واردات، تخم‌مرغ را گران می‌کند؛

گروه بازرگانی- اقدامات یک‌طرفه و بدون مشورت دولت در برخی امور به خصوص در حوزه تنظیم بازار همواره واکنش و اعتراض برخی فعالان اقتصادی را به دنبال داشته و در نهایت مردم را به عنوان ضعیف‌ترین قشر جامعه دچار آسیب کرده است‌. در حالی که شرایط بازار کالاهای اساسی مناسب نیست و روز به روز شاهد گرانی برخی اقلام خوراکی هستیم، با تصمیماتی از جانب دولت روبه‌رو می‌شویم که نه تنها بازار را آرام نکرده بلکه به گفته کارشناسان، قیمت‌ها را از حالت فعلی بالاتر هم خواهد برد‌. به عنوان مثال می‌توان به بازار‌های محصولات کشاورزی همچون پیاز یا گرانی بازار گوشت و برنج اشاره کرد که به علت بی‌تدبیری و بی‌توجهی به الگوی مناسب کشت و تنظیم بازار، با نوسان روبه‌رو شده است‌. در این میان کمبود نظارت در چنین حوزه‌هایی که ارتباط نزدیک و مستقیمی با جیب مردم دارد،‌ باعث شده هر روز شاهد گرانی‌های عجیب و غریبی باشیم‌.
در حالی که به تازگی تخم‌مرغ اجازه واردات گرفت و هیات دولت حقوق ورودی تخم‌مرغ با مدت زمان واردات محدود را پنج درصد تعیین کرده، مسوولان نسبت به این تصمیم معترض هستند و معتقدند این اقدام نه تنها بازار را تنظیم نمی‌کند بلکه از هر کشوری که تخم‌مرغ وارد کنند قیمت آن از چیزی که در حال حاضر هم وجود دارد،‌ گران‌تر می‌شود‌. در همین خصوص مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار از صدور مجوز دولت برای واردات تخم‌مرغ به کشور انتقاد کرد و گفت: از آنجا که اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار مسوول تنظیم بازار است اعلام می‌کنم که هیچ کمبودی نداریم و معتقدیم این اقدام به بازار آسیب می‌زند‌.
رضا ترکاشوند از کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت تخم‌مرغ در بازار و ادامه آن با توزیع این محصول به صورت دولتی خبر داد و گفت: گرچه سیاست تعرفه‌گذاری برای تنظیم بازار یک محصول از ابزارهای دولت است اما از مسوولان می‌خواهیم واردات تخم‌مرغ را آزاد نکنند و در صورت لزوم آن را به اتحادیه به عنوان مسوول تنظیم بازار واگذار کنند‌.
ترکاشوند عنوان کرد: پس از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نیمه دوم سال گذشته صادرات تخم‌مرغ که مازاد تولید این محصول بود، متوقف شد و بخشی از مشکل کمبود تخم‌مرغ ناشی از معدوم شدن تدریجی گله‌های آلوده مولد از این محل جبران شد، از سوی دیگر نیز سیاست‌هایی برای جبران این کمبود مانند افزایش سن تولید گله‌های مولد را که پیش از آن ۸۰ هفته بود، در دستور کار قرار دادیم که در کوتاه‌مدت پاسخگوی نیاز داخلی بود و شاهد بودیم این سیاستگذاری‌ها سبب شد مشکلی از نظر تنش‌های قیمتی در سال گذشته به وجود نیاید و تنها در روزهای پایانی سال و نزدیک به عید چنین مشکلاتی به وجود آمد‌.


پیشنهاد افزایش قیمت
ترکاشوند با بیان اینکه در راستای بازسازی زیرساخت‌های تولید، بهبود جوجه‌ریزی در دستور کار قرار گرفت، افزود: در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال نیز به دلیل کاهش تقاضا مشکلی از این جهت نداشتیم و بازار کنترل شد و شاهد بودیم که تا نیمه اول تیرماه امسال قیمت این محصول در مرغداری کیلویی ۳۵۰۰ تومان بود و حال آنکه کمتر از ۴۵۰۰ تومان نباید باشد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار ادامه داد:‌ البته در این راستا پیشنهاد دادیم تا این قیمت در سازمان حمایت نیز به تصویب برسد و برای آن کف و سقف از کیلویی ۴۱۰۰ تا ۴۹۰۰ تومان تعیین شود که این پیشنهاد از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای واقعی شدن قیمت تخم‌مرغ مورد تایید قرار گرفته و در سازمان حمایت در حال بررسی است‌.
