خطر مقابله به مثل

در حالی که اتحادیه اروپا و کره‌جنوبی در تلاش‌ هستند منازعه‌ کره‌شمالی را کاهش دهند، جنگ لفظی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ همچنان ادامه دارد‌. نظامیان این کشور نقشه‌های پرتاب موشک در مسیر جزیره گوام را به رهبر این کشور تحویل داده‌اند اما او فعلا تصمیمی نگرفته و قصد دارد در ابتدا رفتار آمریکا را زیرنظر بگیرد‌.
خبرگزاری دولتی کره‌شمالی اعلام کرد کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور، نقشه‌های شلیک موشک به سوی جزیره گوام را از نظامیان خود دریافت کرده است اما فعلا منتظر می‌ماند تا رفتار ایالات متحده آمریکا را زیرنظر بگیرد‌.
طبق این گزارش کیم جونگ اون گفته است که ایالات متحده باید درست تصمیم بگیرد و با رفتار خود نشان دهد که می‌خواهد تنش‌های موجود در شبه جزیره کره را تخفیف دهد و از یک برخورد نظامی خطرناک در این منطقه جلوگیری کند‌. کره‌شمالی اخیرا اعلام کرده بود قصد دارد در مسیر جزیره گوام واقع در اقیانوس آرام ـ که ایالات متحده آمریکا در آنجا یک پایگاه نظامی داردـ موشک پرتاب کند‌.
ماتیس: در وضعیت جنگ با کره‌شمالی قرار داریم


در بحبوحه افزایش لفاظی‌ها درخصوص حمله به قلمروی آمریکا در گوآم، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که پنتاگون ظرف چند دقیقه متوجه خواهد شد موشک کره‌شمالی از کجا پرتاب و به طرف چه هدف و مقصدی در حرکت‌ است‌.
وزیر دفاع آمریکا گفت: اگر موشک کره‌شمالی، گوآم را هدف گرفته باشد ظرف چند دقیقه کوتاه متوجه خواهیم شد‌. ما به سرعت پس از پرتاب این موشک متوجه خواهیم شد که قرار است در کجا فرود آید‌. ماتیس همچنین هشدار داد: اگر موشک کره‌شمالی قلمروی آمریکا در سواحل فیلیپین را هدف گرفته باشد ما به‌طور دقیق آن را هدف خواهیم گرفت و نابود می‌کنیم‌.
با این حال ماتیس گفت: اگر متوجه شویم که این موشک به آب‌های اطراف گوآم برخورد کرده، دونالد ترامپ فردی خواهد بود که درباره واکنش آمریکا نسبت به این قضیه تصمیم‌گیری خواهد کرد‌. پس از آن ما همانگونه که رییس‌جمهور دستور دهد عمل خواهیم کرد‌. وی افزود: اگر ارتش کیم جونگ‌اون موشک را به طرف آمریکا پرتاب کند این مساله فورا به یک جنگ بدل خواهد شد و اگر این موشک شهرهای آمریکا را هدف گیرد بازی آغاز خواهد شد اما ماتیس تاکید کرد که وزارت دفاع بهترین عملکرد خود را انجام خواهد داد تا مطمئن شود این موشک خاک آمریکا را هدف نخواهد گرفت‌.
وی درخصوص بدل شدن این وضعیت متشنج به یک جنگ توضیح داد: جنگ به رییس‌جمهور و به کنگره بستگی دارد‌. خلاصه کلام اینکه ما از کشورمان در برابر حمله دفاع خواهیم کرد‌. از نظر ما این جنگ است‌. این وضعیت دوران جنگ است‌ البته این بدان معنا نیست که اعلان جنگ شده است‌.
ماتیس تاکید کرد: به خاطر مسایل مختلف به ویژه وجود متحدانی که باید با آنها مشورت کنیم تصمیم‌گیری درخصوص رفتن به جنگ نمی‌تواند از قبل اتخاذ شود‌. این اظهارات ماتیس پس از آن مطرح شد که کره‌شمالی پیشتر هشدار داده بود که اگر آمریکا نمی‌خواهد با یک فاجعه مواجه شود، بهتر است دولت دونالد ترامپ به‌طور مناسب‌تری صحبت و عمل کند‌.
تنش‌زدایی کره‌جنوبی
رییس‌جمهور کره‌جنوبی گفته است که می‌خواهد به هر قیمتی شده از بروز جنگ در شبه‌جزیره کره جلوگیری کند‌. او خاطرنشان کرد که دولتش تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای حل مساله موشکی کره‌شمالی افزایش می‌دهد‌. مون افزود: ما باید مساله اتمی کره‌شمالی را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کنیم و مهم نیست چنین راه‌حلی چه فراز و نشیب‌هایی دارد‌. رییس‌جمهور کره‌جنوبی با این همه تصریح کرد که کشورش ظرفیت‌های نظامی خود را تقویت خواهد کرد تا بتواند صلح را تضمین کند‌. او افزود: همزمان درها برای یک گفت‌وگو باز خواهد ماند تا تنش‌های نظامی میان کره‌جنوبی و شمالی وخیم‌تر نشود‌.
