ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌های مجلس

روز گذشته وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور با حضور در فراکسیون‌های مجلس برنامه‌های خود را برای تصدی وزارتخانه‌های مربوطه و ورود به دولت دوازدهم به نمایندگان مجلس ارائه کردند.
دکتر ظریف در جلسه فراکسیون امید:
میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است
وزیرامور خارجه با بیان اینکه در برجام به اهداف خود رسیده‌ایم، گفت: میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است.


دکتر محمدجواد ظریف دیروز در جلسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در دولت دوازدهم گفت: در حوزه سیاست خارجی طبق قانون وزارت خارجه صرفا مسئول روابط خارجی نیست و تمامی امور به خصوص این حوزه زیر نظر مقام معظم رهبری است که در چارچوب‌ها تعیین می‌شود.
وی با بیان اینکه هماهنگی وزارت امور خارجه با سایر وزارتخانه‌ها در دولت یازدهم مناسب بود، تصریح کرد: در مراسم تحلیف ریاست جمهوری علیرغم اینکه برنامه کاملا داخلی بود، اما از 27 کشور اروپایی در آن حضور داشتند لذا باید به واقعیات آنگونه که هست، نگاه کرد.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه حضور 105 هیات خارجی در مراسم تحلیف در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌نظیر است، اظهار داشت: نباید این واقعیات را دست کم گرفت و باید از ظرفیت‌های موجود آن استفاده کرد.
ظریف همچنین حوزه همسایگان و دیپلماسی اقتصادی را از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه دانست و افزود: تا پیش از این، هیچ سهمیه‌ای در معادلات بین‌المللی درباره سوریه نداشتیم اما اکنون ما تعیین‌کننده برگزاری جلسات و اعضایی که می‌توانند در این جلسات حاضر شوند، هستیم.
وی به تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه نیز اشاره و بیان کرد: متناسب با اولویت‌ها در ساختار وزارت خارجه تغییر خواهیم داشت که بر همین اساس معاونت‌های منطقه‌ای حذف شده و معاونت سیاسی با تمرکز بر حوزه‌های مورد نیاز فعال می‌شوند.
وزیر امور خارجه با اشاره به هماهنگی‌های داخلی وزارت خارجه با سایر دستگاه‌ها، اظهار داشت: در حوزه برجام به اهداف خود رسیده‌ایم و تا کنون موانع حمل و نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجایی که در مذاکرات درباره سایر حوزه‌ها صحبت نشد لذا نمی‌توان انتظار داشت تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برداشته شود.
ظریف در ادامه با بیان اینکه تا کنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده، ابراز داشت: البته بدعهدی آمریکا باید به نحوی پاسخ داده شود که در پایان این اقدامات به نفع آمریکایی‌ها نباشد چنانچه سرمایه‌گذاری توتال در ایران یک پله جهش محسوب می‌شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان اظهارات خود، درباره حضور زنان و اهل سنت در این وزارتخانه خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم نخستین دستگاهی بود که از حضور زنان به عنوان معاون وزیر و سفیر و همچنین یک سفیر اهل سنت استفاده کرد که این منوال در دولت دوازدهم ادامه می‌یابد، البته متاسفانه به دلیل عدم توجه به حوزه زنان، بانوان زیادی در سطوح مدیریتی وزارت خارجه نداریم اما روی این موضوع کار می‌کنیم.
علی نجفی خوشرودی نماینده بابل در مجلس شورا‌ی اسلامی هم در این جلسه گفت: زمانی که کشور با تحریم‌های پیچیده مواجه بود، آقای ظریف توانست به خوبی و با درایت از عهده مسائل مذاکرات برآید و سیاست خارجی توسعه گرا را مد نظر قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید فضای تهدید نظامی آمریکا را از جمهوری اسلامی دور کرد، اظهار داشت: برنامه وزارت خارجه برای 4 سال دوم، بر مدیریت تنش تاکید دارد و در آن به گفتمان مبارزه با تروریسم توجه می‌شود.
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد نیز در این جلسه بر ضرورت استفاده طرفین مذاکرات از نتیجه برجام به یک میزان تاکید کرد و گفت: لازم است طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند و وزارت امور خارجه باید در این زمینه شفاف سازی داشته باشد.
محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید از از بدنه فکری این وزارتخانه بهره ببرد، گفت: ارتقای ظرفیت ساختاری و چابک سازی در برنامه چهار سال آتی وزارت خارجه مطرح است اما وزیر پیشنهادی باید اعلام کند که جزییات این تغییر ساختاری به چه شکل است.
وی با بیان اینکه برجام اولویت ما بود که به این واسطه برخی حوزه‌ها مثل خاورمیانه مغفول ماند، خاطرنشان کرد: نهادهای زیادی با دخالت در امور سیاست خارجی باعث موازی کاری می‌شوند که وزارتخانه باید در این حوزه فعال‌تر عمل کند.
مصطفی کواکبیان نماینده دیگر تهران در مجلس دراین جلسه با بیان اینکه وضعیت دیپلماسی اقتصادی درکشور مشخص نیست، بیان داشت: درخصوص دیپلماسی اقتصادی سندی وجود دارد اما برای اجرای آن اراده جدی لازم است.
وی ادامه داد: تغییر ساختار وزارت امور خارجه باید به توسعه روابط و گسترش آن کمک کند همچنین باید در دیپلماسی پارلمانی جدی باشیم و از این ظرفیت برای گسترش روابط استفاده کنیم.
