شهر بادگیرها میزبان انرژی های نو

مدير عامل برق منطقه‌اي يزد با اشاره به پتانسيل‌ها و قابليت‌هاي استان يزد در راستاي بهره‌مندي از انرژي خورشيدي، اظهار کرد: استان در آينده‌اي نزديک به مهد توليد انرژي خورشيدي تبديل مي‌شود.
محمدحسن صباغ‌زادگان در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اين ‌که رويکرد وزارت نيرو استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير براي توليد انرژي الکتريکي است، انرژي‌هاي خورشيدي را در راس اين انرژي‌ها ذکر کرد.
وي اظهار کرد: انرژي خورشيد همانند ساير انرژي‌ها به طور مستقيم يا غير مستقيم مي‌تواند به ديگر اشکال انرژي همانند گرما و الکتريسيته تبديل شود.
وي با بيان اين‌ که استان يزد قابليت‌ها و پتانسيل زيادي براي بهره‌گيري از انرژي خورشيدي دارد، افزود: اين استان با توجه به زمين‌هاي مسطح، کويري و روزهاي آفتابي زيادي که دارد، موقعيت بسيار مناسبي براي ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي دارد.صباغ‌زادگان با اشاره به موقعيت جغرافيايي استان يزد و امکان ارتباط با استان‌هاي اصفهان، سمنان، خراسان، کرمان و فارس که در همسايگي يزد قرار دارند، گفت: در حال حاضر از طريق پنج شبکه خطوط انتقال 400 کيلوولت با استان‌هاي همجوار در ارتباط هستيم و امکان تبادل انرژي الکتريکي در استان با ساير نقاط کشور را داريم.


وي با بيان اين‌ که تاکنون متقاضيان زيادي براي ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي در استان درخواست داشته‌اند، افزود: درحال حاضر 24 محل براي ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي توسط متقاضيان پيشنهاد شده که اين اماکن در تمام شهرستان‌هاي استان يزد اعم از اشکذر، مهريز، اردکان، تفت، يزد، خاتم، بهاباد، ابرکوه، بافق و ميبد قرار دارند.مدير عامل برق منطقه‌اي يزد با اشاره به اين ‌که پروانه ساخت مجموعه‌ي اين 24 نيروگاه داراي ظرفيت 455 مگاوات است، تصريح کرد: از اين تعداد تاکنون با 13 مشترک با قدرت 120 مگاوات، قرارداد خريد تضميني برق امضا شده است.
وي در اين باره افزود: بر همين اساس دولت قرارداد خريد تضميني 20 ساله انرژي الکتريکي را با اين 13 مشترک امضا کرده و اکنون نيز قريب 1.5 سال از اين مدت گذشته است که اين بيانگر اين است که در آينده‌اي نزديک نيروگاه‌هاي خورشيدي وارد مرحله بهره‌برداري خواهند شد.
صباغ‌زادگان با اشاره به اين ‌که براساس برنامه‌ تا پايان سال 96 استان از دو يا سه نيروگاه خورشيدي هرکدام به ظرفيت 10 مگاوات بهره‌مند خواهد شد، افزود: در حال حاضر اين نيروگاه‌ها در حال نصب تجهيزات هستند.
اين مقام مسئول در ادامه ضمن اشاره به ويژگي پاک و تجديدپذير بودن انرژي خورشيد، اظهار کرد: طبيعي است که سرمايه‌گذاري اوليه براي بهره‌برداري از انرژي خورشيدي بيشتر از سرمايه‌گذاري براي نيروگاه‌هاي فسيلي است اما انرژي خورشيدي با هزينه کم بهره‌برداري مي‌شود و از طرف ديگر نيز هيچ آسيبي به محيط زيست وارد نمي‌کند و به سبب داشتن اين ويژگي‌ها، قطعاً آينده توليد برق از آن انرژي‌هاي تجديدپذير است.صباغ‌زادگان در بخش ديگري از سخنان خود به ترويج و توسعه استفاده از انرژي خورشيدي و فناوري‌هاي آن اشاره کرد و افزود: با توجه به شرايط آب ‌و هوايي گرم و خشک استان يزد، به منظور استفاده از قابليت خاک به عنوان ذخيره‌ساز کم‌هزينه و طبيعي انرژي خورشيدي، طرح ساخت خانه‌هاي زمين پناه در استان در دستور کار است.
وي خاطرنشان کرد: خانه‌هاي زمين پناه، خانه‌هايي است که از زمين حداکثر استفاده را براي برخورداري از نور و گرماي طبيعي زمين مي‌برند.
اين مقام مسئول با بيان اين ‌که تاکنون دو قرارداد در راستاي ايجاد خانه‌هاي زمين پناه در استان منعقد شده است، اظهار کرد: اين دو طرح به مراحل خوبي رسيده و به دنبال اين هستيم که بتوانيم از انرژي خورشيد حداکثر استفاده را داشته باشيم.
صباغ‌زادگان از ديگر اقدامات انجام شده به انعقاد تفاهم‌نامه براي ايجاد شاخه مرکز توسعه فناوري انرژي خورشيدي در يزد اشاره و خاطرنشان کرد: اين تفاهم‌نامه شامل راه‌اندازي واحدهاي رصد، پيش رشد و رشد فناوري‌هاي پسيل خورشيدي است که مرکز پژوهش‌هاي خورشيدي يزد در اين رابطه در حال فعاليت است.