شانس قبولی ها بیشتر شد

گروه سیاسی- خانه ملت از دیروز برای بررسی 17 وزیر معرفی شده از سوی حسن روحانی وارد عمل شده است، هر چند به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس از حدود یک هفته پیش با توجه به حضور وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف و ارائه برنامه‌هایشان شناخت نسبی پیدا کردند اما استماع دفاعیات رییس‌جمهور از وزرای پیشنهادی و اظهارنظر درباره برنامه پیشنهادی دولت به عنوان موافق و مخالف می‌تواند در تصمیم نهایی نمایندگان مجلس تاثیرگذار باشد. دیروز نمایندگان موافق کلیات برنامه‌های دولت آینده و وزرای پیشنهادی هنگام طرح دیدگاه‌های خود، به رویکرد کابینه دوازدهم در مولفه‌های ثبات و توسعه اقتصادی، رفع مشکلات زیست‌محیطی و تقویت تعاملات با کشورهای خارجی اشاره کردند. پنج نماینده دیگر نیز که در قامت نمایندگان مخالف، پشت تریبون رفتند به انتقاد از کابینه پیشنهادی پرداختند و به کامل نبودن برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم اشاره کردند که در آن توجه کافی به برنامه ششم نشده است. مخالفان همچنین معتقد بودند در برنامه دولت دوازدهم به صورت واضح چگونگی اجرای برنامه‌های دولت براساس سند چشم‌انداز، قانون اساسی و اجرای قوانین دائمی نیامده و تنها اشاراتی به برخی مشکلات شده است.
دیروز رییس‌جمهور دولت دوازدهم که در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود به تشریح برنامه‌ و خط‌مشی‌های دولت دوازدهم‌ پرداخت. روحانی اصول دولت را بر پنج محور معرفی کرد که شامل سیاستگذاری و عمل به مشی اعتدالی، واقع‌بینی و تدبیر هدفمند، تحقق حقوق شهروندی، تامین منافع ملی بر پایه آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور و مقابله ریشه‌ای و همه‌جانبه با فساد برای تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی است. وی سپس به بیان برنامه‌های دولت خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت. رییس‌جمهور در ابتدای این جلسه به سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم پرداخت چرا‌که مهم‌ترین مطالبات مردم از رییس‌جمهور حل مشکلات اقتصادی کشور بوده است. روحانی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور از جمله نظام بانکی، بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط‌زیست‌ این مشکلات را دارای چندین ویژگی دانست. یکی اینکه این مشکلات در طول چندین سال گذشته به وقوع پیوسته و قابل پیش‌بینی بوده است و ویژگی دیگر اینکه این مشکلات ناشی از تصمیم‌گیری‌های مدیران کشوری بوده که حالا برای اصلاح آنها، تغییر شیوه اقتصادی در کشور ضروری است. رییس دولت دوازدهم در این باره اظهار داشت: با وجود تمامی اقدامات خوبی که توسط دولت‌های پیشین انجام شده، رفع مشکلات ساختاری، از سوی دولت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و شکاف میان سطح رفاه مورد انتظار مردم و مشکلات ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده است. همین باعث شده است که نتوانیم ضعف‌های بعضا بزرگ سیاستگذاری خود را مشاهده کرده و از آنها درس بگیریم. وی افزود: اینک با این واقعیت مواجه هستیم که درآمدهای بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار سال‌های نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ فعلا تا چند سال دیگر در دسترس نخواهد بود. پس اولین نکته مهم آن است که فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلاری نفت، باز تنظیم کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان اداره حوزه‌های مختلف کشور از جمله امنیت، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی را به بازار پرتلاطم نفت نوسان قیمت آن گره زد و هیچ کشوری نتوانسته است با مصرف بدون جایگزین دارایی‌های طبیعی و مالی خود رفاه پایدار را برای مردمش به ارمغان بیاورد، افزود: «دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل، چاره‌ای ندارد جز آنکه تغییرات بنیادی در شیوه اداره منابع کشور را به عنوان مهم‌ترین اولویت، در دستور کار خود قرار دهد. اول میزان دارایی‌های طبیعی و مالی کشور امکان اداره مسرفانه به شیوه گذشته را نمی‌دهد و دوم، منبع به ظاهر شفابخش همیشگی یعنی درآمدهای نفتی، حداقل تا چند سال پیش‌رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مسکن قبلی خود را ایفا کند. روحانی در ادامه سخنان خود اعلام کرد برای آنکه شیوه اداره اقتصادی کشور به صورت موفق اصلاح شود نیازمند حمایت و پشتیبانی مردم است چرا که گاهی دولت‌ها از ترس واکنش‌های اجتماعی مردم، اصلاحات اقتصادی را به تعویق می‌اندازند که این امر هزینه را برای نسل آینده افزایش می‌دهد.