شهروز برزگر کلشانی نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به انتقاد برخی افراد از دیوارکشی ترکیه گفت: انسداد مرزهای ترکیه به نفع امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و نباید آن را اهانتی به کشور تلقی کرد.
وی ادامه داد: اکنون که در جزیره ناآرام منطقه قرار داریم باید بدانیم دیوارکشی ترکیه به دور مرزهای خود باعث می‌شود امنیت برای ما به ارمغان آورده شود و از حیث تروریست‌هایی که قرار است از مرز ترکیه وارد خاک ایران شود، آسودگی خاطر داشته باشیم.
سیدمهدی مقدسی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به بند الف ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه کشور گفت: در این بند بر 66 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تاکید شده است.
وی تصریح کرد: انتظار داریم در دوره فعلی نسبت به دوره‌های پیشین سفرای اعزامی به کشورها در کنار سابقه سیاسی، سابقه اقتصادی نیز داشته باشند تا به این مهم در برنامه ششم دست پیدا کنیم.
علیرضا رحیمی دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم بر تعامل هرچه بیشتر وزارت امور خارجه با مجلس به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد و گفت: حضور مخالفان و موافقان از ماهیت مجلس است لذا نظرات افراد نباید ارتباطات وزارتخانه با مجلس را تحت الشعاع قرار دهد.
وی اجرای دیپلماسی اقتصادی در برنامه ششم را از وظایف وزارت امور خارجه دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه در همین راستا بود که در کنار آن لازم است ارتباطات فرابخشی میان قسمت‌های اقتصادی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با سایر وزارتخانه‌ها صورت گیرد.
محمدجواد فتحی نماینده دیگر تهران در مجلس شورای اسلامی تحریم‌ها را نتیجه سیاست‌های غلط در طول هشت سال دولت احمدی نژاد عنوان کرد و گفت: تشتت مراجع در تصمیم گیری حوزه‌های خارجی باعث ایجاد مجاری غلطی در حوزه سیاست خارجی شد که تقابل را ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: نباید برخورد منفعلانه نسبت به این قضیه داشت و وزارت خارجه باید بداند صرفا مسئول کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها نبوده و در سیاست خارجی نیز باید فعال باشد.
فاطمه ذوالقدر دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه زنان توانمند می‌توانند در حوزه حقوق بشری مثمر ثمر باشند، اظهار داشت: لازم است که از ظرفیت زنان نیز در حوزه مدیرکلی، معاونت و سفرا در وزارت امور خارجه استفاده شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است دیپلماسی علمی و پزشکی نیز در وزارت امور خارجه طی 4 سال آتی فراموش نشود.
دکتر قاضی زاده هاشمی در نشست فراکسیون مستقلین ولایی:
وعده 3 ماهه رئیس‌جمهور برای حل مشکلات اعتباری حوزه سلامت
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان از وعده 3 ماهه رئیس‌جمهور جمهور برای حل مشکلات اعتباری حوزه سلامت خبر داد.
دکتر قاضی زاده هاشمی دیروز در نشست اعضای فراکسیون مستقلین ولایی به ارائه برنامه‌های خود در 4 سال آتی پرداخت و افزود: بدون شک برنامه این وزارتخانه در دولت دوازدهم ادامه راه طرح تحول سلامت است تا با ارتقاء آن بتوانیم خدمات مطلوب‌تری به دریافت‌کنندگان خدمت ارائه کنیم.
وی ادامه داد: همچنین به دنبال آن هستیم تا با رفع اشکالات و مشکلات طرح تحول سلامت که بخشی از آن دست دولت و مجلس است این طرح را بدون نقص اجرا کنیم.
دکتر هاشمی افزود: از سوی دیگر استقرار نظام ارجاع و ارتقاء آموزش و پژوهش در قالب ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و تامین منابع پایدار برای خدمات حوزه سلامت و مطالبه‌گری در حوزه آسیب‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌ها وزارت بهداشت و درمان خواهد بود.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در کابینه دوازدهم یادآور شد: همچنین اجرای کامل برنامه ششم توسعه از اهداف این وزارتخانه به شمار می‌رود که در این راستا حدود 60 صفحه برنامه تقدیم کرده‌ایم و امیدواریم مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.
در ادامه برخی از نمایندگان دیدگاه‌های خود را درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مطرح کردند.
* تداوم اجرای طرح تحول سلامت
وزیر پیشنهادی بهداشت دولت دوازدهم همچنین با حضور در فراکسیون امید علاوه بر پاسخ به سئوالات نمایندگان برنامه خود برای 4 ساله آتی وزارتخانه بهداشت و درمان ضمن تشکر از ریاست این فراکسیون گفت: امیدوارم بتوانیم در جهت کاهش مشکلات، سربلندی و تداوم انقلاب اسلامی هر آنچه در توان داریم انجام دهیم. 4 سال گذشته با همه سختی‌ها و خوبی‌ها گذشت و کارنامه‌ای از آن به جا ماند که می‌تواند مهمترین معیار قضاوت نمایندگان برای انتخاب وزیر دولت دوازدهم باشد.
قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در دولت جدید طرح تحول سلامت باید ادامه یابد، رئیس‌جمهور نیز در نطق انتخاباتی و بعد از آن تاکید داشتند حوزه سلامت و طرح تحول در اولویت قرار دارد.
وی افزود: وزارتخانه بهداشت و درمان، وزارتخانه سختی است زیرا همه ایرانیان همه روزه با آن سر و کار دارند و این وزارتخانه در طول 24 ساعت باید پاسخگو باشد. اقدامات انجام شده وظیفه است و در بخشی که کوتاهی شده مردم حق دارند انتقاد کنند. متاسفانه زمانی کار در این وزارتخانه را شروع کردیم که به مدت 3 سال در دولت دهم به دلیل مشکلات بین وزیر و رئیس‌جمهور رها شده بود.
