توهين علني به ظريف

محمدحسن نجمی: «دروغگو...»؛ اعتراض توهین‌آمیز به «محمدجواد ظریف» است که دیروز هنگام دفاع وزیر از خودش، «عبدالله سامری» نماینده خرمشهر در صحن مجلس با فریاد سر داد. اما خودش می‌گوید توهینی نبوده و «جوسازی» رسانه‌های وابسته به دولت است! تا ساعت پایانی جلسه نوبت صبح، اتفاق خاصی نبود؛ جلسه با روال عادی پیش می‌رفت؛ تا اینکه محمدجواد ظریف بعد از مخالفان و موافقان وزارتش، پشت تریبون رفت؛ مانند همیشه علاوه بر کلام با زبان بدن و توجه به دو سمت مجلس صحبت می‌کرد؛ ظریف صحبت‌هایی کرد که فریاد «احسنت، احسنت» نمایندگان را در پی داشت؛ پس از «احسنت» صدای فریادی بلندتر از آنها شنیده شد؛ ظریف به صحبت‌هایش ادامه داد؛ صدا دوباره آمد؛ از یک صندلی نزدیک به جایگاه خبرنگاران: «دروغ است، دروغگو!...». فریادش بالا گرفت؛ ظریف بدون پاره‌شدن رشته کلام، سخنانش را ادامه می‌داد؛ برخی نمایندگان که در ضلع شمال‌غربی هیئت‌رئیسه بودند، به سمت معترضی رفتند که کلامش از اعتراض عبور کرده بود. «جهانبخش محبی‌نیا» از نخستین نماینده‌هایی بود که به سمت او رفت تا همکار عصبانی‌اش را آرام کند. صدای او به دلیل نزدیکی صندلی‌اش به جایگاه خبرنگاران از سوي خبرنگاران و عکاسان شنیده می‌شد؛ مخصوصا اینکه بیشتر خبرنگاران و عکاسان به دلیل فریادهای اولیه در آن ضلع از جایگاه جمع شده بودند. هم‌زمان برخی دیگر از نمایندگان هم به سمت او رفتند؛ عصبانیت سامری کم که نمی‌شد، هیچ، اضافه هم می‌شد. «مجتبی ذوالنور» نماینده اصولگرای قم، «احمد امیرآبادی» عضو هیئت‌رئیسه، «هدایت‌الله خادمی» نماینده ایذه و باغ‌ملک و تعداد دیگری از نمایندگان هم به سمت او رفتند تا فضا را کنترل کنند. اما فایده‌ای نداشت؛ «محبی‌نیا» سعی داشت او را از صحنه خارج کند؛ اما سامری همچنان مشغول اعتراض بود و لابه‌لای آن بد و بیراهی هم نثار ظریف مي‌كرد. نهایتا از صحنه خارج شد و دقایقی بعد که ظریف آخرین جملات را بیان می‌کرد، با همراهی چند نماینده به صندلی خود بازگشت. جلسه نوبت صبح که به پایان رسید، یکی از نمایندگان با صدای بلند خطاب به «ذوالنور» گفت: «واقعا زشت بود».
من اصلا فحش ندادم!
او در زمان تنفس بین دو جلسه صبح و عصر در لابی مجلس حاضر شد. او در پاسخ به اینکه «ماجرا چه بوده؟»، انگشت اتهام را به سمت رسانه‌ها نشانه رفت و گفت «رسانه ها باید وظیفه رسانه ای خود را انجام دهند . متاسفانه بعضی رسانه‌ها وابسته به دولت هستند و جوسازی می‌کنند». او در پاسخ به اینکه منظورش کدام رسانه‌هاست، پاسخ مبهمی داد: «حالا به هر طریقی!». او گفت: «ببینید در رابطه با قضیه آماری که ایشان (ظریف) می‌داد، دروغ بود؛ من هم گفتم دروغ است و کذب است و انسان باید «شرافتمند» باشد در این قضیه». او در پاسخ به اینکه «شما گفتید عوضی»، افزود: «من گفتم «عوضی» نکنید قضایا را! من اصلا فحش ندادم. مگر من بچه‌ام که فحش بدهم». او بار دیگر تأکید کرد که «گفتم انسان باید در این قضیه «شرافتمند» باشد و وقتی قسم می‌خورد باید پای قسم بایستد و واقعیت‌ها را به ملت بگوید. این چیزی که ایشان می‌گفت، بی‌کاری حذف شده در مملکت؟ اقتصاد مقاومتی پس چیست؟». او در ادامه گفت: «اینها برای اینکه بتوانند اذهان را از وزرای پیشنهادی ضعیفشان منحرف کنند، این کارها را می‌کنند!». سامری در پاسخ به اینکه «چه کاری می‌کنند؟»، باز هم دیوار کوتاه رسانه‌ها را هدف قرار داد و مدعی شد: «همین برنامه‌هایی که راه انداختید!». خبرنگاران حاضر به او گفتند «ما راه نينداختیم؛ چیزی را که شنیدیم و دیدیم بوده؛ کسی برنامه‌ای درست نکرده!»