ريسك مو فق رييس

نوزدهمین دوره مسابقات جهانی واترپلوي جوانان به میزبانی صربستان در شرایطی از چهاردهم مرداد آغاز شد که تیم ملی جوانان ایران، یکی از بیست تیم شرکت کننده در این دوره از مسابقات بود. جوانان واترپلوي کشورمان، چندی قبل و با کسب عنوان سومی و رسیدن به مدال برنز مسابقات قهرمانی واترپلوي‌جوانان آسیا، موفق شدند سهمیه رقابت‌های جهانی 2017 را تصاحب کرده و راهی پیکارهای صربستان شوند. جوانان واترپلوي کشورمان اواخر اردیبهشت سال 96 در بازی‌های کشورهای اسلامی حضور پیدا کرده بودند و موفق شدند با عملکردی درخشان به مقام نایب قهرمانی آن مسابقات برسند و با مدال نقره به ایران بازگردند.
این مقام نایب قهرمانی در شرایطی برای جوانان ایران به‌دست آمد که در دیدار نهایی مقابل ترکیه دو تیم به تساوی 9 بر 9 رسیدند اما به دلیل تقاضای گل بهتر از سوی ترکیه، این تیم قهرمانی را از آن خود کرد. مردان جوان واترپلوی ایران بعد از بازگشت به کشور دور جدید تمرینات خود را آغاز کردند تا خود را برای حضور شایسته در میدانی جهانی آماده کنند.
«الکساندر چیریچ»، سرمربی تیم ملی واترپلوي ایران پیش از اعزام به صربستان، مسابقاتی تدارکاتی را در دستور کارش قرار داد و بر این اساس واترپلوئیست‌های جوان تیم ملی، راهی سنگاپور شدند. چیریچ و دستیارانش در سنگاپور و در تورنمنتی بازیکنان جوان خود را محک زدند. مردان واترپلوي ایران در سنگاپور به مقامی بهتر از هفتمی دست پیدا نکردند اما به گفته کادر فنی، این مسابقات به منظور دستیابی به نقاط ضعف تدارک دیده شده بود و کسب نتیجه در آن اهمیتی نداشت.
با تمام این اوصاف، مردان جوان واترپلوي ایران بعد از برگزاری اردوی برون مرزی تدارکاتی و پس از آن برپایی تمرینات فشرده در ایران، چهارم مرداد راهی صربستان شدند تا پیش از آغاز مسابقات با حضور در چند دیدار دوستانه و تورنمنتی که به میزبانی صربستان برگزار می‌شد، در نبرد جهانی با قدرت بیشتری ظاهر شوند. هرچند با توجه به حضور قدرتمندانه تیم‌های برتر واترپلوي جهان، شاگردان چیریچ کار سختی داشتند.


شایان قاسمی،آرش پورزرگر،مهدی یزدان‌خواه،ارشیا الماسی،امیرحسین رهبر،امین قویدل،حسین خالدی،امیر حسین حیدری،سید سجاد ساویز،بردیا پیروانی،علیرضا پوررنگ،امیرمحمد پرهون ومهدی برزگری، بازیکنانی بودند که به انتخاب کادر فنی در مسابقات صربستان برای تیم ملی ایران به آب زدند.
دو پیروزی و پنج شکست
تیم ملی جوانان واترپلوي ایران در نبرد جهانی واترپلوئیست‌هاي جوان با تیم‌های قدرتمندی نظیر یونان، روسیه، آمریکا و پورتوریکو همگروه شدند. گروهی که از همان ابتدا مشخص بود برای شاگردان چیریچ، چالشی سخت و نفس‌گیر به همراه خواهد داشت. تیم ملی ایران در گام نخست مسابقات قهرمانی جوانان جهان باید به مصاف تیم پرقدرت روسیه می‌رفت.
در این مسابقه، شاگردان چیریچ متحمل شکست 19 بر 2 شدند و آغاز خوبی در این نبرد جهانی نداشتند. دیدار بعدی تیم ملی جوانان واترپلو، دیدار با تیم ملی یونان بود. بازیکنان ایران با وجود تلاش زیاد در این مسابقه سخت، نتوانستند از پس حریف اروپایی خود بربیایند و با حساب 18 بر 2 بازی را به یونانی‌ها واگذار کردند.