ترکاشوند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این افزایش قیمت خود به گرانی تخم‌مرغ در بازار کمک نمی‌کند، اعلام کرد: هم‌اکنون قیمت تخم‌مرغ در مرغداری و بازار بالاتر از قیمتی است که تلاش داریم آن را در سطح منطقی مورد نظر کنترل کنیم و این مساله از سوی اتحادیه به عنوان مسوول تنظیم بازار پیشنهاد شده است چراکه هم‌اکنون هزینه‌های تولید مرغداران طی سال ۱۳۹۴ تاکنون از جمله هزینه‌های حمل‌ونقل، سوخت، نهاده، کارگری، جوجه، پولت و‌.‌.‌. افزایش یافته است‌.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت تخم‌مرغ در ماه اخیر را نباید گرانی این محصول دانست، اضافه کرد: با توجه به اینکه هر ساله در فصل تابستان قیمت تخم‌مرغ به دلیل کاهش تقاضا کاهش پیدا می‌کند، امسال افزایش قیمتی که ناشی از مشکلات به وجود آمده برای این صنعت حادث شد، باعث شد قیمت این محصول واقعی شود که البته ادامه آن نیز از نظر مرغداران و اتحادیه به عنوان مسوول تنظیم بازار درست نیست‌.
تخم‌مرغ دولتی شانه‌ای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: در این راستا با عرضه مستقیم تخم‌مرغ در میادین عمده‌فروشی کشور تلاش کردیم تا قیمت آن را کاهش دهیم به گونه‌ای که یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی شیرین‌پک شده برای غرفه‌داران ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کردیم و این قیمت را در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان برای غرفه‌داران و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان کاهش دادیم که ناشی از همکاری مرغداران و وضعیت مناسب تولید تخم‌مرغ است‌.
وی تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های تولید قیمت تخم‌مرغ در مرغداری نباید کمتر از کیلویی ۴۵۰۰ تومان و در بازار مصرف نباید پایین‌تر از شانه‌ای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد و اگر دولت می‌خواهد از مکانیسم تعرفه برای کنترل بازار استفاده کند بهتر است مجوز واردات تخم‌مرغ را در اختیار اتحادیه قرار دهد تا وارد شدن بیش از حد این محصول به تولید و تولیدکنندگان آسیب نزند‌.
خطر ورود بیماری به کشور با واردات
همچنین رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ توزیعی در میادین کاهش یافته است،‌ گفت: احتمال ورود بیماری از طریق واردات تخم‌مرغ به کشور وجود دارد‌.
ناصر نبی‌پور اظهار داشت: حدود ۶٠٠ تومان قیمت تخم‌مرغ طی این مدت کاهش یافته است‌. هم‌اکنون میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ جلوی در مرغداری ۴٩٠٠ تومان است‌.
رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره دلیل این مساله گفت: توزیع تخم‌مرغ توسط مرغداران در میادین میوه و تره‌بار از جمله دلایل این امر است‌.
نبی‌پور با اشاره به اینکه پیش از این تخم‌مرغ در میادین شانه‌ای ١٢هزار و ۵٠٠ تومان توزیع می‌شد، افزود: از روز گذشته بنا شده هر شانه از این محصول با قیمت ١١ هزار و ۵٠٠ تومان توزیع شود‌. وی درباره آخرین وضعیت صادرات نیز افزود: عملا صادرات همچنان صفر است‌.
نبی‌پور در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر آزاد شدن واردات تخم‌مرغ تصریح کرد: واقعیت این است که کشور ما بر مبنای واردات بنا شده نه تولید؛ از هر کشوری که تخم‌مرغ وارد کنند قیمت آن از چیزی که الان در داخل داریم هم گران‌تر می‌شود‌.
وی با بیان اینکه ممکن است بیماری و آلودگی از این طریق وارد کشور شود، گفت: مسوولان به جای این کارها قیمت نهاده‌ها را کاهش دهند که قیمت تمام‌‌شده تولید پایین بیاید‌.