تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور

تلاشهای پیگیر برای رسیدگی هرچه بیشتر وامداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع سیل و آب گرفتگی در 5 استان کشور گفت:‌ تاکنون 11 نفر به دلیل این حادثه، جان خود را از دست داده و 2 نفر مفقوده شده‌اند.
«مرتضی سلیمی» در ارتباط با وقوع سیل در 5 استان گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان گفت: تاکنون 2 هزار نفر در 21 شهر و روستای این 5 استان امدادرسانی شده و 96 نفر اسکان اضطراری یافتند.
وی افزود: 11 نفر در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان جان خود را از دست داده و 2 نفر در روستای شیرین‌آباد و شهرستان علی‌آباد مفقود شدند.


رئیس سازمان امداد و نجات از تخلیه 69 مورد واحد مسکونی از آب خبر داد و گفت: درحال حاضر امدادرسانی در خراسان رضوی و گلستان ادامه دارد و تعداد زیادی پتو، موکت و کنسروجات میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است.
اسکان 450 نفر از گرفتاران در سیل
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: عملیات جستجو و امدادرسانی به سیل زدگان و گرفتاران احتمالی همچنان ادامه دارد و تاکنون هشت نفر در این حادثه جان باخته‌اند.
محمد مقدوری در گفت وگو با ایرنا، افزود: براساس تصمیم استاندار خراسان رضوی شورای مدیریت بحران شهرستانها درحال آماده باش است؛ روند کار امداد و نجات و جستجو تاکنون بطور مستمر ادامه یافته و وقفه‌ای در این عملیات ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: بر این اساس تاکنون هیچیک از ساکنان بومی مناطق سیل زده مفقود نشده‌اند، اما در مورد گردشگران هنوز اطلاع دقیق در دست نیست. با این حال تاکنون خبری در زمینه اعلام مفقودی این افراد نداشته‌ایم اما هنوز نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر قطعی کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: جمعه شب 450 نفر از گرفتاران در سیل اسکان یافتند؛ همه نیازهای مربوط به تغذیه و اقامت آنها درشهرستانهای کلات و درگز تامین و تعداد قابل توجهی از وسایل نقلیه گردشگران هم از میان گل و لای خارج شده است.
وی افزود: تعداد از خودروها در منطقه چهلمیر شهرستان درگز در میان گل و لای باقی مانده بود که عملیات آزادسازی آنها انجام می‌شود.
«مقدوری» به 25 روستای درگیر سیل در شهرستانهای درگز، کلات، قوچان و نیشابور اشاره و بیان کرد: میزان خسارات در بخش کشاورزی این مناطق فوق‌العاده بالاست. به محض فروکش سیل ارزیابی و تعیین میزان خسارات جمع بندی می‌شود.
در جریان بارشهای رگباری در شهرستانهای درگز، قوچان، نیشابور و کلات در شمال استان خراسان رضوی و جاری شدن سیل تاکنون هشت نفر جان باخته‌اند.
فرماندار کلات نیز گفت: در پی جریان سیل در این شهرستان چهار نفر مفقود شده‌اند که عملیات جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد. این امکان وجود دارد که افراد مفقود، در زمان وقوع سیل به محل امن رفته باشند و تا ساعاتی دیگر زنده پیدا شوند.
«سیداصغر موسوی تبار» روز افزود: آمار کشته شدگان سیل در کلات پنج نفر است.
براساس اعلام جمعیت هلال احمر خراسان رضوی یک گروه کوهنوردی 54 نفره در مناطق اطراف کلات نجات یافتند و با توجه به اینکه وقوع سیل در روز تعطیل و همزمان با مراجعه طبیعت گردان به این مناطق بوده است نمی‌توان آمار دقیق از مفقودان ارائه داد.
درهمین حال مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت:223 نفر نیروی امدادی هلال احمر از دقایق ابتدایی وقوع سیل در خراسان رضوی به همراه 63 وسیله نقلیه امداد رسانی سبک و سنگین به مناطق سیل زده اعزام شدند.
امدادرسانی به روستاهای سیل زده شهرستان‌های کلات، درگز، چناران، مشهد، فریمان و نیشابور همچنان ادامه دارد.
مجتبی احمدی افزود: آمار مفقودان سیل دیروز در مناطق سیل زده خراسان رضوی 63 نفر بود که امروز تعداد مفقودان به 38 نفر کاهش یافته است.
وی گفت: ناوگان ترابری این سازمان با 6 دستگاه آمبولانس، 3 دستگاه خودرو نجات، 23 دستگاه خودرو کمک دارسبک، 3 دستگاه خودرو کمک‌دار سنگین، 2 دستگاه سایر خودرو‌ها و یک فروند بالگرد برای امداد رسانی به مناطق سیل زده اعزام کرد.