سومین دیدار تیم ملی واترپلوي جوانان در صربستان مقابل تیم پورتوریکو بود که به اولین پیروزی مردان ایران منجر شد. دیدار با پورتوریکو دیداری بسیار نزدیک و پر فشار بود و در نهایت تیم ایران توانست با اختلاف اندک و با نتیجه هشت بر هفت، مقابل حریفش به پیروزی رسیده و اولین برد خود را مقابل این تیم رقم بزند. دیدار با تیم ملی جوانان آمریکا، چهاردهمین نبردی بود که جوانان ایران باید برای آن به آب می‌زدند.
تیم ملی ایران مقابل آمریکا نيز تن به شکست داد و در این مسابقه 25 بر 3 مغلوب شد. این نتیجه موجب شد تا تیم ملی جوانان کشورمان در گروه پنج تیمی خود با یک پیروزی و سه شکست در رده چهارم قرار گرفته و در ادامه مسابقات، حریف تیم‌ملی واترپلوي آفریقای جنوبی شود. شاگردان الکساندر چیریچ در این مسابقه موفق شدند 15 بر 9 تیم جوانان آفریقای جنوبی راکه تیمی بسیار جنگنده بود، مغلوب کنند.
تیم ملی واترپلوي هلند، حریف بعدی جوانان ایران بود. نبردی که بسیار نزدیک پیش رفت اما با وجود تلاش‌ جوانان ایران، این مسابقه با حساب 15 بر 14 به سود هلند به پایان رسید تا مردان ایران را راهی نبرد پانزدهم-شانزدهمی این مسابقات کند. تیم‌ملی واترپلوي جوانان کشورمان در نبرد پایانی خود برای کسب عنوان پانزدهمی به مصاف تیم جوانان مصر رفت و با قبول شکست 16 بر 8 از رسیدن به عنوان پانزدهمی بازماند.
در نهایت پرونده عملکرد تیم‌ملی جوانان واترپلوي ایران با قبول پنج شکست و کسب دو پیروزی و رسیدن به عنوان شانزدهمی بسته شد. تیم ملی واترپلوي جوانان ایران، در حالی به‌عنوان شانزدهمی مسابقات قهرمانی جهان رسید که در دوره پیشین مسابقات، یعنی هجدهمین دوره که به میزبانی قزاقستان برگزار شده بود، روی سکوی هفدهمی ایستاده بود و حالا در این دوره از مسابقات با صعود یک پله‌ای شانزدهم شد. رشدی میلی‌متری که انتظار می‌رود با شیب بیشتری صورت بگیرد.
ریسک آقای رییس
زمانی که تیم‌ملی واترپلوي جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، سهمیه رقابت‌های جهانی را تصاحب کرد، شايبه‌های زیادی مطرح شد مبنی بر اینکه آیا این تیم به مسابقات صربستان اعزام خواهد شد یا خیر. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد با توجه به پتانسیل تیم جوانان و میزان قدرت این تیم در مقایسه با تیم‌های شرکت کننده در مسابقات، نمی‌توان انتظار نتایج درخشانی از این تیم داشت، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که شاید فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو تصمیم به عدم اعزام این تیم بگیرد.
نزدیک بودن زمان مجمع انتخاباتی فدراسیون شنا این شايبه را پررنگ‌تر کرد که شاید محسن رضوانی این تیم را اعزام نکند تا نتایج ضعیف احتمالی تیم جوانان به عنوان نقطه‌ای تاریک در کارنامه عملکردش ثبت نشود. با تمام این احتمالات اما فدراسیون تصمیم گرفت این تیم را با وجود تمام پیش‌بینی‌ها اعزام کند تا این مسابقات بستری باشد برای تیمی جوان كه به گفته فدراسیون‌نشینان، شاکله اصلی تیم بزرگسالان ایران را نیز تشکیل خواهد داد. تصمیمی که از سوی محسن رضوانی گرفته شد،شاید کمتر رییس فدراسیونی در شرایط موجود اتخاذ می‌کرد و می‌توان اذعان داشت این رییس فدراسیون، بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و ترس از به خطر افتادن موقعیتش در جایگاهی که در آن قرار دارد، دست به یک ریسک بزرگ زد.
