تعيين اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام هاشمي‌شاهرودي رييس مجمع شد

از هنگامي‌که آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني، دارفاني را وداع گفتند، مجمع تشخيص در بلاتکليفي بود. جلسات آن به صورت منظم برگزار نمي‌شد و اداره جلسات با سرپرستي آيت الله موحدي کرماني بود.
 اما به هر حال اين نهاد مي‌بايست تکليف خود را بداند و درنهايت آيت الله خامنه اي احکام اين مجمع را صادر کردند. نکته اي که نمي‌توان ناديده گرفت، زمان اعلام اسامي‌اين افراد است. انتخابات رياست جمهوري و شوراها برگزار شد و افرادي در ليست مجمع قرار گرفتند که ارتباط مستقيم با انتخابات داشتند. از آنجا که نام سه تن از نامزدهاي رياست جمهوري در بين اعضاي مجمع تشخيص است، به نظر مي‌رسد که رهبر انقلاب در اعلام نظرشان تاخير کردند تا تصميمات ايشان در نتيجه انتخابات اثري نداشته باشد و سواستفاده يا سوبرداشتي از اين انتصاب در زمان انتخابات نشود. به هر حال رهبر انقلاب بهتر مي‌دانند که دليل تاخير در اعلام اعضاي مجمع چيست و بقيه در اندازه گمانه زني است.
حکم انتصاب
در همين رابطه حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در حکمي‌سيدمحمود‌هاشمي‌شاهرودي را به عنوان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي يک دوره پنج‌ساله منصوب کردند. در متن حکم رهبر انقلاب اسلامي‌آمده است: خداوند عليم و قدير را سپاس مي‌گويم که با کمک و هدايت خود، مجمع تشخيص مصلحت را بر اداي وظائف خطير آن موفق فرمود و اين نهاد قانوني در بيش از ربع قرن توانست نقشي اثرگذار در اداره‌ کشور داشته باشد. لازم مي‌دانم از همه‌ اعضاء و کارگزاران اين نهاد تشکر کنم و ياد درگذشتگان اين مجموعه را گرامي‌بدارم، مخصوصاً جناب آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني که از استوانه‌هاي سياسي کشور بودند و سال‌ها مسئوليت سنگين رياست اين مجمع را برعهده داشتند، و نيز جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي طبسي و جناب آقاي عسگراولادي و جناب دکتر حسن حبيبي رحمة‌الله‌عليهم.اکنون با آغاز دوره‌ي جديد اين نهاد، به حکم تجربه‌هاي ارزنده‌ي موجود، تغييراتي در ساختار و محتوا ضروري مي‌نمايد که عمدتاً عبارت است از:سامان بخشيدن به مجموعه‌ي سياست‌هاي کلّي و بازنگري در عناوين و نيز در فرآيند تعيين و تنظيم آن. سامان بخشيدن به مسأله‌ي نظارت بر اجراي سياست‌ها.سازوکار لازم براي ارزيابي کارآمدي و اثربخشي سياست‌ها. ايجاد انسجام کامل در ساختار تشکيلاتي و مديريتي و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آئين‌نامه‌ي مصوّب. چابک‌سازي تشکيلات و حذف بخش‌هاي موازي و غير ضرور.به جز اينها تغييرات اصلاحي ديگري نيز در خلال کار و در سايه‌ي دقّت نظر دست‌اندرکاران و انعطاف‌پذيري تشکيلات، لازم خواهد نمود و به کار گرفته خواهد شد ان‌شاءالله.


