ساماندهی بازار پوشاک در گرو عملکرد وزیر صنعت آینده؛

گروه بازرگانی- پوشاک از جمله کالاهایی است که بیشترین فراوانی قاچاق را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده و با اینکه مسوولان مدعی ساماندهی بازار پوشاک هستند و هراز‌گاهی با اجرای برخی طرح ها و دستورالعمل ها همچون دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک در راستای سر و سامان دادن به این بازار گام بر می‌دارند اما هنوز بیشترین کالای موجود در فروشگاه‌های لوکس کلانشهر‌ها به پوشاک خارجی قاچاق که بعضا از ترکیه و چین وارد می‌شود، اختصاص دارد. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی پوشاک امروز با ضررهای بسیار زیادی روبه رو هستند و با اینکه پوشاک خارجی قاچاق‌، جلوی رونق کسب و کار آنها را گرفته اما همچنان اقدام کارگشایی برای جلوگیری از واردات غیرقانونی این‌گونه کالاها و همچنین جلوگیری از فعالیت برندهای غیر‌قانونی پوشاک در کشور انجام نمی‌شود.
البته این مشکلات در حالی ادامه دارد که سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها سعی کرد برای ساماندهی واردات پوشاک و همچنین نظارت بر نحوه فعالیت برندهای خارجی در کشور اقدام موثری انجام دهد اما در نهایت پس از چند روز که نظارت‌ها را تشدید می‌کرد، دوباره روند مقابله با قاچاق پوشاک در کشور کند و یا متوقف می‌شد. از این رو واردکنندگان غیر‌قانونی و همچنین مغازه داران متخلف، به مرور با روند کار وزارت صنعت آشنا شدند و اگرچه مدتی سعی می‌کردند در بازار آفتابی نشوند اما پس از چند روز دوباره بساط خود را در بازار پهن می‌کردند.
در حال حاضر نیز این داستان ادامه دارد و با توجه به اینکه کابینه دولت دوازدهم در گیر و دار اخذ رای اعتماد از مجلس است، اجرای دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک به وزیر صنعت آینده منتقل خواهد شد.
تنها ۱۰ برند خارجی مجوز دارند


درحالی که بازار پوشاک ایران به جولانگاهی برای برندهای خارجی نامعتبر تبدیل شده است، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اعلام کرد: هنوز بسیاری از برندهای خارجی براساس دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک مجوز لازم را دریافت نکرده‌اند و تنها ۱۰برند خارجی مجوز فعالیت در بازار را دارند.
ابراهیم حوالی شهریاری ، با اشاره به اینکه 17شهریور سال گذشته دستورالعمل جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار پوشاک کشور ابلاغ شد، اظهار داشت: براساس این دستورالعمل برندها سه ماه فرصت داشتند تا نسبت به عملکرد خود روند قانونی را انجام و مجوز رسمی فعالیت را کسب کنند در غیر این صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته با وجود این فرصت سه‌ماهه اقدامی برای اخذ مجوز فعالیت توسط برندها انجام نشد، افزود: در آبان‌ماه سال گذشته برای اجرای بهتر این دستورالعمل کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد تا اقدامات لازم انجام شود اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به تمام اهداف خود در اجرای این دستورالعمل دست پیدا کنیم.
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اضافه کرد: عدم اجرای درست دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک باعث شد تا تولیدکنندگان داخلی بازار شب عید خود را از دست داده و برندهای متفرقه که اکثر آنها نمایندگی رسمی نبودند در پاساژهای بزرگ کالاهای خود را بفروشند.
شهریاری در ادامه با اعلام اینکه گلایه ما از عدم اجرای دستورالعمل باعث شد تا در اردیبهشت ماه امسال ثبت سفارش پوشاک متوقف شود تصریح کرد: با توقف ثبت سفارش دیگر برندها مجبور شدند برای کسب مجوز و اعلام جزئیات فعالیت خود پشت میز مذاکره نشسته و چارچوبها را رعایت کنند اما هنوز بسیاری از برندها براساس دستورالعمل فعالیت نکرده و فقط 10 برند مجوز فعالیت دریافت کرده اند.
وی گفت: DEBENHAMS، PENTI، BILLCEE، DRIMOD، Cotton، Lcwaikiki، Damat، Us polo برخی برندهایی هستند که تاکنون مجوز فعالیت خود را دریافت کرده‌اند.
پلمب برندهای پوشاک بدون مجوز از هفته آینده
در این میان با اینکه به نظر می‌رسد بازار پوشاک به امان خدا رها شده اما دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اعلام کرد از این هفته برندهای فاقد مجوز که بر عرضه کالاهای مجهول الهویه در قالب «برند» اصرار داشته باشند، پلمب خواهند شد.
علی‌اکبر پوراحمدنژاد با اشاره به ساماندهی برندها در سطح شهر تهران اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر نخستین فاز پالایش برندها و ساماندهی تابلوها در سطح شهر تهران انجام شد و اخطارهای قانونی به برندهای فاقد مجوز و کسبه‌ای که بدون داشتن مجوزهای لازم تابلوهای برندهای مطرح را نصب کرده بودند داده شد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه در اجرای این طرح کسبه‌ای که مبادرت به اخذ مجوزهای قانونی در این بخش هستند برای ما محترم هستند، ادامه داد: با توجه به تکمیل فاز اول این طرح، طی هفته آینده فاز دوم آن به اجرا در خواهد آمد و کسبه‌ای که با وجود اخطارهای قبلی، بر رفتار غیرقانونی خود مصر بوده و مبادرت به عرضه کالاهای مجهول‌الهویه در قالب برند بوده و خسارات زیادی را به مردم وارد کرده و به نوعی کلاهبرداری می‌کنند، پلمب خواهند شد.
وی گفت: در فاز اول اجرای این طرح در یک ماه گذشته، تابلوهای زیادی از برندهای فاقد مجوز جمع‌آوری و پوشانده شد و در فاز دوم این طرح با واحدهایی که نسبت به اخذ مجوزهای قانونی اقدام نکرده باشند برخورد می‌شود.
به گفته پوراحمد‌نژاد، 50 درصد واحدهای صنفی شناسایی شده در فاز اول این طرح که اخطارهای لازم را گرفته‌اند به دنبال اخذ مجوزهای لازم هستند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، خاطرنشان کرد: اولویت ما در اجرای این طرح ساماندهی برندهای پوشاک است و در مراحل بعد برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی نیز ساماندهی خواهند شد.
این اظهارنظرها در حالی بیان می‌شود که برخی مسوولان معتقدند با وجود اینکه وزیر صنعت سعی می‌کند برای ساماندهی بازار گام بردارد اما در نهایت این هماهنگی در زیر‌مجموعه ایجاد نمی‌شود و از این رو این‌گونه طرح‌ها ناقص رها می‌شوند. اما انتظار می‌رود وزیر صنعت آینده روندی را دنبال کند که در پی آن حتی اگر به تولیدکنندگان تسهیلات خاصی داده نمی‌شود، دست‌کم واردات غیر‌قانونی کاهش یافته و همچنین جلوی فعالیت برندهای نامعتبر خارجی در بازار با مشارکت تمام مسوولان گرفته شود.