هاشمی تداوم طرح تحول سلامت و ادغام منابع بر اساس مصوبات برنامه ششم را از اولویت‌های دولت دوازدهم دانست و گفت: هر آنچه در قانون برنامه ششم به تصویب رسیده در برنامه پیشنهادی ما گنجانده شده است از جمله نظام ارجاع، توجه به بخش بهداشت، تامین منابع پایدار، تنظیم درآمدها و هزینه‌ها و مطالبه‌گری در قالب برنامه ارائه شده است؛ در واقع تصمیمات همه دستگاه‌ها از قوه قضائیه تا سایرین با وزارتخانه بهداشت و درمان سر و کار دارند.
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در ادامه کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه بهداشت و درمان دانست و تصریح کرد: کاهش آسیب‌ها به برنامه کل نظام منوط است اما در موارد مرتبط با این وزارتخانه قطعا دنبال خواهد شد.
وی در پاسخ به سئوال نمایندگان تهران مبنی بر کمبود خدمات در حوزه درمان گفت: این گلایه‌ها درست و بجا است اما باید بپذیریم کمک به مناطق محروم از بار خدمات درمانی در تهران می‌کاهد زیرا بسیاری از بیماران از مناطق محروم و حاشیه‌ها برای دریافت خدمات به تهران می‌آیند.
هاشمی با یادآوری اقدامات انجام گرفته در حوزه حاشیه پایتخت گفت: متاسفانه در شهرهایی چون قدس و ملارد با 2 میلیون نفر جمعیت، قرچک با 300 هزار نفر جمعیت، پیشوا و ورامین با 400 هزار نفر جمعیت، رباط کریم و بهارستان با 600 هزار نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی هم وجود نداشت اما با پیگیری‌های انجام شده بیمارستانی در بهارستان احداث شد و تا 3 ماه آینده ساخت بیمارستانی در قرچک نیز به پایان می‌رسد.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم با تاکید بر کمک شهرداری تهران برای افزایش خدمات درمان پایتخت گفت: آقای قالیباف نیز کمک‌هایی به این وزارتخانه‌ کرده‌اند اما متاسفانه شهر تهران در بخشی فروخته شده و در بخشی نیز پیش فروش شده است لذا امیدواریم با کمک شهردار جدید خدمات‌رسانی در پایتخت را افزایش دهیم؛ شهرداری حتی با ارائه اراضی لازم می‌تواند به ما کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: متاسفانه تمام بیمارستان‌های فعلی تهران بیش از 50 سال قدمت داشته که به هیچ عنوان در برابر زلزله مقاوم نیست بنابراین تلاش شده از بهترین اساتید منطقه در حوزه بهداشت و درمان تهران استفاده شود هرچند در تهران تقسیم‌بندی به شکل دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی بهشتی مشکلاتی را ایجاد کرد بنابراین تاکید داریم با برگزاری جلسه‌ای جداگانه نسبت به یکپارچگی مدیریت حوزه بهداشت و درمان تهران بحث و بررسی شود.
هاشمی با یادآوری جلساتی با نمایندگان مجلس نهم گفت: در این جلسات اصل اشکال پذیرفته شد اما متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیدیم، بیمارستان‌های تخصصی کودکان نیز هر چند وضعیت خوبی ندارد اما نسبت به قبل ارتقاء پیدا کرده و در مورد بیمارستان مرکز طبی نیز قول می‌دهیم بهترین دارو و خدمات را ارائه کنیم.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم با یادآوری احداث همراه‌سرا در حاشیه بیمارستان‌ها به کمک شهرداری تهران گفت: این مراکز ایجاد شده اما همچنان مردم چادر می‌زنند از این رو امیدواریم با اتمام شعبه دوم بیمارستان 540 تختخوابی مرکز طبی که اخیرا کلنگ‌زنی شده خدمات افزایش یابد.
هاشمی در پاسخ به سئوال نمایندگان در خصوص رفع مشکلات بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: منابع وزارت بهداشت و درمان از سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها تامین می‌شود؛ با توافقی که با آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و دستور رئیس‌جمهور که گفتند در 3 ماهه اول در شورای اقتصاد منابع این وزارتخانه برای 4 سال آتی مشخص خواهد شد تا منابع سالانه و یک دوازدهم آن تعیین و تخصیص یابد اما منابع مربوط به بیمه‌ها نیز بر اساس تصمیم دولت و قوانین نیز تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: در مورد تامین اجتماعی و بیمه کارگران و کارفرمایان بخشی مرتبط با بیمه درمان است که این منابع به صورت نقدی می‌تواند به این وزارتخانه تخصیص یابد در غیر این صورت می‌توان همه آن را به علاوه منابع دولت و سازمان برنامه و بودجه و پیشنهادی مجلس در یک صندوق تجمیع کرد که در این صورت قدرت خرید و ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند در هر حال در دولت دوازدهم تلاش خواهیم کرد مشکلات حوزه منابع را مرتفع کنیم.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم در خصوص به کارگیری جوانان در دولت آتی گفت: در دولت یازدهم وزارت بهداشت حتی یک نفر بازنشسته را جذب نکرد و در بین وزارتخانه‌ها می‌توان گفت تنها مجموعه بود که از جوانترین افراد استفاده کرد ما نیز به گردش نخبگانی اعتقاد داریم از این رو از دوستان دانشگاهی و نخبگان در دولت دوازدهم استفاده می‌شود.