 در ادامه‌امده است:با عنايت به آن‌چه گفته شد آيت الله آقاي حاج سيدمحمود‌هاشمي‌شاهرودي را به رياست و جناب آقاي دکتر محسن رضائي را به دبيري مجمع تشخيص مصلحت و اشخاص حقوقي و حقيقي نامبرده در زير را به عضويت آن در دوره‌ي پنج‌ساله‌ي جديد منصوب مي‌کنم:اشخاص حقوقي:الف) رؤساي محترم سه قوه. ب) فقهاي معزّز شوراي نگهبان. ج) رئيس ستاد کل نيروهاي مسلّح. د) دبير شورايعالي امنيت ملّي. ه) وزير يا رئيس دستگاهي که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است. و) رئيس کميسيون متناسب با موضوع بحث از مجلس شوراي اسلامي
در ادامه اشخاص حقيقي اعلام شده و آمده است: آيات و حجج اسلام آقاي حاج سيدمحمود‌هاشمي‌شاهرودي، آقاي حاج شيخ احمد جنتي، آقاي اميني نجف‌آبادي، آقاي موحدي کرماني، آقاي ناطق نوري، آقاي حاج شيخ حسن صانعي، آقاي محسني اژه‌اي، آقاي مجتهد شبستري، آقاي سيدابراهيم رئيسي، آقاي درّي نجف‌آبادي، آقاي محمّدي‌عراقي، آقاي مجيد انصاري، آقاي مصباحي‌مقدم. و حضرات:آقاي غلامرضا آقازاده، آقاي علي آقامحمّدي، آقاي محمود احمدي‌نژاد، آقاي محمّدجواد ايرواني، آقاي محمّدرضا باهنر، آقاي احمد توکّلي، آقاي سعيد جليلي، آقاي غلامعلي حدّادعادل، آقاي داود دانش‌جعفري، آقاي پرويز داودي، آقاي محسن رضائي، آقاي سيدمحمد صدر، آقاي محمّدحسين صفارهرندي، آقاي محمّدرضا عارف، آقاي محمّد فروزنده، آقاي سيدحسن فيروزآبادي، آقاي محمّدباقر قاليباف، آقاي حسين محمّدي، آقاي حسين مظفّر، آقاي سيدمصطفي ميرسليم، آقاي سيدمحمّد ميرمحمّدي، آقاي سيدمرتضي نبوي، آقاي علي‌اکبر ولايتي، آقاي صادق واعظ‌زاده، آقاي احمد وحيدي.
حضرات آقايان را به حضور و اتقان و دقّت در تشخيص مصلحت و نيز به صلاح و سداد و انصاف دعوت ميکنم و توفيق و هدايت الهي را براي خود و آنان مسألت مي‌نمايم. نکات ياد شده در پيوست اين حکم لازم است مورد توجه قرار گيرد.
چه کساني اعضاي جديد هستند؟
اما بر اساس قانون، روساي سه قوه (حسن روحاني، صادق لاريجاني، علي لاريجاني)، فقهاي شوراي نگهبان(احمد جنتي،محمد مومن، شب زنده دار جهرمي،هاشمي‌شاهرودي،محمد يزدي،مدرسي يزدي)، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلّح(سردار سرلشکر پاسدار محمد باقري) ، دبير شورايعالي امنيت ملّي(علي شمخاني) و وزراي و روساي کميسيون مربوطه به موضوع بحث جلسات مجمع به عنوان اشخاص حقوقي به عضويت مجمع درمي‌آيند.همچنين38 چهره سياسي نيز به عنوان اعضاي جديد مجمع معرفي شدند که در اين ميان سيدابراهيم رييسي، مجتهد شبستري، احمد توکلي، سيد محمد صدر، سيد محمد ميرمحمدي و محمد باقر قاليباف به عنوان اولين بار در اين مجمع حضور پيدا کردند.از سوي ديگر آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني، آيت الله واعظ طبسي، حبيب‌الله عسگر اولادي و حسن حبيبي از اعضاي فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام هستند که با فوت‌شان در اين دوره از فعاليت مجمع حضور ندارند.پيش از اين حسن روحاني و علي لاريجاني به عنوان اعضاي حقيقي مجمع تشخيص مصلحت نظام معرفي شده بودند که در اين دوره به دليل قرار گرفتن در جايگاه حقوقي در گروه اشخاص حقيقي قرار ندارند.
اما اعضاي جديد مجمع چه سابقه و تجربه اي داشته‌اند که باعث شده با اقبال رهبر انقلاب رو به رو شوند؟
 آيت‌الله محسن مجتهد شبستري:او امام جمعه سابق تبريز و نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي بود. وي در خرداد ماه سال جاري در آخرين خطبه‌ نماز جمعه خود اعلام کرد که به علت کهولت سن از مقام معظم رهبري خواسته تا کناره‌گيري از مسئوليتش به توصيه پزشکان را بپذيرند.
