانه بنیاد پانزده خرداد در ارومیه نرخ سود سپرده های بانکی ثابت ماند افزایش 18 درصدی تسهیلات پرداختی بانکها رای اعتماد مجلس به 16 وزیرکابینه دوازدهم رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست لبخند بورس به رای اعتماد کابینه دوازدهم با ورود به کانال 82هزار واحدی مدیرعامل فولادمبارکه: بورس کالا تنها نهاد کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا است سخنگوی قوه قضاییه: موارد جدیدی به پرونده احمدی نژاد اضافه شده است دولت بی‌طرف؟ خیزش علیه نژادپرستی و ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا بیانیه جمعیت دفاع از ملت فلسطین به مناسبت سالروز آتش زدن مسجد الاقصی پیام تبریک دبیر کل اوپک به زنگنه: با سابقه‌ترین و با تجربه‌ترین وزیر در اوپک هستید رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت دوازدهم: رای مردم به دولت مشروط به اعتدال و عمل به وعده‌هاست