معامله حقیقی‌ها در بورس کالا آزاد شد

گروه بورس- ورود و معامله حقیقی‌ها به بورس کالا آزاد شد. در این ارتباط حامد سلطانی‌نژاد اعلام کرد: با مصوبه هیات پذیرش بورس کالا، امکان ورود اشخاص حقیقی در خرید محصولات پتروشیمی که در بورس کالا با مازاد عرضه روبه‌رو هستند، فراهم شد. مدیرعامل بورس کالا عنوان کرد: در راستای بهبود روند معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالا، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا، برخی از محدودیت‌هایی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون برای خریداران و مصرف‌کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصولات و فرآورده‌های عرضه شده در این بازار اعمال شده بود، به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد. حامد سلطانی‌نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه در خصوص برخی کالاها در بورس کالا مازاد عرضه وجود دارد، با مصوبه هیات پذیرش بورس کالا تصمیم بر این شد تا خریداران حقیقی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی که اطلاعات‌شان در سایت بهین‌یاب ثبت نشده و سهمیه‌ای برای آنها لحاظ نمی‌شود، ولی مصرف‌کننده محصولات عرضه شده در بورس کالا هستند نیز بتوانند از کانال رینگ پتروشیمی بورس کالا نیاز مصرفی خود را تامین کنند.
جزییات ثبت سفارش
سلطانی‌نژاد افزود: در گام اول در عرضه‌هایی که در روزهای غیر بهین‌یابی انجام می‌شود خریداران حقیقی می‌توانند اقدام به ثبت سفارش و خرید محصول کنند. مدیرعامل بورس کالا در ادامه گفت: افزون بر این موارد، مقرر شده در مورد کالاهایی مثل گوگرد و برخی فرآورده‌های نفتی نیز محدودیت‌های خرید برداشته شده و امکان حضور حقیقی‌ها به عنوان متقاضیان این کالاها فراهم شود. وی با بیان اینکه تاکنون مجوز حضور خریداران در تالار پتروشیمی، تایید آنها در سامانه بهین‌یاب بود، گفت: این امر به دلیل رسیدن مواد اولیه به مصرف‌کنندگان مورد تایید بوده است‌ اما در این بین اشخاص حقیقی امکان حضور در معاملات تالار پتروشیمی را پیدا نمی‌کردند که این امر بر روند کشف واقعی قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضای آزادانه بی تاثیر نبود. به این ترتیب با توجه به شرایط بازار و براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد امکان حضور حقیقی‌ها در معاملات محصولات پتروشیمی برای خرید آن دسته از کالاهایی که با مازاد عرضه مواجه هستیم، فراهم شود. وی افزود: برداشته شدن این محدودیت از معاملات بورس کالا در شرایطی است که طی ماه‌های گذشته نیز شاهد رفع برخی محدودیت‌های دیگر از جمله حذف یا افزایش سقف قیمت، افزایش سقف سهمیه خرید محصولات براساس شرایط بازار و‌.‌.‌. بوده‌ایم تا روند معاملات بورس کالا روز‌به‌روز به سمت خروج از هر‌گونه محدودیت و آزادی کامل ولی تحت نظارت حرکت کند. به گفته مدیر‌عامل بورس کالا، حذف این قبیل محدودیت‌ها در بازار پتروشیمی در راستای همکاری و تعامل هر چه بیشتر این مجموعه با فعالان صنعت پتروشیمی است تا با کمک به این صنعت و فعالان آن، اقتصاد کشور نیز به سمت شفافیت هر چه بیشتر حرکت کند.
جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت


سلطانی‌نژاد اظهار داشت: جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت محصولات با ایجاد شفافیت و روابط منطقی میان عرضه و تقاضا، استقرار یک سیستم قیمت‌گذاری شفاف و اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین، شکل‌گیری سیستم یکپارچه جمع‌آوری اطلاعات و آمار به منظور پردازش و تحلیل آمارهای تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع‌رسانی به بازار، هماهنگی میان بخش‌های تولیدی و بازرگانی و در آخر امکان مدیریت ریسک از جمله نیازمندی‌های بازار کالای کشور به خصوص بازار محصولات پتروشیمی است که همه این موارد بالذات در کارکردهای بورس کالا نهفته است. سلطانی‌نژاد تعامل بورس کالا و پتروشیمی‌ها را برای توسعه رینگ داخلی و صادراتی مثبت ارزیابی کرد و در خصوص آثار ناشی از حذف محدودیت‌های معاملاتی خریداران حقیقی در این حوزه گفت: هر چند وجود برخی محدودیت‌ها طی سال‌های اخیر به ویژه در خصوص حضور خریداران حقیقی در بازار محصولات پتروشیمی اعمال شد‌ اما در حال حاضر طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، زمینه‌های لازم برای حذف آن محدودیت‌ها برداشته شد تا ضمن برقراری شفافیت هر چه بیشتر، خریداران نیز بتوانند بدون وجود محدودیت، نیازهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند که به دنبال آن عرضه و تقاضا نیز در این بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت خواهد کرد.
