روحانی: می‌گویند ایران در برجام سر بقیه کلاه گذاشته است!


سرویس سیاسی ـ
با وجود اینکه برجام با سرانجامی ناگوار و البته هشدار داده شده از سوی کارشناسان، مواجه شد و ضمن اینکه نقض آن به اقدامی ادامه‌دار و مداوم برای آمریکا تبدیل شده و ابعاد خسارت‌های مطلق این توافق هسته‌ای هر روز نمایان‌تر می‌شود، رئیس‌جمهور گفت که برخی می‌گویند ایران در برجام سر بقیه کلاه گذاشته است!
به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در جلسه هیئت وزیران کابینه یازدهم، با بیان اینکه کار بزرگی از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور به وقوع پیوسته است، گفت: تلاش بسیار زیادی برای به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای و برجام که البته وقت زیادی را از دولت گرفت، انجام شد و در نهایت امروز قرارداد و توافقی حاصل شده که هیچ‌کس در دنیا نیست بگوید ایران به‌واسطه برجام ضرر کرده است!
ادعای ضرر نکردن ایران در حالی است که بسیاری از کارشناسان غربی پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند عدم انتفاع اقتصادی ایران ممکن است باعث  خروج از برجام شود که البته دولت با موضع‌گیری‌های خود به آنها پیام فرستاد که سیاست حفظ برجام به هر قیمتی را دنبال می‌کند! رئیس جمهور محترم بجاست که عدم پایبندی آمریکا به متن و روح برجام، دستاورد تقریبا هیج آن، برداشته نشدن تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های بانکی، و برداشته شدن تحریم‌ها صرفا روی کاغذ را از آقایان ظریف، صالحی، سیف و عراقچی پیگیر شود.


ضمنا اگر ایران در برجام ضرر نکرده پس چطور است که تحریم‌ها به قوت سر جای خود باقی است و از بهبود اقتصادی نیز خبری نیست؟ مگر قرار نبود همه تحریم‌ها بالمره روز اجرای توافق هسته‌ای برداشته و در اقتصاد کشور گشایش ایجاد شود؟ رئیس جمهور محترم در شرایطی از عدم ضرر ایران در برجام سخن می‌گوید که بیکاری و گرانی افزایش یافته، رکود اقتصادی نفس بسیاری از صنایع و مشاغل کشور را گرفته است و دومینوی تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی ادامه دارد.
از سوی دیگر توهین به منتقدان و هزینه‌سازی برای انتقاد، مقصود دیگری برای اینگونه ادعاها به‌شمار می‌آید. حامیان برجام که در حال و هوای خوش‌بینی به آمریکا به سر می‌بردند و در همین حال این دولت عهدشکن دست به کلاه‌برداری زد و همه تعهداتش را زیرپا گذاشت، واضح است که با اینگونه ترفندها به دنبال فرار از پذیرش مسئولیت ضرر تام و تمام برجام هستند.
روحانی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا، مخالفین و آنهایی هم که ضد جمهوری اسلامی ایران هستند، با عصبانیت این توافق را بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته و می‌گویند ایران سر بقیه کلاه گذاشته که البته این حرف هم درست نیست، افزود: آنچه در برجام اهمیت داشته و دارد موضوع تفاهم و برد – برد بوده و هرگز  برد – باخت مطرح نبوده است.
آیا اینکه از دستاوردهای هسته‌ای برای رضایت دشمنان دست برداریم اما آمریکا علاوه بر افزایش تحریم‌ها و گستاخی‌ها، تأکید کند که همه گزینه‌ها روی میز است، حاکی از موفقیت ایران در برجام و حاصل توافقی برد ـ برد است؟ روشن است که هدف مقامات آمریکایی از اظهاراتی اینگونه که برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا می‌خوانند، زمینه‌سازی برای وضع تحریم‌های بیشتر و گسترش دامنه اقدامات خصمانه علیه ملت ایران است.
همچنین ماله‌کشی‌ها و عدم واکنش قاطع از سوی مسئولان به نقض برجام، سبب افزایش زیاده‌خواهی‌ها و پیچیده‌تر شدن تحریم‌ها شده است. طی هفته‌های اخیر آمریکا قانون جامع تحریم‌های ایران را تصویب کرد که قوی‌ترین زیرساخت تحریمی به‌حساب می‌آید.
رئیس‌جمهور ادامه داد: قطعا برجام به نفع کشور، منطقه و کل جهان بوده و هست و هرکس بخواهد به برجام صدمه بزند به خودش و کشورش صدمه زده است.
وی تصریح کرد: در دورانی همه دنیا علیه اقدامات ایران موضع گیری می‌کردند و آن را خلاف می‌دانستند، اما امروز اگر آمریکا بخواهد علیه برجام بایستد، همه دنیا روبروی آمریکا می‌ایستند و این تفاوت امروز با 4 سال پیش است؛ 4 سال پیش اکثر کشورهای جهان از اقدام علیه ایران حمایت می‌کردند و کف می‌زدند و ما تنها بودیم، اما امروز اگر بخواهند علیه ایران در موضوع برجام اقدامی کنند، همه با ما و علیه آن کسی هستند که بخواهد برجام را تضعیف کند.