قاضی زاده هاشمی در خصوص شفافت این وزارتخانه تصریح کرد: ما تلاش خواهیم کرد از فساد و رانت در وزارتخانه جلوگیری شود اما دستگاه‌های نظارتی نیز باید به وظیفه خود عمل کنند.
وزیر اطلاعات: همدلی دولت و مجلس به رفع مشکلات مردم می‌انجامد
وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم با تاکید بر حفظ امنیت پایدار مردم، گفت: برادری و همدلی بین دولت و مجلس و سایر قوا به رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور منتهی خواهد شد.
به گزارش خانه ملت، سید محمود علوی با اشاره به برگزاری جلسه با فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: جلسات خوب و صمیمانه با نمایندگان مجلس داشتیم که تلاش شد به دغدغه‌های آنها پاسخ لازم داده شود. احساس می‌شود پاسخ‌ها متقاعدکننده بوده، زیرا سوالات تنها شبهاتی بود که با شفافیت کامل پاسخ داده شد.
وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم ضمن تشکر از نمایندگان و فراکسیون‌های مختلف مجلس گفت: امید است برادری و همدلی بین دولت و مجلس و سایر قوا به رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور منتهی شود.
وی افزود: برنامه پیشنهادی برای دولت دوازدهم ارائه شد و سوالاتی از سوی نمایندگان که در موارد مختلف با آن مواجه می‌شوند، مطرح شد؛ برخی سوالات نیز پیرامون برنامه ارائه شده بود که به طور کامل پاسخ داده شد.
علوی درخصوص اولویت‌های وزارت اطلاعات دولت دوازدهم گفت: برنامه پیشنهادی به تمامی نماینده‌ها ارائه شده و اولویت‌ها بر مبنای آیه شریفه قرآن است که می‌فرماید اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم.
وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم ادامه داد: وزارت اطلاعات در دولت جدید، برای جامعه خود و نیروهای درون نظام و شهروندان آسایش، آرامش، امنیت و تعبیه بسترهای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانه ای، علمی، انرژی و تربیتی را در اولویت کار قرار خواهد داد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر کوچکترین بستری برای اقدامات ضدامنیتی دشمنان فراهم نخواهد شد؛ همانگونه که تاکنون از آنها جلوگیری شده است، لذا امیدواریم امنیت را به صورت پایدار برای مردم حفظ کنیم.
علوی به شهادت محسن حججی توسط تکفیری‌های داعش نیز اشاره کرد و گفت: داعش آمیزه‌ای از جنایت، خشونت، وحشی گری و اعمال ضدانسانی است که نیروی فداکار ایرانی که در راه آرمان‌های انقلاب مجاهدت می‌کرد را به شهادت رساند.
وی افزود: شهید حججی با احساس جانبخشی به دست داعش اسیر، اما با عزت نفس مسیر خود را حفظ کرد و فداکاری خود را در عمل نشان داد؛ لذا در نهایت به آرزوی خود یعنی شهادت رسید.
وزیر اطلاعات ادامه داد: شهادت ایشان بازتاب طبیعت شهادت طلبانه و آرمانگرای یک جوان مسلمان، متدین، ارزشی و حزب اللهی در مقابل رفتار وحشیانه افراد از خدا بی‌خبر و ضدانسانی است.
وی تصریح کرد: شهادت شهید حججی این پیام را همانند سایر شهدای عرصه مبارزه با تروریسم به جهان مخابره کردند که متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت از تروریسم بازی با کلمات است. جمهوری اسلامی ایران خود قربانی تروریسم بوده و در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار گرفته است، لذا این اتهامات نمی‌تواند جمهوری اسلامی را از این راه باز دارد.
وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با قدرت و قاطعیت با تروریسم مبارزه خواهد کرد و همواره تروریسم را محکوم می‌کند، لذا مبارزه با تروریسم را سرسختانه و بدون تزلزل دنبال می‌کند.
زنگنه اعلام کرد:
انعقاد قرارداد30 دکل نفتی در یک شب با ترک تشریفات مناقصه با دستور مکتوب احمدی نژاد
وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم، جزییات انعقاد قرارداد 30 دکل نفتی در دولت دهم را تشریح کرد.
بیژن نامدار زنگنه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پرونده دکل‌های نفتی در دولت نهم و دهم، گفت: قرارداد 30 دکل شامل 20 دکل خشکی و 10 دکل دریایی در یک شب با ترک تشریفات مناقصه منعقد شد، که پرونده مفصلی درباره این دکل‌ها تشکیل شده است تا خسارت و میزان ضرر و زیان زیان این پرونده مشخص شود.
عضو کابینه دولت یازدهم، در ادامه با بیان اینکه دکل گشمده یک پرونده جداگانه دارد، افزود: انعقاد قرارداد تمامی این دکل‌ها توسط یک فرد انجام شده است، که این فرد سه کار انجام داده است، نخست اینکه یک میلیارد دلار قرارداد خرید لوله از خارج از کشور منعقد کرده، دوم اینکه 30 دکل نفتی خریداری کرده و سوم پرونده دکل نفتی گمشده را منعقد کرده است که در هر سه اقدام تخلف رخ داده است.
وزیر نفت دولت یازدهم و پیشنهادی کابینه دوازدهم، با بیان اینکه این فرد با سفارش احمدی نژاد برخی اقدامات را انجام داده که سوابق آن موجود است، تصریح کرد:دفتر احمدی نژاد به صورت مکتوب دستور داده که این اقدامات توسط این فرد انجام شود.
