توهین تماشاچیان لبنانی در زمین بسکتبال

آفتاب یزد- گروه سیاسی: بنا بر قانون تمام فدراسیون‌های ورزشی دنیا، هرگونه التقاط مسائل سیاسی با دنیای ورزش موجب محرومیت شدید مسببین آن خواهد‌بود. اگر جدای از آمیزش سیاست به ورزش پای توهین هم در میان باشد که مجازات سنگین‌تر هم خواهد بود. در خلال برگزاری مسابقات بسکتبال کاپ آسیا، تماشاگران لبنانی اقدامات زشت و توهین کننده‌ای نسبت به ایران انجام دادند.
در دیدار یک چهارم نهایی مسابقات بسکتبال کاپ آسیا، بازی تیم‌های ایران و لبنان به حاشیه‌ای غیر ورزشی کشیده شد. در این دیدار که در سالن شش هزار نفری شهر بیروت برگزار می‌شد و پوشش تصویری جهانی داشت، تماشاچیان لبنانی با به صدا درآمدن سرود جمهوری اسلامی ایران در ابتدای بازی اقدام به توهین کردند. هو کردن، سوت کشیدن، نه تنها جو روانی بدی برای ملی پوشان کشورمان به وجود آورد، بلکه بازتاب جهانی فراوانی داشت و جدای از آن
که طبق اصول فدراسیون‌های ورزشی جهانی تقبیح شد، مورد بهره برداری سیاسی نیز
قرار گرفت. در این دیدار که حتی بازیکنان لبنان


نیز با کسب هر امتیاز رفتاری تحریک آمیز علیه ملی پوشان و تماشاگران ایرانی نشان می‌دادند، تیم ملی کشورمان با پیروزی خود در میدان ورزش جواب اهانت‌ها را داد اما، بدون شک این ماجرا باید از سوی مسئولین ایرانی مورد بررسی و شکایت قرار گیرد. رویکردی که رئیس فدراسیون بسکتبال ایران از آن
خبر داد و پیش از آن نیز با اتمام مسابقه، ارسلان کاظمی به عنوان نماینده بازیکنان در نشست خبری حاضر شد و نسبت به این حواشی واکنش نشان داد و گفت: «ورزش از سیاست جداست اما تماشاگران لبنان، زمان پخش سرود ایران بی احترامی کردند.»
از سوی دیگر محمد مشحون، رئیس فدراسیون نیز در واکنش به اتفاقات مسابقه، از پیگیری جدی این ماجرا خبر داد و گفت: «من این مسئله را از اعضای تیم ملی شنیدم و قرار شد بلافاصله از طریق سفارت ایران این هنجارشکنی را پیگیری کنیم و پاسخ بی‌احترامی لبنانی‌ها را بدهیم. متاسفم که در یک محیط ورزشی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و لبنانی‌ها که اینقدر مورد توجه جمهوری اسلامی هستند، این طور رفتار می‌کنند.»
نکته جالب آن‌که این اتفاق درست چند روز پس از توهین بخشی از مردم در فضای مجازی نسبت به مرد همیشه با اخلاق ورزش ایران، مهدی مهدوی‌کیا روی داد. تا در نهایت مهدوی‌کیا مجبور به انتشار تصاویرش در تشییع جنازه شهدای غواص شود و واکنشش به حواشی پیش آمده را ابراز کند. حالا به طرز عجیبی آن گروه‌های خاص واکنشی به این مسئله نشان نمی‌دهند.
از سوی دیگر شایان ذکر است که در رویدادی مشابه، سال 2012 و در حاشیه رقابت‌های بسکتبال جام باشگاه‌های آسیا که در بیروت برگزار می‌شد، تماشاچیان لبنانی اقدام به توهین علیه پرچم و سرود کشورمان کردند که آن زمان شکایت و اقدام مسئولین فدراسیون هرچه بود و هراندازه که بود، به سرانجامی نرسید و باید دید این بار آیا مسئولین می‌توانند نسبت به این هنجارشکنی‌ها و بی احترامی‌ها پیگیری مطلوبی انجام دهند یا خیر.