در انتخابات، هفتصد هزاررای از دست دادیم نه 4 میلیون

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرپیشنهادی کشور روز گذشته در مجمع نمایندگان خراسان در خصوص اینکه گفته می‌شود در انتخابات سال جاری 4میلیون رای از دست دادیم، گفت: واقعا اینگونه نبوده است، اگر 4میلیون نفر رای نداده باشند و یک میلیون نفر از این تعداد در تهران باشند، باید همان شب انتخابات در تهران هزار کیلومتر صف
تشکیل می‌شد.
وی افزود: اشکال انتخابات سال جاری این بود که از ساعت 12 به بعد شورای نگهبان ایستاد و گفت بعد از 12 شب رای گیری نمی‌کنیم و به نیروی انتظامی دستور دادند تا اماکن رای گیری را ببندند و به نیروهای خود نیز دستور دادند تا محل اخذ رای را ترک کنند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در این شرایط اگر ما یک رای می‌گرفتیم در سیستم ثبت می‌شد و امکان داشت کل صندوق باطل شود، اظهار داشت: من برای اینکه کل صندوق‌ها‌ را نجات بدهم، مانع از ادامه رای گیری شدم ضمنا قانون هم می‌گوید فقط در روز جمعه و تا ساعت 12 می‌توان انتخابات را برگزار کرد.


وزیر پیشنهادی کشور گفت: یک بار در دوره قبل که انتخابات مجلس بود بنده انتخابات را بعد از ساعت 12 نیز ادامه دادم که پس از آن خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان فرمودند آقای رحمانی فضلی شنیده ام در بعضی از حوزه‌ها‌ تا ساعت یک و نیم شب هم رای گیری کرده اید، پس از پاسخ مثبت اینجانب مقام معظم رهبری فرمودند این کار غیر قانونی است.
وی ادامه داد: در آن جلسه به رهبری معظم انقلاب عرض کردم از اول انقلاب این طور بوده که افرادی که در انتهای صف بودند به داخل حوزه‌ها‌ وارد می‌شدند و رای گیری انجام می‌شد که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فرمودند این شیوه خلاف قانون است و نباید انجام شود.
رحمانی فضلی گفت: واقعا ارزیابی ما این نیست که 4 میلیون رای گرفته نشد بلکه ارزیابی ما 700 هزار نفر بود و با در نظر گرفتن 300 هزار نفر که از صبح آمدند و به علت شلوغی رای ندادند جمع کل آراء حدود یک میلیون نفر می‌شود.
وزیر پیشنهادی کشور گفت: در این انتخابات اخیر 8 میلیون رای اضافه شد که یک میلیون و نیم آن فقط در تهران اضافه شد و سرعت رای گیری از 94 ثانیه به 86 ثانیه رسید و اشکال این بود که نتوانستیم از آن‌ها‌یی که در انتهای صف بودند
رای بگیریم.
وی با بیان اینکه 20 درصد به تعداد صندوق‌ها‌ اضافه کردیم، افزود: در این شرایط صدا و سیما نیز 3، 4 حوزه‌ای که در تهران شلوغ بودند را نشان می‌داد و این تصور ایجاد شد که 4 میلیون رای از مردم گرفته نشده در حالی که آمارها نشان می‌دهند بین ساعت 10 تا 11، 150 هزار نفر رای داده اند.
رحمانی فضلی همچنین در باره انتخاب استانداران غیر همسو با دولت گفت:بنده هیچ استانداری را بدون هماهنگی انتخاب نکرده ام؛ هماهنگی به معنای مشورت کردن و رعایت اصول است. در دور قبل اعلام کردیم که با شاخص‌ها‌ی مشخص استانداران تعیین می‌شوند.
وی افزود: در دور قبل به جز یک استاندار که خود نمایندگان گفتند نمی‌توانیم به توافق برسیم و هرکسی را وزیر کشور انتخاب کند می‌پذیریم در بقیه موارد متناسب با شاخص‌ها‌ به توافق رسیدیم.
فک و فامیل‌ها‌ی آقای وزیر
رحمانی فضلی نسبت به شایعاتی که در خصوص استخدام اطرافیان و اقوام وی مطرح شده است، بیان کرد: وزارت کشور می‌تواند 38 هزار مدیر داشته باشد شما بررسی کنید حتی اگر یک نفر از اقوام خود را استخدام کرده اند.
وزیر پیشنهادی کشور ادامه داد: انتقاد دیگر به من این است که چرا از بین خراسانی‌ها‌، فرماندار انتخاب می‌کنم؟ پاسخ من این است که خراسان بزرگ است و می‌توان تعداد زیادی فرماندار در آن پیدا کرد و واقعا اینگونه نیست که بخواهم هم ولایتی‌ها‌ی خودم را انتخاب کنم. وی افزود: پسر بنده هیچ ارتباطی با وزارت کشور ندارد، پسر من عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که در دانشگاه شهید بهشتی نیز تدریس می‌کند و دکتری اقتصاد دارد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه برادر همسر من استاد دانشگاه مشهد است و در آنجا تدریس می‌کند، گفت: به دلیل اینکه رشته تحصیلی وی برق و الکترونیک است برای اینکه یک نفر مطمئن جهت نظارت بر روند انتخابات الکترونیکی داشته باشم از ایشان خواهش کردم که کنترل‌ها‌ی لازم را بر این سیستم داشته باشد. وی گفت: در تمام کشور احراز هویت رای دهندگان به صورت الکترونیکی انجام شد و در 140 شهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد.
وزیر پیشنهادی کشور ادامه داد: دیگر برادر همسر من در مشهد و شهرهای دیگر شهردار بوده است و آقای خندان دل ایشان را مامور کرده تا کمک کنند. استخدامی در کار نیست و این‌ها‌ سال‌ها‌ست که استخدام هستند.