، او هم پاسخ دیگری داد: «به فرض مثال، من نماینده اعتراض کردم؛ برای منافع خودم اعتراض کردم؟». نماینده خرمشهر در مجلس در واکنش به اینکه «موضوع کلماتی است که به کار بردید»، گفت: «بحث کلمه رکیک نبوده؛ من گفتم انسان باید شرافتمند باشد». سامری در پاسخ به اینکه چرا در مخالفت با ظریف نطق مخالف نکرد، گفت «اسمم درنیامد». او در ادامه از محدودیت برای صحبت درباره وزرای پیشنهادی انتقاد کرد. این در حالی است که موافقان و مخالفان می‌توانند وقتشان را با نمایندگان دیگر تقسیم کنند. سامری همچنین در پاسخ به اینکه چرا با خود وزرای پیشنهادی صحبت نمی‌کنید، گفت: «چه بگویم؛ همین کاری که دیروز آقای... . استغفرالله!». او در ادامه مدعی شد: «یکی از معاونان رئیس‌جمهوری دیروز قول و قرارهایی در رابطه با خرمشهر دادند». او این سؤال را که کدام معاون رئیس‌جمهوری بوده و چه قولی داده، بدون پاسخ گذاشت.
موافقت قاضی‌پور!


اما صبح دیروز جلسه بررسی کابینه پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم، با ادامه بررسی وزیر پیشنهادی اطلاعات که همان وزیر فعلی اطلاعات است، آغاز شد. ابتدا موافقان و مخالفان سخنان خود را گفتند. نطق «نادر قاضی‌پور» نماینده ارومیه در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، از جمله نطق‌هایی بود که بیشتر از همه به چشم آمد؛ چنانکه خودش هم گفت «بنده در ۱۰ سال گذشته موافق حرف نزده‎ام؛ این معجزه است که در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات حرف می‌زنم».  
بدجوری هم رأی نیاورد
«علی لاریجانی» در جلسه نوبت صبح برای سه‌شیفته‌شدن جلسه چهارشنبه یعنی تا حدود 12 شب، رأی‌گیری کرد؛ اما پیش از اینکه منظورش را شفاف اعلام کند، نمایندگان با گفتن «دو، دو» مخالفت خود را اعلام کردند و لاریجانی هم گفت «من هنوز که چیزی نگفته‌ام!». با اعلام موضوع رأی‌گیری، نمایندگان با سه‌شیفته‌شدن جلسه، اعلام مخالفت کردند؛ لاریجانی هم تکه‌کلام همیشگی‌اش موقع رأی‌های پایین را گفت: «بدجوری هم رأی نیاورد».
بعد از رأی‌گیری، نوبت به بررسی وزیر پیشنهادی امور خارجه یعنی «محمدجواد ظریف» رسید؛ موافقان و مخالفان ظریف صحبت کردند؛ اولین وقت مخالف را دو نماینده اصولگرا بین خود تقسیم کردند؛ اما مخالف دوم روی مسئله مورد علاقه مخالفان برای اعلام مخالفت، تمرکز داشت؛ «برجام». «سیدمحمدجواد ابطحی» نماینده خمینی‌شهر و از چهره‌های تند‌و‌تیز اصولگرایان، دومین مخالفی بود که به طور کامل از وقت خود استفاده کرد و با کسی تقسیمش نکرد. تا پیش از اعلام نام مخالفان، حدس زده می‌شد که «جواد کریمی‌قدوسی»، نماینده مشهد، هم از ناطقان مخالف ظریف خواهد بود؛ مخصوصا اینکه او دقایق زیادی از جلسه صبح را مشغول خواندن چند صفحه تایپ‌شده بود؛ اما این‌طور نشد و ابطحی به تنهایی از وقتش استفاده کرد. او در جایی از نطق خود وقتی خواست ظریف را خطاب کند، به جای آقای ظریف سهوا یا به کنایه گفت آقای «برجام»؛ که خود ظریف را هم به‌علاوه نمایندگان به خنده انداخت؛ اما قسمت دیگری از سخنان ابطحی که با واکنش و خنده روبه‌رو شد، وقتی بود که او از لزوم پایان دوران لبخند و قدم‌زدن کنار رودخانه از سوی ظریف صحبت کرد و گفت: «با این دولت بهتر است یک تیم دیگر با سیاست دیگر سر کار بیایند و بدانند دیگر آقای ظریف با لبخندهایش و قدم‌زدن‌هایش در کنار رودخانه نیست؛ بلکه مثلا یک ابطحی با شجاعت و خشونت خواهد آمد». با پایان نطق ابطحی، او به سمت ظریف رفت؛ وزیر خارجه از جایش بلند شد و با لبخند با او دیده‌بوسی کرد.
