آیا سازمان برنامه و بودجه با جایگاه مطبوعات آشناست؟

هفته گذشته، با اینکه دستگاه‌های دولتی با سلام و صلوات، روز خبرنگار را گرامی داشتند و به اصحاب رسانه تبریک گفتند، با سپری شدن نزدیک 5 ماه از سال 96 هیچ سخنی از پرداخت حق قانونی مطبوعات که مصوبه مجلس است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی احقاق آنست به میان نیامد. بدین ترتیب، روز خبرنگار با یک سری شعار گذشت و باز هم دست اندرکاران مطبوعات بعد از شنیدن به به و چه چه‌ها باقی ماندند با تنگناهای مالی خرید کاغذ، پرداخت بیمه و مالیات و حقوق همکارانشان که چند روز دیگر با فرا رسیدن آخر ماه باید پرداخت کنند.
به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مراجعه می‌شود، می‌گویند سازمان برنامه و بودجه، یارانه‌ها را نداده و ما منتظر تخصیص هستیم. به سازمان برنامه و بودجه که تذکر داده می‌شود، هزار و یک بهانه می‌آورد و در نهایت باز هم این دست اندرکاران مطبوعات هستند که در تنگنای شدید مالی دست و پا می‌زنند و راه به جائی نمی‌برند.
از چند مطبوعه متصل به کر که بگذریم، بقیه آنها منبع درآمدی غیر از آگهی‌ها و فروش خود مطبوعه ندارند. آگهی که به دلایل مختلف درحدی نیست که تکاپوی نیاز مطبوعات را بکند و فروش هر نسخه هم هر قدر که باشد با توجه به هزینه‌ها حتی نمی‌تواند با قیمت تمام شده آن برابری کند. در این وانفسای مشکلات اقتصادی مطبوعات، اگر یارانه کاغذ که حق قانونی آنهاست و البته فقط بخشی از هزینه کاغذ مصرفی را پوشش می‌دهد به موقع پرداخت نشود که تاکنون نشده، دست‌اندرکاران مطبوعات چگونه می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند و با خیال راحت به انجام رسالت خطیری که برعهده دارند بپردازند؟
شرافت روزنامه نگاری ایجاب می‌کند ما روزنامه نگاران، استقلال خود را حفظ کنیم و مسائل مالی ما را وادار به عقب‌نشینی در برابر زیاده خواهان و بازیگران سیاسی نکند. نهادی که باید ما را برای حفاظت از شرافتمان یاری کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که تاکنون به این وظیفه عمل نکرده است. سازمان برنامه و بودجه هم که گویا درکی از جایگاه مطبوعات ندارد و نمی‌داند که تخصیص سهمیه مطبوعات را باید در اولویت قرار دهد.
اکنون از مسئولان بالاتر دولتی و نظام جمهوری اسلامی می‌پرسیم در مواجهه با چنین وضعیتی، دست اندرکاران مطبوعات باید برای رسیدن به حق قانونی خود به کجا و چه کسی متوسل شوند؟
سایر اخبار این روزنامه
تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور شهردار اعلام کرد: اجرای 300 طرح کوچک و بزرگ شهری در مبارکه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان مجلس و دولت دوازدهم یک ناو اماراتی دیگر در سواحل «المخا» یمن هدف قرار گرفت پرچم سوریه پس از سال‌ها در مرز اردن به اهتزاز درآمد ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌های مجلس مدیرعامل شهر جدید پردیس: قیمت مسکن مهر دیگر افزایش نمی‌یابد اتمام مراحل نهایی راه اندازی سالن حج شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست آیا سازمان برنامه و بودجه با جایگاه مطبوعات آشناست؟ پدر چهار شهید دوران دفاع مقدس درگذشت رشد تولید میعانات گازی در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست