تظاهرات سراسری در آمریکا علیه ترامپ و نژادپرستی


سرویس خارجی-ثبات سیاسی در آمریکا به شدت متزلزل شده است. طرفداران برتری نژادی سفیدها پس از پیروزی ترامپ و با قدرت گرفتن روز افزون این جنبش خود را از لایه‌های زیرین جامعه چند پاره آمریکا بیرون کشیده و به خیابان‌ها آمده‌اند.سیاهان و اقلیت‌های نژادی و مذهبی آمریکا نیز به شدت از این وضعیت «احساس خطر» کرده و آنها نیز راهی خیابان‌ها شده‌اند و هر چند روز یک بار رسانه‌ها خبر از درگیری طرفداران 2 گروه را منتشر می‌کنند. از سوی دیگر شکاف گسترده‌ای نیز در دولت ترامپ ایجاد شده است. با گذشت حدود 7 ماه از روی کار آمدن وی ظاهرا ترامپ دیگر فهمیده مدیریت در دنیای سیاست با آنچه که در اقتصاد و بازار انجام می‌شود از زمین تا آسمان فرق می‌کند. به خاطر این است که تاکنون 14 نفر از مقامات دولتش را برکنار کرده و اتاق فکرش نیز خالی شده است. در آمریکا تقریبا همه علیه وی هستند و هر روز زمزمه‌های بیشتری از گوشه و کنار آمریکا بلند می‌شود که ترامپ با توجه به بی‌تجربگی سیاسی‌، مخالفین قدرتمند در تمامی لایه‌های سیاسی آمریکا‌، جریان رسانه‌ای قدرتمند بر ضد وی و نیز عدم همراهی کامل حزب جمهوری‌خواه با وی عمر حکومتش به چهار سال نخواهد رسید.
آخرین بحرانی که شروع شد و ترامپ نیز با اظهاراتش آن را شعله‌ور کرد موضوع درگیری‌های نژادی در «شارلوتزویل» ایالت ویرجینیای آمریکا بود که 3 کشته و 20 مجروح برجای گذاشت.در طی روزهای گذشته و به دنبال این حمله نژادپرستانه هزاران نفر در سراسر آمریکا علیه نژادپرستی تظاهرات کرده و اظهارات ترامپ را در خودداری از محکومیت علنی آن محکوم کرده‌اند.
روز شنبه نیز بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات ضد ترامپ و ضد نژادپرستی بود شدیدترین این اعتراضات در بوستون بود که بیش از 40 هزار تن از ساکنان بوستون با شرکت در یک راهپیمایی اعتراضی علیه «نفرت‌افکنی» شعار دادند. در طی این راهپیمایی اعتراضی، بیش از 500 افسر پلیس برای کنترل شرایط حضور داشتند، با این حال برخی از معترضان با پلیس درگیر شدند که منجر به دستگیری 33 تن دیگر شد.
روزنامه نیویورک تایمز اما دراین‌باره نوشته: «معترضان آمریکایی در شهرهای بسیاری از جمله بوستون، آتلانتا، دالاس، هوستون، ممفیس و نیواورلئان دست به تظاهرات زدند. طبق برآورد پلیس، فقط در شهر بوستون ۴۰ هزار تن در اعتراضات مشارکت داشتند. حضور نیروهای امنیتی خصوصا پس از انتقاداتی که درباره آنها درخصوص حادثه شارلوتزویل مطرح شد، به شدت سنگین بود.


 بر اساس این گزارش، در نقاط مختلف آمریکا معترضان خواستار برخورد قاطع مقام‌ها با نژادپرستی و خشونت شده و تقاضا داشتند تا نمادهای «ارتش کنفدراسیون جنوب» (حامیان برده‌داری) جمع‌آوری شود. در بوستون همچنین گروهی از راستگرایان تجمعی اعتراضی با عنوان جنجالی «آزادی بیان» برگزار کردند که تعدادشان تنها ده‌ها تن عنوان شده است. گرچه پلیس از پیش تدارکاتی برای ایجاد فاصله فیزیکی میان دو گروه از معترضان در نظر گرفته بود اما تظاهرکنندگان راستگرا عملا در محاصره جمع بزرگ مخالفان نژادپرستی درآمده بودند. برخی از معترضان شعار «نه به نازی‌ها، نه به کوکلاکس‌کلان‌ها، نه به فاشیست‌ها» سر می‌دادند. آنها همچنین دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «به ترکیب وطن‌پرستی با نژادپرستی خاتمه دهید».در برخی از شهرها نیز مثل «دالاس»، مخالفان و موافقان نژادپرستی باهم درگیر شدند و گروهی نیز بازداشت شدند.
رئیس‌جمهور آمریکا که به دنبال درگیری‌ها در «شارلوتزویل» به دلیل محکوم نکردن قاطع «سفیدبرتر پندارها» مورد انتقادات شدید قرار گرفته، به تظاهرات موافقان و مخالفان نژادپرستی واکنش نشان داده است. و وی در توئیتی تصریح کرده: «می‌خواهم بسیاری از تظاهرات‌کنندگان در بوستون را که در حال حرف زدن علیه تعصب و نفرت بودند، تحسین کنم. کشور ما به زودی بار دیگر یکپارچه و متحد خواهد شد.»