حبیب الله بیطرف پشت سد ماند ،کابینه تکمیل نشد 17-1

همدلی| از 17 وزیری که روحانی به مجلس معرفی کرد 16نفر راهی پاستور شدند. در این میان فقط حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست نظر نمایندگان را به خود جلب کند. برخی علت رای نیاوردن او را صداقت و خودداری از دادن وعده به بعضی نمایندگان عنوان کرده‌اند. با این حال از عجایب دیروز مجلس این بود که 142نفر برای موافقت با بیطرف ثبت نام کرده بودند، اما رای او از این تعداد کمتر بود.
بیطرف پشت سد ماند
در بین وزرای پیشنهادی رسیدگی به صلاحیت حبیب‌الله بیطرف و مسعود سلطانی فر به جلسه دیروز صبح مجلس موکول شده بود. بیطرف که سابقه هشت سال وزارت نیرو در دولت محمد خاتمی را داشت، در دفاع از برنامه‌های خود نتوانست نمایندگان را قانع کند که می‌تواند در چهار سال آینده وزیر خوبی باشد. مخالفانش می‌گفتند سیاست‌های غلط در هشت ساله دولت احمدی‌نژاد از موضوع آب یک مسئله امنیتی- سیاسی ساخته است و در برنامه‌های بیطرف هم فقط مسائل کلی مطرح شده است. بعضی نمایندگان هم می‌گفتند یکی از دلایل ریزگردها سیاست‌های بیطرف در هشت سال دولت اصلاحات بوده است. به زعم آنها سدهایی که در زمان بیطرف ساخته شده باعث خشک شدن رودهای دجله و فرات شده که همین باعث پدیده ریزگردها شده است. اما بیطرف در دفاع از خود گفت که ایران از نظر میزان بارندگی وضعیت خوبی ندارد. او همچنین گفت که بعضی از سدهایی که نمایندگان به آنها اشاره می‌کنند مربوط به دوره او نبوده است و سدسازی در سطح جهانی هم دچار چالش‌هایی بوده که این چالش‌ها در ایران نزدیک به صفر بوده است. بیطرف که در چند وقت اخیر یکی از هفت گزینه اصلی شورای شهر تهران برای شهرداری بود، عطای بهشت را به لقایش بخشید تا بتواند وزیر دولت روحانی شود. اما بخت با او بیطرفی کرد و وزیر نیروی خاتمی از وزارت روحانی هم بازماند. بازماندن از وزارت برای بیطرف در حالی بود که ۱۴۲نماینده برای دفاع از او ثبت نام کرده‌ بودند، اما وزیر پیشنهادی نیرو در رای‌گیری با 9 رای کمتر مواجه شد و در نهایت با 133 رای موافق از وزارت بازماند.
محمدعلی وکیلی، از اعضای فراکسیون امید می‌گوید: به آقای بیطرف گفتم زاگرس‌نشینان و نمایندگان جنوب درباره فعالیت‌های شما انتقاداتی داشته‌اند و شما باید در دفاع این‌ها را مطرح کنید ولی توجهی نکردند. به نظرم ایشان فعالیت جدی‌ای برای وزیر شدن نمی‌کرد. وکیلی ادامه می‌دهد: ۹۰درصد شرایط ایشان تغییر کرد. می‌توانم بگویم دفاع ایشان باعث شد رایشان ریزش داشته باشد و دغدغه نمایندگان زاگرس‌نشین و جنوب برطرف نشد. محمود صادقی، از اعضای فراکسیون امید در صفحه توئیتر خود از رای حداکثری این فراکسیون به بیطرف خبر داده است. صادقی عوامل رای نیاوردن بیطرف را «چالش آب، لابی ضعیف، نطق غیراثرگذار و صداقت و شفافیت سیاسی دانسته است.» به گفته او: بیطرف در برابر اصرار نمایندگانی که دغدغه بی‌آبی حوزه انتخابیه خود را دارند، حاضر نشد وعده‌ای بر خلاف نظر کارشناسی خود بدهد.


سلطانی‌فر، وزیر بدون مخالف
بعد از بیطرف نوبت به مسعود سلطانی‌فر رسید. سلطانی‌فر از آن دسته وزرای دولت یازدهم است که با چراغ سبز روحانی فرصت حضور دوباره در دولت دوازدهم را نیز پیدا کرد. وی که عمر وزارتش در ورزش و جوانان به یک سال نرسیده روز گذشته بخت با او یار بود تا جایی که هیچ یک از نمایندگان در مخالفت با او نطق نکردند و موافقانش عملکرد 9 ماهه او را قوی دانستند.
