زمزمه‌هاي كاهش قيمت خودروهاي وارداتي

گروه صنعت، معدن و تجارت: در حالي طي روزهاي گذشته خبر توقف ثبت سفارش کليه خودروهاي سواري وارداتي مطرح گرديد که به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو، بسته شدن ثبت سفارش خودروهاي خارجي مربوط به‌امروز نيست و مدت زيادي است که سايت "ثبتارش " خودروهاي وارداتي بسته شده است.
سعيد موتمني در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: از 12 تيرماه ثبت سفارش کليه خودروهاي وارداتي متوقف و سايت "ثبتارش" بسته شده است البته با وجود توقف صورت گرفته، ترخيص خودروهايي که تا پيش از اين زمان ثبت سفارش شدند ممکن بوده به طوري که واردکنندگاني که تا قبل از اين تاريج قبض انبار داشتند امکان ترخيص نيز داشتند. وي گفت: ثبت سفارش خودرو همچنان بسته است و تا انتخاب وزير جديد اين توقف ادامه خواهد داشت. وي با اشاره به جريان ترخيص برخي از خودروهاي وارداتي ، اظهار داشت : شرکتهاي واردکننده اي که مجوز نمايندگي مادر و وزارت صنعت و معدن را دارند به جهت اينکه از قبل ثبت سفارش داشتند امکان ترخيص خودرو را نيز داشتند اما واردکنندگان متفرقه تنها تا 12 تيرماه چنانچه قبص انبار را ارائه مي‌کردند امکان ثبت سفارش را داشته و از اين زمان به بعد به هيچ عنوان امکان ترخيص را نداشتند.
موتمني تصريح کرد: سايت ثبت سفارش از 12 تيرماه جاري بسته شده است و هيچ واردکننده‌اي حتي نمايندگي‌هاي مادر امکان ثبت سفارش را از اين زمان به بعد ندارد. رئيس اتحاديه نمايشگاه داران گفت : پيش بيني مي‌شود با حضور وزير جديد صنعت ، معدن و تجارت، اين مساله حل شده و با بهبود جريان ثبت سفارش ،واردات خودرو به جريان عادي باز گردد. وي همچنين همچنين با اشاره به تاثير توقف ثبت سفارش در قيمت خودروهاي وارداتي گفت : با وجود اينکه توقف ثبت سفارش بر قيمت وارداتي‌ها در بازار تاثير داشته‌اما خريداري براي اين خودروها نيز وجود ندارد.
در همين حال قائم‌مقام وزير صنعت گفت: توقف ثبت سفارش واردات خودرو در حال حاضر موقتي است و هر لحظه که دستورالعمل جديد ابلاغ شود بر اساس آن اقدام خواهد شد. با ثبت سفارشات اواخر سال گذشته و ۴ ماه ابتداي سال جاري حداقل تا ۶ ماه آينده از محل واردات انجام مي‌شود. به گزارش سازمان توسعه تجارت، مجتبي خسروتاج، قائم‌مقام وزير صنعت و رياست سازمان توسعه تجارت ايران، در خصوص مسدود شدن ثبت سفارش خودرو اظهار داشت: در نيمۀ اول مردادماه سال جاري، به دليل تغييراتي که در سيستم ثبت سفارش و نظام بارگذاري آن در سامانۀ جامع تجارت پيش آمد، مدت محدودي ثبت سفارش براي واردات خودرو کند شد ولي در حال حاضر با توجه به سياست‌ها و دستورالعمل‌هاي جديد که براي دولت ارسال شده و براي تصويب آن درخواست رسيدگي کرده‌ايم. ثبت سفارش محدود شده تا دستورالعمل جديد ابلاغ شود. وي افزود: اين امربه معني توقف واردات نيست، دستورالعمل جديد با رعايت تأکيد بر توليدات داخلي، سرمايه‌گذاري مشترک، توسعۀ صادرات و ... خواهد بود، آنچه در حال حاضر وارد مي‌شود ناشي از ثبت سفارش اواخر سال گذشته و 4 ماهۀ اول سال جاري است و تا دي ماه سال جاري فرصت ورود آن وجود دارد و واردات آنها با مانع مواجه نيست.


