قبل از آغاز جلسات بررسی برنامه وزرای پیشنهادی، 4 نفر نامزد حذف از کابینه شده‌اند

تلفات احتمالی کابینه دوازدهم
همدلی| مجلس بررسی وضعیت وزرای دولت جدید را آغاز کرده است. صحن مجلس قرار است از فردا شاهد نظرات موافق و مخالف درباره وزرای پیشنهادی دولت روحانی باشد. با این حال نمایندگان به صورت فردی و گروهی ارزیابی‌های خود را آغاز کرده اند. اکثر نمایندگان مجلس پیش‌بینی می‌کنند دو نفر از مردان معرفی شده رنگ وزارت را نخواهند دید. نمایندگان نمی‌گویند این دو نفر چه کسانی هستند. اگر بنا را بر این بگذاریم که قطعا دو نفر رای نمی‌آورند ممکن است شانس همه 17نفر برای حذف شدن از دولت یکسان باشد، با این حال چند نفر هستند که فضای سیاسی برای آنها خیلی مساعد نیست. مسعود کرباسیان، علی ربیعی، عبدالرضا رحمانی فضلی و محمدجواد آذری جهرمی و که به ترتیب با بیشترین واکنش‌ها رو‌به‌رو شده اند.
یک سخن تکراری: دو نفر رای نمی‌آورند
سه‌شنبه اولین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی است. جلسات قرار است تا پنج‌شنبه ادامه پیدا کند اما ممکن است بررسی‌های مجلس در هفته آینده نیز ادامه پیدا کند. بعد از بررسی برنامه‌ها در صحن، برنامه وزرا یک هفته در کمیسیون‌‌های تخصصی مجلس بررسی می‌شود. با این حال نمایندگان مجلس بررسی‌های غیررسمی خود را آغاز کرده‌اند. دیروز هم صحن مجلس در جلسه غیرعلنی به موضوع بررسی وزرای پیشنهادی پرداخت. بعد از جلسه دیروز مجلس، علی مطهری، نایب رئیس مجلس در جمع خبرنگاران از یکی احتمالات راجع به جلسات رای اعتماد که این روزها به دغدغه‌ای تبدیل شده است سخن گفت. او کلیت کابینه پیشنهادی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این که تا چقدر کابینه بتواند وعده‌های رئیس‌جمهور را محقق کند، بستگی به مدیریت رئیس‌جمهور دارد. اگر ایشان اراده‌ای برای عمل به وعده‌ها داشته باشد،‌ این اتفاق می‌افتد. وزرا نقش درجه دوم را دارند، این آقای رئیس جمهور است که توان عمل به وعده‌هایش با همین کابینه را دارد.


وی درباره چینش سیاسی کابینه نیز گفت: چینش سیاسی وزرای پیشنهادی خوب است. در کابینه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان حضور دارند که نشان می‌دهد تعصب گروهی و جناحی در کابینه وجود ندارد. اینکه کابینه جناحی نیست،‌ نقطه مثبتی برای آقای روحانی است.
مطهری می‌گوید: ممکن است یک یا دو نفر از وزرای پیشنهادی نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند. اینکه احتمالا دو نفر از وزرا نمی‌توانند رای اعتماد نمایندگان را بگیرند نظر دیگر نمایندگان مجلس هم هست. آنها البته در پیش‌بینی‌های خود نمی‌گویند این دو نفر چه کسانی هستند اما فضای سیاسی نشان می‌دهد چه کسانی گزینه‌های حذفی‌اند.
راه یافتگان به مرحله دوم
از 17 وزیر معرفی شده به مجلس، 9نفر وزرای دولت یازدهم هستند که روحانی با معرفی دوباره آنها فرصتی چهار ساله‌ای دیگر برایشان فراهم کرده است. با این حال فضا برای دو نفر از آنها خیلی مساعد به نظر نمی‌رسد. اولی رحمانی فضلی وزیر کشور کنونی است که فراکسیون امید مجلس به عنوان یک فراکسیون قوی خیلی از او استقبال نکرده است. وزیر دوم هم علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نامش در رسانه‌ها دیده می‌شود. بین این دو نفر ربیعی پایش بیشتر روی تیغ حذف مجلس قرار گرفته است. رحمانی فضلی به خاطر آنکه وزارتخانه‌اش ماهیتی سیاسی داشته این ظرفیت و فرصت را در برابر خود دارد که بتواند نظر بعضی فراکسیون‌های سیاسی مجلس یا حتی تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون‌های مخالف خود را جلب کند. ربیعی اما برای وزارتخانه‌ای معیشتی پیشنهاد شده است.
