ربیعی مانع راه‌اندازی انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران؛

محمد تاج‌الدین- حکایت روزنامه‌نگاران و انجمن صنفی حکایت کوزه‌گر و کوزه شکسته است. روزنامه‌نگاران که در تلاشند تمامی اصناف دارای انجمن شوند و بتوانند مطالبات‌شان را پیگیری کنند، هنوز نتوانسته‌اند انجمنی منسجم تشکیل دهند.
بزرگ‌ترین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در سال 1388 با حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت تعطیل شد. بعد از هشت سال از زمان پلمب این انجمن، درخواست‌های متعدد روزنامه‌نگاران برای بازگشایی صنف‌شان بی‌نتیجه مانده است.
چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خبر رسید که وزارت کار برای راه‌اندازی انجمنی تازه به نام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران چراغ سبز نشان داده است. متولیان انجمن سابق از جمله ماشاءالله شمس‌الواعظین و بدرالسادات مفیدی پیش‌قدم شدند تا انجمن تازه پا بگیرد. شرط پاگیری انجمن تازه هم تغییر هیات مدیره انجمن سابق بود.
جمع‌آوری امضا، همفکری روزنامه‌نگاران، ثبت‌نام، برگزاری مجمع عمومی و مشخص شدن هیات‌ مدیره انجمن تازه طی شد اما باز هم وزارت کار مجوز انجمن را صادر نکرد. انجمنی که شخص وزیر برای راه‌اندازی آن پیش‌قدم شده بود.


مخالفت دادستان کل با بازگشایی انجمن ایران
جلسه رای اعتماد به وزرا امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود. روحانی با وجود اعتراض بسیاری از فعالان کارگری و روزنامه‌نگاران باز هم علی ربیعی را به عنوان وزیر کار به مجلس معرفی کرد. علی ربیعی نیز در جلسه به فراکسیون امید در مورد بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران این‌گونه توضیح داد:
«درخصوص بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز باید گفت که بنده چهار مرتبه با دادستان کل در این خصوص ملاقات کردم و ایشان گفت اجازه بازگشایی این انجمن را نمی‌دهیم البته نامه رسمی از سوی دادستان تهران ارسال شد که نمی‌توان آن انجمن صنفی را بازگشایی کرد اما بنده راهکار دیگری را دنبال کردم به نحوی که اکنون انجمن روزنامه‌نگاران استان‌ها آماده ثبت و فعالیت است.»
ربیعی در حالی صحبت از راه‌اندازی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان‌ها می‌کند که پس از هشت ماه از برگزاری مجمع عمومی و مشخص شدن اعضای هیات مدیره انجمن تهران هنوز مجوز فعالیت لازم را صادر نکرده است.
در میان پیگیری‌های اعضای هیات‌مدیره مشخص شده است وزارت کار با برخی اسامی منتخب مخالف است و تا تغییر اسامی مجوز را صادر نمی‌کند. در اطلاعیه‌ای که توسط اعضای هیات مدیره انجمن صادر شده، آمده است:
«همانگونه که اطلاع دارید مجمع عمومی موسسان» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران» صبح روز پنجشنبه دوم دی‌ماه 1395 با حضور و نظارت نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در سالن وزارتخانه یادشده و با مشارکت جمعی از شما عزیزان برگزار شد و حاضران پس از تصویب اساسنامه پیشنهادی در انتخاباتی شفاف، «هیات‌مدیره» و «بازرسان» انجمن را برگزیدند تا ماموریت‌های صنفی- قانونی محوله را پیگیری کنند.
بلافاصله پس از«قانونی» شدن فعالیت این انجمن صنفی، هیات‌مدیره اقدامات قانونی لازم را برای ثبت و «رسمی» شدن آن پی گرفت و از آنجایی که پس از تقدیم کلیه اسناد و مدارک مجمع عمومی یادشده به ناظران اعزامی از سوی وزارت کار در همان روز برگزاری مجمع عمومی، هیچ‌گونه شکایتی در مهلت قانونی (یک هفته پس از برگزاری مجمع) از روند برگزاری مجمع عمومی یا انتخابات، به هیات رییسه مجمع یا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران تقدیم نشد (موضوع ماده «16» اساسنامه مصوب)، انتظار می‌رفت اداره کل مذکور با رعایت مفاد ماده «14» «‌آیین‌نامه چگونگی تشکیل حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوطه» مصوب هیات محترم وزیران، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت مدارک مجمع نسبت به صدور آگهی ثبت انجمن صنفی و ارسال آن به اداره کل ثبت شرکت‌ها جهت درج و انتشار در روزنامه رسمی اقدام کند.
متاسفانه با گذشت بیش از شش ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی، هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت و اداره کل یادشده بدون ارائه هرگونه پاسخ حقوقی و قانونی به درخواست‌های منتخبان مجمع عمومی همچنان از صدور آگهی ثبت انجمن صنفی استنکاف ورزید و در جلساتی که به صورت غیررسمی با اعضای محترم هیات رییسه مجمع عمومی برگزار شد، مشخص شد که انتظارات اداره کار از نتیجه انتخابات انجمن صنفی، فاصله قابل توجهی با مطالبات روزنامه‌نگاران و رای اعضای مجمع موسس دارد! و از آنجایی که صیانت از آرای رای‌دهندگان و تصمیمات آنها و حفظ استقلال انجمن، جزو وظایف و تکالیف اصلی هیات‌مدیره منتخب و هیات‌رییسه مجمع عمومی است، قرار بر آن شد که همچنان تصمیمات متخذه در مجمع عمومی موصوف محترم شمرده شده و به هیچ خواسته‌ای که فاقد مبنای قانونی باشد، تن داده نشود.»
