مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست

مقامات ولایت «سرپل» افغانستان، عمق فاجعه کشتار جمعی روستای میرزا اولنگ را بیش از آنچه در رسانه‌ها انعکاس یافته، عنوان کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، «ذبیح‌الله امانی» سخنگوی والی سرپل اعلام کرد که در منطقه میرزا اولنگ دهها نفر از جمله زنان، کودکان و بزرگان قومی در نتیجه افراط گری‌های فرقه‌ای به قتل رسیده‌اند.
وی افزود: این اظهارات مبتنی بر اطلاعاتی است که افراد فرار کرده از منطقه و واحدهای امنیتی ارائه کرده‌اند. بیش از 50 تن از افراد غیر نظامی و بی‌دفاع را تیرباران کرده‌اند، از بالای کوه‌ها به دره‌ها انداخته، تعدادی را سر بریده‌اند، بدن‌های تعدادی را سلاخی کرده‌اند که در بین آنها کودکان، زنان، بزرگسالان، حتی چندین نفر از بزرگان روستا نیز هستند.
وی افزود: اطلاعاتی که من به شما ارائه می‌کنم توسط نیروهای امنیتی ما ارائه شده و کسانی که جلوی چشمانشان اعضای خانوده شان را کشته اند، اما عمق فاجعه از این هم بیشتر است.


به گفته امانی در نتیجه جنگ‌ در میرزا اولنگ 400 خانواده فرار کرد و تعدادی به شهر سرپل منتقل شده‌اند، وی همچنین در مورد علت کشتارها در میرزا اولنگ توسط مخالفین دولت افغاستان گفت: به نظر من کشتار بی‌رحمانه مردم میرزا اولنگ توسط گروه‌های طالبان و داعش دو علت دارد؛ یک انگیزه این است که گروه‌های تروریستی سالیان متمادی بر منطقه میرزا اولنگ حملات تهاجمی گسترده را انجام دادند، اما مردم شجاع میرزا اولنگ از منطقه‌شان دفاع کردند.
علت دوم شاید این باشد که چون منطقه میرزا اولنگ همه اهل تشیع و هزاره نشین هستند، با کشتار این مردم، آنها در پی ایجاد یک اختلاف بین اقوام افغانستان هستند.
سخنگوی والی سرپل در ادامه گفت: آنها چندین بار در مورد افزایش فعالیت‌های گروه داعش در این‌ منطقه به دولت مرکزی افغانستان هشدار داده و خواهان کمک شده بودند، ولی دولت مرکزی به این موضوع توجه نکرده است.
به گفته امانی، داعش در این منطقه به کمک حزب «جنبش اسلامی» ازبکستان فعالیت می‌کند.
گفتنی است که پسر «طاهر یولداش» رهبر جنبش اسلامی ازبکستان که چندی پیش به ولایت سرپل و نقاط مرزی بین ولایت سرپل و «جوزجان» آمده بود، گروه داعش و همچنین یکی ازفرماندهان گروه به نام «غاری شیر محمد غضنفر» که در کشتار بی‌رحمانه مردم میرزا اولنگ نقش کلیدی داشت را حمایت و تجهیز کرد.
سایر اخبار این روزنامه
تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور شهردار اعلام کرد: اجرای 300 طرح کوچک و بزرگ شهری در مبارکه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان مجلس و دولت دوازدهم یک ناو اماراتی دیگر در سواحل «المخا» یمن هدف قرار گرفت پرچم سوریه پس از سال‌ها در مرز اردن به اهتزاز درآمد ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌های مجلس مدیرعامل شهر جدید پردیس: قیمت مسکن مهر دیگر افزایش نمی‌یابد اتمام مراحل نهایی راه اندازی سالن حج شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست آیا سازمان برنامه و بودجه با جایگاه مطبوعات آشناست؟ پدر چهار شهید دوران دفاع مقدس درگذشت رشد تولید میعانات گازی در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست