گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود

مرتضی زمانیان* - تیم اقتصادی معرفی‌شده از سوی رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. اما آیا گره همه مسایل اقتصادی کشور به دست وزرا باز خواهد شد؟ در شرایطی که رکود گریبانگیر اقتصاد کشور شده است، باید دید چگونه این مسایل با یک تیم اقتصادی به عنوان وزرا حل خواهد شد.وضعیت اقتصاد کشور دچار مشکل است و این مشکلات بر کسی پنهان نیست. در نگاه اول، بانک‌ها در حال ورشکستگی هستند و از سویی دیگر تولید و اشتغال به‌گونه‌ای دچار رکود و سکون شده است.
در این بین اما مساله اصلی، رسیدگی به مشکلات بانکی در کشور است. از همین رو است که حل مشکل بانکی مقدم بر حل مشکل رکود است.
موقعیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که سپرده‌گذاران ترجیح می‌دهند سپرده‌های خود را از بانک خارج کنند. بانک نیز برای کنترل این موضوع نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داده است. افزایش نرخ سود سپرده از سویی دیگر منجر به افزایش سود تسهیلات بانکی نیز شده است. این روند و ادامه آن منجر به آن می‌شود که رکود در اقتصاد کشور عمیق‌تر شود.
از آنجا که بانک‌ها برای تامین اعتبار پرداخت سود بانکی،‌ مجبور به افزایش سود تسهیلات بانکی هستند،‌ در نهایت سرمایه‌گذار به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت سود بانکی ترجیح می‌دهد سرمایه خود را از بخش سرمایه‌گذاری و صنعت خارج کند و در نهایت با سپرده سرمایه در بانک‌ها،‌ سود بانکی دریافت کند. چنین عملکردی در نهایت چرخش چرخ تولید را غیرممکن کرده است.


موقعیت بیمارگونه بانک‌ها و به طور واضح‌تر سودهای 18 تا 20 درصدی موجب شده تولید به شکل مشهودی کاهش پیدا کند. بنابراین کاهش سود بانکی راهکار جدی و اساسی در بهبود شرایط اقتصاد کشور است. در حقیقت اصلاح نظام بانکی در اولویت برنامه‌های اقتصادی کشور است. در پی این موضوع باید مسایل بعدی را مورد کنکاش و بررسی قرار داد.
از همین رو است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین عنصر اقتصادی کشور،‌ نه وزرای تیم اقتصادی بلکه رییس بانک مرکزی است. از آنجا که به نظر می‌رسد رییس‌جمهور تلویحا به حضور ولی‌الله سیف بر مسند خود اشاره کرده است،‌ می‌توان امیدوار بود در یک‌سال باقی مانده از حضور او در بانک مرکزی تغییرات اساسی و ملموس شکل گیرد. هرچند به نظر می‌رسد این تغییرات برای بانک مرکزی پرهزینه باشد اما یک‌سال آخر زمان مناسبی برای اجرای چنین تغییراتی است.
در حال حاضر وزرای تیم اقتصادی نقش جدی و اثرگذاری در موقعیت اقتصاد کشور ندارند. به هر روی اعتقادم این است که در نهایت این رییس بانک مرکزی است که کماکان باید برای حل مشکلات اقتصاد کشور و نجات سیستم بانکی تلاش کند. از همین رو است که محک ارزیابی برنامه اقتصادی کشور سیاست‌های پولی و بانکی است.
* کارشناس مسایل اقتصادی
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه‌و‌شهرسازی در کمیسیون برنامه و بودجه: سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گام آخر اصلاح بزرگ بورس خطر مقابله به مثل نگاهی به تاثیر رای‌گیری الکترونیکی انتخابات در جهان؛ طلب ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها ادامه نصب کاشی‌های ماندگار بر سردر خانه هنرمندان؛ یک بام و دو هوای کمیته انضباطی فوتبال هیس... زن‌ها وزیر نمی‌شوند! باقالی دمی در بهارستان! گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود نسخه جدید برای رونق شانس قبولی ها بیشتر شد تاکید بخش خصوصی بر اصلاح زنجیره تولید تا توزیع تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می‌برند؛ برنامه تبعیض‌آمیز ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کمپ‌های ترک اعتیاد؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