* جذب سرمایه‌گذاری خارجی اولویت وزارت نفت
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم همچنین در فراکسیون امید مجلس گفت: گازرسانی به روستاها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت از اولویت‌های من در 4 سال آینده خواهد بود.
بیژن نامدار زنگنه درخصوص برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم گفت: باید اشاره کنم که اصرار داشتم در دولت دوازدهم شخص دیگری عهده‌دار سمت وزارت نفت باشد، برای بنده همین قدر کافی است که صدای من برای کمک به توسعه شنیده شود تا بنده کمک کنم.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ادامه داد: باید از ظرفیت نخبگان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های دیگر علاوه بر دانشگاه صنعت نفت، استفاده شود، برای اینکه یک دولت چابک داشته باشیم، باید تلاش شود از ظرفیت‌های نیروی انسان نخبه در کشور بهره گرفته شود.
زنگنه با بیان اینکه دیپلماسی نفتی کار پیچیده‌ای است، گفت: این نکته صحیح است که در اوپک هر یک از اعضا یک رای دارند، اما قدرت در دست کسانی است که بیشترین تولید را دارند و مهمتر آن است که کشوری ظرفیت تولید مازاد نفتی را داشته باشد.
وی تصریح کرد: در زمان برخی تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی، ما به عربستان درخصوص مسائل نفتی به نکات مشترکی رسیدیم و باید به یاد داشت که هر یک دلار افزایش هر بشکه نفت می‌تواند کلی به درآمدهای کشور اضافه کند و بنده با حفظ اصول و مصلحت نظام جمهوری اسلامی باید تلاش کنم درآمد کشور بالا برود.
زنگنه درخصوص جلوگیری از خام فروشی گفت: ظرفیت پالایشی در کشور باید بالا برود، در حال حاضر 1.7 میلیون بشکه وجود دارد که باید در یک برنامه به 3 میلیون بشکه ارتقا یابد.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ادامه داد: مسائل ایمنی و مدیریتی و همچنین سرمایه‌های انسانی در صنعت نفت باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند و نباید این نکته را فراموش کرد که اگر نخبه‌های ما از درآمد خوبی برخوردار نباشند، رقبا آنان را جذب می‌کنند.
وی افزود: همانطور که امام راحل فرمودند همه باید با همه متحد باشیم، بنابراین باید با همکاری و همدلی باید تلاش کرد تا به موفقیت دست یافت.
زنگنه با تاکید بر اینکه از توسعه صنعت پتروشیمی حمایت می‌کند، بیان کرد: این دستور را صادر کردم که قیمت گاز نسبت به گذشته تغییر نکند، اما این نکته را باید پذیرفت که باید از مصرف بی‌رویه گاز جلوگیری شود، البته برای صنعت قیمت گاز به صورت پلکانی محاسبه نمی‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به صحبت‌های نمایندگان، به مواردی مانند تقویت مدیریت و نیروی انسانی در وزارت نفت و همچنین به کارگیری زنان و برادران و خواهران اهل سنت در صنعت نفت، توجه خواهد شد.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم با بیان اینکه از گازرسانی به روستاها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت حمایت می‌شود، گفت: با رفع تبعیض جنسیتی در صنعت نفت موافقم و در این راستا دستور ارائه شد که در دانشگاه صنعت نفت ظرفیت پذیرش برای بانوان نیز وجود داشته باشد.
لازم به ذکر است در این جلسه اعضای فراکسیون مجلس شورای اسلامی امید انتقادات و پیشنهادات خود را برای ارتقای عملکرد وزارتخانه نفت در 4 سال آینده بیان کردند.
*تمامی میادین مشترک نفتی در 4سال آینده ساماندهی می‌شوند
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم در حاشیه این نشست هم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش ضریب بازیافت نفت اولویت وزارت نفت خواهد بود، گفت: تمامی میادین مشترک نفتی در 4 سال آینده ساماندهی می‌شوند.
بیژن نامدار زنگنه گفت: نکته قابل توجه در جلسه امروز فراکسیون امید، مطالبه تعداد قابل توجهی از نمایندگان عضو این فراکسیون مبنی بر تسریع در عقد قراردادهای نفتی بود. همچنین نمایندگان اظهار داشتند که موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در صنعت نفت کشور پیگیری می‌کنند.
زنگنه افزود: با توجه به نظر نمایندگان فراکسیون امید، باید توسعه صنعت نفت با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی شتاب بگیرد و نمایندگان تاکید داشتند که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستند.
وی ادامه داد: درخصوص تقویت مدیریت نیروی انسانی در وزارت نفت و همچنین به کارگیری زنان و جامعه اهل تسنن کشور نیز نمایندگان نظرات خود را بیان کردند و بنده نیز نظراتم را گفتم و از تمامی نمایندگان مجلس به جهت همراهی هایشان در 4 سال گذشته تشکر کردم و اینکه نمایندگان برای انجام امور کشور از بنده و همکارانم توقع دارند، یک پشت گرمی محسوب می‌شود.
زنگنه گفت: براساس برنامه با دیگر فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و برنامه هایم را برای آنان تشریح خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم تصریح کرد: یکی از اولویت‌های مهم وزارت نفت در 4 سال آینده، ساماندهی تمام میادین مشترک است، البته بنده نگفتم که کار توسعه همه میادین، تمام می‌شود، بلکه اظهار کردم در همه میادین برنامه‌های توسعه‌ای شروع می‌شود و اینگونه نخواهد بود که رسیدگی به میادین بدون سامان بماند. نکته دیگر اینکه باید از سوختن گازهای همراه نفت جلوگیری شود.
