تاکید بخش خصوصی بر اصلاح زنجیره تولید تا توزیع

«جهان صنعت»- با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر مسوولان کشور در گیر و دار مسایل سیاسی و بررسی صلاحیت کابینه دولت دوازدهم هستند،‌ تنظیم بازار کالاهای اساسی و همچنین نظارت بر این بازار بیش از گذشته با مشکل مواجه شده است. البته آشفتگی بازار مواد خوراکی و نبود الگوی مناسب برای تنظیم این بازار داستان امروز و دیروز نیست بلکه سال‌هاست مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است.
بر همین اساس از اسفند ماه سال گذشته و در روزهای منتهی به سال جدید،‌ بازار کالاهای اساسی با جهش قیمت قابل توجهی روبه‌رو و گرانی‌ها به فروردین‌ماه سال‌جاری نیز کشیده شد. پس از آن نیز با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت‌ماه امسال، باز هم این بازار در سایه بی‌توجهی مسوولان و همچنین تلاطمات سیاسی قرار گرفت و در نهایت با فرا رسیدن ماه رمضان، گرانی خرما، حبوبات،‌ مرغ،‌ گوشت، برنج و ... تشدید شد. در حال حاضر نیز با اینکه حدود پنج ماه از سال 96 گذشته است، همچنان بازار کالاهای اساسی طبق روال سال‌های گذشته نامنظم است و با توجه به اینکه همچنان به بخش‌خصوصی برای سپردن مسوولیت‌های تنظیم بازار اعتماد نمی‌شود، هر روز با کمبود یا گرانی برخی محصولات کشاورزی یا کالاهای پرمصرف خوراکی در بازار روبه‌رو هستیم.
پیوند حلقه‌های تولید،‌ توزیع و مصرف
با وجود بی‌توجهی دولت به تشکل‌ها و همچنین بخش‌خصوصی در مدیریت و سامان بخشیدن به بازار کالاهای اساسی،‌ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرده که حلقه‌های تولید، توزیع و مصرف به هم متصل می‌شوند.


غلامحسین شافعی در پاسخ به این پرسش که برای اصلاح نظام توزیع نیاز به چه زیرساخت‌هایی داریم، بیان کرد: متاسفانه درحال‌حاضر تولید کشور از توزیع فاصله دارد و این در حالی است که تولید و توزیع باید همانند حلقه‌های به‌هم‌پیوسته باشند تا بتوان به بهره‌وری لازم دست‌یافت. وی گفت: درحال‌حاضر خلاهای زیادی در حوزه‌های تولید، توزیع و مصرف وجود دارد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده برای آینده، نظام توزیع جامع در کشور برقرار خواهد شد.
با این حال اگرچه بخش‌خصوصی تمایل دارد تا برای اصلاح نظام توزیع و همچنین کاهش قیمت کالاها در بازار گام بردارد اما متاسفانه مقامات دولتی در این راستا هیچ مسوولیتی را به این بخش واگذار نمی‌کنند و با ادامه سیاست‌های ناقص در برخی حوزه‌ها،‌ به مشکلات تنظیم بازار دامن می‌زنند.
قیمت پیاز هنوز منطقی نیست
در این میان برخی سیاستگذاری‌های اشتباه در حوزه تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز باعث شده تا حتی در زمینه بازار میوه و تره بار هم با مشکل روبه‌رو باشیم. به عنوان مثال طی ماه‌های اخیر پیاز حتی از موز هم گران‌تر شد و به کیلویی حدود پنج هزار تومان نزدیک شد. پس از آن سیب‌زمینی نیز گران شد و حالا که حدود دو ماه از این موضوع می‌گذرد و مسوولان از کاهش قیمت این محصولات خبر می‌دهند اما پیاز همچنان به قیمت سابق خود بازنگشته است.
از این رو با وجود وعده‌های متعدد و تکراری مسوولان و تولیدکنندگان برای ارزانی پیاز در بازار و وفور محصول هنوز قیمت آن منطقی نشده و حدود ۳ هزار تومان
عرضه می‌شود.
