گام آخر اصلاح بزرگ بورس

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس از اعمال اصلاح بزرگ در بورس طی 14 روز آینده خبر داد. رییس سازمان بورس به موضوع توقف و بازگشایی نمادها در بورس اشاره کرد و گفت: اگر توقف نمادهای برخی شرکت‌ها طولانی شد، به خاطر ضعف دستورالعمل‌ها بود که بررسی و اصلاح شد و تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود. به گزارش تسنیم، شاپور محمدی در مراسم اختتامیه جشنواره بورس و رسانه از افزایش امیدها به رونق بازار سرمایه خبر داد و گفت: در این راستا کارمزد معاملات کمتر و فعالیت شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همچنین قرار است مالیات، فقط به معاملات سودده تعلق گیرد و افرادی که در خرید سهام ضرر کرده باشند به زودی از مالیات معاف شوند. وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی برای لغو مالیات معاملات زیان‌ده چراغ سبز نشان داده است و بر این اساس به رونق قریب‌الوقوع بازار سرمایه امیدواریم. محمدی با بیان اینکه امسال حجم مبنا و دامنه نوسان نیز با تغییراتی جدی مواجه می‌شود، اظهار داشت: همه کارمزدهای معاملاتی در بورس‌ها تقلیل پیدا می‌کند. البته این کاهش کارمزدها غیر از حذف مالیات از معاملات زیانده خواهد بود. وی با اشاره به اینکه کاهش کارمزد معاملات برای راه‌اندازی معاملات الگوریتمی لازم است، گفت: بنابر مصوبه شورای عالی بورس، کارمزد سازمان بورس از هشت ده هزارم به شش ده هزارم تغییر یافت. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه سخنان خود به موضوع بوک بیلدینگ اشاره کرد و افزود: عده‌ای در نامه‌ای اعلام کردند که عرضه‌های اولیه با مشکل مواجه است بنابراین عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه اصلاح و فواید آن نصیب همه شد. محمدی گفت: قوانین بازار سرمایه حدود هشت سال پیش اصلاح شد، هم‌اکنون نیز در حال اصلاح مجدد است که این ملاحظات تا یک ماه آینده به شورای عالی بورس می‌رود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به موضوع توقف و بازگشایی نمادها در بورس اشاره کرد و افزود: اگر توقف نمادهای برخی شرکت‌ها طولانی شد به خاطر ضعف دستورالعمل‌ها بود که بررسی و اصلاح شد و تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود. این مقام مسوول عدم برخورد با اخلالگران در بازار سرمایه را تضییع حقوق بیش از 10 میلیون سهامدار دانست و گفت: رسانه‌ها کنترل‌کننده قدرت، مقامات و مردم عادی هستند و می‌توانند شفافیت و افزایش مطالبه‌گری را دنبال کنند. وی تاکید کرد: برای بازار سرمایه سه کارکرد اصلی انتخاب صحیح اطلاعات، فرهنگ‌سازی و کمک به شفافیت تعریف شده است ضمن اینکه در عدالت اطلاعاتی، رسانه‌ها نقش مهمی دارند و در حالتی که شرکتی اطلاعات را افشا نمی‌کند؛ سازمان بورس با حمایت رسانه‌ها وارد عمل خواهد شد. محمدی همچنین به اقدامات آتی سازمان ‌بورس اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی در معاملات سهام، انجام معاملات نفت خام در بورس انرژی و راه‌اندازی بورس ارز با همکاری بانک مرکزی از جمله اقدامات آتی سازمان‌ بورس تا پایان سال‌جاری محسوب می‌شود.
تکذیب دریافت مالیات 25 درصدی
از سویی دیگر، شایعه دریافت 25 درصد مالیات از سهامدارانی که سود کسب می‌کنند، تکذیب شد. محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق به سنا گفت: هدف سازمان اساسا مخالف این شایعات است. سازمان به دنبال این است که افرادی که در معاملات ضرر می‌کنند معاف از پرداخت مالیات باشند. وی با بیان اینکه از 55/1 درصد هزینه معاملات سهام، 5/0 درصد آن متعلق به مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام است، اظهار داشت: سازمان بورس این مالیات را برای معاملات زیانده زیاد می‌داند و به دنبال رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حذف این بخش از قانون است اما این معافیت به معنای این نیست که سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستند که از افرادی که سود کسب می‌کنند مالیات بیشتری به جبران این اقدام گرفته شود. وی در ادامه افزود: قانون صراحت دارد که مالیات فروش سهام، مالیات مقطوع است. بنابراین پیگیری‌ها به گونه‌ای نیست که اقدامی خلاف مصالح و مناسبات بازار سرمایه انجام شود و همه این صحبت‌ها و شایعات چاقویی است که دست خود سهامداران را زخم می‌زند. خدابخش با تاکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار حذف 5/0 درصد مالیات مقطوع از معاملات زیانده است، گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان 5/0 درصد ارزش معامله از سهامداران چه سود و چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می‌شود. در حالی که در هیچ جای دنیا از معامله‌ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی‌شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات 5/0 درصد در زمان فروش است. وی با بیان اینکه در عرف بین‌الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت‌ها و قبل از تقسیم سود گرفته می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در ایران این مالیات 25 درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می‌شود. بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت‌ها و به طور غیرمستقیم به ماخذ 25 درصد پرداخت می‌کنند. خدابخش ادامه داد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت‌هاست به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه‌و‌شهرسازی در کمیسیون برنامه و بودجه: سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گام آخر اصلاح بزرگ بورس خطر مقابله به مثل نگاهی به تاثیر رای‌گیری الکترونیکی انتخابات در جهان؛ طلب ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از دولت و بانک‌ها ادامه نصب کاشی‌های ماندگار بر سردر خانه هنرمندان؛ یک بام و دو هوای کمیته انضباطی فوتبال هیس... زن‌ها وزیر نمی‌شوند! باقالی دمی در بهارستان! گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود نسخه جدید برای رونق شانس قبولی ها بیشتر شد تاکید بخش خصوصی بر اصلاح زنجیره تولید تا توزیع تولیدکنندگانی که به جای کارخانه در زندان به سر می‌برند؛ برنامه تبعیض‌آمیز ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کمپ‌های ترک اعتیاد؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه؛ گره اقتصاد به دست سیف باز می‌شود توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛ توصیه نیویورک‌تایمز به کاخ‌سفید در مورد تعامل با ایران؛