مجلس دهم هم که ترکیبی معتدل و به صورت کلی همراه با دولت دارد نشان داده است که در بررسی وزارتخانه‌های اقتصادی و معیشتی کمتر وارد جدال‌های سیاسی می‌شود. برای ربیعی نیز همین سخت است. حتی فراکسیون‌های سیاسی هم در ابراز موافقت یا مخالفت خود با وزیر پیشنهادی کار کمتر موضع‌گیری سیاسی می‌کنند و بیشتر کارنامه چهار ساله او را در کانون بررسی‌های خود قرار می‌دهند. از این منظر شاید بتوان گفت ربیعی تنها وزیری است که رویارویی‌اش با مجلس اصول‌گرای نهم راحت‌تر از مجلس همسو با دولت کنونی است. مضاف بر این رئیس جمهور در سخنرانی خود در مراسم تنفیذ یکی از اهداف دولت دوازدهم را ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی عنوان کرد و همین هدف‌گذاری روحانی استرس ربیعی برای قانع کردن نمایندگان مجلس را سخت‌تر می‌کند. شاید همین استرس باعث می‌شود این روزها نام ربیعی به صورت ریتمیک از رسانه‌ها منتشر شود.
ای کاش طیب‌نیا می‌آمد ...
از هشت وزیر پیشنهادی دیگر روحانی هم یک نفر نامش بیشتر از دیگران در کانون توجهات قرار گرفته است. او کسی جز مسعود کرباسیان نیست؛ فردی که با حدود سه دهه معاونت وزارتخانه‌های اقتصادی خود را آماده می‌کند تا به جای علی طیب‌نیا که فعالیتش او را به طبیب تورم مشهور کرده با نمایندگان مجلس ملاقات کند. بعضی نمایندگان مجلس می‌گویند بهتر بود روحانی دوباره طیب‌نیا را برای وزارت اقتصاد معرفی می‌کرد وگرنه روحانی باید سراغ گزینه‌های قوی‌تر از طیب‌نیا می‌رفت. از دشواری‌های دیگر کرباسیان آن است که بسیاری از نمایندگان مجلس منتقد سیاست‌های اقتصادی هشت سال قبل از دولت روحانی‌اند و از دولت جدید بیشتر انتظار دارند تا وضعیت اقتصادی کشور را سامان دهد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی از نمایندگان اصول‌گرای حامی دولت در مجلس یکی از مخالفین مسعود کرباسیان است. او با اشاره به عملکرد کرباسیان در گمرک می‌گوید: اگر کرباسیان در گمرک و بنادر موفق بود دلیلی براین نیست که بتواند در اقتصاد موفق شود، قیاس طیب‌نیا با کرباسیان ظلم به طیب‌نیا است و بنده فکر‌ می‌کنم کرباسیان نمی‌تواند در حوزه اقتصاد موفق شود. غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم همین نظر را دارد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: آقای طیب‌نیا گزینه بهتر،‌ عالم‌تر و با تجربه بیشتری بود که به هر صورت معرفی نشد. معتقدم که باید گزینه بهینه‌تری انتخاب می‌شد، در نهایت نیز هماهنگی در تیم اقتصادی دولت بسیار مهم است.
آذری جهرمی؛ سربازی که احتمالا وزیر می‌شود
در بین وزرای پیشنهادی روحانی انتخاب محمدجواد آذری جهرمی با واکنش‌هایی رو به رو بوده است که شبکه ‌های اجتماعی این واکنش‌ها را منعکس کرده‌اند. او خود در گفت و گویی که با روزنامه دولت داشته به سوابقش در وزارت اطلاعات پرداخته است. وزیر پیشنهادی ارتباطات سابقه فعالیت خود در بخش شنود وزارت اطلاعات را تکذیب کرده و گفته که این وزارتخانه اصلا بخشی به نام شنود ندارد که او در آنجا فعالیت کرده باشد. او اضافه کرده است که در سال ۸۴ هم نه مدیر کل بلکه کارشناس حوزه فنی بوده است. آذری جهرمی درباره سمت سال 88 خود در وزارت اطلاعات هم گفته: «عنوان شفاف بنده در سال ۸۸ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات بود. تمام خبرهایی که در این چند هفته در خصوص فعالیت‌های بنده با به کار بردن عبارات خاص منتشر شده هدف کاملاً رسانه‌ای و در راستای تخریب دارد. چارچوب و ضوابط شنود در کشور براساس قانون مشخص شده است. باید نگاه کنید ببینید در چارچوب این قانون جایگاه و سلسله مراتب شنود چیست و کجاست؟ آیا در شنود، خود وزارت اطلاعات نقشی دارد؟ البته وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی، پلیس و بخش‌هایی که برای امنیت مردم تلاش می‌کنند قطعاً نیاز به کنترل براساس قانون دارند تا سرنخ‌های لازم را کشف کنند. اما در خصوص موضوعی، خود این نهاد‌ها هم راساً اقدام نمی‌کنند. هر فعالیتی در این زمینه طبق آیین نامه در قوه قضائیه و اداره کل دادگستری کل استان‌ها و براساس قانون انجام می‌شود. بنابراین انتساب این حرف‌ها به صورت کلی به من کاملاً غلط است.»
با وجود همه واکنش‌هایی که به انتخاب آذری جهرمی وجود دارد اما به نظر نمی‌رسد وزیر پیشنهادی دهه شصتی روحانی در جلسه رای اعتماد خود با مشکلی روبه‌رو شود. پروانه مافی، نماینده مردم تهران با اشاره به جلسه روز شنبه فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی ارتباطات از رضایت نمایندگان اصلاح‌طلب به پاسخ‌های این وزیر پیشنهادی در جلسه شنبه عصر فراکسیون امید خبر داده است. فراکسیون امید عصر روز شنبه اولین جلسات خود با وزرای پیشنهادی را در حالی برگزار کرد که عبدالرضا رحمانی فضلی و محمدجواد آذری جهرمی آمده بودند به سوالات نمایندگان اصلاح‌طلب پاسخ دهند. جلال میرزایی، از اعضای فراکسیون امید درباره این جلسه به ایلنا توضیح داده: نمایندگان سوالاتی درباره سابقه آذری جهرمی در وزارت اطلاعات و این‌که چه ارتباطی میان حوزه اطلاعات و مخابرات وجود دارد و چگونه بعد از فعالیت در وزارت اطلاعات، ناگهان از وزارت مخابرات سردرآورده، مطرح کردند. همچنین درباره نقش او در برخی پرونده‌ها همچون مسائل مربوط به انتخابات سال ۸۸ نیز سوال و درباره موضوع شنود نیز موضوعاتی مطرح شد.
میرزایی تاکید کرد که آذری جهرمی توضیحی درباره مسائل مربوط به انتخابات سال ۸۸ و همچنین سابقه‌اش در وزارت اطلاعات توضیحی نداد. او یادآور شد: آذری جهرمی جوانی است با اعتماد به نفس بسیار بالا و در این جلسه نیز درباره اقداماتی که در وزارت مخابرات انجام داده، صحبت کرد. عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس اعلام کرد: فراکسیون امید هنوز درباره هیچ‌یک از وزرا به جمع‌بندی مشخصی نرسیده و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد و هنوز درحال بررسی کارنامه گزینه‌های پیشنهادی است. میرزایی همچنین گفته در این جلسه بعضی نمایندگان مانند علی مطهری به رحمانی فضلی به خاطر مسائلی مانند صادر نکردن اعتبار نامه مینو خالقی انتقاداتی داشته اند که او به انتقادات
پاسخ داد.
فراکسیون امید نتیجه بررسی‌های خود را امروز اعلام می‌کند
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم گفته جمع‌بندی این فراکسیون درباره کابینه پیشنهادی دوشنبه شب اعلام می‌شود. کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز می‌گوید: این فراکسیون در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه وارد شور شده و درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تصمیم گیری می‌کند. او گفته: فراکسیون مستقلین ولایی تاکنون با ۱۲ وزیر پیشنهادی جلسه داشته که دو نفر از وزرا هفته گذشته در جلسه فراکسیون بودند و ۸ وزیر پیشنهادی نیز روز شنبه با فراکسیون مستقلین ولایی جلسه
داشتند.
سایر اخبار این روزنامه
نگاهی به سینمای زنده‌یاد علی حاتمی به بهانه زادروزش راوی بیم و امیدهای تاریخی مردم ایران واکنش رئیس سابق سازمان تربیت بدنی به محرومیت احتمالی شجاعی و حاج‌صفی هاشمی طبا: خطر تعلیق فوتبال ایران وجود دارد روایت روحانی از حاکمیت آرامش واعتدال بر کشور جمع‌بندی کارنامه دولت یازدهم فرصت‌های‌ اقتصادی که تنش روسیه با ترکیه، روسیه با اتحادیه اروپا و بحران قطر برای ایران به وجود آورد جزئیات طرح مجلس برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا قبل از آغاز جلسات بررسی برنامه وزرای پیشنهادی، 4 نفر نامزد حذف از کابینه شده‌اند وزیر کشورعراق: مقامات سعودی خواستار میانجی‌گری شدند تحول تازه در روابط تهران - ریاض ایمان یعقوبی روحانی، کابینه و رفتارهای زیگزاگی واکنش رئیس سابق سازمان تربیت بدنی به محرومیت احتمالی شجاعی و حاج‌صفی هاشمی طبا: خطر تعلیق فوتبال ایران وجود دارد وزیر کشورعراق: مقامات سعودی خواستار میانجی‌گری شدند تحول تازه در روابط تهران - ریاض