روحانی برنامه اقتصادی دولت دوازدهم را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یعنی دستیابی به یک اقتصاد درونزا و برونگرا دانست. وی دراین باره گفت: دستیابی به اقتصادی درونزا و برونگرا، نیازمند غلبه بر چالش‌های مهمی است که در شرایط کنونی، کشور با آن‌ مواجه است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی، عدم تعادل در بودجه دولت است. اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و نوسان زیاد این درآمدها، همواره سبب عدم تعادل در بودجه دولت ‌شده است. وی برای حل این مشکل در دولت آینده افزود: برای رفع این عدم تعادل، باید اتکای درآمدهای دولت به منابع پایدار افزایش یابد. از این رو ما در پی انجام اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم. در دولت دوازدهم ما به سمت یک نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت می‌کنیم و تمرکز سیاست‌های مالیاتی به جای افزایش در نرخ مالیات، بر افزایش پوشش مالیاتی قرار می‌گیرد. کاهش معافیت‌های مالیاتی در کنار افزایش پوشش مالیاتی می‌تواند علاوه بر ایجاد کارایی، عدالت در مالیات‌ستانی را نیز افزایش دهد.


برنامه روحانی در زمینه سیاست داخلی
حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود به تشریح سیاست‌های داخلی دولت دوازدهم پرداخت. وی اولویت‌های خود در سیاست‌ داخلی را بر چهار محور عنوان کرد، سیاست‌هایی که البته بخشی از آنها در دولت یازدهم پیگیری شده بود. وی در این باره اظهار داشت: ایران جامعه‌ای گسترده، دارای تنوع‌‌ زبانی، قومیتی، دینی، مذهبی و اجتماعی است. احترام نهادن به همه این تنوع‌ها، از اولویت‌های دولت دوازدهم خواهد بود. وی اولویت بعدی خود را انتصاب زنان در سمت‌های مدیریتی عنوان کرد و گفت: وزرای دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی مختلف را مدنظر داشته باشند. استفاده از زنان و جوانان در سمت‌های معاونت و مدیر کلی وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد شد. همچنین دولت یازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل‌های مردم‌نهاد کشور تاکید داشت؛ دولت دوازدهم نیز حق شهروندان را در انجام فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد. وی اولویت چهارم را در این زمینه تدوین منشور حقوق شهروندی دانست و افزود: این منشور گام مهمی به سوی نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی برداشته‌ و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه‌های جدی‌تری دارد، همچنان که سایر قوا را نیز به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کند.
برنامه دولت در زمینه سیاست‌های خارجی
رییس‌جمهور سیاست خارجی دولت یازدهم را تعامل گسترده، حفظ عزت و کرامت ایرانیان عنوان کرد و گفت: پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسایل کشور، با مذاکرات کارشناسانه و با اجماع ملی و حمایت‌های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه‌ای از تعاملات و همکاری‌ها با جهان گشوده شد. وی نتیجه برجام را لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانست که منجر به شتاب گرفتن مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورمان شد. روحانی با بیان اینکه فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شده است، اظهار داشت: ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت‌ها‌ بلکه توافقی برد‌- برد و متوازن می‌داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی را با جهان گشوده است. وی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا علیه ایران و اقدامات اخیر طرف آمریکایی در مقابل این توافق بین‌المللی اظهار داشت: که ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است و با پشتوانه حمایت و استقامت مردم بزرگ ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌کند. روحانی افزود: دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه شکست‌خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه بازگردند، یقینا در مدت زمان کوتاهی- نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز- به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهیم گشت. رییس‌جمهور با اشاره به تنش در غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی‌گری و خشونت اعلام کرد که ایران خواستار یک منطقه امنیت، باثبات و پیشرفته است و بنابراین برای این امر دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می‌کند، بنابراین اولویت بنیادی سیاست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای است.
وی همچنین اولویت دیگر سیاست خارجی خود در دولت را تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد و گفت: دولت دوازدهم با هدف دستیابی به حضور موثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فناوری و گردشگر، تقویت بازارهای صادرات کالای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌‌سازی برای حضور موثر و هدفمند بخش خصوصی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و نیز شناسایی فرصت و مزیت‌های نسبی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و ابتکارهای جدیدی را طراحی و اجرا خواهد کرد.
نمایندگان مخالف با کلیات کابینه دوازدهم
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی مجلس گفت: سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده در حالی که صحبت از جوان شدن کابینه پیش از این مطرح شده بود و شعار دولت در این بخش عملی نشده است. وی با انتقاد از عدم معرفی وزیر علوم گفت: آیا از میان 100 هزار هیات علمی هیچ‌کس شایستگی و توانمندی معرفی شدن به عنوان وزیر علوم شدن را نداشت که امروز شاهد معرفی کابینه ناقص نباشیم.
حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، اظهار داشت: مسوولان باید برای کارگران امنیت شغلی ایجاد کنند. وی با بیان اینکه کارگران خواستار اجرای همسان‌سازی وعده داده شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، خاطر‌نشان کرد: این وعده هنوز اجرا نشده است.
محمد‌حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: کابینه‌ای که معرفی شده تفاوت اساسی با کابینه گذشته ندارد و رییس‌جمهور نیز در سخنان خود تلویحا به این موضوع اشاره کردند.
حسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس در مخالفت با کلیات کابینه گفت: امکانات دولت این ظرفیت را دارد و حل چالش‌ها مستلزم این است که منابعی که هزینه کرده‌ایم به شکل صحیح استفاده شوند و اینکه دولت محترم وقتی که برنامه و خط مشی می‌نویسد باید بر‌اساس سند چشم‌انداز حرکت کرده و نگاهش به قانون اساسی باشد.
نمایندگان موافق با کلیات کابینه دوازدهم
مهرداد لاهوتی در جلسه علنی مجلس به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: مشکلات و چالش‌هایی در حوزه مصرف انرژی، مبارزه با فساد و جمعیت شهری وجود دارد که دولت باید برای حل آنها تدبیر کند. البته دولت خط مشی کلی خود را به مجلس ارائه داده و باید بر‌اساس آن مطالبات خود را از دولت به پیش ببریم.
نبی هزارجریبی به عنوان نماینده موافق کلیات کابینه دوازدهم گفت: مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر مشارکت بالایی داشتند و رای اکثریت اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آقای روحانی بود. وی با تاکید بر ضرورت به کارگیری جوانان و زنان و استفاده از ظرفیت اقوام در ارکان اجرایی دولت، گفت: همچنین لازم است به ‌NGOها و سازمان‌های مردم‌نهاد توجه شود، از نخبگان استفاده شود و در حوزه سیاست داخلی هم برقراری عدالت و توجه ویژه به قومیت‌ها به صورت ویژه مدنظر باشد.
احمد همتی نیز با موافقت با کلیات کابینه با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی به ثبات، عدالت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مشارکت سیاسی و عمومی، رضایتمندی اجتماعی، حقوق شهروندی، خرد جمعی و مشی اعتدالی نیازمند هستیم، گفت: خوشبختانه همه این موارد در برنامه‌های دولت وجود دارد. برنامه دولت طبق برنامه ششم، قانون بودجه و سند چشم‌انداز توسعه تدوین شده است. مشی و روش دولت که مبتنی بر موارد فوق‌الذکر است راه نجات کشور است و مردم در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر آن صحه گذاشتند.