پذیرش 80 انبار کالایی
همچنین حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس از پذیرش بیش از 80 انبار کالایی در سراسر کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون در استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان، خوزستان و استان‌هایی که تولید‌کننده ذرت و جو هستند این انبارها در بورس کالا پذیرش شده‌اند. سلطانی‌نژاد در مورد نگرانی و انتقاد خریداران و فروشندگان مواد پتروشیمی در بورس کالا مبنی بر عدم وجود مشتری، نارضایتی برخی خریداران از عدم دسترسی آسان به ضمانت‌ها و تخصیص اعتبار مناسب، گفت: در اقتصاد هر کس باید کار خود را انجام دهد، وظیفه بورس تخصیص اعتبار نیست، بلکه ایجاد یک بازار و طراحی ابزارهای مالی و در اختیار قرار دادن آن برای عموم ذی‌نفعان بازار است. وی با بیان اینکه انتظار توقعات ویژه از بورس مطابق با آنچه در بازار غیر‌متشکل رخ می‌دهد منطقی و امکان‌پذیر نیست، گفت: بورس با چنین انتظارهایی از موضوع فعالیت خود دور می‌شود زیرا تخصیص اعتبار برای معاملات در حیطه فعالیت بانک‌ها است منتهی بانک به کسانی که از بورس خرید می‌کنند با شرایط آسان‌تری اعتبار می‌دهد. البته در این زمینه با بانک ملت رایزنی شده تا از طریق بسته ویژه‌ای برای خریداران پایین‌دستی پتروشیمی در بورس کالا اعتبارات ویژه‌ای اختصاص داده شود.
عدم دخالت در فرآیندها
سلطانی‌نژاد در خصوص اینکه چه وظایفی در حیطه فعالیت بورس کالا وجود داشته که تا‌کنون برای عموم ذی‌نفعان بازار انجام نشده باشد، گفت: قدر مسلم در حوزه پتروشیمی تاکنون صنایع بالادستی با بورس همکاری خوبی داشته و محصولات خود را در سال گذشته با قیمت عادلانه به دست مصرف‌کننده نهایی رساندند‌‌ اما امسال به دلیل محدودیت‌هایی که برای شرکت‌های پتروشیمی ایرانی از جانب طرف‌های چینی یا اقدام‌هایی که برای محدود کردن خرید مواد پتروشیمی از سوی برخی همسایگان انجام شد در نهایت تضعیف صادرات مواد پتروشیمی را در پی داشت. از این‌رو شرکت‌های پتروشیمی آنچه نتوانسته‌اند صادر کنند را می‌خواستند در بازار داخلی بفروشند که به راحتی محقق نمی‌شود. مدیر‌عامل بورس کالا یادآور شد: بورس در نحوه فروش کالا هیچ‌گاه دخالتی ندارد اما بسیاری از نهاد‌هایی که نمی‌توانستند پول خود را از خریداران بگیرند با ورود به بورس توانسته‌اند مطالبات خود را وصول کنند. وی افزود: وظیفه بورس ایجاد بازاری مبتنی بر عرضه و تقاضا و بستری برای تسویه و پایاپای معاملات به منظور ایفای تعهدات و اطلاع‌رسانی (سیستم‌های انتشار اطلاعات) است تا کسی در خلا اطلاعاتی تصمیم نگیرد و تقارن اطلاعاتی بین همه فعالان وجود داشته باشد. وی در مورد تعیین بورس کالا به عنوان مبنای قیمت‌گذاری سایر محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم و شکر از سوی دولت گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی و در عین حال توجه به بحث کیفیت محصولات کشاورزی سیاست دولت است. محصولاتی همچون جو و ذرت روی معیشت مردم به عنوان نهاده‌های دامی اثر‌گذار هستند. اگر قیمت نهاده‌های دامی بخواهد افزایش یابد قیمت گوشت نیز افزایش می‌یابد و همه مردم از آن متاثر می‌شوند.
رصد کردن دائمی
سلطانی‌نژاد ادامه داد: لازم است بازاری وجود داشته باشد که دائما بتوان آن‌را رصد کرد و وضعیت قیمت‌ها را بر اساس مکانیسم بازار به نفع همه فعالان پیش برد. این مقام مسوول با بیان اینکه تنظیم بازار با فروش بلند‌مدت می‌تواند محقق شود، افزود: محصولاتی که برای طرح قیمت تضمینی تخصیص می‌یابند عموما بر مبنای ماده 33 قانون بهره‌وری کشاورزی هر سال از سوی هیات وزیران انتخاب می‌شوند. به جز ذرت و جو امسال برنج و گندم نیز انتخاب شده‌اند که در این زمینه گندم چهار استان برای طرح قیمت تضمینی انتخاب شده تا کم‌کم به کل کشور تسری یابد. وی افزود: در مورد برنج نیز قیمت حمایتی این کالا پایین‌تر از قیمت بازار است و اگر متصور باشیم قیمت بازاری برنج به کمتر از قیمت حمایتی آن کاهش یابد آن زمان بورس ورود خواهد کرد و آماده پذیرش برنج کشاورزان و عرضه آن در بورس خواهد بود. مدیر عامل بورس کالا از پذیرش بیش از 80 انبار در سراسر کشور خبر داد و گفت: در استان‌های خراسان، خوزستان و استان‌هایی که تولید‌کننده ذرت و جو هستند غالبا انبارهای پذیرش شده بورس کالا وجود دارد. وی افزود: گسترش دسترسی به بورس کالا از طریق انبارهای کالایی محقق خواهد شد چرا که این اعتقاد وجود دارد که در بورس‌های اوراق بهادار اگر تالار معاملاتی باعث حضور معامله‌گران بیشتری می‌شود در بورس‌های کالایی حضور انبار و حضور در محل دریافت‌کنندگان خدمات‌گیرندگان باعث توسعه بورس کالا می‌شود. این مقام مسوول در خاتمه گفت: گواهی سپرده کالایی به پشتوانه قبض انبار از زمانی که مطرح شده تا کنون با اقبال خوبی روبه‌رو بوده و به تدریج همه انبارهایی که ظرفیت کالایی شدن داشته و استاندارد‌ها را تبعیت می‌کنند و همچنین زیر‌ساخت بارگیری و بار‌انداز را دارند متقاضی ثبت شدن در بورس کالا هستند.