نمایشگاه «وقتی سپیده زد» در گالری «طراحان آزاد»؛

گروه فرهنگ و هنر- نرگس موسوی خامنه نقاش و تصویگری است که بیشتر آثارش مضامینی همچون خیر و شر، جنگ و صلح و خوبی و بدی را روایت می‌کند. موسوی منبع الهام آثارش را ضمیر ناخودآگاهش می‌داند و درباره سومین نمایشگاهش می‌گوید: «تقریبا یک سال و نیم پیش، با توجه به هجمه اخبار خشونت‌بار و سر بریدن‌ها و داعش و جنگ، بر آن شدم کاری کنم. شاید سهمم خیلی خیلی کوچک باشد، ولی نمی‌توانستم نسبت به اوضاع و شرایط پیرامونم، بی‌تفاوت بمانم.» او پیش از این هم نمایشگاهی با عنوان «بر فراز تهران» داشت اما « وقتی سپیده زد» نخستین نمایشگاه انفرادی او است.
نرگس موسوی درباره این نمایشگاه‌اش توضیح داد و گفت: «در کارهایم پروسه‌ای را طی کرده‌ام تا امروز کارم به اینجا رسیده. خودم نمی‌توانم اسم سبک خاصی روی آثارم بگذارم، چراکه این وظیفه منتقدان هنری است. به دلیل اینکه بیشتر تصویرگری انجام داده‌ام، و رشته دانشگاهی‌ام در مقطع کارشناسی ارشد هم تصویرگری بوده، آثارم نیز به تصویرگری معروف شده است.»
موسوی که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد، موضوع و محور آثارش را بیشتر مضامینی علیه جنگ می‌داند و می‌گوید: «موضوع آثارم حول محور جنگ می‌گذرد. تصویرگری‌هایی هم که در پس‌زمینه کارهاست، همه موضوعات مربوط به جنگ است، اما سعی کرده‌ام با سوژه‌های لطیف و صلح‌آمیز، خشونت جنگ را بپوشانم، و به نحوی اشاره کنم که سرانجام این لطافت و زیبایی است که بر سیاهی و زشتیِ جنگ پیروز می‌شود و غلبه پیدا می‌کند.»
موسوی خامنه کارهایش را فیگوراتیو دانست و درباره تکنیک‌اش گفت: «کارهایم همه فیگوراتیو است. تکنیک کارم پرینت، اکرلیک و آبرنگ بوده است. من خودم نمی‌توانم ویژگی خاصی برای نمایشگاهم ذکر کنم. درباره منبع الهامم‌ باید بگویم من کار زیاد می‌بینم، و قطعا همین در ناخودآگاهم تاثیر می‌گذارد.»


او با اشاره به اینکه هنرمند نمی‌تواند به مشکلات جامعه بی‌تفاوت باشد، توضیح می‌دهد: «‌این لباس‌هایی که در سالن گالری می‌بینید، در ادامه نقاشی‌هاست و موضوعش هم همان‌هاست. اینها هر کدام برای خود قصه‌ای دارند.
اما مسلما برداشت خود من با مخاطبم از آن متفاوت است. از منظر خودم، فرضا لباسی که این پشت قرار دارد در طراحی آن‌ سعی کرده‌ام از لباس‌های سماع الهام بگیرم. روی آن هم یک ماسک ضدشیمیایی نصب شده. تلاش کرده‌ام خشونت نهفته در ماسک را با همین نقاشی‌ها‌ و در حقیقت پرینت و تصویرگری کامپیوتری‌ای که روی پارچه لباس‌ها کار کرده‌ام، کمی تلطیف کنم. به اضافه اینکه خواستم ساختارشکنی‌هایی هم در کار ایجاد کنم‌ مثلا یک آستینش دو سه متر است‌ و آستین دیگرش عادی است. در حقیقت با این کار می‌خواستم لباس‌ها جنبه کاربردی پوششی و مد نداشته باشد. اینها برای من همچون یک بوم نقاشی بوده. گمان می‌کنم که هنر واقعی و هنر والا یک هنر متعهد است. هنر نمی‌تواند صرفا به زیبایی‌ها بپردازد‌ و نسبت به مسایل اجتماعی و بدبختی‌هایی که گریبان بشریت را گرفته، بی‌تفاوت باشد.»
این نقاش و تصویرگر درباره سومین نمایشگاهش گفت: «این نخستین نمایشگاه انفرادی من است‌ و کلا سومین نمایشگاهی است که برگزار کرده‌ام. دو سال قبل هم در همین گالری طراحان آزاد، نمایشگاهی داشتم تحت عنوان «بر فراز تهران»، که آن هم جدال خیر و شر بود. جز دو تا از کارهایم و سه لباسی که در نمایشگاه هست، می‌خواستم فرمت کارها یکی باشد. به همین دلیل است که قاب‌ها همه یک شکل و یک اندازه است‌ تا روایتی باشد از یک داستان. نمی‌خواستم سایز‌ها جلب نظر کند.»
نرگس موسوی‌خامنه با اشاره به خشونت‌های جامعه بیان کرد: «تقریبا یک سال و نیم قبل، با توجه به این هجمه اخبار خشونت‌بار و سر بریدن‌ها و داعش و جنگ، بر آن شدم کاری کنم. شاید سهمم خیلی کوچک باشد‌ ولی نمی‌توانستم نسبت به اوضاع و شرایط پیرامونم‌ بی‌تفاوت بمانم. تقریبا از هشت ماه قبل شروع کردم به مرتب کردن آثار ولی نهایی کردن‌شان به همین دوماه اخیر بر‌می‌گردد.»
نمایشگاه نرگس موسوی‌خامنه (نقاش و تصویرگر)، تحت عنوان «وقتی سپیده زد» از تاریخ 20 تا 25 مردادماه در گالری «طراحان آزاد» برپاست.