تناقض‌ در سخنان روحانی
رییس‌جمهور بعد از ارائه برنامه خود به شایعاتی که درباره بستن لیست وزرا مطرح بود، پاسخ داد و بعد از آن وزرایش را به مجلس معرفی کرد و درباره هریک از آنها نکاتی را مطرح می‌کرد.
رییس‌جمهور در حمایت از کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، با اشاره به اینکه پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و هماهنگی در مسیر اعتدال 17 نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به محدودیت‌های موجود و جمیع جهات به مجلس معرفی کردم، افزود: به همه آنها اعتماد دارم و مطمئنم که توانمندی‌های خود را برای کمک به مردم به کار خواهند گرفت. او در ادامه به برخی شایعات درباره بستن لیست کابینه پاسخ داد و گفت: بنده در معرفی 17 وزیر تحت فشار هیچ جناح و حزب و تشکلی نبودم. همه جناح‌ها پیشنهادهای شفاهی و کتبی داشتند اما هیچ فشاری نبوده است. همچنین شایعاتی نسبت به اینکه لیست وزرا با رهبری در میان گذاشته شده است، عنوان شد که شایعه درستی نبوده است. رییس‌جمهور همچنین اشاره‌ای به عدم حضور وزرای زن در کابینه اشاره‌ای داشت و با بیان این‌که «خیلی دلم می‌خواست که در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر انتخاب کنم» اظهار داشت: افراد و جایگاه مربوطه را نیز در نظر گرفته بودم اما به دلایلی نشد ان‌شاءالله در فرصت‌های بعد این موضوع جبران خواهد شد و نخستین جبران نیز این است که خانم‌ها در سمت‌های مختلف معاون وزیر و مدیرکل و همچنین دستیار و مشاور عالی در همه وزارتخانه‌ها فعال شوند. البته این سخن رییس‌جمهور با تناقضی عجیب همراه بوده است، روحانی از طرفی بیان می‌کند که تحت فشار جریان یا احزابی برای کابینه نبوده و از طرفی از تمایل خود برای حضور زنان سخن می‌گوید که به دلایلی نتوانسته زنان را در کابینه خود جای دهد و این نشان می‌دهد که روحانی حداقل تحت فشار سنت‌گرایان جامعه برای معرفی زنان بوده است.
روحانی در توضیح علت معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد که با فردی صحبت کرده بودیم‌ اما در ساعات پایانی معرفی لیست به مجلس، این فرد انصراف داد و فرصت نداشتیم که با گزینه جدیدی وارد رایزنی شویم. ان‌شاءالله در فرصت باقی مانده وزیر علوم را معرفی می‌کنم. بعد از انتخاب وزرا برای این وزارتخانه سرپرست تعیین خواهم کرد و بعد وزیر را معرفی می‌کنم.
در ادامه رییس دولت دوازدهم اشاره‌ای به معرفی وزرا داشت و در ابتدا به دفاع از سید محمود بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش پرداخت و ضمن تقدیر از فانی و دانش‌آشتیانی وزرای پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم و آرزوی موفقیت برای آن‌ها اظهار داشت: برای وزارت آموزش‌و‌پرورش آقای سید محمود بطحایی را در نظر گرفته‌ام، ایشان سابقه بسیار طولانی در آموزش‌و‌پرورش دارند و در سمت‌های مختلف این وزارتخانه خدمت کرده‌اند و رشد سازمانی او درهمین وزارتخانه بوده است و از رده‌های مربی و دبیری تا همه رده‌ها آشنا به زیروبم این وزارتخانه هستند.
روحانی هنگام دفاع از سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: هنوز از رفتار برخی ماموران وزارت اطلاعات با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم، زیرا گاهی گزارش‌های خوبی به‌دست ما نمی‌رسد. هنگامی که نوبت به دفاع از سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی‌، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید، رییس‌جمهور به ماجرای این وزیر با فرماندار شهرستان بدره ایلام اشاره کرد و گفت: ایشان کارها را به سختی پیش می‌برد که این امر موجب می‌شد گاهی اوقاتش تلخ شود.