وی افزود: افزایش بازیافت نفت یا برداشت از میادین به عنوان اولویت مهم در وزارت نفت است که روی آن تاکید شده، همچنین به موضوع ال ان جی و صادرات گاز از دیگر برنامه‌های وزارت نفت در 4 سال آینده است.
زنگنه گفت: راه اندازی بندر نفتی در دریای عمان، گازرسانی روستایی و تکمیل شبکه گاز کشور، به اتمام رساندن کار پارس جنوبی در فاز تخلیه طبیعی و توجه به بحث بهبود ساختار مدیریتی و نیروی انسانی و رسیدگی به موضوع پرسنل وزارت نفت و اشتغالزایی نیز از دیگر برنامه‌های مدنظر وزارت نفت در 4 سال آینده است که البته انجام این مهم در ذیل اقتصاد مقاومتی است که باید با همدلی و همکاری تمامی قوا و سازمان‌ها تحت هدایت مقام معظم رهبری به توسعه کشور دست یابیم.
حجتی در نشست فراکسیون امید مجلس مطرح کرد:
افزایش بهره‌وری آب در بخش‌کشاورزی از اولویت‌های 4سال آینده
پرداخت پول گندم کشاورزان تا پایان نیمه اول فصل پاییز
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در کابینه دوازدهم گفت: پول گندم کشاورزان تا پایان نیمه اول فصل پاییز امسال پرداخت و تلاش می‌شود مطالبات کشاورزان هر چه زودتر تسویه شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمود حجتی عصر روز (شنبه)، 21 مردادماه در نشست فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های خود برای توسعه بخش کشاورزی در 4 سال آینده گفت: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به ویژه آب یکی از اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی در 4 سال آینده است.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در کابینه دوازدهم ادامه داد: در 4 سال دولت یازدهم به بحث ارتقاء سیستم‌های آبیاری در کشور توجه شد و موضوع استفاده بهینه از آب و همچنین به کارگیری تکنولوژی‌های نو در بخش کشاورزی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
حجتی تصریح کرد: تعادل بخشی در استفاده از سفره‌های آبی زیرزمینی را پذیرفته‌ایم و احساس می‌شود با همکاری و تعامل سازنده می‌توان در این رابطه کار کرد.
وی با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های تولیدات محصولات کشاورزی گفت: طرح‌های اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم در بخش کشاورزی مورد توجه قرار داشت و تلاش شد به استان‌ها و مناطق مختلف کشور در زمینه حمایت از بخش کشاورزی توجه شود.
حجتی با اشاره به لزوم توجه به ارائه یارانه صادراتی به صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزود: باید با یک رویکرد علمی بهره وری را ارتقاء داد و در این راستا استفاده از سیستم نوین آبیاری و کشت نشاء مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در 4 سال گذشته راندمان آبی از حدود 37 درصد به 44 درصد ارتقاء یافته است و با استفاده از بذر اصلاح شده و به کارگیری سیستم‌های مکانیزه کشاورزی و یافته‌های علمی توانستیم در زمینه افزایش محصولات کشاورزی کارهای مفیدی انجام بدهیم.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای کابینه دوازدهم افزود: پول گندم کشاورزان تا نیمه اول فصل پاییز سال جاری پرداخت و البته سعی می‌شود که مطالبات کشاورزان هر چه زودتر تسویه شود.
لازم به ذکر است در این نشست جمعی از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را در بخش کشاورزی بیان کردند.
گفتنی است محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در این جلسه اظهار داشت: در 4 سال آینده باید به جوان گرایی و استفاده از ظرفیت بانوان، اقوام و اهل سنت در وزارت جهاد کشاورزی توجه شود.
1 میلیارد و 700میلیون مترمکعب آب فقط در کشت خیار و گوجه صرفه جویی شده است
محمود حجتی پیش از ظهر دیروز نیزدر فراکسیون تولید و اشتغال حضور یافت و درباره برنامه‌های خود برای حضور در کابینه دولت دوازدهم، اظهار داشت: بخش کشاورزی را نمی‌توان در اقتصاد کشور رها کرد و انتظار پایندگی و زایش از آن داشت.
وزیر پیشنهادی جهاد وکشاورزی با بیان اینکه هیچ تولید کننده‌ای آسیب‌پذیرتر از بخش کشاورزی نیست، گفت: تولیدکنندگان کشاورزی با موجود زنده در ارتباط هستند و عوامل مختلف بر آن اثرگذار و سرمایه آن در برابر این حملات رها شده است.
وی با اشاره به اینکه تولید محصول با نرخ سود پایین صرفه اقتصادی ندارد، افزود: بسیار تلاش کرده‌ایم ارزان‌ترین تسهیلات را در کشاورزی داشته باشیم، محصوات تولیدی باید با نمونه خارجی توان رقابت‌پذیری داشته باشد، همیشه سرمایه به سمتی می‌رود که بازگشت داشته باشد.
این وزیر پیشنهادی برای حضور در کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نشاء کاری در محصولات کشاورزی را روز به روز باید افزایش دهیم، تصریح کرد: ذرت را با دو آب کمتر توانسته‌ایم به مرحله برداشت برسانیم، مصرف آب در تولید هندوانه کمتر از ذرت نیست، یک زمانی 18 تن هندوانه در هکتار تولید می‌کردیم که اکنون این میزان به 80 تن در هکتار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه 700هزار هکتار زمین کشاورزی در کشورهای مختلف تحت کشت کشاورزان ایرانی قرار گرفته است، اضافه کرد: بالاترین نرخ بهره‌وری آب را داشته‌ایم. به همین منظور بحث کشت سیفی‌جات و سبزی‌جات را در گلخانه مطرح کردیم و از مجلس درخواست ممنوعیت کاشت خیار و گوجه را دادیم تا این محصولات نیز در گلخانه تولید شوند که مجلس موافقت نکرد.