در ادامه اطلاعیه بر نامشخص بودن معیارهای وزارت کار و رفاه امور اجتماعی برای سنجش صلاحیت افراد تاکید شده است. در بند پایانی اطلاعیه آمده است: «یقینا هرگونه تغییر در مواضع و تصمیمات متخذه در مجمع عمومی موسس مورخ 2/10/1395 با اطلاع و رای اعضای محترم حاضر در مجمع موسسان و در قالب برگزاری مجمع عمومی جدید، صورت خواهد گرفت.»
اعضای هیات‌مدیره انجمن تازه به درستی پای رای روزنامه‌نگاران ایستاده‌اند و از آن طرف هم وزارت کار و در راس آن علی ربیعی حاضر به پذیرش آرای روزنامه‌نگاران نیست.
مازنی: در جریان راه‌اندازی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیستم
اصلاح‌طلبان در جریان پویش گام دوم توانستند تمام لیست 31 نفره نامزدهایشان در استان تهران را به مجلس تازه بفرستند. لیست امید در کشور نیز بنا بر آمار اولیه پیروز انتخابات شد اما نتوانست این برتری را در ماه‌های آینده حفظ کند. ضعف در مدیریت نمایندگان و نداشتن استراتژی مناسب اکثریت مجلس را از دست اصلاح‌طلبان خارج کرد اما این پایان کار نبود. چینش ناصحیح نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف نیز مزید بر علت شد تا بسیاری از کمیسیون‌ها با مدیریت افراد اصولگرا به کار خود ادامه دهند. کمیسیون فرهنگی از آن دست کمیسیون‌هاست. این درحالی است که اعضای لیست امید با تاکید بر اصلاح جهت‌گیری‌های فرهنگی مجلس پیشین وارد انتخابات شدند.
در مجلس تازه، باز هم احمد پژمانفر، نماینده عضو جبهه پایداری مدیریت کمیسیون فرهنگی را در دست گرفت. احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران نیز عضو کمیسیون فرهنگی و رییس کمیته رسانه شد. وقتی از او در مورد وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و مراحل بازگشایی آن سوال می‌کنیم، با تاکید بر عملکرد مثبت ربیعی می‌گوید: «تا جایی که اطلاع دارم آقای ربیعی تمام تلاشش را برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کرد. طبق رایزنی‌های انجام شده قرار شد انجمنی تازه با نامی تازه و افراد متفاوت درخواست بازگشایی دهد. طبق آنچه گفته شد، قوه قضاییه مخالف اصلی بازگشایی انجمن است. در تشکیل انجمن نیز باید نظر همه دستگاه‌های مسوول تامین شود.»
مازنی با اعلام اینکه از راه‌اندازی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اطلاعی ندارد به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «اطلاعی از راه‌اندازی انجمنی با این خصوصیات ندارم. اما مشخص است که باید نظر اصحاب رسانه تامین شود. ممکن است قبول کنیم که آقای ربیعی به قدر کفایت در این مورد تلاش نکرده اما در مجموع عملکرد ایشان مثبت است.»
سلحشوری: مسوولیت‌شان را گردن دیگران می‌اندازند
مازنی در حالی از راه‌اندازی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بی‌خبر است که چندی پیش تعدادی از نمایندگان لیست امید در تذکری به ربیعی خواستار اعطای مجوز به انجمن تازه شدند. پروانه سلحشوری از جمله افرادی است که این تذکر را امضا کرده است. او به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «همان‌طور که توضیح دادیم در تذکری که به آقای ربیعی داده شد، خواستار سرعت بخشیدن به اعطای مجوز به انجمن تازه شدیم. آقای ربیعی در تمام چهار سال وزارتش پیگیر راه‌اندازی انجمن نشد اما حالا و موقع رای اعتماد از پیگیری بازگشایی انجمن سخن می‌گوید.»
سلحشوری معتقد است در کشور هر کس مسوولیتش را گردن دیگری می‌اندازد. او ادامه می‌هد: «متاسفانه شاهد هستیم هر کسی مسوولیتش را گردن دیگری می‌اندازد. قابل قبول نیست که آقای ربیعی جلوگیری از بازگشایی انجمن را متوجه قوه قضاییه می‌داند.»
او وقتی از بی‌اطلاعی مازنی از راه‌اندازی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران باخبر می‌شود می‌گوید: «تعجب می‌کنم که آقای مازنی از راه‌اندازی انجمن تازه بی‌خبر است. حتی من شخصا اعضای انجمن را برای جلسه پیش ایشان فرستادم. برخورد سیاسی با انجمنی که قرار است کار صنفی انجام دهد، قابل قبول نیست. با توجه به مسایل پیش‌آمده به آینده تاسیس انجمن و راهکارهای آقای ربیعی خوشبین نیستیم.»