کارآفرینی، نوعی جهاد در مسیر خودکفایی و رشد صنعتی کشور محسوب می شود

تفاهم- گروه کارآفرینی: نام گذاری سال 96 به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، پیام آور یک حرکت ملی رو به جلو در جهت رشد اقتصادی و توسعه پایدار است. دکتر مهدی کریمی تفرشی با بیان این مطلب، در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: یکی از مؤلفه های اصلی رشد اقتصادی، بهبود وضعیت بنگاه های صنعتی است، که موتور محرکه اصلی اقتصاد کشور محسوب
می شوند. در این میان، بنگاه های کوچک و متوسط نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، فراهم نمودن بسترهای مناسب در جهت نوآوری و بهره برداری از منابع کوچک مالی دارند. کریمی تصریح کرد: طبق گزارشات مرکز آمار ایران، بخش عمده اشتغال صنعتی کشور در طی سال 1390 در بنگاه هایی با کمتر از 400 نفر نیروی کار اتفاق افتاده است، همچنین این بنگاه‌ها در زنجیره تأمین بنگاه های بزرگ نیز نقش بسزایی دارند، بنابراین حمایت از این بنگاه ها و توجه به مقوله تأمین منابع مالی و رفع مشکلات آنها از اولویت های کمک به رشد اقتصادی و صنعتی کشور است .
مشاور عالی هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، مطرح کردن بحث اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب را نشانه اهمیت این موضوع در بهبود وضعیت حال حاضر کشور دانست و افزود: توجه خاصه ایشان به وضع معیشتی مردم و طبقات ضعیف و متوسط جامعه و ابراز نگرانی از مشکلات اقتصادی، آسیب های اجتماعی و وضعیت اشتغال جوانان باید دغدغه اصلی تمام مسئولان، دولت، صنعتگران و تمامی فعالان حوزه های مختلف که به نحوی در چرخه اقتصاد کشور نقش دارند، قرار گیرد.
کریمی یکی از مولفه های اصلی رشد صنعت و اقتصاد کشور و رونق چرخه صنعت کشور را رونق بنگاه های اقتصادی برشمرد و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را در گرو استفاده از نیروهای جوان، تحصیلکرده و امیدهای آینده این کشور و بهره‌گیری از توان و دانش فنی، ایده‌های خلاقانه و استعدادهای این نیروهای با انگیزه و مستعد کشور دانست. وی افزود: بدون شک، کارآفرینی و ایجاد اشتغال با وجود تمام فراز و نشیب های موجود در اقتصاد کشور نوعی جهاد در مسیر خودکفایی و رشد صنعتی کشور محسوب می شود. تلاش همه جانبه در جهت افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصاد غیر نفتی، توسعه اقتصادی بر پایه تولید داخلی و صادرات غیر نفتی، کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضع اشتغال جوانان، توسعه و حمایت از واحدهای تولیدی و توجه به بنگاه های کوچک زودبازده باید سرلوحه کار مسئولان و فعالان امر قرار گیرد تا شاهد عزم راسخ ملی در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، رسیدن به بهره وری اقتصادی و اقتصاد پایدار باشیم.


این عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دسـتیابی به رشـد بلندمـدت و مداوم اقتصادی در هر کشـور را منوط بـه تجهیـز و تخصیـص بهینـه منابـع سـرمایه‌گذاری در اقتصـاد ملـی آن کشـور دانست و افزود: باید در جهت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به مهم‌ترین عوامل از جمله سیاست‌گذاری اقتصادی (شامل سیاست‌های پولی، مالی، بازرگانی و مقرراتی) و عوامل ساختارهای اقتصادی (شامل ثبات تراز تجاری، گستردگی بازار،  بدهی خارجی، ساختار تضمین مالی، تاسیسات زیربنایی، نیروی کار ماهر و توسعه منابع انسانی و وجود شبکه اطلاع‌رسانی گسترده) توجه شود. ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد، به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد و عدم شایسته سالاری در استخدام ها به خوبی مشهود است، همچنین منابع مصرفی بیشتر منابع طبیعی هستند؛ این در حالی است که حتی کشور آفریقای جنوبی در قلمرو کشورهای کارایی محور قرار گرفته است.
در ادامه این گفتگو کریمی به گزارش هایی در این خصوص اشاره کرد و گفت: در گزارش سال ۲۰۱۶ شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه ایران در میان ۱۳۰ کشور جهان، ۸۰ و در میان ۱۵ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ۱۴ است که این موضوع جای تامل بسیار دارد. بهترین امتیاز ایران در قسمت مهارت های استارت آپ ها  با اخذ امتیاز 71/0 (میانگین جهانی 42/0) و پایین ترین امتیاز در رکن بین المللی سازی با اخذ امتیاز 09/۰ (میانگین جهانی 41/0) است. شکاف آشکاری که در بخش نتایج کارآفرینانه که به فعالیت های پس از کارآفرینی باز می گردد (به ویژه کارآفرینی بین الملل و انتظارات رشد بالا)، نیازمند بسترسازی ها و حمایت های دولتی است. بیشترین کارآفرینی انجام شده در صنایع غذایی، خدمات آموزشی و محصولات نفتی رخ داده که نیازمند تسهیلات و حمایت های دولتی برای توانمند سازی تجاری این صنایع در بعد بین المللی است.
مولف چندین عنوان کتاب کارآفرینی از جمله «مدیریت  حرفه ای یک کسب و کار موفق»، چالش هایی که برای کارآفرینی در کشور ایران وجود دارد را اینگونه برشمارد:
-   نوسانات شدید در نرخ ارز، مالیات های بالا، مشکل تامین مالی برای شرکت های تولیدی،  تعرفه واردات، عدم هماهنگی بین وزارتخانه های دولتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای سیاست ها و تصمیمات دولت، عدم وجود یک سیستم یکپارچه ملی برای توسعه کارآفرینی و بهبود محیط کسب و کار.
در پایان گفتگو، رییس مجتمع غذایی گلها از فعالیت بیش از 14 هزار واحد صنایع غذایی فعال در كشور خبر داد و افزود: بسیاری از آن‌ها با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند و این در حالی است که با توجه به گسترش آموزش عالی در کشور، آمار ورودی فارغ‌التحصیلان رشته های صنایع غذائی رو به رشد است. نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در توسعه و ارتقاء کیفیت صنایع و تولیدات غذائی یک نقش کلیدی بوده و این در حالی است که از یک سو دست‌اندرکاران این صنعت و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان رشته های صنایع غذائی به اهمیت جایگاه خود پی نبرده‌اند و این موضوع توجه نهاد های علمی و اجرایی تصمیم گیر را طلب می‌کند. حسین محبی