مونسان و کلانتری هم آمدند

آفتاب یزد - گروه اجتماعی: دو انتصاب در یک روز در دو حوزه حساس برای دولت دوازدهم. صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به علی اصغر مونسان و صندلی سبز ریاست سازمان محیط زیست به عیسی کلانتری رسید. به نظر می‌رسد نگاه اقتصادی به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نجات محیط زیست کشور منجر به این انتصابات شده است.
**
خون اقتصاد در رگ‌های گردشگری
علی‌اصغر مونسان از جنس اقتصاد است. اقتصادی که میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیاز مبرمی به آن دارد. او در سال ۱۳۴۹ در تهران به دنیا آمد. مونسان در دانشگاه صنعتی شریف کارشناسی رشته عمران را دریافت کرده و کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت ساخت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به پایان برد. اما به رشته مدیریت ساخت بسنده نکرده و مدرک دیگری در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از سازمان مدیریت صنعتی دریافت کرد و در حال حاضر دانشجوی دکترای عمران، دانشگاه صنعتی شریف است. جالب است روزگاری شایعات حاکی از آن بود که مونسان خواهرزاده آقای رئیس جمهور (روحانی) و در بعضی شایعات هم از اقوام ترکان است، اما این اخبار به سرعت تکذیب شد.


در زمان اوج گمانه‌زنی‌ها در خصوص کابینه کارشناسان او را جایگزینی مناسب برای نعمت‌زاده، وزارت وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌دانستند غافل از این که قرار است مونسان بر مسند دیگری تکیه بزند تا قطار گردشگری را سرعت دهد. او پیش‌ از این عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بوده است و درباره توسعه گردشگری خارجی، مناطق آزاد دروازه‌های امن ورود به تجارت آزاد، همت و عزم ملی برای جذب سرمایه وآینده صنعت نفت عراق و سیاستهای صنعتی این کشور در بخش انرژی و تغییر جایگاه عراق در اوپک مقالاتی نوشته بود.
او حضور در کسوت‌های مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، مدیرعامل شرکت آتی ساز (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی)، معاون اجرایی شرکت هریس (ستاد اجرایی فرمان امام (ره))، معاون اجرایی شرکت دی (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی)، معاون اجرایی شرکت مانا (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، عضویت هیئت مدیره و معاون اجرایی شرکت دی (بنیاد مستضعفان)، مسئولیت‌های اجرایی در فاز اول منطقه پارس جنوبی (پالایشگاه پارس جنوبی) و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را در کارنامه خود به ثبت کرده است. مونسان در ورزش هم دستی بر آتش داشته و در سال 1393 با حکم وزیر ورزش دولت یازدهم عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس شد. مونسان در سال ۱۳۹۵ به عنوان چهره سال صنعت ساختمان در گروه «مدیران دولتی» انتخاب و در سال ۱۳۹۱ به عنوان مدیر نمونه شهرداری تهران انتخاب شد.
به نظر می‌رسد روحانی با این انتصاب تصمیم دارد علاوه به حفاظت از میراث فرهنگی، نگاه ویژه‌ اقتصادی به گردشگری و صنایع دستی داشته و بازار این دو حوزه را رونق بخشد.
**
پیشگوی بحران آب رئیس شد
بیشتر او را به عنوان پیشگوی بحران آب می‌شناسند. وی با دیدن مدیریت آب در کشور اوایل دولت نهم اعلام کرد تا 10سال دیگر بحران آب سراسر ایران را تحت سیطره خود در می‌آورد. همین امر باعث شد که او را به سیاه‌نمایی و ایجاد نگرانی در مورد نجات دریاچه ارومیه متهم کردند. با گذشت سالها، دولت یازدهم به احیا و نجات دریاچه ارومیه تصمیم گرفت و در دوم بهمن 1392 ستاد احیای ارومیه را تشکیل داد و عیسی کلانتری اولین و آخرین گزینه برای ریاست این ستاد بود.
گفتنی است؛ کلانتری لیسانس زراعت، اصلاح نباتات خود را از دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه گرفت و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته، فوق لیسانس فیزیولوژی زراعی دانشگاه نبراسکا و دکترای فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا دریافت کرد. او وزیر کشاورزی در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بوده که به دلیل ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی عطای وزارت را به لقایش بخشید و از سال ۱۳۸۱ با تشکیل خانه کشاورز به عنوان یک تشکل سیاسی بخش کشاورزی، دبیرکل آن شده و تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند.
حالا او سکان کشتی محیط زیست را با تمام مشکلاتش (آلودگی هوا، آب و خاک، وضعیت نامناسب زیستگاه‌های حیات وحش، تغییر اقلیم، خشکسالی، خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها) در دست می‌گیرد تا این کشتی به گل‌نشسته‌ای که توسط ابتکار از گل بیرون آمده را به دریا بیندازد.