روایت روحانی از حاکمیت آرامش واعتدال بر کشور جمع‌بندی کارنامه دولت یازدهم

همدلی| روز گذشته آخرین جلسه دولت یازدهم برگزار شد و این دولت پر حرف و حدیث نیز به تاریخ پیوست تا رئیس جمهور مهیای تکمیل دولت دوازدهم جمهوری اسلامی و کابینه دوم خود شود.
دولت اول حسن روحانی از یک جهت دولت خاصی به شمار می‌رود، اگر دولت موقت را می‌توان میراث‌دار حکومت شاهنشاهی دانست و دولت اول آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی نیز واجد شرایط خاص پس از جنگ بوده، اما دولت اول حسن روحانی یک ویژگی مهم دارد و آن این که میراث‌دار هشت سال ریاست جممهوری محمود احمدی‌نژاد بوده است. هشت سالی که به اذعان بسیاری از متخصصان اقتصاد، درآمد بالای نفت می‌توانست از آن دولتی ثروتمند بسازد. اما خزانه خالی، تورم دورقمی و بدهی‌های دولت به بانک‌ها و... همه این تصور را به هم ریخته است. دولتی که پس از هشت سال تنش‌زدایی خاتمی و احترام جهان به ایده رئیس جمهور وقت برای گفت‌وگوی تمدن‌ها ایران را در بهترین وضعیت از نظر دیپلماتیک تحویل گرفت و دولتی منزوی تحویل داد که جهان بر سر تحریم آن به اتفاق نظر رسیده بود. دولت روحانی میراث‌دار این دولت بود. وضعیت مفاسد اقتصادی عجیب و غریب نیز از جمله مواریث محمود احمدی‌نژاد برای حسن روحانی بود.
دولت یازدهم اما در حالی پایان یافت که تورم به اذعان اقتصاددانان وضعیت مطلوب‌تری دارد، جهان با پذیرش برجام نشان داد که ایران احمدی‌نژاد را فراموش کرده است. قراردادهای نفتی وگازی، خرید هواپیماهای نو و ورود خودروسازان مطرح جهان به بازار ایران نوید روزهای بهتری برای اقتصاد کشور را می‌دهد. با این همه این دولت از اولین روزهای شروع به کار با حملات سنگینی از سوی مخالفان قدرتمند خود نیز مواجه شد و مهر تایید مردم بر عملکرد حسن روحانی در ماه‌های پایانی این دولت و انتخابات اردیبهشت 96 نیز تاثیری در اراده مخالفان نداشته و آنان در همین چند ماه پس از انتخاب دوباره حسن روحانی نشان داده‌اند که هیچ چیز مانع از ادامه حملات آن‌ها به دولت منتخب مردم نخواهد شد.اکنون این دولت دوازدهم است که در کنار پیگیری برنامه‌هایی که از دولت قبل آغاز شده، باید پاسخگوی حملات بی‌امان مخالفان نیز باشد. مخالفانی که هنوز هم برجام را هدف آتش بازی خود قرار داده‌اند؛ بی‌خود نبود که روحانی در آخرین جلسه دولت یازدهم از برجام و دیگر دستاوردهای دولتش سخن گفت و در حقیقت گزارش پایانی خود از دولت یازدهم را به مردم ارائه کرد. مردمی که همین دوماه پیش علیرغم وعده‌های وسوسه‌کننده رقبای رئیس جمهور، به ادامه برنامه‌های او رای دادند.حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه و در آخرین جلسه هیات وزیران کابینه یازدهم، بخشی از این دستاوردها را تکرار کرد و یک جمع‌بندی از چهارسال اول ریاست جمهوری خود ارائه کرد.
تحویل دولت در شرایط تحریم


روحانی با اشاره به شرایط کشور در روزهای ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم، گفت: ذخایر استراتژیک و خزانه کشور و نیز تلاطم قیمت‌ها در بازار اوضاع نابسامانی داشت و تورم افسارگسیخته با روح، زندگی و راحتی مردم بازی می‌کرد و شاهد رشد منفی حدود 7درصدی در اقتصاد بودیم. بدهکاری‌های عظیم دولت و تحریم‌های خطرناکی که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد و اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد، امروز فروش نفت ما 200هزار بشکه بود و شرایط تحریم بیشترین فشار را به مردم آورده بود.
نشاط سیاسی در میان مردم و دانشگاهیان
وی با بیان اینکه شرایط سیاسی در جامعه ما به گونه‌ای بود که سال‌ها 16 آذری در دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شد و برگزاری مراسم هم جز دعوا و برخورد فیزیکی نتیجه دیگری نداشت، افزود: امروز فضای دانشگاه‌ها آرام و 16 آذرهای پرافتخاری داریم. رئیس جمهوری با اشاره به شور و نشاط مردم در هفته‌های منتهی به انتخابات 29 اردیبهشت، گفت: تصور نمی‌کنم در هیچ کشوری مردم این‌طور آزادانه به خیابان‌ها بیایند و در اجتماعات حرف و نظرشان را صریح و با صدای بلند اعلام کنند. روحانی ادامه داد: با وجود نظرات، شیوه‌ها، فکرها و جناح‌های مختلف در صحنه انتخابات حتی یک برخورد فیزیکی و حادثه صورت نگرفت و حتی بعضی اوقات شعارها تند بود، اما همه به هم احترام گذاشتند و این افتخار بسیار بزرگی برای ما است.
برجام وقت زیادی از دولت گرفت
رئیس جمهوری با بیان اینکه کار بزرگی از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور به وقوع پیوسته است، گفت: تلاش بسیار زیادی برای به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای و برجام که البته وقت زیادی را از دولت گرفت، انجام شد و در نهایت امروز قرارداد و توافقی حاصل شده که هیچ‌کس در دنیا نیست بگوید ایران به‌واسطه برجام ضرر کرده است.
روحانی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا، مخالفین و آنهایی هم که ضد جمهوری اسلامی ایران هستند، با عصبانیت این توافق را بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته و می‌گویند ایران سر بقیه کلاه گذاشته که البته این حرف هم درست نیست، افزود: آنچه در برجام اهمیت داشته و دارد موضوع تفاهم و برد - برد بوده و هرگز برد - باخت مطرح نبوده است.
صدمه به برجام صدمه به کشور است
رئیس جمهوری ادامه داد: قطعاً برجام به نفع کشور، منطقه و کل جهان بوده و هست و هرکس بخواهد به برجام صدمه بزند به خودش و کشورش صدمه زده است. روحانی تصریح کرد: در دورانی همه دنیا علیه اقدامات ایران موضع‌گیری می‌کردند و آن را خلاف می‌دانستند، اما امروز اگر آمریکا بخواهد علیه برجام بایستد، همه دنیا روبه‌روی آمریکا می‌ایستند و این تفاوت امروز با 4سال پیش است؛ 4 سال پیش اکثر کشورهای جهان از اقدام علیه ایران حمایت می‌کردند و کف می‌زدند و ما تنها بودیم، اما امروز اگر بخواهند علیه ایران در موضوع برجام اقدامی کنند، همه با ما و علیه آن کسی هستند که بخواهد برجام را تضعیف کند.
حاکمیت آرامش بر اقتصاد کشور
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در عمل به وعده‌های خود در راستای تحقق شعارش مبنی بر «نجات اقتصاد، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق»، با کمک، حضور و فداکاری مردم، گام‌های خوب ومهمی برداشته است، گفت: امروز در کشور شاهد آرامش در اقتصاد هستیم، هرچند مشکل اقتصادی همچنان وجود دارد؛ اما در مقایسه با 4 سال پیش، امروز شاهد آرامش در اقتصاد، تورم و رشد قابل قبول و تحرک اقتصادی هستیم که با گذشته قابل مقایسه نیست. روحانی آرامش در اقتصاد و پیشرفت اقتصادی را افتخار دولت یازدهم دانست و خاطرنشان کرد: آرامش دولت یازدهم بر پایه افزایش عدالت اجتماعی در جامعه است.
افزایش حقوق بیش از میزان تورم
رئیس جمهوری با بیان اینکه در 4سال گذشته حقوق کارگران و کارمندان بیش از میزان تورم افزایش یافته است، پوشش همه افراد کشور تحت بیمه درمانی، افزایش خدمات و ارائه کار بیشتر در مناطق و استان‌های محروم، کمک به مردم در راستای کاهش هزینه‌های درمانی و ارائه خدمات بیشتر در این بخش و اعزام پزشک‌های متخصص به اقصی نقاط کشور را نمونه‌های از تحقق عدالت اجتماعی در کشور عنوان کرد.
حاکمیت اعتدال بر جامعه
روحانی با تاکید بر اینکه امروز در جامعه شاهد اخلاق، رفتار و میانه‌روی بهتر و اعتدال بیشتری هستیم، گفت: بدانیم کشور ما جز در سایه اعتدال پیشرفت نخواهد کرد و افراط و تفریط ما را بر زمین می‌زند.
وی با اشاره به اینکه کشور قبل و بعد انقلاب و در دهه گذشته همواره از افراط و تفریط دچار ضرر و خسارت شده است و آن زمانی که معتدلانه و عادلانه عمل کردیم، خدا هم یاری کرد و به ما توفیق داد، افزود: دولت دوازدهم راه خود را با کمک مردم و بر مبنای سیاست «آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت» ادامه داده و بر همین مبنا حرکت خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
نگاهی به سینمای زنده‌یاد علی حاتمی به بهانه زادروزش راوی بیم و امیدهای تاریخی مردم ایران واکنش رئیس سابق سازمان تربیت بدنی به محرومیت احتمالی شجاعی و حاج‌صفی هاشمی طبا: خطر تعلیق فوتبال ایران وجود دارد روایت روحانی از حاکمیت آرامش واعتدال بر کشور جمع‌بندی کارنامه دولت یازدهم فرصت‌های‌ اقتصادی که تنش روسیه با ترکیه، روسیه با اتحادیه اروپا و بحران قطر برای ایران به وجود آورد جزئیات طرح مجلس برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا قبل از آغاز جلسات بررسی برنامه وزرای پیشنهادی، 4 نفر نامزد حذف از کابینه شده‌اند وزیر کشورعراق: مقامات سعودی خواستار میانجی‌گری شدند تحول تازه در روابط تهران - ریاض ایمان یعقوبی روحانی، کابینه و رفتارهای زیگزاگی واکنش رئیس سابق سازمان تربیت بدنی به محرومیت احتمالی شجاعی و حاج‌صفی هاشمی طبا: خطر تعلیق فوتبال ایران وجود دارد وزیر کشورعراق: مقامات سعودی خواستار میانجی‌گری شدند تحول تازه در روابط تهران - ریاض