واقعیت این است که اگرچه هنوز متولی تنظیم بازار مشخص نیست و مردم از گرانی‌های روزانه مواد غذایی در بازار ناراضی و معترض هستند اما همچنان قرار است محمود حجتی به عنوان وزیر کشاورزی در دولت جدید باقی بماند و این بازار را طبق سیاست‌های قبلی خود اداره کند. این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس نسبت به تلاطم قیمتی بازار کالاهای اساسی معترض هستند و در مورد رای ندادن به حجتی اعلام کرده‌اند:‌ به دلیل اینکه عملکرد حجتی به طور مثال در بخش بازار مرغ و تخم‌مرغ و پرتقال‌های شب عید، نوسانات در بازار میوه و محصولات کشاورزی مناسب نبوده است، به او رای نمی‌دهیم.با این حال انتظار می‌رود در دولت جدید وزرایی انتخاب شوند که صلاحیت لازم برای اداره امور اقتصادی به خصوص در حوزه تنظیم بازار را داشته باشند تا از این پس اگر شاهد ارزانی کالاها نیستیم،‌ دست‌کم اندکی ثبات در بازار را مشاهده کنیم. چرا که در حال حاضر فعالیت دلالان و سودجویان در بازار کالاهای اساسی اوج گرفته و با آغاز مناسبت‌های جدید نیز تشدید خواهد شد.
مهر تایید بانک مرکزی بر گرانی
در این میان جدیدترین گزارش بانک مرکزی که مربوط به هفته منتهی به 20/5/1396 است، مهر تایید خود را بر گرانی کالاهای اساسی درج کرده است به طوری که براساس گزارش بانک مرکزی طی یکسال منتهی به هفته مورد بررسی، نرخ گروه لبنیات 1/8 درصد،‌ برنج 7/4 درصد، گوشت قرمز 3/20 درصد، مرغ 9 درصد، تخم‌مرغ 6/29، حبوب 17 درصد، میوه‌های تازه 5/13 درصد، سبزی‌های تازه 7/36 درصد، ‌چای 24 درصد و روغن نباتی 3/8 درصد افزایش و نرخ قند و شکر 4/20 کاهش یافته است.
همچنین گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران برای هفته منتهی به 20 مرداد نشان می‌دهد که در گروه‌های لبنیات، تخم‌مرغ، حبوب، مرغ، چای و روغن نسبت به هفته قبل افزایش، قیمت گروه‌های برنج، قند و شکر و گوشت ثابت بوده و تنها دو گروه میوه و سبزی‌های تازه با کاهش قیمت روبه‌رو شده است.
لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاسـتوریزه معـادل 7/0 درصـد و کـره پاسـتوریزه 6/5 درصد افزایش داشت. بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 2/3 درصد افزایش یافت و شانه‌ای 119000 تا 150000 ریال فروش می‌رفت.
برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج بهای تمام اقلام ثابت بود. در گروه حبوب قیمت عدس معـادل 2/0 درصـد افزایش داشت و بهای سایر اقلام بدون تغییر بود.
میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری گیلاس عرضه نمی‌شد. سایر اقلام میـوه و سـبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، بـه نـرخ مصـوب سـازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شدد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردنـد که در گروه میوه‌های تازه قیمت گیلاس معادل 8/1 درصد افـزایش ولـی بهـای سـایر اقـلام ایـن گـروه بـین 9/0 درصد تا 7/20 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی نسبت بـه هفتـه قبـل ثابت بود. بهای لوبیا سبز معادل 7/3 درصد افـزایش ولـی قیمـت سـایر اقـلام ایـن گـروه بـین 8/1 درصـد تـا 1/19 درصد کاهش داشت.
گوشت قرمز و مرغ
در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت مرغ معادل 1/1 درصد افزایش یافت.
قند، شکر، چای و روغن نباتی
در این هفته بهای قند و شکر ثابت بود و قیمت چای خارجی معـادل 1/0 درصـد، روغـن نبـاتی جامـد0/1 درصد و روغن‌نباتی مایع 1/0 درصد افزایش داشت.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه‌و‌شهرسازی در کمیسیون برنامه و بودجه: سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گام آخر اصلاح بزرگ بورس خطر مقابله به مثل نگاهی به تاثیر رای‌گیری الکترونیکی انتخابات در جهان؛ طلب ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها ادامه نصب کاشی‌های ماندگار بر سردر خانه هنرمندان؛ یک بام و دو هوای کمیته انضباطی فوتبال هیس... زن‌ها وزیر نمی‌شوند! باقالی دمی در بهارستان! گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود نسخه جدید برای رونق شانس قبولی ها بیشتر شد تاکید بخش خصوصی بر اصلاح زنجیره تولید تا توزیع تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می‌برند؛ برنامه تبعیض‌آمیز ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کمپ‌های ترک اعتیاد؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