چهارشنبه جنجالی مجلس

آرمان: نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، بهداشت، اطلاعات، کشاورزی و... رابررسی کردند. به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه دیروز نمایندگان بررسی صلاحیت وزیر اطلاعات را در دستور کار قرار دادند. محمد قسیم عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی اظهار داشت: از اقدامات این وزارتخانه در ارتباط با گروهک‌های تروریستی، اشراف وزارتخانه در داخل و خارج، تبادل اطلاعات با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای موفق، مبارزه با فساد اقتصادی و ریشه‌یابی آنها تشکر می‌کنم. او با بیان اینکه برقرای امنیت با وزارت اطلاعات است، گفت: اما وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمندی است که شأن بسیاری از آنها تصدی وزارت است و این ظرفیت در داخل وزارتخانه وجود دارد. همچنین نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس گفت: ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه قرار گیرد اما امروز هم مسئولان و هم مردم در مظان اتهام در این فضا هستند. دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی با بیان اینکه آقای علوی در ایجاد امنیت برای کشور همواره تلاش کرده‌اند، گفت: نقدهایی هم به عملکرد وی وارد است و این نقدها برای این است که به هر حال کشور ما به سمت توسعه می‌رود و باید بتوانیم در این حوزه گام‌های موثری برداریم.
احساس ناامنی پایین آمده است
عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس دستگیری ۲۰۰ نفر از قاچاقچیان کالا و ارز، کشف بیش از ۳۰۰ تن مواد مخدر صنعتی و سنتی و شناسایی بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی را از جمله اقدامات مثبت علوی در دوران وزارت اطلاعات دولت یازدهم عنوان کرد و گفت که عملکرد علوی در چهار سال گذشته باعث افزایش شاخص‌های امنیتی و کاهش احساس ناامنی در کشور شده است. عزیز اکبریان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات، وزارت اطلاعات را یکی از ارکان‌های مهم امنیتی کشور دانست. همچنین نماینده ارومیه بازگرداندن آرامش به فضای امنیتی کشور را از جمله اقدامات مثبت علوی در دوران وزارت اطلاعات دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: اقدامات وزارت اطلاعات در ۴سال گذشته باعث شناسایی عناصر ضد انقلاب شده است.
وزارت اطلاعات و دیگر نهادها


نایب رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت انتخاب فردی با صراحت و صلابت در راس وزارت اطلاعات تاکید کرد که وزیر اطاعات باید از اختیارات و حقوق این وزارتخانه صیانت کند و اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد. مطهری به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملت مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است. مطهری یادآور شد: از ابتدای انقلاب، وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح مثل منافقین، گروه فرقان، پژاک و کومله و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه ذاتی آن شمرده شده است. او در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد. به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم، ایشان گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم.
برنامه‌های وزارت اطلاعات
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در دفاع از برنامه‌هایش تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند وزارت اطلاعات در بخش‌هایی کار خود را خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب انجام داده است، اما رهبری گفتند که در همه بخش‌ها کارها باید «عالی» انجام شود. او با اشاره به سخنان انتقادی علی مطهری، گفت: از نکات ایشان تشکر می‌کنم. وزارت اطلاعات وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات قانونی هر دستگاهی قانونمدار هستیم و از اختیارات خودمان نیز صیانت می‌کنیم. وی در مورد انتقادات مطهری توضیح داد اختیاراتی که به نهادها واگذار می‌شود یا مرجع ولایت دارد یا مرجع مجلس دارد. به اختیاراتی که از سوی رهبری واگذار می‌شود تمکین کرده و احترام می‌گذاریم و برای کاهش اختیاراتمان از این مسیر کوچک‌ترین واکنشی نشان نمی‌دهیم.
بررسی صلاحیت وزیر اقتصاد
 بعد از بررسی صلاحیت علوی صلاحیت مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرارگرفت. نماینده مردم مشکین‌شهر در مورد وزیر اقتصاد گفت: با شعار و نظریه پردازی در برنامه پیشنهادی به مجلس نمی‌توان به اهداف اقتصادی رسید. ملکی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که امروز کجا ایستاده‌ایم و به کجا خواهیم رفت و اهداف کمی اقتصادی به درستی تبیین شود. اما من چنین چیزی در برنامه‌های آقای کرباسیان ندیده‌ام. همچنین نماینده مردم تهران شفافیت اقتصادی را از برنامه‌های خوب وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد و اصلاح نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی را مهم‌ترین مطالبات از وزیر آینده اقتصاد ذکر کرد. اولادقباد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: باید ببینیم که دولت یازدهم را با چه شرایطی از نظر رشد اقتصادی و تورم تحویل گرفته‌ایم و بدانیم که این دولت باید از ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه بهره‌برداری کند.
تیم اقتصادی هماهنگ
یک عضو فراکسیون امید با تاکید بر لزوم هماهنگی بین تیم اقتصادی در دولت دوازدهم گفت که انتظار می‌رود آقای کرباسیان با استفاده از کارشناسان و تشکیل تیمی هماهنگ در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی حرکت کند. بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: مخالفت بنده در جهت حمایت از دولت است. در حال حاضر آمارها نشان‌دهنده نامطلوب بودن وضعیت اقتصاد کشور است. انتظار می‌رود که اقتصاد از زیر چرخ‌های سیاست خارج شود و با اجرای سیاست‌های اقتصادی مستحکم شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی در آینده باشیم.