قائم‌مقام وزير صنعت ادامه داد:خريداران خودرو آگاه باشند که محدوديتي در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلي وجود ندارد و آنچه که در 4 ماهۀ اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دورۀ مشابه سال قبل است که در صورت واردات در 6 ماه آتي مي‌تواند منجر به کاهش قيمت‌ها شود. زيرا عرضه نسبت به دورۀ مشابه سال گذشته نيز افزايش يافته است. وي با اشاره به قوانين محدودکننده در واردات خودرو گفت: در حال حاضر واردات تابع قانون خودرو و آئين‌نامۀ ضوابط فني مربوطه است که مطابق آن بايستي ضوابط چهارگانه شامل گواهي استاندارد، محيط زيست، بهينه‌سازي سوخت و شرايط نمايندگي رعايت گردد که در خصوص شرايط نمايندگي، ابلاغيۀ دي ماه سال 1395 معاون اول رياست جمهوري، دستور‌العمل وزارتخانه و سياست‌هايي که دولت به وزارتخانه ابلاغ مي‌کند مبناي اقدام خواهد بود.
خسروتاج با تأکيد بر بي‌اعتبار بودن ثبت سفارش‌هاي پس از تاريخ ابلاغ بخشنامۀ معاون اول رئيس جمهور، تشريح کرد: تا پيش از بخشنامۀ دي ماه سال 1395 علاوه بر نمايندگي‌هاي رسمي، شرکت‌هاي واسط هم مي‌توانستند نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو اقدام نمايند ولي از دي ماه سال 1395 به بعد با بخشنامۀ معاون اول رياست جمهوري فقط ثبت سفارش نمايندگي‌هاي رسمي‌معتبر است و چنانچه بعد از آن ثبت سفارشي صورت گرفته باشد فاقد اعتبار است. قائم‌مقام وزير در امور تجارت در خصوص امکان تمديد ثبت سفارشات صورت گرفتۀ قبلي اظهار داشت: اين ثبت سفارشات همه از مهلت اعتبار 6 ماهه برخوردار هستند که چنانچه در سررسيد نياز به تمديد باشد بر اساس ضوابط زمان سررسيد اتخاذ تصميم خواهد شد. وي تصريح کرد: توقف ثبت سفارش واردات خودرو در حال حاضر موقتي است و هر لحظه که دستورالعمل جديد ابلاغ شود بر اساس آن اقدام خواهد شد. تکرار مي‌کنم با ثبت سفارشات اواخر سال گذشته و 4 ماۀ ابتداي سال جاري حداقل تا 6 ماه آينده از محل اين ثبت سفارشات واردات خودرو به کشور در جريان هست و خواهد بود.
خسروتاج افزود: در چهارماهۀ اول سال جاري حدود 26 هزار دستگاه خودرو سواري وارد و در گمرکات کشور ترخيص شده که در مدت مشابه سال گذشته حدود 18 هزار دستگاه بوده است که نشان‌دهندۀ افزايش 30 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. وي دربارۀ محدوديت‌هاي ثبت سفارش گفت: طراحي سيستم‌ها و سامانه‌ها بايستي به نحوي صورت پذيرد که سواستفاده از آنها غير ممکن يا حداقل باشد و در طي زمان چنانچه نرم‌افزارهاي جديد فراهم شود نرم‌افزارهاي گذشته به روز شود. بنابراين، تمام سيستم‌ها و سامانه‌ها امکان مواجهه با اينگونه سواستفاده‌ها هستند و در دوره‌هاي خاصي نياز به چنين محدوديت‌هاي موقت براي تغييرات سيستمي‌وجود دارد. خسروتاج در پايان در خصوص سهميه براي واردات خودرو اعلام کرد: هر زمان که دستور‌العمل جديد از سوي دولت ابلاغ شود، طبق ضوابط و مقررات آن عمل خواهيم کرد.