امیر حاتمی مخالف نداشت

گروه سیاسی- روز پنجشنبه گذشته نمایندگان ملت در صحن علنی مجلس به ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم پرداختند‌‌. در این جلسه صلاحیت وزرای پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت‌‌. البته به دلیل اتمام زمان جلسه، ادامه بررسی صلاحیت عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به امروز موکول شد‌‌. با توجه به سخنان نمایندگان موافق و مخالف در جلسه روز پنجشنبه مجلس، به نظر می‌رسد سیدعلیرضا آوایی، وزیرپیشنهادی دادگستری و امیرسرتیپ امیرحاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع با رای اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس در جایگاه وزارت قرار گیرند‌‌. با وجود انتقاداتی که به محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در این جلسه شد بازهم شانس او برای نشستن بر جایگاه وزارت زیاد است‌‌.
برنامه محوری نقطه قوت حجتی
محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از جمله گزینه‌هایی بود که بخشی از بررسی صلاحیت او در صحن علنی مجلس در روز چهارشنبه انجام و مابقی آن به روز پنجشنبه موکول شد‌‌. بنابراین در جلسه کوتاه مجلس در صبح پنجشنبه، ابتدا نمایندگان موافق و مخالف، نظرات خود را درباره حجتی مطرح کردند‌‌. نمایندگان مخالف این گزینه پیشنهادی، یکی از دلایل مخالف خود را عدم تطابق رشته تحصیلی او با زمینه‌ کاری ‌اش در وزارت کشاورزی و همچنین نداشتن سوابق کاری در این حوزه عنوان کردند‌‌. مخالفان حجتی با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت جهادکشاورزی، مدیریت بازار مصرف است اما مدیریت این بازار، آشفته است و در برنامه پیشنهادی حجتی به این مساله اشاره‌ای نشده از وی انتقاد کردند‌‌. گله دیگر نمایندگان مخالف حجتی، صدور مجوز برای واردات بود که همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزان در کشور صادر می‌شود که آن را ناشی از سوءمدیریت در وزارت جهاد کشاورزی دانستند‌‌. در برابر این اظهارنظر، نمایندگان موافق حجتی، برنامه‌محوری، استفاده از طرح‌های مناسب برای مشکل کم‌آبی و امنیت غذایی را از نقاط قوت مدیریت وی عنوان و به رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی در طول چهار سال گذشته اشاره کردند‌‌. براساس گفته‌های نمایندگان تولیدات کشاورزی در طول چهار سال گذشته به ۲۱ میلیون تن رسیده است‌‌. همچنین نمایندگان در دفاع از او اعلام کردند که حجتی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و برنامه ششم، اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت را دنبال می‌کند‌‌.
پس از نظرات موافق و مخالف نمایندگان، محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس در دفاع از برنامه‌های خود از افزایش امنیت غذایی، توسعه بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نام برد که از جمله برنامه‌های چهار سال گذشته در دولت یازدهم بوده است و این موضوعات در برنامه‌های آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز از اولویت‌های اساسی است‌‌. محمود حجتی در دفاع از عملکرد خود اعلام کرد: شاخص کلان تولید در چهار سال گذشته به رقمی معادل ۱۱۸ میلیون تن رسید، در حالی که در زمان مشابه در چهار سال دولت قبل این عدد ۹۹ میلیون تن بود‌‌. همچنین براساس آمار گمرک تراز واردات محصولات غذایی از منفی 1/8 میلیارد دلار به منفی 1/3 میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده کاهش وابستگی به واردات در بخش غذاست‌‌.


تخصص و مهارت ویژگی آوایی
سید علیرضا آوایی، گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت دادگستری است که در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، در دولت دوازدهم جایگزین مصطفی‌ پورمحمدی می‌شود‌‌. او از قضات باسابقه دادگستری و رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور است‌‌. در بررسی صلاحیت او در صحن علنی مجلس تنها یک نماینده مخالف درباره او سخن گفت و بقیه نمایندگان به دفاع از آوایی پرداختند‌‌. محسن بیگلری، تنها نماینده مخالف آوایی به مشکلات کمبود مراکز پزشکی قانونی در استان‌های غربی کشور اشاره کرد و خواستار رفع این مساله شد‌‌. این نماینده کمبود این مراکز را یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم این استا‌ن‌ها خواند و اعلام کرد درصورتی‌که در برنامه‌ وزیر پیشنهادی این موضوع گنجانده و رسیدگی شود به وزیر پیشنهادی رای اعتماد می‌دهد‌‌. نمایندگان موافق هم در دفاع از او به مهارت و تخصص وی در زمینه قضایی اشاره کردند و آن را یکی از ویژگی‌های مهم آوایی برای این مسند دانستند‌‌. همچنین نمایندگان در دفاع از این گزینه پیشنهادی با اشاره به اینکه وزارت دادگستری از مهم‌ترین‌ وزارتخانه‌های دولت است و وزیر دادگستری می‌تواند نقش تلطیف کننده میان قوا را داشته باشد درباره سوابق اجرایی این گزینه پیشنهادی صحبت کردند‌‌. آوایی پیش از این معاون وزیر کشور، رییس سازمان ثبت احوال و رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور بوده است که علاوه بر شناخت کافی نسبت به قوه قضاییه، قوه مجریه را هم می‌شناسد و با مجلس هم تعامل خوبی دارد بنابراین گزینه مناسبی برای این وزارتخانه است‌‌. پس از آن سیدعلیرضا آوایی در صحن علنی از برنامه‌های پیشنهادی خود دفاع کرد‌‌. وی مهم‌ترین برنامه خود را در صورت رای اعتماد تلاش برای ارتقای کارآمدی و اثربخشی دادگستری در راستای اهداف جمهوری اسلامی در چندین راهبرد اساسی دانست‌‌. آوایی در ادامه تسهیل روابط میان قوه‌قضاییه با دولت و مجلس را یکی از اقدامات خود در دولت دوازدهم عنوان کرد‌‌. همچنین وزیر پیشنهادی دادگستری افزود: به دنبال ارتقای توانمندی و اثربخشی در حوزه تعزیرات حکومتی و پاسداری از حریم اقتصاد ملی در حوزه‌ حقوقی و قضایی هستم‌‌. در راستای راهبرد اساسی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی برنامه من مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله، قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و احکام برنامه‌های توسعه است‌‌. همچنین اهتمام کاملم بر ارتقای شاخص‌های حقوق شهروندی، حقوق زنان، حقوق کودکان، مبارزه با فساد و تقویت جایگاه معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در راستای رفع شبهات و مبتنی بر هنجارهای دینی و فرهنگی مردم ایران است‌‌. آوایی اضافه کرد: وزارت دادگستری قابلیت آن را دارد که در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب گام بلندی بردارد. البته معتقدم ایفای وظایف و تحقق این اهداف بدون حمایت سران قوا، نمایندگان و مسوولان عالی‌رتبه به هیچ وجه میسر نیست‌‌.
