پیامد تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در دولت؛

گروه صنعت- سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا اطلاع ثانوی بسته شد. معاون وزیر صنعت از بسته ماندن سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا اطلاع ثانوی خبر داد. مصطفی خسرو‌تاج در حالی از بسته شدن این سایت تا زمان تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در دولت خبر داد که انجمن واردکنندگان خودرو این اقدام را غیرقانونی خواند و اعلام کرد که به خاطر این مساله و خسارتی که به واردکنندگان خودرو وارد خواهد شد شکایت خواهند کرد.
روز گذشته معاون وزیر صنعت در مورد بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو اظهار داشت: ثبت سفارش واردات خودرو تا زمان تصویب طرح تصویب ساماندهی واردات خودرو در دولت باز نخواهد شد.
بخشنامه دردولت تصویب شود اجازه واردات می‌دهیم
خسروتاج با بیان اینکه مشکل ثبت سفارش واردات خودرو ربطی به انتقال داده‌ها و به روزسانی سایت آن ندارد، افزود: از آنجا که می‌خواستیم طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو و شفافیت واردات حرکت کنیم جلوی ثبت سفارش را گرفتیم و هر زمان آن بخشنامه در دولت تصویب شد اجازه واردات خودرو را خواهیم داد.


وی تاکید کرد: در دستورالعمل جدید بحث نمایندگی رسمی شرکت‌ها، استفاده از ظرفیت تولید داخل، مشخص بودن واردکنندگان خودرو و تعهداتی که واردکنندگان خودرو باید انجام دهند، قید شده است.
معاون وزیر صنعت اضافه کرد: ثبت سفارش خودرو برای خودروهای سی‌بی‌یو بسته است و مابقی مجموعه‌های مونتاژ‌کننده می‌توانند قطعات خودرویی را وارد کنند.
این درحالی است که رییس انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به این اقدام دولت با بیان اینکه بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است، گفت: خسارت واردکنندگان در بسته‌شدن سایت ثبت سفارش خودرو را به‌صورت قانونی پیگیری قضایی خواهیم کرد.
فرهاد احتشام‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو که از سوی خسروتاج اعلام شده است، اظهار داشت: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است و ما این موضوع را پیگیری قضایی خواهیم کرد.
انجمن واردکنندگان خودرو: شکایت می‌کنیم
رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خسارت واردکنندگان در بسته شدن سایت ثبت سفارش را در مراجع قضایی حتما بررسی می‌کنیم، گفت: براساس ماده «5» قانون بهبود فضای کسب‌وکار که انتهای سال گذشته نیز تاکیداتی از سوی معاون اول رییس‌جمهور در اجرایی شدن آن مطرح شد، دستگاه‌ها باید حتما در تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها نظر تشکل‌های تخصصی را جویا شوند. با توجه به این موضوع باید بگویم وزارت صنعت اصلا در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو با فعالان این حوزه مشورتی نکرده است.
وی تصریح کرد: اقدام وزارت صنعت در بسته شدن سایت ثبت سفارش خودجوش و بدون رعایت قوانین بوده است.
براساس طرحی که از سوی وزارت صنعت آماده و به دولت ارسال شده است، واردات خودرو منوط به استفاده 50 درصدی از ارز صادرکنندگان است.
براساس مصوبه وزارت صنعت که از ماه‌های پایانی سال گذشته اجرایی شد فقط واردکنندگان رسمی که مجوز فعالیت خود را از شرکت مادر دریافت کرده‌اند امکان واردات و حتی فروش خودروهای وارداتی را خواهند داشت. اما هنوز نمایندگی‌های غیرمجاز به کار خود ادامه می‌دادند که این مساله باعث تصمیم دولت برای بستن موقت سایت ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی شد.