وی با اشاره به اینکه 223 نیروی امدادی عصر دیروز به این مناطق اعزام شدند گفت: در دقایق ابتدایی حادثه تعداد افراد گرفتار هزار و 195 نفر بودند که 94 نفراز اسیب دیدگان بصورت سرپایی درمان شدند و 6 نفر آنان به مناطق درمانی منتقل شدند.
احمدی بیان کرد: جمعه شب برای 305 نفر از حادثه دیدگان هم اسکان اضطراری فراهم شد.
از عصر جمعه تاکنون چند محموله ارسالی از جمله چادر، پتو،موکت و مواد غذایی به این مناطق ارسال شده است.
تاکید جهانگیری بر بسیج امکانات برای رسیدگی به سیل زدگان
همچنین معاون اول رئیس‌جمهور از استاندار گلستان خواست رسیدگی به سیل زدگان را به طور ویژه در دستور کار خود قرار دهد.
اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی با حسن صادقلو، از استاندار گلستان خواست حداکثر توان را برای یافتن مفقودان و جبران خسارت‌های وارد شده به زیر ساخت‌ها به کار گیرند.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با خانواده‌های جانباختگان و مفقودان سیل ابراز همدردی کرد.
اعزام نیروهای ارتش برای کمک به سیل زدگان شهرستان علی آباد کتول
به گزارش خبرنگار ما از گرگان، ستاد بحران استان گلستان با درخواست کمک از ارشد نظامی ارتش در استان گلستان و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 30 تعداد پنجاه نفر از سربازان و افسران تیپ 230 به منطقه زرین گل شهرستان علی آباد کتول استان گلستان اعزام و دوش به دوش نیروهای هلال احمر و بسیج و نیروهای مردمی ضمن کمک رسانی، اقدام به جستجو و تفحص در خصوص دو جسد مفقود شده نمودند.
امیر سرتیپ دوم «مهدی معمار باشی» فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 30به همراه سرهنگ سعید اثنی عشریه فرمانده تیپ 230 در منطقه سیل زده حضور پیدا کردند و ضمن دلحویی با اهالی سیل زده،آمادگی ارتش را برای هر نوع کمک در کنار نیروی انسانی برای مردم را دارند.
طغیان دو رودخانه در گیلان
معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور هم با اشاره به ادامه عملیات جستجوی مفقودان سیل استان گلستان از طغیان دو رودخانه سیاهمزگی و قلعه رودخان در استان گیلان خبرداد.
حسن نوری در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان استان گلستان گفت: در این سیل که شهرستان‌های علی‌آباد، کلاله، گنبدکاووس و آزادشهررا درگیر کرد سه نفر بر اثر گیرافتادن خودرو پراید در مسیر سیلاب علی آباد - روستای شیرین آباد - دهنه زرین گل مفقود شده‌اند.
به گفته معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور خودروی افراد مفقود شده در زیر پل دهنه زرین گل کشف شده است و عملیات جستجو ادامه دارد.
وی اظهارکرد: وزش باد شدید نیز باعث شد مردی 21 ساله‌ای از پشت بام خانه خود در روستای قره ماخر گنبدکاووس سقوط و فوت کند. این حادثه یک مصدوم از ناحیه شکم و قفسه سینه داشت که به بیمارستان رسول اکرم(ص) کلاله اعزام شد.
معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور درباره وقوع سیل در استان گیلان نیز گفت: دو شهرستان فومن و شفت از این سیل متاثر شده‌اند و رودخانه‌های سیاهمزگی و قلعه رودخان طغیان کرده‌اند.
نوری در پایان اظهارکرد: تیم ارزیاب اورژانس به منطقه سیل‌زده اعزام شد.
آخرین وضعیت مناطق سیل زده شمال شرق از زبان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین آمار جانباختگان و مفقودان حادثه سیل در شمال شرق کشور را اعلام و از احتمال افزایش شمار مفقودی‌ها و جانبختگان خبر داد.
«اسماعیل نجار» درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل‌زده اظهار کرد: بنابر آمارها 8 نفر در استان خراسان رضوی، جان خود را از دست دادند که دو نفرشان در دره‌گز، 5 نفرشان در کلالک و یک نفرشان در نیشابور فوت شده‌اند.
وی اضافه کرد: در استان خراسان شمالی نیز یک تن و در استان گلستان نیز 4 نفر جان خود را از دست داده‌اند که البته دونفرشان مفقود شده‌اند اما شواهد حاکی از آن است که جان خود را از دست داده‌اند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه احتمال افزایش تعداد مفقودی‌ها و جانباختگان سیل اخیر وجود دارد، گفت: تعداد زیادی خودرو در مسیر رودخانه قرار داشت که آب‌ها اینها را با خود برده و گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از این است که 114 خودرو را آب برده و دچار خسارت شده‌اند که ممکن است افرادی در این خودروها حضور داشته باشند بنابراین شهروندانی که احتمال می‌دهند اقوام یا آشنایانشان در این حادثه مفقود شده باشند، به عوامل انتظامی مستقر در محل مراجعه کرده و مشخصاتشان را اعلام کنند.
«نجار» در مورد فوتی در خراسان شمالی نیز گفت: 4 نفر در سواری پراید بودند که یکی از آنان جان خود را از دست داد و سه نفر دیگر نیز که از میانه سیل نجات داده شده بودند به بیمارستان منتقل شدند. در استان گلستان نیز یک خودروی سواری وارد سیلاب شد که سه سرنشین داشت که یکی از سرنشینان فوت شده اما از دو سرنشین دیگر اطلاعاتی در دست نیست و احتمالا فوت شده‌اند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: یک تن دیگر نیز در اینچه برون استان گلستان به دلیل طوفان فوت کرده است، این فرد از بلندی به پایین پرت شده است.
به گزارش ایسنا و به گفته «نجار»، جست‌وجوها برای یافتن مفقودان سیل اخیر ادامه دارد و امدادرسانی برای کمک به حادثه‌دیدگان و واحدهای آسیب دیده نیز درحال انجام است.
وی درباره خسارات وارده در این سیلاب در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و سمنان نیز گفت: تیم‌های ارزیاب از بنیاد مسکن و فرمانداری‌ها و استانداری‌ در محل حاضر شده و بررسی‌ها را آغاز کرده‌اند که نتایج بررسی آنان به‌زودی اعلام خواهد شد. درحال حاضر می‌توان گفت که خساراتی به تاسیسات زیربنایی، جاده‌ها و واحدهای مسکونی وارد شده است.
ادامه وضعیت خطر در استان گلستان تا امروز
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به ادامه سیلاب و وضعیت خطر در استان‌ استان گلستان تا امروز یکشنبه هشدار داد.
به گزارش مهر، «محمد حاج‌رسولیها» در جمع مدیران ارشد آب کشور در خصوص سیلاب‌های اخیر در شمال و شمال‌شرق کشور گفت: از روز پنجشنبه گذشته درباره بارش‌های منجر به سیل به ستادهای بحران در 4 استان خراسان شمالی، رضوی، گلستان و گیلان هشدارهای لازم داده شده و در شرکت‌های آب منطقه‌ای این استان‌ها ستاد مدیریت بحران تشکیل شد.
وی با بیان اینکه بارش‌ها از بامداد جمعه در 4 استان آغاز شد، ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که وضعیت بحرانی تا امروز ادامه یابد، چرا که بخشی از سیلاب تا امروز از سرشاخه‌های اصلی به دشت‌های پایین دست خواهد رسید.
این مقام مسئول با اعلام اینکه تمامی حادثه‌های منجر به مرگ به دلیل اتراق مسافران در کنار رودخانه‌ها بوده است، ادامه داد: بیشترین تلفات انسانی این سیل در شهرستان کلات و درگز گزارش شده که در این شهرستان‌ها مسافران به دلیل تعطیلات آخر هفته در کنار رودخانه اتراق کرده بودند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به جریان شدید سیلاب در مسیرسد «آلاگل» استان گلستان هشدار داد و افزود: پیش‌بینی ما این است که سیلابی به بزرگی 400 مترمکعب در ثانیه تا امروز به این سد برسد و بر این اساس باید پیش‌بینی لازم انجام شود.
سایر اخبار این روزنامه
تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور شهردار اعلام کرد: اجرای 300 طرح کوچک و بزرگ شهری در مبارکه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان مجلس و دولت دوازدهم یک ناو اماراتی دیگر در سواحل «المخا» یمن هدف قرار گرفت پرچم سوریه پس از سال‌ها در مرز اردن به اهتزاز درآمد ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌های مجلس مدیرعامل شهر جدید پردیس: قیمت مسکن مهر دیگر افزایش نمی‌یابد اتمام مراحل نهایی راه اندازی سالن حج شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست آیا سازمان برنامه و بودجه با جایگاه مطبوعات آشناست؟ پدر چهار شهید دوران دفاع مقدس درگذشت رشد تولید میعانات گازی در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست تلاش پیگیر برای امداد رسانی به سیلزدگان پنج استان کشور مقامات ولایت سرپل افغانستان: عمق فاجعه «میرزا اولنگ» فراتر از انعکاس در رسانه‌هاست