حجتی با تاکید بر اینکه 1 میلیارد و 700میلیون مترمکعب در مصرف کشت خیار و گوجه صرفه جویی داشته‌ایم، بیان کرد: در دهه 80با یک متر مکعب آب 200گرم شکر تولید می‌کردیم.
این وزیر پیشنهادی با اشاره به اینکه به پای زنجیره تولید ایستاده‌ایم، گفت: اگر مشکلی وجود دارد باید توسط کشاورزان آن‌را حل کنیم و در این خصوص باید کشاورزی‌ها را به واسطه تعاونی‌ها به شخصیت حقوقی تبدیل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه با روسیه نمی‌توانیم معامله انجام دهیم زیرا برای صادرات به روسیه زیرساخت‌های لازم را نداشته‌ایم، بیان کرد: ما کشت گوجه خارج از فصل را داشته‌ایم اما کسی وجود ندارد که این محصول را جمع آوری کند و طبق جدول درخواستی روسیه صادر کند، اما صادرات آبزیان به روسیه به خوبی در حال انجام است.
وزیر پیشنهادی وزارت جهاد و کشاورزی کابینه دولت دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: در صنایع تبدیلی سیب‌زمینی و پیاز مشکل داریم.
امیر حاتمی:
اولویت اصلی وزارت دفاع تقویت بنیه دفاعی و قدرت بازدارندگی کشور است
وزیر پیشنهادی دفاع گفت: برنامه‌های وزارت دفاع به محض تایید مورد اجرا قرار خواهد گرفت.
امیر سرتیپ امیر حاتمی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص برنامه‌های خود اظهار داشت: برنامه‌ای که آماده شده برنامه‌ای کاربردی، واقعی و هماهنگ است و این برنامه به محض تایید مورد اجرا قرار خواهد گرفت.
وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح با بیان اینکه اولویت‌ها متناسب با ظرفیت‌های وزارت دفاع تعیین می‌شود، بیان کرد: قطعا اولویت اول وزارت دفاع تقویت بنیه دفاعی و قدرت بازدارندگی کشور است، با توجه به تهدیدات تروریستی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های روشنی را برای مقابله با تروریسم ارائه کرده است.
وی افزود: وزارت دفاع و نیروهای مسلح اولین بخشی بودند که صبح پس از پیروزی انقلاب مورد تحریم دشمن قرار گرفت.
حاتمی ادامه داد: امروز این تحریم‌ها تبدیل به فرصتی مغتنم شده تا در شرایط موجود، ایران با اتکا به توانایی داخلی کشور و قدرت گسترده‌ای که وجود دارد برنامه‌های خود را به پیش می‌برد.
وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح گفت: عقبه بنیه دفاعی کشور متکی به مردم است و ظرفیت داخلی می‌تواند تحریم‌های دشمن را خنثی کند.
* برای تقویت بنیه دفاعی کشور به کسی نگاه نمی‌کنیم
وزیر پیشنهادی دفاع همچنین در فراکسیون مستقلین ولایی در تشریح برنامه‌های خود گفت: در زمینه برنامه موشکی اقدامات خوبی انجام شده و تقویت این برنامه ادامه خواهد یافت.
امیر حاتمی اظهار داشت: برنامه‌ای واقعی و کاملا کاربردی از چند ماه قبل در حضور سردار دهقان و همکاری همه وزارت دفاع فارغ از اینکه چه کسی وزیر می‌شود، تهیه شده است.
وزیر پیشنهادی دفاع بیان کرد: از همه مبانی، تدابیر رهبری معظم انقلاب، سیاست‌های دولت، قانون برنامه ششم و قوانین موضوع در تهیه برنامه استفاده شده و کارهایی که باید انجام شود را در برنامه دیده‌ایم و پس از تایید این برنامه می‌تواند اجرا شود.
وی افزود: بسیاری از موضوعات مورد خواست نمایندگان و نیروهای مسلح در برنامه وزارت دفاع برای 4 سال آینده دیده شده که برای اجرای آن به هماهنگی دولت، وزارت دفاع و نمایندگان نیاز داریم.
حاتمی متذکر شد: شرایط امروز ویژه است و حوزه نظامی کشور نیز مورد تحریم دشمنان قرار گرفته و آن‌ها تلاش می‌کنند توان دفاعی کشور را تضعیف کنند.
وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دشمن در منطقه استقرار دارد و سلاح به منطقه می‌آورند و در تلاش هستند تا بنیه دفاعی کشور را مورد آسیب قرار دهند که ما در برنامه خود برای مقابله با این موضوع هدف‌گذاری کرده ایم.
وی ادامه داد: در حوزه موشکی کارهای خوبی انجام شده و از این پس نیز باید اقدامات لازم انجام شود، همچنین در صنایع دفاعی حرکت‌های خوبی آغاز شده ولی برای پیشرفت این حرکت باید تداوم یابد.
وزیر پیشنهادی دفاع گفت: در زمینه‌های هوایی، دریایی، معیشت و حقوقی اهداف روشنی داریم که با اتکا به تجربه وزارت دفاع از همه توانایی‌های موجود در کشور مانند دانشگاه‌ها و نیروهای نظامی کمک می‌گیریم تا بازدارندگی و قدرت دفاعی همیشگی برای کشور فراهم شود و مردم در امنیت و آرامش کامل به زندگی خود ادامه دارد.
