کشتار در بارسلون

یک خودروی ون سفیدرنگ با سرعت زیاد در خیابان پرازدحام و پر از گردشگر بارسلون به میان انبوه جمعیت رفته و باعث کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم شد. این حادثه در محله توریستی رامبلا که از پر رفت و آمد‌ترین مناطق توریستی بارسلون به شمار می‌رود، رخ داد. در این حادثه ۱۳ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح به جا ماند. تنها چند ساعت پس از این حادثه، حمله مشابهی در شهر کوچک کمبریلز واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب بارسلون رخ داد و بامداد دیروز هم پلیس اسپانیا از خنثی کردن دومین حمله تروریستی و کشتن پنج فرد مجهز به کمربند انتحاری خبر داد.
در همین حال در پی حمله تروریستی بارسلون، نخست‌وزیر اسپانیا سه روز عزای عمومی اعلام کرد. رییس منطقه کاتالونیا نیز در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به اینکه حمله تروریستی بارسلون اولین حمله از این نوع نیست، تاکید کرد: دموکراسی با تروریسم در هر کجا که باشد مقابله خواهد کرد.
توسل به خودرو برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی، از جمله روش‌هایی است که گروه القاعده در سال ۲۰۱۰ به هوادارانش توصیه کرده بود و در سال‌های اخیر هم گروه حکومت اسلامی، داعش، مسوولیت برخی حملات را که با توسل به این روش انجام شده، بر‌عهده گرفته است.
بریتانیا، سوئد، آلمان، فرانسه و اتریش، از جمله کشورهایی هستند که از دو سال گذشته به این سو شاهد حملاتی با توسل به خودرو بوده‌اند که در بسیاری از موارد گروه‌های اسلام‌گرا چون گروه حکومت اسلامی مسوولیت این حملات را بر‌عهده گرفته‌اند. حمله پنج‌شنبه گذشته در بارسلون، مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال ۲۰۰۴ در مادرید است؛ حادثه‌ای که در آن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با بمب‌گذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید ۱۹۱ نفر را کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر را مجروح کردند.بارسلون پایتخت منطقه ثروتمند کاتالونیا در شمال‌شرقی اسپانیاست که قرار است در روز اول اکتبر ( نهم مهرماه) همه‌پرسی جدایی از اسپانیا در آن برگزار شود. دولت مرکزی اسپانیا با برگزاری این همه‌پرسی مخالف است و آن را غیرقانونی می‌داند.گفتنی است در هفته‌های اخیر دیوار نوشته تهدید‌آمیز علیه گردشگران در بارسلون مشاهده شده است. در یک ویدئو منتشر شده با عنوان گردشگری محله‌ها را می‌کشد، نیز چند نفر که صورت خود را پوشانده‌اند،‌ یک اتوبوس توریستی را متوقف کرده، تایرهایش را پاره کرده و به شیشه جلوی اتومبیل اسپری رنگ می‌پاشند.از طرفی دیروز پلیس اسپانیا از خنثی کردن دومین حمله تروریستی و کشتن پنج فرد مجهز به کمربند انتحاری خبر داده است. در حمله بارسلون ۱۳ نفر کشته شدند. داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت. پلیس از ارتباط حمله دوم با حادثه بارسلون خبر داده است.


در همین ارتباط مقام‌های اسپانیایی گفته‌اند که ماموران پلیس در نخستین ساعت‌های بامداد دیروز پنج مظنون به عملیات تروریستی را که مجهز به کمربند انتحاری بوده‌اند، در شهر کمبریلز کشته‌اند. به گفته مقام‌های اسپانیایی، بدین شکل دومین حمله تروریستی در این کشور خنثی شده است.
به گفته پلیس اسپانیا، مهاجمان در کمبریلز هم مانند واقعه بارسلون، با یک خودروی ون شماری از مردم را زیر گرفته‌اند. بر همین اساس، یک مامور پلیس و شش‌ رهگذر زخمی شده‌اند‌ اما مردی که پنجشنبه گذشته با یک خودروی ون شمار زیادی از مردم را در محله توریستی رامبلا در بارسلون زیر گرفته بود، هنوز دستگیر نشده است. راننده ون پس از سوءقصد، از خودرو خارج شده و فرار کرده بود. بلوار معروف رامبلا از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین مناطق توریستی کلانشهر بارسلون است.
پلیس اسپانیا حادثه بارسلون را تروریستی خوانده و گروه تروریستی «دولت اسلامی» مسوولیت آن را بر‌عهده گرفته است. به گفته شاهدان عینی، یک خودروی ون سفیدرنگ با سرعت زیاد در خیابان پرازدحام و پر از گردشگر بارسلون به میان انبوه جمعیت زده و باعث کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم شده است.
گزارش‌هایی از بازداشت دو مظنون در این ارتباط منتشر شده است. به گفته رییس پلیس ایالت کاتالونیا، یکی از این دو مظنون اسپانیایی و دیگری مراکشی است. این افراد اما راننده خودروی ون نبوده‌اند. به گزارش رویترز، مظنون دیگری هم در جریان درگیری مسلحانه با پلیس در حومه بارسلون کشته شده است.
گزارش‌هایی از حضور گردشگران آلمانی در میان قربانیان حادثه بارسلون نیز منتشر شده است. شبکه دوم تلویزیون آلمان (ZDF) با استناد به محافل امنیتی گزارش داده است که سه آلمانی هم در میان قربانیان حمله تروریستی اسپانیا هستند. این خبر اما هنوز رسما تایید نشده است.