سيد ابراهيم رئيسي:سيد ابراهيم رئيسي؛ دومين متولي آستان قدس رضوي، کانديداي اصولگراي دوازدهمين دور از انتخابات رياست جمهوري و دادستان کل دادگاه ويژه روحانيت است. او پيش از اين دادستان تهران از سال 1368 تا 1373 بود . از آن سال تا 1383 به رياست سازمان بازرسي کل کشور منصوب شد و پس از آن ده سال معاون اول قوه قضاييه بود و سپس از سال 1393 تا 1394 دادستان کل کشور بود. پس از فوت واعظ طبسي يکي از اعضاي فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال 1394 با حکم رهبري به توليت آستان قدس رضوي منصوب شده است.
 محمدباقر قاليباف:شهردار فعلي تهران که در انتخابات رياست جمهوري گذشته يکي از کانديدهاي جريان اصولگرا بود نيز به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام درآمده است. او در سابقه فعاليت‌هاي خود فرمانده قرار گاه سازندگي خاتم‌الانبيا، نيروي هوايي سپاه پاسداران و نيروي انتظامي‌را بر عهده داشته است. قاليباف از سال 1383 تا 1384رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و همچنين در چهار دوره از انتخابات‌هاي رياست جمهوري سال 1392،1388،1384 و 1396 به عنوان کانديدا حضور داشته است.
 احمد توکلي:او نماينده اصولگراي دوره اول نماينده مردم بهشهر،و نماينده دور هفتم، هشتم و نهم مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌است. توکلي سخنگوي دولت محمدعلي رجايي و وزير کار و امور اجتماعي کابينه اول ميرحسين موسوي است. توکلي همچنين در رقابت‌هاي نهمين دور از انتخابات رياست جمهوري کانديد شد اما به نفع قاليباف کنار رفت.
 سيد محمد صدر:صدر ديپلمات باسابقه ايراني، مشاور سابق سيد محمد خاتمي‌و مشاور ارشد ظريف، وزير امور خارجه است. او از زمان دولت شهيد رجايي به عنوان مديرکل امور اروپا - آمريکاي وزارت‌خارجه وارد وزارت امور خارجه شد. از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ معاون سياسي وزير کشور بود و سپس در دولت خاتمي‌معاون عربي – آفريقاي وزارت‌ خارجه شد. صدر از اعضاي مؤسس جبهه مشارکت ايران اسلامي‌است.
 سيد محمد مير محمدي: نماينده مجلس شوراي اسلامي‌در دوره‌هاي ششم و هفتم، رييس دفتر‌هاشمي‌رفسنجاني در دولت سازندگي، معاون نظارت و حسابرسي دفتر مقام معظم رهبري بوده است.

پيام تشکر آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي به رهبر انقلاب
آيت الله‌هاشمي‌شاهرودي در نامه‌اي خطاب به رهبرانقلاب از ايشان به دليل سپردن مسئوليت رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام تشکر کرد.به گزارش ايسنا، درمتن پيام آمده است: حضور مستطاب رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه‌اي. انقلاب شکوهمند اسلامي‌ايران که به برکت قيادت رهبر کبير انقلاب امام راحل عظيم الشان چون شجره طيبه اي در ايران سربلند غرس گرديد اکنون با رهبري‌هاي داهيانه ي رهبري معظم انقلاب و همراهي امت حزب الله روز به روز بر ثمرات و برکاتش افزون مي‌گردد.اينجانب مراتب سپاسگزاري خويش از حسن اعتماد آن جناب در سپردن مسئوليت رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام به اين جانب را اعلام و خداوند متعال را بر اين نعمت شاکرم اميد مي‌رود که اين جانب در کنار ساير اعضا محترم مجمع که آنان نيز مفتخر به جلب اعتماد حضرتعالي گشته‌اند اين امانت را به بهترين وجه تحمل نموده و مسئوليت خطير مشاورت مقام عالي ولايت امر در تعيين سياست‌هاي کلي نظام و ديگر مسئوليتهاي قانوني مربوط را تحت ارشادات آن رهبر فرزانه ادا نمايند.