وی افزود: رئیس‌جمهور دستور محکمی به صورت مکتوب برای تقویت بنیه دفاعی کشور صادر کرده و مقام معظم رهبری نیز تدابیر روشنی در این زمینه دارند و با توجه به این شرایط سرسوزنی برای تقویت بنیه دفاعی کشور به کسی نگاه نمی‌کنیم.
حاتمی در مورد ساخت هواپیماهای ایران 140 اظهار داشت: ساخت این هواپیما سابقه‌ای 25 ساله دارد و برای اتخاذ این تصمیم دقت فراوانی شده و در آن زمان افراد شاخصی این تصمیم را گرفتند و به تایید رئیس‌جمهور وقت نیز رسید.
وی افزود: ساخت این هواپیما با مشکلی مواجه شده و در حال حاضر بهره‌برداری هواپیمای مسافربری آن صادر شده ولی در حوزه‌های نظامی این اجازه وجود دارد که از این هواپیماها استفاده شود.
حاتمی متذکر شد: اشکالاتی در ساخت این هواپیما وجود داشت که در حال حاضر برای ما روشن است و تا زمانی که این اشکالات رفع نشود برای استفاده مسافربری مجاز نخواهد بود.
وی افزود: صنعت هواپیماسازی یک صنعت پیشران برای بسیاری از صنایع دیگر کشور است و عواید بسیار زیادی خواهد داشت اما امنیت مردم اولویت اصلی است و راجع به آینده این صنعت تصمیم ملی اتخاذ خواهد شد و طرح‌های آماده‌ای داریم.
وزیر پیشنهادی دفاع گفت: زیرساخت بزرگ هواپیماسازی در هسای اصفهان داریم به طوری که معاون نخست‌وزیر یک کشور هواپیماساز پس از بازدید آن گفت: ایران چیزی برای هواپیماسازی کم ندارد.
آذری جهرمی:
اشتغالزایی در دوره انقلاب دیجیتال، اولویت وزارت ارتباطات است
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های خود گفت: اولویت ما استفاده از فرصت انقلاب دیجیتال با هدف اصلی دستیابی به اشتغال است.
محمدجواد آذری جهرمی در این نشست، اعلام کرد: هدف ما ایجاد اشتغال در بخش فناوری اطلاعات است و باید با نگاه توسعه‌ای و توجه به خطوط قرمز کشور این موضوع را مورد توجه قرار داد در این باره نیازمند حمایت ویژه مجلس به ویژه کمیسیون اجتماعی برای توسعه کسب‌ و کارهای اینترنتی هستیم.
وی یادآوری کرد: دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به توسعه فناوری اطلاعات داشت و کف رشد شاخص‌های توسعه‌ای 10 برابر شد و پهنای باند که قبل از فعالیت اینجانب حدود 200 گیگابیت بر ثانیه بود، بعد از 16 ماه به 100گیگابیت رسید.
وی ادامه داد: پهنای باند داخی کشور در سال 1392، 624 گیگابیت بر ثانیه بود و زمانی که مدیرعامل شدم این میزان به چهار هزار مگابیت رسیده بود و امروز به یک هزار و 40 گیگابیت رسیده است.
آذری جهرمی افزود: سهم پهنای باند هر ایرانی در گذشته 9 دهم کیلوبیت بود و اکنون به 9 کیلوبیت اینترنت رسیده است،
وی تصریح کرد: یکی از معضلات اجتماعی بحث اشتغال است که در سال 1394، 50 هزار اشتغالزایی و در سال 1395، 100 هزار اشتغالزایی در بخش آی.سی.تی صورت گرفت که امروزه اثر آن را در زندگی مردم مشاهده می‌کنیم؛ مانند سرویس‌هایی حمل ونقل که امکان توسعه آن وجود نداشت مگر با در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند و نسل سه و چهار اینترنت.
وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم یادآور شد: در چهار سال بعد باید از این فضا استفاده کنیم و خود را به استاندارد جهانی در زمینه اشتغال در بخش فناوری اطلاعات برسانیم؛ در برنامه دولت که به مجلس ارایه کرد ایجاد 900هزار شغل تعهد شد که 100هزار مورد آن مربوط به وزارت ارتباطات است.
به گفته وی، 17 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی به بخش فناوری اطلاعات و کامپیوتر اختصاص دارند.
جهرمی آذری یادآور شد: اصلاح نظام‌های حقوقی و نظام‌های حریم خصوصی و جلب اعتماد مردم به سرویس‌های داخلی کشور از موضوعاتی است که به حمایت مجلس نیاز دارد.
وی یادآور شد: هشت هزار و 300 باجه پست بانک در سراسر کشور داریم و برنامه ما این است که ارائه خدمات به مناطق کمتر برخوردار و محروم را بهبود ببخشیم.
سایر اخبار این روزنامه
تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور شهردار اعلام کرد: اجرای 300 طرح کوچک و بزرگ شهری در مبارکه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان مجلس و دولت دوازدهم یک ناو اماراتی دیگر در سواحل «المخا» یمن هدف قرار گرفت پرچم سوریه پس از سال‌ها در مرز اردن به اهتزاز درآمد ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌های مجلس مدیرعامل شهر جدید پردیس: قیمت مسکن مهر دیگر افزایش نمی‌یابد اتمام مراحل نهایی راه اندازی سالن حج شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست آیا سازمان برنامه و بودجه با جایگاه مطبوعات آشناست؟ پدر چهار شهید دوران دفاع مقدس درگذشت رشد تولید میعانات گازی در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست