مرگ روزانه ۳۰۰ ایرانی بر اثر بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی در راس علل مرگ در هر دو گروه مردان و زنان قرار دارد. حمله‌ قلبی‌ هنگامی رخ می‌دهد که به‌علت کاهش یا توقف جریان خون در سرخرگ‌های قلب، سلول‌های‌ عضلانی‌ قلب‌ بمیرند. این عارضه در افراد بالای‌ 40سال‌ و مردان بیشتر شایع است، اما می‌تواند در هر گروه سنی دیده شود و میزان‌ بروز آن‌ در خانم‌ها نیز رو به‌ افزایش‌‌ است‌. هرکسی ممکن است دچار درد قلبی بشود، ولی دردی که توصیف آن بیان شد، بیشتر در کسانی که ریسک فاکتورها یا عوامل خطرساز تنگی‌ها و انسداد عروق قلبی را داشته باشند، بروز پیدا می‌کند. عواملی مانند چاقی، اضافه‌وزن و چربی خون بالا (بالا بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ بد خون‌، یا پایین‌ بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ خوب‌ خون)‌، دیابت‌، استرس و فشارهای روحی و روانی، داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلب و ‌سکته قلبی، رژیم‌ غذایی‌ پر از چربی‌های‌ اشباع‌‌شده‌، نداشتن‌ فعالیت بدنی‌ کافی و کشیدن سیگار، سبب بروز سکته قلبی در افراد می‌شوند. در گذشته‌ای نه‌چندان دور سکته قلبی و دردهای مربوط به قلب بیشتر در افراد مسن و نهایتا میانسالان بروز پیدا می‌کرد، اما امروزه سن بروز درد قلب بسیار پایین آمده و متاسفانه برخی افراد در سنین جوانی درد قلبی و گاه سکته ‌قلبی را تجربه می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد افراد جامعه باید نگاه جدی و اصولی به سبک زندگی و تغذیه خود داشته باشند و در صورت لزوم آنها را تغییر دهند، در غیراین صورت میزان ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی روزانه افزایش پیدا می‌کند و جبران صدمات وارده به بدنه جامعه و سلامت آن غیرقابل جبران می‌شود.
سکته سالانه 35‌هزار قربانی می‌گیرد
رئیس نوزدهمین همایش بین‌المللی تازه‌های قلب‌و‌عروق در نشست خبری که در ارتباط با این کنگره بین‌المللی برگزار شد، با اشاره به اینکه روزانه ۳۰۰نفر در کشور به‌دلیل آنفارکتوس جان خود را از دست می‌دهند، گفت: استعمال دخانیات، نداشتن خواب مناسب، اضطراب مزمن، دیابت و فشار خون بالا، از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. مسعود قاسمی اظهار داشت: بیماری‌های قلب و عروق در مردان بالای 40سال در کشور 57‌درصد میزان شیوع آن بوده و در آبان سال قبل از چهار‌هزار و 766نفر که فوت کرده‌اند، 441مورد آن مربوط به ایست قلبی بوده که در این مدت گازهای ناشی از احتراق در آسمان کشور، شدت بیشتری داشته است. او افزود: سالانه 375‌هزار نفر در کشور فوت می‌کنند که 35‌هزار مورد آن ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی است، البته آمار ایران نیز تقریبا مشابه آمار جهانی بوده و به‌طور کلی می‌توان با پیشگیری آن را کاهش داد. قاسمی با بیان اینکه فشار خون عامل اصلی سکته مغزی و یکی از بزرگ‌ترین عامل‌ها در بروز حوادث قلبی است، گفت: 40‌درصد مرگ‌‌ها در ایران به‌دلیل مشکلا‌ت ‌قلبی بوده که از این میزان 20‌درصد مستقیم به‌دلیل سکته قلبی است. او اضافه کرد: تهران رکورددار آنفارکتوس قلبی است. موقعیت سوق‌الجیشی این شهر یا محبوس شدن هوای تهران، جمعیت بالا و فعالیت پراسترس مردم ازجمله دلایل آن است. رئیس نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق عنوان کرد: افرادی که دچار فشار خون بالا بوده تا آخر عمر باید درمان دارویی و تغذیه‌ای خود را مدنظر قرار دهند، همچنین نامنظمی‌های قلبی تحت کنترل باشد؛ زیرا این نامنظمی لخته در داخل قلب ایجاد کرده که ممکن است به مغز انتقال یافته و سبب سکته‌مغزی شود که امروزه می‌توان اقدامات موثری جهت کمک به این بیماران انجام داد. قاسمی افزود: استعمال قلیان و دخانیات یک عامل کشنده و خطرناک بوده که در بروز بیماری‌های قلبی بسیار تاثیرگذار است و متاسفانه جوانان امروز بسیار درگیر این مساله شده‌اند، در حالی‌که باید تابع روش‌های سلامت‌مدار باشند. او ادامه داد: شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی، امروزه در ایران و جهان به حدود 30سال کشیده شده که یکی از دلایل آن روش‌های نامطلوب زندگی، چاقی، کم‌تحرکی و استعمال دخانیات است که خانواده‌ها بسیار باید نسبت به این مسائل آگاه باشند و در کنار آن مدارس نیز اقدامات لازم را جهت برنامه‌های پیشگیرانه انجام دهند. قاسمی گفت: فشار خون و چربی خون بالا، دیابت، دخانیات، نداشتن خواب مناسب و استرس مزمن، از فاکتورهای اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است و افرادی که خواب مناسب نداشته باشند، بیشتر در معرض فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی هستند که می‌توان گفت هفت ساعت خواب ممتد برای حفظ سلامتی بدن لازم است.
نقش جامعه برای کاهش بیماری‌های قلبی


یک عضو کمیسیون ‌بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به لزوم فرهنگسازی به منظور تغییر در شیوه ‌زندگی مردم در راستای کاهش و جلوگیری از بیماری‌های قلبی ‌و ‌عروقی می‌گوید: ‌برخی بیماری‌ها بیشترین آمار را در میزان ابتلا دارند و به‌قولی در رده نخست قرار دارند که بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن اعصاب مانند ام‌اس و بیماری‌های روانی از مهم‌ترین آنها هستند. بشیر خالقی می‌افزاید: علل بیماری‌های قلبی مشخص است و جز در موارد نادری که ابتلا به بیماری‌های قلبی به‌علت ژنتیک است در بسیاری از موارد بیماری‌های قلبی دلایل اکتسابی دارند. او تاکید می‌کند: علت ابتلا به بیماری قلبی نیز مشخص است. مسائلی مانند رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، فشارهای روحی، استرس‌های روانی و روحی، عوامل تشدیدکننده و ایجاد‌کننده بیماری‌های قلبی هستند. خالقی می‌افزاید: کاهش تعداد بیماری‌های قلبی و عروقی دست یک سازمان خاص نیست و وزارت بهداشت قادر به کنترل بیماری‌های قلبی نیست. این وزارتخانه مسئول سلامت جامعه است، اما از نظر پیشگیری موضوع به شورای‌عالی سلامت برمی‌گردد و در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع اشاره شده است. بسیاری از سازمان‌‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، شهرداری‌ها و به‌طورکلی افرادی که با بحث تعلیم و تربیت ارتباط دارند در فرهنگسازی و ترویج زندگی سالم در جامعه نقش دارند. او می‌گوید: باید عوامل ایجادکننده بیماری‌های‌قلبی را کنترل کرد. برای مثال، اقداماتی برای کاهش استعمال دخانیات و استفاده از روغن‌های جامد یا با کلسترول بالا انجام داد. وزارت‌ بهداشت برای کاهش این عوامل نقش‌ نظارتی دارد، اما فرهنگسازی نیز در این زمینه موثر است و نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام این مسائل پیچید. او خاطرنشان می‌کند: مردم برای داشتن زندگی سالم و عدم استفاده از قلیان و تنباکو تا چه میزان برنامه دارند؟ گاهی نیز شخص تنها به‌دلیل فشارهای روانی دچار مشکلات قلبی و عروقی می‌شود. افراد تا چه میزان در کنترل استرس خود توانمندند؟ بنابراین جامعه نیز تا میزان زیادی در کاهش میزان بیماری‌های قلبی و عروقی مسئول است. خالقی در بخش دیگری از سخناش درباره علت آنفارکتوس ‌قلبی می‌گوید: در صورتی که لخته خون یا چربی به دیواره رگ‌های متصل به قلب بچسبد خون به جداره قلب نرسیده و شخص دچار سکته یا آنفارکتوس قلبی می‌شود. افزایش چربی خون، رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم سبب ایجاد لخته و تصلب عروق قلبی می‌‌شوند.