رییس‌جمهور هنگام معرفی امیر سرتیپ حاتمی به‎عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد که میان ارتش و سپاه تفاوتی نیست و هر دو زیر نظر رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کنند. این سخن رییس‌جمهور نیز اشاره‌ای به حواشی موجود در خصوص اختلاف دولت و سپاه داشته که به واسطه این اختلاف روحانی بعد از مدت‌ها وزیر پیشنهادی دفاع را از ارتش انتخاب کرده است هرچند روحانی با بیان اینکه میان ارتش و سپاه تفاوتی نیست، به تمام حواشی در این خصوص پایان داد.
او در ادامه زمانی که می‌خواست عباس آخوندی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کند، ابتدا انتقادات خود را از او مطرح کرد و سپس به دفاع پرداخت. روحانی گفت: ما با آقای آخوندی به توافق کامل نرسیدیم. از ابتدای دولت یازدهم به ایشان گفتم کلید حل مشکل مسکن در بافت فرسوده است‌ اما ایشان برنامه‌های دیگری داشت، ولی در این دولت به جد از ایشان خواهیم خواست که موضوع بافت فرسوده را مد نظر قرار دهد. رییس‌جمهور ادامه داد: ما اول گلایه را مطرح کردیم‌ تا به تعاریف از ایشان برسیم.
روحانی هنگام دفاع از سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز اظهار داشت: هنوز از رفتار برخی ماموران وزارت اطلاعات با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم‌ زیرا گاهی گزارش‌های خوبی به‌دست ما نمی‌رسد.
او همچنین حمایت ویژه و متفاوتی از ظریف داشت‌ و به صبر ایوب او اشاره کرد‌ و گفت: آقای ظریف برای اینکه شعله جنگ در منطقه فروکش کند و برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خیلی زحمت کشید لذا امیدوارم جایگاه و فرصت بهتری در دولت دوازدهم حاصل شود.
رییس دولت دوازدهم از وزرای پیشنهادی کشور، نیرو، نفت و ورزش و جوانان نیز دفاع کرد و در حمایت از وزیر پیشنهادی وزارت کشور نیز گفت: آقای رحمانی‌فضلی فرد موفق و پرکاری در دولت یازدهم بودند. کار ایشان هم کار سختی است، خودم هم گاهی حس می‌کنم کار سختی است، از یک طرف باید به توقعات رییس‌جمهور توجه کند. نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، افراد صاحب نفوذ در شهرستان‌ها و... توقعاتی دارند که ساماندهی کردن همه اینها کار سختی است.
رییس‌جمهور در ادامه سخنانش از سجایای وزرای کار و دادگستری هم سخن گفت.
روحانی اشاره ای هم به رابطه دولت با قوه قضاییه کرد و گفت الان ارتباط ما با قوه قضاییه خوب است ، چشم نزنید. به گفته روحانی، ربیعی در حوزه سازمان بهزیستی خوب عمل کرده که باید ادامه دهد. در بحث صندوق‌ها و اشتغال نیز مسوولیت سنگینی برعهده اوست که مساله اصلی او هم هست. مساله سوم هم همکاری با بیمه‎‎هاست.تعریف و تمجید رییس‌جمهور از این وزیر پیشنهادی در حالی مطرح شد که ربیعی در مجلس حاضر نبود و ظاهرا حادثه تصادف منجر به تاخیر حضور او در مجلس شد. این موضوع با کنایه لاریجانی همراه بود و او خطاب به روحانی گفت: این وزیری که درباره ایشان صحبت می‌کنید، در جلسه حضور هم دارند؟ ما هر چه می‌گردیم نمی‌بینیم‌شان! روحانی هم به جمعیت وزرا در صفوف اول مجلس نگاه کرد و پرسید نیستند؟ لاریجانی هم گفت: نخیر نیستند! تشریف نیاوردند به مجلس! این در حالی بود که صدایی در مجلس بلند شد که می‌گفت ربیعی در راه است.
دفاع جهانگیری از گزینه های مورد تایید نمایندگان
روحانی با جمع‌بندی سخنانش فرصت را در اختیار اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور‌ قرار داد.
