از مدل ریش ظریف تا پوشش جنیدی

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ زنان در طول تاریخ جامعه مدنی ایران، برای رفتن به مکتب و مدرسه، برای حضور در دانشگاه، ‌برای در اختیار گرفتن موقعیت‌های شغلی، حضور در ورزشگاه‌ها در برهه‌های خاصی از زمان و خیلی از موارد دیگر با محدودیت‌هایی موقت رو به رو شده و پس از آن با افزایش مطالبه گری و از بین رفتن گام به گام فشارها شرایط بر وفق مرادشان شده است. حالا پس از آن که حسن روحانی به دلیل آن چه که در لفافه یا بعضا با صراحت محدودیت و فشار عنوان شد، نتوانست مطالبه مردم و وعده خودش در ایام انتخابات را محقق کرده و وزرای زن برای کابینه خود معرفی کند، حضور سه زن در معاونت‌ها که مانند دوره گذشته در هیئت دولت لحاظ شد، با حواشی خاص خود رو به رو بود. این بار اما حاشیه یک تغییر در پوشش بود.
شهیندخت مولاوردی از معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری، به سمت دستیاری رئیس دولت در امر حقوق شهروندی منصوب شد، معصومه ابتکار از محیط زیست بر صندلی پیشین مولاوردی نشست و مجید انصاری از معاونت حقوقی کنار گذاشته شد تا لعیا جنیدی جای او را بگیرد. جنیدی اما دو نکته بسیار ویژه با خود به همراه داشت. او از نظر سطح تحصیلات رزومه بسیار قابل دفاعی دارد و دکترای خود در رشته حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه تهران اخذ کرده و پس از آن دوره پسادکتری را در دانشگاه‌ها‌روارد گذراند تا اگرچه یکی از نیروهای توانمند جامعه اصلاح طلبی از کابینه کنار می‌رود، به جای او یک بانوی توانمند در حوزه تخصصی خود جای او را بگیرد. از سوی دیگر اما آن چه بسیاری از توجهات را به خود جلب کرد بروز این مسئله همیشگی بود که زنان در ایران حتی وقتی پوشش قانونی و رسمی کشور را رعایت می‌کنند باز ممکن است دچار اعمال سلیقه برخی گروه‌ها‌ی خاص شوند. جنیدی که تصاویر بسیاری از او در دست است که مانند اکثریت زنان ایرانی از پوشش رسمی و قانونی مانتو و روسری یا مقنعه استفاده می‌کند، تصویرش در پروفایل هیئت دولت با چادر منتشر شد تا مردم و فضای مجازی به این تغییر رویه واکنش نشان دهند.
جنیدی اما تنها تغییر در ظاهر و پوشش سال‌های اخیر کشور نیست. جدای از این عضو تازه از راه رسیده هیئت دولت، معصومه ابتکار نیز پیش از این با پوشش رسمی بدون چادر فعالیت می‌کرده است. در واقع این طور به نظر می‌رسد که تنها زن سیاسی سال‌ها‌ی اخیر که در مقابل فشارهای برخی گروه‌ها ایستادگی کرده، الهه کولایی در مجلس ششم باشد. البته در حال حاضر در شورای شهر تهران نیز الهام فخاری، بهاره آروین و ناهید خداکرمی با همین پوشش مرسوم اکثریت زنان ایرانی به کار خود و نمایندگی مردم تهران مشغولند. جنیدی اما شاید مجبور به تغییر پوشش شد تا فشارها بر دولت دوازدهم و حسن روحانی افزایش پیدا نکند. البته جدای از تمام اینها نمی‌شود حواشی پیش آمده
برای مینو خالقی را نیز فراموش کرد. در سال‌های گذشته نمونه‌های قابل توجه دیگری نیز در خصوص اعمال سلیقه برای تغییر در پوشش و ظاهر میان مقامات ایرانی وجود داشته است که شاید منحصربفردترین نمونه تغییر در شیوه آرایش محاسن محمد جواد ظریف باشد که در آن زمان نیز واکنش‌ها‌ی خاص خود را به دنبال داشت.
محمدرضا زائری روحانی هنردوست و با سابقه کشور که سابقه کار فرهنگی و ورود به عرصه‌ها‌ی مطبوعاتی را نیز در کارنامه خود دارد و به موازات حضور در این عرصه‌ها در حوزه علمیه سطح خارج را پشت سر گذاشته و البته دارای مدرک دکترای علوم ادیان از دانشگاه قدیس یوسف بیروت است، نسبت به این مسئله واکنش نشان داد. زائری که بسیاری او را به خاطر طرح نظراتش در خصوص حجاب می‌شناسند، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اگر این خبر درست باشد که خانم دکتر جنیدی به خاطر اقتضای مسئولیت جدیدشان مجبور شده‌اند پوشش چادر را انتخاب کنند خیلی باعث تاسف است و نشان می‌دهد مسئولان کشور که احتمالا هدف ترویج حجاب اسلامی را دارند متوجه نیستند که این کار نه تنها هدف آنها را محقق نمی‌کند بلکه اثر تخریبی برای ارزشهای دینی در افکار عمومی دارد. کمترین پیام این تغییر آن است که حجاب یک ظاهرسازی فرمایشی و رسمی است نه یک اعتقاد و سبک زندگی و آن وقت به کسانی که خارج از کشور بدون پوشش می‌شوند هیچ ایرادی نمی‌توان گرفت! و اصلا در آن صورت آقایان رد صلاحیت خانم مینو خالقی را چگونه توجیه خواهند کرد؟ وضعیت بلاتکلیف ما در انتشار عکس مرحوم مریم میرزاخانی یا موضوع خانم نامداری و … ناشی از همین سیاست‌هاست.» به نظر می‌رسد که معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی در سمت‌های معاونت زنان و دستیاری ویژه در حوزه حقوق شهروندی، باید هر چه زودتر راهکاری برای این مسئله پیدا کنند تا زنان ایرانی با وجود زیر پا نگذاشتن قوانین شرعی و ملی موجود، در انتخاب‌های شخصی خود دچار فشار و محدودیت نشوند.