تلاش‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا
کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در این میان تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای حل مسالمت‌آمیز بحران کره‌شمالی افزایش بخشیده‌اند‌. آن‌گونه که فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ویژه‌ای برای مسایل امنیتی با نمایندگان مسوول این اتحادیه گفته است، قرار است گفت‌وگوهای نمایندگان گروه ششگانه که مذاکراتش در سال ۲۰۰۹ متوقف شده بود، از سر گرفته شود‌. این گروه در سال ۲۰۰۳ با حضور نمایندگان دو کره، ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و ژاپن تشکیل شد تا منازعه بر سر برنامه اتمی کره‌شمالی را کاهش دهد‌.
آغاز اعمال تحریم‌های جدید چین علیه کره‌شمالی
چین دوشنبه گذشته اعلام کرد که واردات آهن، سنگ‌آهن، سرب و زغال‌سنگ را از کره‌شمالی متوقف خواهد کرد‌. این تصمیم در پی اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ در واکنش به آزمایش‌های موشکی جدید این کشور اتخاذ شد‌. بنا بر اعلام وزارت بازرگانی چین، ممنوعیت واردات این مواد که منابع اصلی تامین نقدینگی پیونگ یانگ محسوب می‌شوند از دیروز اعمال شد‌.
همزمان پکن به دولت آمریکا هشدار داد که از ائتلاف بین‌المللی علیه کره‌شمالی، به عنوان ابزاری برای آغاز یک جنگ اقتصادی علیه چین استفاده نکند‌.
این هشدار زمانی اعلام شد که انتظار می‌رفت دونالد ترامپ دوشنبه گذشته دستورالعملی را امضا کند که به‌وسیله آن تحقیقات درباره نقض مالکیت معنوی توسط چینی‌ها امکان‌پذیر شود؛ تحقیقاتی که در صورت اثبات می‌تواند به مجازات‌های شدید تجاری چین منتهی شود‌. از نظر پکن، این دستورالعمل نوعی اعمال فشار بر چین است تا در قبال کره‌شمالی موضع محکم‌تری را اتخاذ کند‌.
سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه گذشته در جریان یک کنفرانس خبری گفت: این کاملا نادرست است که از یک موضوع به عنوان ابزاری برای اعمال فشار در موضوعی دیگر استفاده شود‌. هوا چونینگ افزود: جنگ تجاری هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و نتیجه آن، بازنده‌- بازنده خواهد بود‌.
همچنین روزنامه دولتی China Daily در چین در مقاله‌ای نوشت که ترامپ در موضوع کره‌شمالی، پکن را بیش از اندازه تحت فشار گذاشته است‌. این روزنامه تاکید کرد که رویکرد معامله‌گرایانه ترامپ به امور خارجی تاکنون بی‌فایده بوده است و سیاسی کردن موضوعات تجاری تنها باعث تشدید مشکلات اقتصادی کشور شده و رابطه بین چین و ایالات متحده آمریکا را پیچیده‌تر می‌کند‌.
بیش از ۹۰ درصد از تجارت کره‌شمالی با چین انجام می‌شود و صادرات زغال‌سنگ نزدیک به نیمی از حجم صادرات کره‌شمالی را دربرمی‌گیرد‌.
اگرچه پکن در فوریه ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را تا پایان سال به حالت تعلیق در خواهد آورد، اما این تصمیم در روابط حسنه دو کشور خللی ایجاد نکرد و روابط تجاری آنها همچنان در سطح خوبی باقی ماند‌. تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی چندی پیش با رای موافق ۱۵ کشور عضو تصویب شد‌. کشورهای عضو موظف هستند اعمال این تحریم‌ها را حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از تصویب آغاز کنند‌.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه‌و‌شهرسازی در کمیسیون برنامه و بودجه: سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گام آخر اصلاح بزرگ بورس خطر مقابله به مثل نگاهی به تاثیر رای‌گیری الکترونیکی انتخابات در جهان؛ طلب ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها ادامه نصب کاشی‌های ماندگار بر سردر خانه هنرمندان؛ یک بام و دو هوای کمیته انضباطی فوتبال هیس... زن‌ها وزیر نمی‌شوند! باقالی دمی در بهارستان! گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود نسخه جدید برای رونق شانس قبولی ها بیشتر شد تاکید بخش خصوصی بر اصلاح زنجیره تولید تا توزیع تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می‌برند؛ برنامه تبعیض‌آمیز ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کمپ‌های ترک اعتیاد؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