طیبه سیاوشی: سقط‌جنین‌‌های مکرر کودکان نگران‌کننده ‌است

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود دو هزار کودک در کشور‌ نسبت به سقط جنین‌‌های مکرر برخی کودکان ابراز نگرانی کرد.
طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا و در رابطه با آمار «کودک‌بیوه‌ها» در کشور گفت: طرح افزایش سن ازدواج کودکان، تحت تاثیر آمار افزایش تعداد پدیده کودک‌همسری و تبدیل آن به کودک‌بیوه‌ها کلید خورد. کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴ سال هم بیوه بودند و هم سرپرست خانوار محسوب می‌شدند. زمانی که این آمار و ارقام منتشر شد، رسانه‌ها و فضای مجازی نسبت به این قضیه حساس شدند و این مساله مطرح شد که باید سن ازدواج افزایش پیدا کند. البته این تنها راه‌حل نیست اما یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌توان از طریق آن به کاهش معضل اجتماعی کمک کرد. بسیاری بلوغ جسمی را دلیلی بر بلوغ عقلی قرار می‌دهند و حتی بحث بلوغ در ۹ سالگی را در برخی نقاط اعمال می‌کنند. متاسفانه اقوامی در کشور وجود دارند که سن ازدواج را ۹ سال تعیین می‌کنند که در آن دختر باید در این سن ازدواج کند. طبق صحبت‌هایی که با کارشناسان داشته‌ایم، این امر واقعا اختیاری نبوده و حتی مادر آن خانواده هم این مساله را مطرح می‌کند که مایل نیست کودک در سن پایین ازدواج کند اما به دلیل مسایل مختلف مثل فقر، اعتیاد‌ یا فشارهای عشیره‌ای و طایفه‌ای، حتی اگر به شهرهای دیگر نیز مهاجرت کرده باشند، ناچار به رضایت می‌شوند.این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مخالفت‌های اجتماعی بسیار زیاد بود‌ اما خوشبختانه با موافقت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با افزایش حداقل سن ازدواج روبه‌رو شدیم. تهیه مستندات را آغاز کردیم و از وزارت بهداشت برای این کار کمک گرفتیم‌ چرا‌که برخی از این کودکان بلافاصله یک سال پس از ازدواج باردار می‌شوند و به دلیل اینکه بدن آنها آمادگی‌های لازم را ندارد، سقط جنین می‌کنند. آنها خودشان بچه هستند و اولین بارداری ریسک بالاتری نسبت به بارداری دوم دارد. این بچه‌ها دو برابر ریسک را می‌پذیرند و دچار باروری‌های زودرس می‌شوند که در اکثر موارد منجر به سقط جنین‌های مداوم می‌شود. این موارد باید بررسی شود‌ چرا‌که هزینه‌ای است که روی دست نظام گذاشته می‌شود.
ازدواج با مردانی که سن بالا دارند
سیاوشی همچنین با تاکید بر تبعات منفی ازدواج در سنین پایین بیان کرد: مشکلات این کودکان دامنگیر خانواده‌ها نیز می‌شود و مهم‌تر از آن دامنگیر دختری می‌شود که در سن آموزش به دلیل فقر مالی از پروسه آموزشی نیز عقب می‌ماند و کودکی که پرورش می‌دهد نیز دچار فقر آموزشی می‌شود. مساله دیگر این است که برخی از این بچه‌ها ناچار می‌شوند با مردانی ازدواج کنند که سنین بالا دارند. مورد دیگر ازدواج کودکان با اتباع بیگانه است که این مشکلی جدی است. مساله این است که اگر قرار است تا یکسری احکام و قوانین را براساس مقتضیات زمان و مکان تبیین کنیم، این مساله را باید لحاظ کنیم که کودک 9 یا 10 ساله در سن بلوغ عقلی نیست. این کودک نباید در مسایل اقتصادی دخالت کند و قانونا مجاز به هیچ کار دیگری نیست، این در حالی است که ما قانونا به او اجازه هیچ کاری نمی‌دهیم جز اینکه با اذن پدر یا مجوز دادگاه ازدواج کند.