تیم جوانان ایران در شرایطی به کارش در صربستان پایان داد که نتایج ضعیف کسب شده از سوی این تیم، قابل چشم‌پوشی نیست. بدون شک با توجه به شرایطی که این تیم داشت، انتظار می رفت حتي اگر با چند شکست مسابقات را ترک مي‌كرد و پتانسیل لازم را برای کسب پیروزی مقابل قدرت‌های جهان نداشت، حداقل با اختلاف کمتری نتایج را واگذار مي‌كرد.
اتفاقی که رخ نداد و به عقیده بسیاری از کارشناسان یک ناکامی به شمار می‌رفت. واترپلوي ایران نیاز به قرار گرفتن در سراشیبی پیشرفت دارد و با این رشد میلی‌متری، زمان زیادی صرف خواهد شد تا جایگاه شایسته‌ای در جهان به‌دست بیاورد.
مردان جوان واترپلوي ایران، هرچند نتایج خوبی در صربستان کسب نکردند اما بی‌شک کوله‌باری از تجربه را با خود به ارمغان آورده‌اند که اگر در مسیر درست از آن بهره ببرند، روزهای روشنی در انتظارشان خواهد بود.
از کادر فنی دلایل ناکامی را جویا می‌شویم
نادر غفوری/ رییس کمیته واترپلوي فدراسیون شنا، شیرجه‌ و واترپلو
در اینکه مسابقات جهانی جوانان واترپلو در سطحی بسیار بالا و حرفه‌ای برگزار‌شد، شکی وجود ندارد. با این حال باید اذعان کنم که انتظار ما از این تیم بیشتر از این بود. واترپلوي ایران در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت محسوسی داشته است اما در مسابقات جهانی همواره شکست‌خورده بازمی‌گشتیم و این اتفاق جدیدی نیست. اگر انتظار بیشتري برای کسب نتیجه از سوی جوانان واترپلو دارم، به این دلیل است که این تیم تدارکات خوبی را پشت سر گذاشت و به اعتقاد من می‌توانست بهتر نتیجه بگیرد. فدراسیون شنا در این مدت، کم و کاستی برای تیم جوانان نگذاشت و تا جایی که در توانش بود به این تیم کمک کرد. برپایی اردوی تدارکاتی سنگاپور و بعد آن اعزام زودتراز موعد برای حضور در دیدارهای تدارکاتی، برنامه‌هایی بود که برای این تیم پیش از شرکت در مسابقات قهرمانی جهان تدارک دیده‌شد. فدراسیون، اعزام تیم واترپلوي جوانان به مسابقات جهانی را در اختیار کمیته واترپلو قرار داده بود و ما با توجه به مشاهداتی که از تمرینات تیم‌ملی داشتیم، تشخیص دادیم که اعزام می‌تواند مفید باشد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم اين‌است که در کل، سطح واترپلوي آسیا در مقایسه با تیم‌های جهان پایین است. در همین مسابقات، تیم چین که در گروهی آسان نیز قرار داشت، به مقام دوازدهمی رسید یا تیم ژاپن که قدرت اصلی آسیا به شمار می‌رود به سختی توانست در این مسابقات سیزدهم شود. نباید فراموش کنیم که واترپلوی آسیا در مجموع برای رسیدن به سطح ایده‌آل جهانی، نیاز به زمان دارد و در حال حاضر پتانسیل این رشته در آسیا همین قدر است. در این بین به بی‌تجربگی بازیکنان تیم ملی نيز باید اشاره کنم و یادآور شوم که قطعا این کم‌تجربگی در این مسابقات تا حدی کار دست تیم ایران داد. واترپلو برای پیشرفت بیش از اینکه به هفت روز تمرین در هفته نیاز داشته باشد، به برگزاری دیدارهای تدارکاتی نیاز دارد. با تمام این تفاسیر نمی‌توان گفت که ما از عملکرد تیم ایران در صربستان رضایت داریم. در حال حاضر منتظریم که تیم واترپلو به کشورمان بازگردد و این کمیته با تشکیل جلسه‌ای با اعضای کادر فنی درباره علل این شکست‌ها و عملکرد تیم ملی جوانان توضیح دهد.