نزاع ‌نژادی در آمریکا

تبعیض ‌نژادی در آمریکا از دیرباز وجود داشته و این نژاد‌پرستی ریشه در تفکرات گذشته مسیحیت و دوره استعمار قدیم و جدید دارد که خودشان را یک نژاد برتر می‌دانستند که جهش علمی و تمدنی مدیون آنهاست و سایر نژادها که به نوعی نژاد رنگین هستند باید تحت سلطه و نظارت آنها باشند. این یک تفکر اساسی در یک قرن گذشته در دنیای غرب به ویژه آمریکا که غرب جدید به شمار می‌رود، بوده است و هر از چند گاهی به صورت یک بحران جهانی نمایان می‌شود. تا یکصد سال قبل اصل برده‌داری بر اساس همین نگاه تبعیض‌آمیز در اکثر کشورهای اروپایی وجود داشت و تنها بعد از جنبش‌ها و حرکت‌های جهانی باعث شد مجبور شوند طی یک اعلامیه لغو برده‌داری را بپذیرند‌ اما در عمل این ریشه‌ها همچنان حفظ شده و استمرار پیدا کرده است.
در تازه‌ترین تنش که این بار سفید‌پوستان راست‌گرای افراطی آمریکا را به خیابان‌ها کشانده، آشوبی برپا شده که در یک دهه اخیر در آمریکا بی‌سابقه بوده است.
تجمع گروه‌های مختلف نژادپرست و راست‌گرای افراطی در شهر دانشگاهی شارلوتزویل از شامگاه جمعه گذشته آغاز شد. چند صد نفر از راست‌گرایان جمعه شب گذشته با حمل مشعل در محوطه دانشگاه ویرجینیا جمع شدند و درگیری‌های شدیدی میان آنها و تظاهرکنندگان مخالف رخ داد.
گردهمایی نژادپرستان افراطی که برآورد می‌شود تعداد آنها به شش هزار نفر برسد زیر شعار اتحاد راست انجام شده است. مطابق گزارش‌ها این بزرگ‌ترین تجمع راست‌گرایان افراطی در یک دهه اخیر در آمریکاست.


تجمع‌کنندگان انگیزه خود را دفاع از حقوق سفیدپوستان آمریکایی و اعتراض به تصمیم مقامات ایالتی برای برچیدن مجسمه ژنرال رابرت لی عنوان کرده‌اند.
ژنرال لی از فرماندهان ائتلاف ایالت‌های جنوبی آمریکا بود که در جنگ داخلی این کشور در نیمه دوم قرن نوزدهم با ائتلاف شمال به رهبری آبراهام لینکلن می‌جنگید، او فرمانده اصلی نیروهای جنوب بود و نیروهای جنوب طرفدار حفظ برده‌داری بودند.
باوجود اعلام وضعیت فوق‌العاده در شارلوتزویل و حضور پرشمار نیروهای پلیس، از ظهر شنبه گذشته درگیری‌های شدیدی میان راست‌گرایان افراطی و کسانی که در مخالفت با آنها دست به تظاهرات زده بودند، رخ داده است.
مطابق گزارش‌ها خودرویی با شیشه‌های دودی به سمت جمعی از تظاهرکنندگان که پلاکاردهایی با شعار مخالفت با نژادپرستی در دست داشتند هجوم برد. یک شاهد عینی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است که این خودرو در یک خیابان کم‌عرض با سرعت زیاد با تظاهرکنندگان برخورد کرده و چند نفر در جریان این حمله به اطراف پرتاب شده‌اند.
در این حادثه یک زن ۳۲ ساله بر اثر شدت جراحت کشته شده و تعدادی مجروح شده‌اند. راننده خودرو که جوان ۲۰ ساله‌ای اهل اوهایوست اندکی بعد توسط ماموران پلیس دستگیر شده است. پیش‌بینی می‌شد تظاهرات راست‌گرایان افراطی سفیدپوست به خشونت کشیده شود و به همین دلیل وضعیت امنیتی ویژه اعلام شده بود. جز حادثه حمله با خودرو به مخالفان سفیدپوستان افراطی، ۳۰ نفر دیگر هم در نقاط مختلف زخمی شده‌اند.
تری مک‌اولیف، فرماندار ویرجینیا عصر شنبه گذشته مقابل دوربین‌های خبری ظاهر شد و در نخستین واکنش به درگیری‌های خونین شهر شارلوتزویل گفت: تنها پیام من خطاب به برترپنداران نژاد سفید این است که به خانه‌تان بروید. نه اینجا و نه در جای دیگری از آمریکا جایی برای شما وجود ندارد.مک‌اولیف‌ دموکرات‌ در حالی که با لحنی تند علیه راست‌گرایان افراطی سخن می‌گفت خبر داد که با دونالد ترامپ تلفنی درباره این وقایع سخن گفته و دو بار در این گفت‌وگو تاکید کرده باید برای بازگرداندن وحدت به جامعه آمریکا جنبشی شکل گیرد.
