توضیح اژه‌ای درباره وضعیت <حصر> کروبی

خسرو مبشر

سخنگوی دستگاه قضا روز گذشته خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی را کذب دانست و درباره خواسته وی مبنی بر برگزاری دادگاه هم توضیحاتی داد. به گزارش «ایران»، محسنی‌اژه‌ای درخصوص درخواست مهدی  کروبی مبنی بر خروج نیروهای امنیتی از منزل و همچنین درخواست محاکمه علنی ایشان گفت: ادعای خروج نیروهای امنیتی از منزل دروغ محض است.
وی افزود: اقدامات مجرمانه‌ای در سال‌های 88 و 89 اتفاق افتاد و عده‌ای مقابل قانون قرار گرفتند. تخریب اموال عمومی، اهانت، تهمت، افترا و سلسله اقدامات مجرمانه‌ای توسط این افراد صورت گرفت و از همان زمان دستگاه‌های مسئول مشغول برخورد با مجرمین شدند. در این راستا عده‌ای دستگیر شدند، عده‌ای با رأفت اسلامی مجازات و محاکمه شدند. برخی که سنین پایین‌تری داشتند یا اظهار ندامت کردند، قبل از تحمل کیفر مشمول عفو شده و آزاد شدند.


سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در این راستا اقدامی هم توسط شورای عالی امنیت ملی در سال 89 نسبت به بعضی از کسانی که در رأس بودند صورت گرفت، اظهار کرد: آن تصمیم منجر به محصور شدن بعضی از افراد شد. آن مصوبه همچنان به قوت خود باقی است. هر فردی که در زندان است یا در حصر هست، ممکن است مشکلات خانوادگی داشته باشد یا اینکه نیاز به بهداشت و درمان داشته باشد. باید به این مشکلات در حد قانون و تا جایی که مقدور است، رسیدگی شود. این کار انجام می‌شود و روال عادی و معمولی دارد. به محصورین هم همین طور رسیدگی می‌شود. محسنی ‌اژه‌ای در ادامه گفت: اخیراً برخی از محصورین که به بیمارستان رفتند، پزشکان‌شان مدعی شده‌اند سرویسی که شما به این افراد داده‌اید به مقامات درجه یک کشور مانند رؤسای سه قوا و غیره... داده نشده است. وی افزود: برخی از افراد کاسبکار سیاسی هستند و دروغ می‌گویند دل‌شان هم برای زندانی و محصور نمی‌سوزد. به فکر مسائل سیاسی و جناحی خود هستند، جوسازی می‌کنند. این افراد دو دسته‌اند؛ عده‌ای تحریک می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند که قوه قضائیه باید با همین‌ها برخورد کند و برخورد هم می‌کند. عده‌ای نیز در این سطح نیستند که در مورد آنها اغماض می‌شود.محسنــــی اژه ای خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه قاطعانه و صراحتاً می گوییم قوه قضائیه در مقابل فضاسازی و جوسازی منفعل نخواهد شد. همه کسانی که پنبه در گوش گذاشته‌اند آن را دربیاورند، ما تحت تأثیر جو اقدامی نخواهیم کرد.
وی افزود: گاهی این جوسازی‌ها به ضرر کسی است که فکر می‌کند به نفع آن اقدامی صورت می‌گیرد. البته منظورم غیر از کاسبکاران سیاسی است. نکته آخر اینکه تا زمانی که مصوبه شورای امنیت ملی در مورد حصر وجود دارد، نمی‌توان سخنی گفت؛ هنگامی که مصوبه برداشته شد، بعداً اقدام خواهیم کرد.
   تأیید بازداشت یک نویسنده
و مدیر سایت به اتهام امنیتی