روحانی: کاش همه وزرا یکجا بررسی می‌شدند
با دفاعیات حبیب‌الله بیطرف و مسعود سلطانی‌فر روند بررسی صلاحیت نمایندگان تقریبا به پایان کار خود نزدیک شد. در این میان حسن روحانی به عنوان رئیس دولت در مجلس حاضر شد تا از وزرای خود دفاع کند. روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش گفت: خواست من از مجلس هر ۱۷وزیر است و ان‌شاءالله به همه آنها رای قاطع می‌دهید تا کارمان را زودتر شروع کنیم. او افزود: وزرای معرفی‌شده بی‌نقص نیستند. هیچ‌کدام از ما بی‌نقص نیستیم اما من همه تلاشم را به کار بسته و با همه مشورت کرده و حرف بسیاری را به جان خریده و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهم و ارزشمند آنها را شنیده و درکنار هم قرار دادیم و بهترین‌هایی که می‌توانسیتم انتخاب کنیم، معرفی کردیم. روحانی سپس گفت: خدا را گواه می‌گیرم اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر، سالم‌تر، توانمندتر و کارآمدتری وجود داشت، تردید به خودم راه نمی‌دادم و به شما معرفی می‌کردم. خدا گواه است که هیچ‌گاه بر مبنای اینکه فرد با من رفاقت قدیمی و اینکه در چهار سال گذشته دولت، چگونه با هم رفتار کرده‌ایم فردی را در لیست قرار نداده‌ام. او با بیان اینکه ای کاش قانون اجازه می‌داد همه وزرا یکجا مورد بررسی و گرفتن رای اعتماد قرار بگیرند نه به صورت تک‌تک، اظهار داشت: کاش می‌شد مانند سایر دنیا هیات وزیران یکجا مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. امید بر این است که هرچه زودتر دولت را شروع کنیم. رئیس‌جمهور با یادآوری خاطره‌ای از زمان حضورش در مجلس تصریح کرد: خدا رحمت کند یکی از شهدای مجلس را؛ هنگام صدور اعتبارنامه‌ها در مجلس اول به خاطر دارم که می‌گفت به فلانی رای ندهید تا در انتخابات میان‌دوره رقیبش که از او بهتر است، وارد مجلس شود. این را به این خاطر گفتم که به یاد داشته باشید نباید این تفکر را داشته باشیم که به وزیری رای ندهیم تا فردی قوی‌تر جایگزین او شود. روحانی افزود: اگر یک وزیری که معرفی می‌شود رای نیاورد، ما باید برای وزارتخانه او سرپرست انتخاب کنیم که این کار خود به خود چندین ماه باعث عقب‌افتادگی کار دولت می‌شود. شاید اولویت ما سرعت بخشیدن برای شروع کار است.
رای نمایندگان معتدل به حجتی کمتر از اصول‌گرایان تندرو بود
بعد از سخنان رئیس جمهور روند بررسی صلاحیت وزرای معرفی شده با رای‌گیری در صحن مجلس به پایان رسید. در بین کسانی که رای اعتماد نمایندگان را به دست آوردند، امیر حاتمی توانست بیشترین رای اعتماد نمایندگان را به خود اختصاص دهد. کمترین رای موافق نیز به محمدجواد آذری جهرمی اختصاص پیدا کرد. 12 نفر نیز با بیش از 200 رای به وزارت رسیدند. در بین وزرایی که از دولت گذشته دوباره برای وزارت معرفی شده‌اند، محمود حجتی وزیر کشاورزی با کاهش آرا نسبت به رای نمایندگان مجلس نهم رو به‌رو شده است. عباس آخوندی، علی ربیعی، بیژن نامدار زنگنه و مسعود سلطانی‌فر هم نسبت به چهار سال گذشته با افزایش آرا روبه‌رو بودند. تغییرات آرای دیگر وزرای به جا مانده از دولت یازدهم نیز خیلی محسوس نبوده است. این تفاوت آرا در حالی اتفاق افتاده است که در فاصله این چهار سال ترکیب سیاسی مجلس از اصول‌گرای تندرو فاصله گرفته است و به جریان اعتدال نزدیک شده است. در جدول زیر تعداد آرای موافق و مخالف هر وزیر آمده است: