محسن هاشمی، رئیس شورا؟

آرمان- مطهره شفیعی: منتخبان شوراى شهر مسیر سختى براى انتخاب ریاست شوراى پنجم نخواهند داشت و به همین دلیل جلسه دیروز شورا با فوریت انتخاب رئیس شوراى شهر به تعویق افتاده است. شورای شهر پنجم تهران می‌خواهد متفاوت از شوراهای دیگر باشد و با نگاهی به ترکیب آن مشخص است که تعدادی از اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران پیش از این دارای سمت‌هایی مانند مدیرعامل مترو، نماینده مجلس، استاندار و... بوده‌اند. بنابراین تجربه خوبی در برنامه‌ریزی شهری دارند. اعضای این شورا از ابتدا عهد بستند که زمان و انرژی خود را معطوف به خدمت کنند و از ورود به چالش‌های سیاسی بپرهیزند اما ساده‌انگاری است که گرایشات سیاسی اعضای حاضر در ساختمان شورای شهر را در نظر نگرفت. اعضای شورای پنجم اصلاح‌طلبانی هستند که جامعه با رأی به آنها اعتماد خود را نمایان کرد و اکنون منتظر تحقق وعده‌هاست.
انتخاب شهردار
اولین گام اعضای شورای شهر پنجم تهران انتخاب شهردار بود. تجربه اعضای شورا زمانی به اثبات رسید که طی فرایندی به بررسی شرایط کاندیداها پرداختند و در نهایت 5 نفر باقی ماندند و چهار نفر به نفع محمدعلی نجفی کنار رفتند تا او شهردار پایتخت شود. محمدعلی نجفی از اعضای ارشد حزب کارگزاران است. سیدحسین مرعشی هم از این حزب نگاهی به کرسی شهرداری داشت اما پس از اطمینان از حضور نجفی قول همراهی با او را ابراز و انصراف خود را اعلام کرد. از سوی دیگر غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران هم زمانی شهردار تهران بود. بنابراین می‌توان اذعان داشت که شهرداری تهران در دوره شانزدهم با فرمان حزب کارگزاران حرکت خواهد کرد و اعضای شورای شهر هم چنین موضوعی را پذیرفته‌اند و به آن رأی داده‌اند تا بار دیگر یک کارگزارانی بر کرسی شهردار تهران بنشیند.
گزینه‌های شورای شهر


اکنون اعضای شورای شهر پنجم در مقابل یک انتخاب دیگر قرار گرفته‌اند و آن هم تعیین رئیس شورای شهر است. با توجه به توانایی‌ها و تجارب اعضای شورای شهر، تعدادی از اعضای این شورا شرایط لازم برای پذیرش ریاست را دارند اما انتخاب رئیس شورای شهر دارای پیچیدگی‌های انتخاب شهردار نیست و انتخاباتی درونی است. با توجه به اینکه تمام اعضای شورای شهر پنجم از یک لیست هستند بنابراین مانعی برای انتخاب شهردار ندارند. برای انتخاب رئیس شورا چند گزینه مطرح است. احمد مسجدجامعی که تجربه ریاست در دوره اول شورای شهر چهارم را دارد، سیدابراهیم امینی،‌ محسن هاشمی و مرتضی الویری. در ادامه به بررسی وضعیت هر یک از این اعضای مطرح برای ریاست شورا پرداخته خواهد شد.
مسجد جامعی
احمد مسجد جامعی پیش از ورود جدی به بحث انتخاب رئیس تکلیف خود را با این کرسی مشخص کرد و در توئیتی آورد: «به محسن هاشمی گفتم دوره چهارم شورا برای وحدت اصلاح‌طلبان نامزد ریاست شدم و امروز به همین دلیل تمایلی به نامزدی ندارم.» بنابراین گزینه مسجدجامعی از لیست کاندیداهای ریاست حدف می‌شود.
محسن هاشمی
گزینه بعدی محسن هاشمی است؛ تصور می‌شد مقصد بعدی او شهرداری تهران باشد و فائزه هاشمی خواهر او نیز اخیرا در گفت‌وگویی اظهار داشته بود: «من احساس می‌کنم که مردم یک میلیون و هشتصد هزار رأی دادند که محسن شهردار شود، چرا که محسن نحوه تعامل با نهادها و جنبه‌های مختلف آن آگاه است و مهم‌تر اینکه می‌داند باید با چه سرعتی شتاب گرفت.» محسن هاشمی اما تابع تصمیم جمعی اعضای شورا شد که براساس آن نباید عضوی برای پذیرفتن سمت دیگر از شورا خارج شود. این گذشت محسن هاشمی از شهرداری تهران نام او را برای جلوس بر کرسی ریاست شورای شهر پررنگ‌تر کرد. اگر اعضای شورای شهر رأی به ریاست محسن هاشمی بدهند او دومین کارگزارانی خواهد بود که از اعضای شورای شهر پنجم رأی می‌گیرد.
سیدابراهیم امینی
سیدابراهیم امینی دارای رأی خوبی میان اعضای شورای شهر است، چنان‌که در اولین انتخابات داخلی این نهاد توانست آرای 13 عضو شورا را برای حضور در کمیته تعامل اعضای فراکسیون امید مجلس و اعضای شورای شهر تهران کسب کند و نفر اول شود. حضور در هيات رئيسه مجلس تجربه ارزنده امینی است که از آن می‌تواند براي مديريت جلسات شورا استفاده کند. از سوی دیگر تعامل او با نهادهای مختلف شهری برگ برنده شورای شهر است و در بسیاری مواقع اثبات کرده که برای پیش رفتن کار، توان از خود گذشتگی دارد.
مرتضی الویری
مرتضی الویری گزینه دیگر طرح شده برای ریاست شوراست اما آن‌چنان که مشخص است این حضور جدی نیست و او ترجیح می‌دهد از توانایی خود در برنامه‌ریزی‌های شهری استفاده کند. الویری تاکنون هم چهره‌ای جدی از خود به نمایش نگذاشته است که نشان دهد او راغب به ریاست شوراست.
در نهایت
در نهایت با توجه به بررسی 4 گزینه اصلی باید رئیس آینده شورای شهر را محسن هاشمی یا ابراهیم امینی دانست. اگر قرار باشد امتیازی به محسن هاشمی به سبب چشمپوشی از حضور در شهرداری داده شود امینی برای حفظ انسجام شورا و احترام به هاشمی از کاندیداتوری صرف نظر خواهد کرد و از سویی توانایی محسن هاشمی هم شرایط را به نحوی آماده خواهد کرد که او بدون دردسر رئیس شود. حضور دو عضو کارگزاران در شهرداری و ریاست شورا شاید باعث حساسیت‌هایی شود که در صورت مدیریت خوب آنها مخالفان وادار به سکوت می‌شوند. هنوز برای تعیین رئیس قطعی شورا زود است و باید منتظر تصمیم 21 عضو شورای شهر بود.