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه در شبکه‌های اجتماعی آمده است «ر. گ» نویسنده کتاب شنود اشباح به همراه مدیر یک سایت به اتهام جاسوسی برای اسرائیل، تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی حدود 9 ماه در زندان بسر می‌برد و بزودی در دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد در صورت تأیید درخصوص این پرونده توضیح دهید، گفت:  این پرونده دو متهم دارد و اتهام آنها امنیتی است، اما فعلاً از بیان جزییات  این پرونده معذور هستم. وی افزود: آخرین خبر درخصوص این پرونده را نگرفتم که آنها در بازداشت هستند یا خیر. محسنی اژه‌ای درخصوص دادگاه رسیدگی به تخلفات ادمین‌های تلگرامی که اخیراً برگزار شد، اظهار کرد: «در یک پرونده برای ۱۴ نفر از متهمان کانال‌های تلگرامی  کیفرخواست صادر شد که آنها محاکمه  و از ۹۱ روز حبس تا ۵ سال حبس محکوم شدند؛ البته برای برخی هم جزای نقدی در نظر گرفته شده است.» وی افزود: «در یک پرونده دیگر هم ۸ نفر بودند که دادگاه آنها هم برگزار شده است و آخرین اطلاعی که دارم تا هفته گذشته هم حکم آنها صادر نشده بود؛ اما اینکه امروز و دیروز حکم‌شان صادر شده باشد را اطلاع ندارم.
  تفهیم اتهام به ۳ نفر از
توهین کنندگان به رئیس‌ جمهوری
سخنگوی قوه قضائیه درباره توهین به رئیس جمهوری در حاشیه روز قدس عنوان کرد: تاکنون از ۷ نفر تحقیق شده است که به ۳ نفرشان تفهیم اتهام شده است، اما برای مابقی هنوز تحقیقات ادامه دارد.
محسنی اژه‌ای درباره سخنان مصباحی مقدم مبنی بر محاکمه احمدی‌نژاد اظهار داشت: پرونده‌ای تشکیل شده است و در ماهای اخیر هم گزارش‌های  جدیدی رسیده  که در حال بررسی است.محسنی اژه‌ای درباره تخلفات انتخاباتی گفت:  تخلفات انتخاباتی دو بخش است؛ یک بخش جرم و یک بخش تخلف است که تخلفات مربوط به قوه قضائیه نیست. پرونده‌ها در حال رسیدگی در استان‌ها و تهران است. در تهران نسبت به ۱۲ استاندار و فرماندار کیفرخواست صادر شده اما هنوز دادگاهی‌شان برگزار نشده است. در استان‌ها نیز تاکنون ۱۷ مورد محکومیت اعم از حبس و جزای نقدی صادر شده و ۲۴ مورد نیز برائت صادر شده و تعدادی هم در حال رسیدگی است.اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه  اخیراً بیان شده در پرونده املاک شهرداری افرادی بازجویی شدند آیا مدیران ارشد شهرداری هم جزو آنها هستند و آیا پرونده‌ای از «ن» در این مورد مفتوح است، گفت: شما مطالبی از قول دادستان تهران گفتید من خاطرم نیست چه بود. اینکه از  ۱۸۰ نفر تحقیق شد، درست است. اما در مورد اینکه آیا همه متهم بودند، اطلاع ندارم. قطعاً در این تعداد معاون شهردار هم بوده است. از پرونده این فردی که اسم بردید، اطلاع ندارم. اگر آقای جعفری دولت‌آبادی اسم برده، قاعدتاً بوده است.
   پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
معاون اول قوه قضائیه درخصوص آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و مجموع اختلاسی که صورت گرفته، گفت: مجموع رقم بیش از 8 هزار میلیارد بود. اما همه اختلاس نیست. برخی معوقاتی بود که خارج از قانون پرداخت شده و جرم است، اما اختلاس نیستند. ترتیباتی داده شده و برخی از اموال برگشته است.
   شکایت علیه امریکا
 سخنگوی دستگاه قضا درخصوص اختصاص شعبه قضایی برای رسیدگی به شکایت علیه امریکا گفت: بسیاری از مردم، مصدوم ترور شدند که شاکی خصوصی هستند و امریکا در این قضیه نقش داشته است. در برخی از پرونده‌ها از جمله بمباران شیمیایی حکم صادر شده است. ۱۸ نفر در این رابطه شکایت کردند که حکم صادر شده است. دادگاه  پرداخت خسارت را به مبلغ ۹ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال تعیین کرده است.
وی درخصوص آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری گفت: حکم صادر شده اما تا هفته پیش هنوز ابلاغ نشده بود. این حکم قابل اعتراض است.