اسحاق جهانگیری نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به دفاع از کابینه روحانی پرداخت. هرچند او بیشتر از وزرایی تعریف و تمجید کرد که اکثریت نمایندگان موافق حضور آنان در وزارتخانه هستند این در حالی است که معاون اول رییس‌جمهور در مورد وزرایی که در مزر خطر هستند سخنی نگفت و از آنان دفاعی نکرد.
معاون اول رییس جمهور در خصوص این وزرا گفت که در حوزه نفت و گاز، اگر آقای زنگنه محدودیت‌های کشور را در سال ۹۲ بیان کند که هنوز برخی از آنها وجود دارد، متوجه شرایط می‌شویم. یکی از دلایل اصرار ما بر بودن آقای زنگنه این بود که نتوانستیم در این باره همه مسایل را مطرح کنیم. جهانگیری با اشاره به برخی از انتقادات بیان کرد: گفته شده ۱۰۰ میلیارد ذخایر آزاد شده، چرا خود را نشان نمی‌دهد. ما نگفتیم این ذخایر کجا حبس شده است؟ نگفتیم ارز بانک مرکزی در کجا سرمایه‌گذاری شده و به شرکت نیکو داده شده است.
وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های آقای زنگنه تمرکز بر پارس‌جنوبی بود، گفت: زمانی برداشت ایران و قطر از میدان‌های مشترک پارس‌جنوبی مساوی بود. سپس برداشت قطر از این میدان دو برابر از ما شد ولی امروز برداشت ما از پارس‌جنوبی مساوی و حتی بیشتر است. کسی هم ککش نگزید که چطور اموال ایران در این سال‌ها به غارت رفت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به انتقاداتی که به وزارت نفت و بخش گازرسانی می‌شود، گفت: می‌گویند دولت یازدهم نتوانسته به روستاها به خوبی گازرسانی کند. چرا چنین حرفی را می‌زنید؟ در این دولت بیشترین روستاها گازرسانی شدند آن هم در شرایطی که با کمبود منابع روبه‌رو بودیم. ما با خلاقیت و فناوری و بدون تکیه بر خیلی از مسایل توانستیم طرح‌های مهمی را اجرا کنیم.
وی ادامه داد: امروز به وزیر جهاد کشاورزی ایراد می‌گیریم. مگر یادمان رفته که شش میلیون تن در سال ۹۲ گندم وارد کردیم. امروز آقای حجتی نمی‌داند با سه میلیون گندم مازاد داخلی چه کند. ما در تمامی کالاها که امنیت غذایی را برعهده دارد خودکفا هستیم.
آیا مجلس به بطحایی رای اعتماد می‌دهد
با پایان بررسی کلیات برنامه دولت، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد که طبق آیین‌نامه بررسی‌ها بر اساس حروف الفبای وزارتخانه‌ها بوده است. بر این اساس سیدمحمد بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش اولین وزیری بود که نمایندگان صلاحیت و برنامه‌های او را در صحن علنی مورد بررسی قرار دادند؛ وزیری که خطر رفوزگی‌اش در امتحان مجلس شاید بیش از سایر نمایندگان باشد چرا که به گفته نمایندگان، هرچقدر بطحایی سوابقی در آموزش‌و‌پرورش داشته باشد اما انتخاب سنجیده‌ای برای این وزارتخانه نیست. لذا مشکل نارسایی اعتبارات آموزش‌و‌پرورش و توجه ویژه به اقتصاد این دستگاه و البته مطالبات معیشتی و منزلتی فرهنگیان باید به دست مدیری ماهر و آشنا به مسایل بیفتد و خدمات قابل توجهی در آن داشته باشد. البته عدم رای اعتمادمجلس به بطحایی، وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور با وجود آنکه مدت مدیدی در خانواده آموزش و پرورش نبوده، می‌تواند در زمان یک ماه مانده به بازگشایی مدارس بار دیگر اداره آموزش‌و‌پرورش با سرپرست مواجه کند و این می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به معلمان و دانش‌آموزان کشور وارد کند. ناگفته نماند که بطحایی در کمیسیون آموزش‌و‌پرورش با پاسخ به ابهامات نمایندگان توانست تا حدودی خیالش را راحت کند و موافقت اکثریت اعضای کمیسیون آموزش را جلب کند اما با وجود شنیده شدن صدای مخالفانش در مجلس بعید به نظر می‌رسد او به وزارت