در شرایطی که نقض برجام به اقدامی پیوسته و مداوم برای آمریکا تبدیل شده، چند روز پیش اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای در موضعی بی‌اساس و ناعادلانه اعلام کرد که همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام پایبند بوده‌اند! از این رو پیوستگی و اتحاد و اتصال اتحادیه اروپا با آمریکا امری آشکار و نمایان است.
اتحادیه اروپا نه تنها اقدام و اعتراضی به بدعهدی‌های آمریکا در برجام نداشت بلکه از کنش‌های مقامات آمریکا حمایت هم می‌کند و مدعي است که برجام نقض نشده است! تعلق و همبستگی اروپا و آمریکا البته در طول مذاکرات هسته‌ای نیز عیان بود.
رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت یازدهم در عمل به وعده‌های خود در راستای تحقق شعارش مبنی بر «نجات اقتصاد، تعامل سازنده با جهان و احیاء اخلاق»، با کمک، حضور و فداکاری مردم، گام‌های خوب ومهمی  برداشته است، گفت: امروز در کشور شاهد آرامش در اقتصاد هستیم، هرچند مشکل اقتصادی همچنان وجود دارد اما در مقایسه با 4 سال پیش، امروز شاهد آرامش در اقتصاد، تورم و رشد قابل قبول و تحرک اقتصادی هستیم که با گذشته قابل مقایسه نیست.
وی اظهار داشت: البته توقعات دولت و مردم بسیار بیشتر از این مقدار است که باید در این راستا کار بیشتری انجام دهیم.
بجاست که یادآور شد، دست اندرکاران و کارشناسان معتقدند تنها 30 درصد از ظرفیت تولید کشور فعال است. وقتی تولید و اشتغال نبض اقتصاد کشور به شمار می‌رود اما 70 درصد بخش تولید را رکود فراگرفته و هزاران کارگر بیکار شده‌اند، چطور ادعا می‌شود که شاهد آرامش در اقتصاد هستیم؟ برای نمونه «مسکن» یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اقتصادی است که مشاغل بسیاری با آن مرتبط و متصل‌اند؛ با این حال دولت یازدهم نه تنها سیاستی جز فحاشی به مسکن مهر نداشت، بلکه تنها شعار مسکن اجتماعی سرداد و علاوه بر ایجاد رکود در این بخش، 200 شغل مرتبط با مسکن هم به رکود کشیده شد.
رییس جمهور آرامش در اقتصاد و پیشرفت اقتصادی را افتخار دولت یازدهم دانست و خاطرنشان کرد: آرامش دولت یازدهم بر پایه افزایش عدالت اجتماعی در جامعه است.
دولت یازدهم با ارائه آمارهایی مدعی رشد اقتصادی بود درحالیکه به اعتقاد کارشناسان سهم عمده‌ای از این رشد مربوط به فروش نفت بوده است.
روحانی با بیان اینکه در 4 سال گذشته حقوق کارگران و کارمندان بیش از میزان تورم افزایش یافته است، پوشش همه افراد کشور تحت بیمه درمانی، افزایش خدمات و ارائه کار بیشتر در مناطق و استان‌های محروم، کمک به مردم در راستای کاهش هزینه‌های درمانی و ارائه خدمات بیشتر در این بخش و اعزام پزشک‌های متخصص به اقصی نقاط کشور را نمونه‌هایی از تحقق عدالت اجتماعی در کشور عنوان کرد.
ادعای پوشش بیمه‌ای همه افراد کشور در حالی است که علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو روز پیش طی جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که در حال حاضر 7 میلیون ایرانی هیچ بیمه‌ای ندارند.
رییس جمهور با اشاره به شور و نشاط مردم در هفته‌های منتهی به انتخابات 29 اردیبهشت، گفت: تصور نمی‌کنم در هیچ کشوری مردم اینطور آزادانه به خیابان‌ها بیایند و در اجتماعات حرف و نظرشان را صریح و با صدای بلند اعلام کنند.
روحانی با اشاره به اینکه در دورانی وقتی انتخابات در کشورمان برگزار می‌کردیم، ده‌ها کشور دنیا البته به دروغ، مدعی می‌شدند که انتخابات ایران، واقعی و دقیق نبوده و نظارتی نسبت به آن وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: امروز ما انتخاباتی برگزار کردیم که باعث شد حدود 500 نفر از میهمانان خارجی اعم از 130 مقام بلند پایه خارجی و نمایندگان 105 کشور و سازمان‌ بین‌المللی در مراسم تحلیف شرکت کردند و این در شرایطی است که برخی می‌خواهند ایران را در جهان منزوی نشان دهند، اما جهان با صدای بلند اعلام کرد که ایران منزوی نیست.