توئیت جنجالی ترامپ
ترامپ در نخستین واکنش خود به حمله تروریستی بارسلون مثل یک دولتمرد رفتار کرد و ضمن محکوم کردن آن از آمادگی آمریکا برای کمک‌های لازم به اسپانیا سخن گفت. او اما اندکی بعد نشان داد که از حساسیت سیاسی لازم بی‌بهره است.رییس‌جمهور‌ آمریکا در نخستین واکنش خود به حمله مرگبار بارسلون اسپانیا نوشت که ایالات متحده حمله تروریستی در بارسلون را محکوم می‌کند و تمام اقدامات ضروری برای کمک را انجام می‌دهد.
اما به فاصله کوتاهی توئیت دوم ترامپ منتشر شد. او اندک زمانی بعد از واکنش نخست خود خواستار مطالعه روش‌های ژنرال جان پرشینگ در مبارزه با تروریسم شد. بر اساس افسانه‌ای که صحت تاریخی آن بارها زیر سوال رفته، این ژنرال سابق ارتش آمریکا در اوایل قرن بیستم ۵۰ زندانی مسلمان در فیلیپین را با گلوله‌هایی آغشته به خون خوک تیرباران کرده است.
این افسانه اشاره‌ای است به اینکه آلوده شدن به خون این حیوان «نجس» از نظر مسلمانان، از ورود آنها به بهشت جلوگیری می‌کند. ترامپ نوشته است، پس از این اقدام ژنرال پرشینگ، «دیگر ۳۵ سال اثری از ترور اسلام‌گرایانه دیده نشد.»
تکرار دوباره یک دروغ
دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ هم این افسانه را روایت کرده بود. به گفته مورخان، داستان نقل شده درباره ژنرال پرشینگ که گفته می‌شود در جریان شورش منطقه مسلمان‌نشین مورو در فیلیپین (بین سال‌های ۱۸۹۹ تا ۱۹۱۳) اتفاق افتاده، مستند نیست.
پنجشنبه گذشته واکنش‌های زیادی به توئیت ترامپ در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد. در این واکنش‌ها گفته می‌شود، در حالی که جهان سوگوار قربانیان حادثه بارسلون است، رییس‌جمهور‌ آمریکا توجه‌ها را به دروغی جلب می‌کند که در آن، اعدام زندانیان ستایش می‌شود. وزیر خارجه آمریکا هم در اظهار‌نظری تاکید کرد که آمریکا آماده کمک به مقام‌های اسپانیایی برای تحقیق در مورد این حادثه است. رییس‌جمهور فرانسه حمله بارسلون را رویدادی مصیبت‌بار خواند و بر همدردی فرانسه با اسپانیا تاکید کرد.
نخست‌وزیر بریتانیا هم تاکید کرد که کشور در مقابله با تروریسم در کنار اسپانیا می‌ایستد. صدر‌اعظم آلمان هم با نفرت‌انگیز خواندن حمله بارسلون این حمله را محکوم کرده است. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توئیتی به زبان اسپانیایی نوشت که گزارش‌هایی که از بارسلون می‌رسد را از نزدیک دنبال می‌کند و با مردم اسپانیا ابراز همدردی کرد.
این ابراز همدردی در توئیت رییس کمیسیون اروپا نیز بازتاب داشت و یونکر تاکید کرد که ما هرگز مرعوب وحشی‌گری نخواهیم شد. ولادیمیر پوتین هم در واکنش به این حمله، خواستار نبردی جهانی علیه نیروهای ترور شده است.
رابطه‌ای میان حملات اسپانیا و فرانسه وجود ندارد
وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که هیچ رابطه‌ای میان حملات تروریستی اسپانیا با فرانسه وجود ندارد.
ژرار کلمب اظهار کرد: تاکنون هیچ رابطه‌ای میان حملات پنجشنبه شب گذشته بارسلون‌ و کمبریلز با فرانسه پیدا نشده است و فکر نمی‌کنیم رابطه‌ای نیز وجود داشته باشد. وی گفت: در ابتدا پیگیری کردیم که مطمئن شویم هیچ فرانسوی‌ایی در این حملات شرکت نکرده باشد و تمامی پرونده‌ها را بررسی کردیم و پی بردیم که هیچ کدام از افرادی که در حملات اسپانیا شرکت کرده‌اند توسط نیروهای امنیتی فرانسه شناخته شده نیستند.
کلمب ادامه داد: همچنین متوجه شدیم که با اشخاص تک‌رو سر و کار نداریم بلکه این حملات تنها می‌تواند توسط یک شبکه برنامه‌ریزی شده باشد. این در حالی است که پلیس کاتالونیا در سخنانی اعلام کرد که دو شخص اهل مراکش و شهر خودمختار ملیلیه را دستگیر کرده است ولی هیچ‌کدام از آنها راننده خودروی مهاجم نبوده‌اند. شهر خودمختار ملیلیه یک برون بوم در دریای مدیترانه در شمال آفریقا و متعلق به اسپانیاست. مسوولان فرانسوی همچنین اعلام کرده‌اند که در حملات اخیر اسپانیا، ۲۶ فرانسوی زخمی شده‌اند که حال ۱۱ نفر از آنها وخیم است.