آموزش‌و‌پرورش برسد. مشکل حضور این گزینه یا گزینه‌ دیگر در وزرات آموزش نیست بلکه مشکل در واقع حجم بالای چالش‌ها در آموزش‌و‌پرورش است که باعث شده حضور در این وزارتخانه با اما و اگرهایی همراه باشد. چالش مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی، کسری بودجه‌های شکننده در این وزارتخانه، تخصیص بالای 90 درصد بودجه آموزش‌و‌پرورش به حقوق پرسنل و گره کور دغدغه‌های معیشتی باعث شده نگاه خود شخص به این وزارتخانه چندان مطلوب نباشد چه برسد به نمایندگان که عملکرد وزرا را بررسی و در صورت عدم مطلوبیت آنان را استیضاح می‌کنند چرا‌که بررسی‌ها نشان از آن دارد که از 13 وزیر آموزش‌وپرورش پس از انقلاب اسلامی، تنها پنج وزیر توانسته‌اند دوره چهارساله خود را بدون استیضاح و برکناری تمام کنند و این مساله نشان از بی‌وفایی صندلی وزارت آموزش‌و‌پرورش به افراد دارد. از این جهت خود وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش معتقد است که روزهای سختی پیش روی وزارت آموزش‌و‌پرورش است. بطحایی در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس می‌شوند که همچنان در مدرسه درس می‌خوانند که بنیانش وابسته به نفت است و زمانی آن را ترک می‌کنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور بپردازند که این مهم با آموزش‌وپرورش کارآمد ممکن است. او بیان کرد: در شرایطی این وظیفه را قبول کردم که زوایایی مختلف را می‌شناسم و می‌دانم انبوه مشکلات روزهای سختی را پیش روی وزارتخانه و ما و همین‌طور کل حاکمیت قرار خواهد داد. تلاش برای پاسخگویی و تحقق خواسته رهبری از یک سو و جبران کمبود امکانات در اولویت است. بطحایی درباره توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اظهار کرد: در سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش مورد تاکید قرار گرفته و مکرر به عنوان یک نیاز به آموزش و پرورش از سوی شما نمایندگان مطرح ‌شده و به عنوان یکی از اهداف‌ آمده است. موضوع اقتصاد آموزش‌و‌پرورش تحت عنوان افزایش بهره‌وری و اقتصاد آموزش و پرورش در برنامه اشاره شده و در ذیل این هدف راهکارها و برنامه‌ها آمده است.
موافقان نیز در دفاع از برنامه‌های این وزیر پیشنهادی بیان کردند که او تنها وزیر آموزش‌و‌پرورشی است که تمام عمر خود را در این وزارتخانه گذرانده و در این زمینه تجارب فراوان دارد. آنها تاکید کردند که با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر آموزش‌و‌پرورش، بطحایی به علت آگاهی گسترده از سیاست‌های کلی نظام و احاطه روی مباحث بودجه، توانسته‌‌ برنامه‌ای جامع به مجلس ارائه دهد‌. این در حالی است که مخالفان بطحایی معتقدند که وزارت آموزش‌و‌پرورش ابرمرد و ژنرال می‌خواهد و بعید به نظر می‌رسد که وزیر پیشنهادی بتواند برنامه‌های این وزارتخانه را جلو ببرد و پاسخگوی وضعیت آموزش‌و‌پرورش باشد. آیا برنامه درست و جامعی بحرانی دارد.
بررسی نگاه مخالفان به برنامه جهرمی
در حالی مجلس در نوبت عصر به بررسی وضعیت محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت که شایعه‌های زیادی پیرامون وی در روزهای گذشته شکل گرفته بود. بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب به دفاع از این وزیر پیشنهادی پرداختند. محمد صادقی، نماینده مجلس نیز با انتشار متنی در توئیتر خود نوشت: در جلسه هیات‌رییسه فراکسیون شفاف‌سازی با آذری جهرمی، او آمادگی‌اش را برای جلسه حضوری با کسانی که گفته‌اند از آنها بازجویی کرده، اعلام کرد. دیروز نمایندگان موافق و مخالف این گزینه پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس نظرات خود را درباره او مطرح کردند.
