چراغ سبز ۳ فراکسیون به وزرای پیشنهادی

آرمان: هر چه به سه‌شنبه یعنی موعد بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای دولت دوازدهم نزدیک‌تر می‌شویم اطمینان و اضطراب بیشتر می‌شود. اطمینان از عهد نمایندگان برای همراهی دولت دوازدهم و ترس عدم تایید برخی وزرا به دلایل مختلف. امروز قرار است وزیر علوم معرفی شود که پس از آن کابینه پیشنهادی تکمیل خواهد شد. در چند روز اخیر وزرای پیشنهادی به جمع نمایندگان رفته و با آنها درباره برنامه‌هایشان صحبت کرده‌اند تا مقدمه‌ای باشد برای بررسی صلاحیت‌ آنها در روز سه‌شنبه. در این دیدارها گاه حاشیه‌هایی هم مطرح می‌شود. دیروز عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی از حضور وزیر پیشنهادی مخابرات در جلسات این فراکسیون به‌منظور پاسخگویی درخصوص ابهاماتی که در مورد محمدجواد آذری جهرمی مطرح شده، خبر داد.
نظر مثبت فراکسیون‌ها
سه‌شنبه گذشته 17 مرداد در نامه‌ای به رئیس مجلس لیست 17 وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم معرفی شد. پس از معرفی این لیست، جلسات فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم آغاز شد. از همان آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس، فراکسیون‌های تخصصی وارد عمل شدند و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را آغاز کردند، البته این فراکسیون‌ها پیش از بررسی صلاحیت‌ها، جلساتی را با رئیس جمهوری برای ارائه نظراتشان در مورد ویژگی‌ها و شاخص‌های وزرای پیشنهادی داشتند. فراکسیون‌های مستقلین، امید و نمایندگان ولایی از صبح امروز به صورت جدی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را آغاز کرده‌اند، طوری که امروز نزدیک به 10 وزیر پیشنهادی در این سه فراکسیون سیاسی مجلس حضور یافته تا برنامه‌های خود را اعلام کنند. این موضوع مشخص است که فضای کلی مجلس درمورد وزیران پیشنهادی این بار نسبت به دوره قبل بسیار مثبت‌تر است، چرا که از یک سو در حال حاضر مجلس شورای اسلامی نسبت به گذشته با دولت همسو‌تر بوده و حضور نمایندگانی از طیف اعتدال در پارلمان باعث شده این همسویی و همکاری با دولت بیشتر جلوه کند.
نظر مثبت مستقلین ولایی


بهروز نعمتی عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس نظر اعضای این فراکسیون را نسبت به کلیت کابینه پیشنهادی از سوی رئیس جمهوری مثبت ارزیابی کرد و گفت: ممکن است اختلافات جزئی وجود داشته باشد، ولی نظر اعضا نسبت به مجموع کابینه موافق است. وی اظهارکرد: با توجه به روحیه‌ای که دکتر روحانی دارد وزرای پیشنهادی وی افرادی معتدل هستند و سبقه اعتدالی دارند، ممکن است افرادی که برای کابینه انتخاب شده‌اند اصولگرا، اصلاح‌طلب یا مستقل باشند ولی همه آنان دارای سبقه اعتدالی هستند. وی تصریح کرد: جلسات خود را با وزرای پیشنهادی از هفته جاری آغاز کرده‌ایم، در هفته جاری با وزرای اطلاعات و امور خارجه جلساتی داشتیم و آنان برنامه‌های خود را اعلام کردند و اعضا از این دو نفر حمایت کردند. در هفته آینده هم به صورت مستمر جلساتی را با وزرای پیشنهادی خواهیم داشت و در نهایت نتیجه را در مورد تک تک وزرا اعلام خواهیم کرد.
رضایت فراکسیون ولایی
عضو هیات رئیسه مجلس میانگین کابینه دوازدهم را نسبت به قبل متعادل‌تر دانست و گفت: ترکیب کابینه دوازدهم کاری، عملیاتی و تخصصی است. اکبر رنجبرزاده افزود: میانگین کابینه دوازدهم معرفی شده از سوی رئیس جمهوری نسبت به قبل متعادل‌تر شده است. وی اظهارکرد: کابینه دوازدهم سیاسی نیست. عملیاتی، کاری و تخصصی‌تر شده است. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یادآور شد: توان و کارایی افراد معرفی شده خوب است و ما این ترکیب را خوب می‌دانیم.
حمایت تمام‌قد
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس هم گفت: هنوز جلسات ما با وزرای پیشنهادی آغاز نشده است. ما باید جلسات خود را با این وزرای پیشنهادی آغاز کرده و بعد از این جلسات و همچنین جمعبندی کمیته جمع‌آوری اطلاعات، نظرات خود را اعلام خواهیم کرد. وی افزود: کلیت کابینه را در بخش‌هایی قوی می‌دانیم ولی در بخش‌هایی انتظار بیش از این بود و ما انتظار داشتیم که رئیس جمهوری وزرایی بهتر را انتخاب می‌کرد. سخنگوی فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: قطعا حضور وزرای پیشنهادی در فراکسیون بسیار تاثیرگذار است و ما ابتدا برنامه‌های این وزرای پیشنهادی را خواهیم شنید و سپس نظرات نهایی خود را اعلام خواهیم کرد. وی ادامه داد: فراکسیون امید مجلس امروز هم تمام قد از روحانی حمایت می‌کند ولی در کنار آن ما به برخی از وزرای پیشنهادی انتقاداتی داریم و امیدواریم که رئیس جمهوری به آن توجه کند. وی گفت: از نظر ما اکثریت کابینه رای خواهند آورد ولی دو یا سه نفر از وزرای پیشنهادی رای نخواهند آورد.