انتقاد از دونالد ترامپ
دموکرات‌ها و بعضی از جمهوریخواهان، از رییس‌جمهور‌ آمریکا انتقاد کرده‌اند که چرا به طور واضح و برجسته افراطیون دست راستی را به خاطر خشونت در شارلوتزویل شماتت نکرده است. در جمله‌ای کوتاه، ترامپ خشونت و نفرت‌افکنی را به طور کلی محکوم کرد. مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا گفت: برای ملت آمریکا بسیار مهم است که رییس‌جمهور وقایع ویرجینیا را با اشاره مستقیم به گروه‌های سفیدبرترپندار محکوم کند.نانسی پلوسی، از رهبران دموکرات‌ها در کنگره آمریکا هم در توئیتی نوشت: دونالد ترامپ بعد از من تکرار کن: سفیدبرترپنداری دهن‌کجی و بی‌حرمتی نسبت به ارزش‌های آمریکاست. جف سشنز، دادستان کل آمریکا دستور داده است پلیس فدرال این کشور تحقیقات فدرالی در این زمینه ترتیب دهد. این تحقیقات قرار است با هدف رسیدگی به جرائم نقض حقوق مدنی هدایت شود که تروریسم داخلی هم در زیرشاخه آن قرار می‌گیرد.
زن تظاهرات‌کننده چطور کشته شد‌
آن‌طور که از تصاویر ضبط شده و اظهارات شاهدان بر‌می‌آید یک خودرو طوسی‌رنگ در خیابانی که در دو طرف آن مخالفان تظاهرات راست‌گرایان مشغول اعتراض بودند با سرعت حرکت کرد و پس از آنکه در انتهای خیابان با خودروی دیگری برخورد کرد با سرعت دنده عقب گرفت و در حالی که جلوی خودرو در تصاویر آسیب دیده به نظر می‌رسید، به حرکت معکوس خود ادامه داد. یک شاهد عینی گفته که بدن یک دختر بعد از زیرگرفته شدن به وسیله ماشین پاره پاره شد. گزارش شده یک زن ۳۲ ساله قربانی این سانحه بوده است.
راننده چه کسی است‌
پلیس ساعتی بعد هویت راننده خودرو را جیمز الکس فیلد جونیور، ۲۱ ساله، مرد، سفیدپوست و اهل ایالت اوهایو اعلام کرد. هنوز معلوم نیست که آیا او برای حضور در تجمع حامیان برتری نژادی سفیدها از اوهایو به ویرجینیا آمده بوده و چرا با خودرو به میان مخالفان نژادپرستی رانده است.
همزمان پلیس شارلوتزویل می‌گوید از سه نفری که در ارتباط با این درگیری‌ها بازداشت کرده دو نفر از شهروندان خارج از ایالت ویرجینیا بوده‌اند. آن‌طور که خبرگزاری سی‌ان‌ان می‌گوید دو فرد کشته شده دیگر در جریان سقوط یک هلیکوپتر در حومه شهر شارلوتزویل جان داده‌اند. مقام‌های ویرجینیا درباره جزییات سانحه این سقوط هلیکوپتر هنوز چیزی نگفته‌اند اما آن‌طور که در آخرین توئیت ترامپ اشاره شده، دو فرد کشته شده دیگر از افسران پلیس ویرجینیا بوده‌اند.
ترامپ شامگاه شنبه گذشته در توئیتر به اعضای خانواده و بازماندگان افسران پلیسی که در ویرجینیا کشته شدند تسلیت گفت.
راست‌گرایان افراطی در شارلوتزویل، به برداشته شدن مجسمه ژنرال رابرت لی معترض هستند .
آنها شب جمعه گذشته هم در حالی که مشعل‌هایی به دست داشتند تظاهرات کردند. این افراد شعارهایی با مضمون برتری نژاد سفید سر دادند و تعدادی از آنها هم به نمایش دادن سلام نازی پرداختند.
به گزارش شبکه یک تلویزیون آلمان درگیری‌های خشونت‌آمیز شهر شارلوتزویل تا صبح دیروز، دست‌کم سه کشته و ۳۵ مجروح به جا گذاشته است.
واکنش اوباما
رییس‌جمهور‌ سابق آمریکا پس از راهپیمایی برترپندارهای سفید در ایالت ویرجینیا که به واقعه‌ای خشونت‌بار تبدیل شد، در پیامی توئیتری نقل قولی از نلسون ماندلا در محکومیت نژادپرسی منتشر کرد.
باراک اوباما با انتشار تصویری از خودش که در حال نگاه کردن به کودکانی از قومیت‌های مختلف در قاب یک پنجره است، نوشت: هیچ کس با تنفر از فرد دیگری به دلیل رنگ پوست یا تاریخچه یا دین او متولد نشده است.
این نقل قول متعلق به نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای‌جنوبی است که سال ۱۹۹۴ در مراسم تحلیف خود بیان کرد و اولین رییس‌جمهور‌ سیاهپوست آفریقای‌جنوبی شد.