مخالفان این وزیر پیشنهادی جوان عدم تخصص وی در وزارت ارتباطات را یکی از دلایل مخالفت خود اعلام کردند. همچنین یکی نبودن برنامه‌های وزیر پیشنهادی با برنامه‌های وزارت ارتباطات و برنامه ششم توسعه از دیگر دلایل مخالفت‌‌ها علیه جهرمی در مجلس بود. یکی از نمایندگان مخالف اعلام کرد که اگرچه از روحانی برای معرفی یک جوان برای کابینه تشکر می‌کنند اما اگر جوان‌گرایی با تخصص همراه نباشد فرصت‌سوزی است. نماینده دیگر در لباس مخالفت با این وزیر پیشنهادی روحانی توهین‌هایی را مطرح کرد، از جمله اینکه جهرمی ولایت فقیه را قبول ندارد و بهتر است به جای وزارت ارتباطات به زندان برود. یکی دیگر از نمایندگان مخالف آذری جهرمی را به پنهان‌کاری و عدم شفافیت متهم کرد.
نماینده موافق این گزینه در مجلس با اشاره به اینکه برای مهار و کنترل فضای مجازی نیاز به جوانان است و در این زمینه اعتماد به جوانان همواره جواب داده است از برنامه‌های او در دولت دوازدهم دفاع کرد. نمایندگان در دفاع از او به سن کم مدیران بزرگ حوزه ارتباطات در جهان اشاره کردند که برخی از آنها بین 25 تا 35 سال دارند. همچنین نمایندگان حامی او معتقدند که برنامه‌هایی درباره فضای مجازی به اقتصاد کشور کمک می‌کند.معاون اول رییس‌جمهور درباره انتقاداتی که در بخش صنعت به دولت یازدهم می‌شود، عنوان کرد: شما پیشرفت‌ها را نمی‌بینید؟ در بخش صنعت رشد ما منفی۱۰ درصد و در سرمایه‌گذاری خارجی منفی۲۰ درصد بود. وی همچنین ادامه داد: در بخش بنیه دفاعی واقعا کارنامه درخشانی وجود دارد. ما با محدودیت‌ها گام برداشتیم و امروز در اینجا قرار گرفتیم. حتما چالش‌های پیش‌روی ما در چهار سال آینده نیز بیشتر خواهد شد.
رای اعتماد به کابینه دوازدهم در صحن مجلس با حواشی خاص خود همراه بود و تلاش سه فراکسیون مجلس برای هماهنگی اعضا مشهود بود البته صحبت‌هایی نیز میان نمایندگان با سلایق سیاسی مختلف در جریان بوده است و این نشان می‌دهد که لابی و گعده نمایندگان در گوشه و کنار صحن بی‌نتیجه نخواهد بود ضمن اینکه به نظر می‌رسد با صحبت‌های رییس‌جمهور در حمایت از وزرای پیشنهادی و دفاع گزینه‌ها از برنامه‌های خود نظر نمایندگان به نفع دولت تغییر پیدا کند، هر چند هنوز دو یا سه وزیر پیشنهادی در مرز هستند و خطر عدم اعتماد مجلس در مورد آنان وجود دارد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه‌و‌شهرسازی در کمیسیون برنامه و بودجه: سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گام آخر اصلاح بزرگ بورس خطر مقابله به مثل نگاهی به تاثیر رای‌گیری الکترونیکی انتخابات در جهان؛ طلب ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها ادامه نصب کاشی‌های ماندگار بر سردر خانه هنرمندان؛ یک بام و دو هوای کمیته انضباطی فوتبال هیس... زن‌ها وزیر نمی‌شوند! باقالی دمی در بهارستان! گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود نسخه جدید برای رونق شانس قبولی ها بیشتر شد تاکید بخش خصوصی بر اصلاح زنجیره تولید تا توزیع تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می‌برند؛ برنامه تبعیض‌آمیز ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کمپ‌های ترک اعتیاد؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