حاتمی، نماد وحدت بین ارتش و سپاه
پس از آنکه نمایندگان صلاحیت وزیر دادگستری را مورد بررسی قرار دادند، نوبت به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید‌‌. در حالی که براساس روال برای بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی، نمایندگان مخالف و موافق درباره وزرا صحبت می‌کنند اما هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع هیچ نماینده مخالفی پشت تریبون نرفت چرا که نمایندگان مخالف این گزینه پیشنهادی از سخنرانی در صحن علنی مجلس انصراف دادند و در نتیجه تنها نمایندگان موافق به دفاع از امیر سرتیپ امیر حاتمی پرداختند‌‌. نمایندگان در دفاع از حاتمی، او را نماد وحدت بین ارتش، سپاه و نیروهای مسلح دانستند‌‌. براساس دفاعیات نمایندگان موافق، ایران با کمترین بودجه دفاعی یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است و اکنون وزارت دفاع با بیش از ۱۰۰ دانشگاه از تولیدات نزدیک به چهار هزار شرکت استفاده می‌کند‌‌. نمایندگان در ادامه با اشاره به سابقه 30 ساله حاتمی در وزارت دفاع، برنامه‌های او را ادامه برنامه‌های سردار دهقان در دولت یازدهم دانستند که شامل نوسازی صنایع دفاعی، به کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی و بهینه‌سازی مدیریت هزینه است‌‌. نمایندگان در ادامه دفاعیات خود از این گزینه پیشنهادی گفتند که حاتمی دارای روحیه تعاملی است و با همین روحیه می‌تواند میان نیروهای ارتش، سپاه و بسیج مستضعفین و بین نیروهای مسلح و دولت و مجلس تعامل خوبی برقرار کند‌‌. امیر سرتیپ امیرحاتمی در دفاع از برنامه‌های خود با اشاره به اینکه کشورهای جهان در گذشته با زبان تحریم با ما سخن می‌گفتند اما حالا برای مذاکره کردن نوبت می‌گیرند، گفت: ما به یمن تلاش‌های فراوان همه فرماندهان در ارتش‌، سپاه و دیگر نیروهای مسلح اکنون به یک بازدارندگی رسیدیم و توانستیم این بازدارندگی را با ایمان حفظ کنیم‌‌. وی درباره برنامه‌های وزارت دفاع و ایجاد ارتباط با شرکت‌های زیرمجموعه افزود: در کشور ۱۰۰ دانشگاه و بیش از چهار هزار شرکت داریم که سعی می‌کنیم این شرکت‌ها را از حالت پیمانکاری به حالت مشارکتی تبدیل کنیم‌‌. ما تلاش می‌کنیم در داخل وزارتخانه سرمایه‌گذاری نکنیم تا در خارج از وزارتخانه بتوانند از تاسیسات ما برای ارتقای قدرت رسمی و همچنین اقتصادی کشور استفاده کنند‌‌. وزیر پیشنهادی دفاع با بیان اینکه قدرت موشکی به ویژه بالستیک و کروز را ارتقا خواهیم داد، افزود: قدرت پدافند هوایی را ارتقا خواهیم داد‌‌. نوسازی و قدرت بازدارندگی را پیگیری خواهیم کرد و افزایش یگان‌های واکنش سریع نیز مورد توجه خواهند بود‌‌. همچنین در حوزه دیپلماسی دفاعی به عنوان مکمل و هماهنگ با سیاست خارجی فعالانه در ایجاد ثبات در امنیت پایدار نقش‌آفرینی خواهیم کرد‌‌. هدف اصلی پیگیری در اهداف سیاست دفاعی کشور، دفاع همه‌جانبه و رویکرد بازدارندگی خواهد بود‌‌. وی در ادامه از پیگیری در حوزه خدمات‌رسانی و تامین اجتماعی نیروهای مسلح در برنامه‌های خود سخن گفت و اعلام کرد که ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی و شفاف‌سازی را مدنظر قرار داده است‌‌. تسریع در جابه‌جایی و نوسازی پادگان‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت دفاع در دولت دوازدهم اوست‌‌.