دفاع از برنامه‌های اقتصادی
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه‌های خود خطاب به نمایندگان محلس گفت: معاونت نظارت مجلس درجه انطباق برنامه پیشنهادی‌ام با برنامه ششم را با درجه انطباق بالایی تشخیص داده است. او ادامه داد: در سالگرد بازگشت آزادگان عزیز قرار داریم. از خدا می‌خواهم ارزش‌هایی که آن عزیزان داشتند مبنای گفتار و عملم باشد. کرباسیان افزود: در شرایط فعلی همه خواستار بهبود وضعیت رفاهی مردم هستیم. در چهار سال گذشته دولت موفق شد با همکاری با مجلس و قوه قضائیه، اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج و در وضعیت نسبتا بهتری قرار دهد. ساماندهی بازار مالی و کاهش نرخ تورم و رکود از تدابیر دولت تدبیر و امید بود که باید از این دستاورد صیانت کرد. کرباسیان رانتی‌بودن، سیاست‌زدگی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار دارد و افزود: چاره‌ای نداریم جز اصلاحات ساختاری برای حل مشکل تاریخی اقتصاد بزنیم.
صلاحیت ظریف
بعد از دفاع وزیر اقتصاد از برنامه‌های اقتصادی، موافقان و مخالفان محمد جواد ظریف سخنان خود را ایراد کردند. محمدجواد ظریف، 58 ساله دارای دکترای حقوق و روابط بین‌الملل است، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، معاون وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه سوابق کاری ظریف است.
تدبیر در روابط منطقه‌ای
محمدعلی‌پورمختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: عدم نظارت دقیق بر سفرا و دیپلمات‌های ایران در کشورهای خارجی و مشکلات فعالان اقتصادی و اتباع در خارج از ایران از نواقص جدی وزارت امور خارجه است و مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه‌ای و حاشیه خلیج فارس نیازمند تدبیر ویژه‌تری است. همچنین کشورهای استقلال یافته از شوروی نیز از اولویت وزارت خارجه خارج شده‌اند و اقدامات مناسبی در تعامل با آنها صورت نمی‌گیرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است؛ چراکه برنامه‌های خوبی که آقای ظریف ارائه کرده‌اند پس از ایشان و در دراز مدت در وزارت خارجه با ساختار کنونی رها می‌شود.‌ پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید ما بوده است و خوشحالیم که بعد از سوال از وزیر و تاکید رئیس مجلس اقداماتی در این حوزه صورت گرفت.
ظریف، بر تارک ملی
یک عضو فراکسیون امید با بیان اینکه فضای همکاری خارجی با ایران در طول ۴ سال گذشته، برای کشورهای منطقه و بین‌المللی تبدیل به یک فرصت و غنیمت شده است، گفت: اقدامات وزیر خارجه در دولت یازدهم باعث گشایش در روابط خارجی شد. رضازاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: برای بررسی عملکرد آقای ظریف کافی است تنها به وضعیت ایران قبل از دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی نگاه کنیم. همچنین سخنگوی فراکسیون امید بازگرداندن عزت ملی به کشور را نشان دهنده تقویت استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی دانست و گفت: تبدیل شدن ایران به اثرگذارترین کشور در بین کشورهای همسایه به دلیل سیاست خارجی و وجود دیپلمات کارکشته‌ای همچون آقای ظریف است. بهرام پارسایی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در صحبت‌های مخالفان آقای ظریف مخالفت خاصی ندیدم که این نشان از اقتدار دیپلماسی کشورمان دارد. او خطاب به ظریف گفت: مردم به او اعتماد کرده و می‌کنند. نام او و وزرایی که در دوران پسابرجام توانستند منافع ملی را برگردانند در کنار شهدای عزیزمان بر تارک ملی ثبت خواهد شد.
دفاع ظریف از وزارت خارجه
وزیر پیشنهادی امور خارجه در دفاع از سیاست‌های خود در وزارت خارجه گفت: استقلال، خودباوری و جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در چهار دهه گذشته را شکل داده است. او اعلام کرد: خاضعانه به درگاه پرودگار شکر می‌گزارم که بار دیگر خدمت به مردم باوفا و شجاع ایران را به بنده اعطا کرده است. وی افزود: در حالی با مشارکت باشکوه بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونی‌شان گاه برای اداره یک شهر یا روستا، ماه‌ها کشتار و خونریزی می‌شود. وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: استقلال، خودباوری، و جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در چهار دهه گذشته را شکل داده است. در زمان سخنرانی وزیر خارجه یکی از نمایندگان از الفاظ رکیکی علیه دکتر ظریف استفاده کرد که با واکنش شدید نمایندگان روبه‌رو شد.
بررسی صلاحیت وزیر بهداشت
بعد از وزیر خارجه نوبت به بررسی صلاحیت هاشمی وزیر بهداشت رسید. سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی 58 ساله،‌ پزشک متخصص چشم است و وزیر بهداشت و عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه کاری خود دارد.
ادامه صفحه7