توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛

مخالفان توافق هسته‌ای ایران اغلب شکایت می‌کنند که این توافق به روش‌های مختلفی که ایران براساس آنها نفوذ خود در خاورمیانه را گسترش می‌دهد و باعث بی‌ثباتی آن می‌شود، رسیدگی نکرده است. چنین نگرانی‌هایی دلیل بر هم زدن توافق نیست به‌خصوص آن‌گونه که ترامپ با بی‌پروایی تاکید می‌کند بدون آنکه مدرکی دال بر نقض توافق از سوی ایران ارائه کند.
به نوشته نیویورک‌تایمز، منتقدان اغلب این واقعیت را نادیده می‌گیرند که این توافق با هدف دور نگه داشتن ایران از تولید سلاح هسته‌ای، یک هدف بحرانی و ضروری نهایی شد. آنها همچنین این واقعیت را نادیده گرفتند که این توافق همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده، کارآمد است.
فقط تصور کنید اگر این توافق وجود نداشت و این دولت مجبور بود با دو دشمن مسلح به سلاح هسته‌ای خود به‌طور همزمان دست‌وپنجه نرم کند، ایالات‌متحده با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌شد. اما در حال حاضر چنین نیست؛ کره‌شمالی که طی روزهای اخیر ترامپ را تهدید کرده و تهدید شنیده، حدود 20 سلاح هسته‌ای دارد. ایران سلاحی ندارد و به لطف برجام طی سال‌های آینده در این زمینه محدود است.
واشنگتن به‌جای زیر سوال بردن توافق می‌تواند تلاش خود را صرف نگرانی‌های مربوط به فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران کند. پادشاهی‌های سنی عرب نگران‌ هستند که ایران شیعه یک هلال شیعی از افغانستان تا مدیترانه تشکیل دهد. ایران بی‌تردید در تلاش برای قدرت‌نمایی است اما نباید از یاد برد که این اقدامات به‌طور عمده ناشی از حمله 2003 آمریکا به عراق و سرنگون کردن صدام بوده است.


سیاست خاورمیانه‌ای ایران باید واکنش آمریکا و دیگران را به دنبال داشته باشد. اما ایران تنها نیروی بی‌ثبات‌کننده منطقه نیست و دشمنی دائمی هم پاسخ آن نیست. حتی در طول جنگ سرد، واشنگتن در صورت امکان در حوزه تسلیحات هسته‌ای، درگیری‌های منطقه‌ای و حقوق بشر با مسکو
مشارکت می‌کرد.ایران و آمریکا پس از انقلاب 57 تقریبا هیچ ارتباطی با هم نداشتند تا اینکه جان کری و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران در طول مذاکرات هسته‌ای یک رابطه کاری ایجاد کردند. ترامپ و رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌اش به‌جای آنکه همین مسیر را به‌طور سازنده ادامه دهند، حتی حاضر به ملاقات با مقامات ایرانی نشده‌اند.
ایران بزرگ‌تر از آن است که نادیده گرفته شود و اگر واشنگتن به دنبال تغییر رژیم باشد، خطرات آن هنگفت و عظیم خواهد بود. این مساله باعث افزایش اختلاف‌نظر تندروهای ایران و عملگرایانی می‌شود که از توافق هسته‌ای و تعامل بین‌المللی حمایت می‌کنند. با توجه به سیاست‌های اخیر دولت میانه‌رو کنونی در ایران، آمریکا می‌تواند با این کشور همچون دیگر رقبایش، روسیه و چین وارد تعامل شود و از افزایش و ادامه تنش جلوگیری کند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه‌و‌شهرسازی در کمیسیون برنامه و بودجه: سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گام آخر اصلاح بزرگ بورس خطر مقابله به مثل نگاهی به تاثیر رای‌گیری الکترونیکی انتخابات در جهان؛ طلب ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها ادامه نصب کاشی‌های ماندگار بر سردر خانه هنرمندان؛ یک بام و دو هوای کمیته انضباطی فوتبال هیس... زن‌ها وزیر نمی‌شوند! باقالی دمی در بهارستان! گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود نسخه جدید برای رونق شانس قبولی ها بیشتر شد تاکید بخش خصوصی بر اصلاح زنجیره تولید تا توزیع تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می‌برند؛ برنامه تبعیض‌آمیز ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کمپ‌های ترک اعتیاد؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