فریادهای قاضی‌پور
یکی از حواشی جلسه عصر را نادر قاضی‌پور رقم زد؛ «غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی»، نماینده رشت، در تذکرش تلویحا و بدون نام‌بردن از سخنان قاضی‌پور که در نطق مخالفتش با وزیر پیشنهادی ارتباطات او را «ضد ولایت‌فقیه» خوانده بود، انتقاد کرد. رئیس مجلس هم تذکر جعفرزاده مبنی بر رعایت ادب و نزاکت و حرف سنجیده و درست را حرف درستی دانست. پس از آن بود که قاضی‌پور با بالابردن آیین‌نامه و فریادزدن خواستار تذکر شد؛ اما لاریجانی از اجازه تذکر به او امتناع می‌کرد و خطاب به او گفت: «مگر مخاطب این تذکر شما بودید که می‌خواهید تذکر دهید؟ کمی آرام باشید». قاضی‌پور همچنان مشغول فریاد بود که لاریجانی چند بار به قاضی‌پور گفت «آرام باشید». لاریجانی با صدایی خسته به قاضی‌پور گفت: «شما یکسره داد و فریاد می‌کنید! اگر این‌طور باشد دیگر این موضوع قابل صحبت‌کردن نیست و شما باید به داخل راهرو بروید». او همچنان فریاد می‌زد و لاریجانی هم خواستار ورود به دستور کار بعدی یعنی بررسی وزیر پیشنهادی کار شد. «فرج‌الله رجبی»، نماینده شیراز، پشت تریبون رفت تا در مخالفت با «علی ربیعی» صحبت کند؛ اما قاضی‌پور همچنان داد و فریادش بالا بود. نماینده ارومیه ناگهان عزم هیئت‌رئیسه کرد و کاغذ‌به‌دست راهی هیئت‌رئیسه شد. فضای مجلس به واسطه فریادها و حرف‌زدن‌های قاضی‌پور با صدای بلند، همهمه داشت که «رجبی» نماینده‌ای که حرکتش در سلفی‌گرفتن با موگرینی مناقشه‌برانگیز شده بود، به قاضی‌پور اشاره کرد و گفت که «اگر سلفی‌گرفتن خوب نیست، این هم خوب نیست دیگر!». قاضی‌پور از هیئت‌رئیسه هم نتیجه نگرفت و نهایتا بعد از رأی‌گیری برای جلسه نوبت عصر امروز لاریجانی اجازه داد قاضی‌پور توضیحاتی درباره تذکر جعفرزاده بدهد.
باز بدجوری هم رأی نیاورد
موضوع دوشیفته‌شدن جلسه پنجشنبه از سوی لاریجانی به رأی گذاشته شد و تنها 48 نماینده رأی موافق دادند و تعداد زیادی مخالف بودند؛ همین رأی پایین باعث شد لاریجانی برای بار دوم بگوید «بدجور هم رأی نیاورد!». اما لاریجانی پس از این رأی‌نیاوردن دیگر انگار کاسه صبرش لبریز شد؛ او خطاب به نمایندگان گفت که «می‌خواستیم جلسه چهارشنبه سه‌شیفته شود تا پنجشنبه‌شب قضیه رأی اعتماد جمع شود؛ ولی با این وضعیت نمی‌شود». او تأکید کرد که بنا‌براین شنبه در سه شیفت باید جلسه داشته باشیم. شیفت سوم پس از نماز مغرب و عشا به مدت حدودا دو ساعت برگزار می‌شود. یکی از تذکرهای پایانی جلسه دیروز هم، تذکر کواکبیان بود. مصطفی کواکبیان، از نوبت تذکرش در جلسه مجلس استفاده کرد و از حسن روحانی و وزیر اطلاعات او، خواست به درخواست آقای کروبی برای خروج نیروهای امنیتی از خانه‌اش عمل شود و به اعتصاب غذای او پایان داده شود. حالا باید تا شامگاه شنبه منتظر ماند؛ کدام وزیر بدجوری رأی نمی‌آورد و کدام وزیر خوب رأی می‌آورد؛ اما با توجه به گعده‌هایی که این روزها در صحن دیده شده، بعید است وزیری «بدجوری رأی نیاورد».