سیل تابستانی با 13 کشته و 40 مفقود در 5 استان

 ص 4 خطاب به استانداران خراسان رضوی و گلستان  صادر شد
دستور جهانگیری برای
امدادرسانی گسترده به سیلزدگان
معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استانداران خراسان رضوی و گلستان خواستار رسیدگی هرچه بیشتر و تلاش حداکثری برای امدادرسانی به سیلزدگان در این استان‌ها شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز گذشته در تماس تلفنی با استانداران خراسان رضوی و گلستان، گزارشی از آخرین میزان تلفات و خسارات وارده و روند امدادرسانی در مناطق سیلزده دریافت کرد. وی در این تماس تلفنی بر لزوم رسیدگی هرچه بیشتر و کمک به آسیب زدگان تأکید کرد. معاون اول رئیس جمهوری همچنین ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های جانباختگان و مصدومان حادثه سیل از استانداران خراسان رضوی و گلستان خواست با بسیج همه امکانات استان، رسیدگی هرچه بیشتر به سیلزدگان را به طور ویژه در دستور کار خود قرار دهند و حداکثر توان نیروهای امدادی را برای یافتن مفقودان و جبران خسارات وارد شده بخصوص به زیرساخت‌ها به‌کار گیرند.   /////////////////////////////////////////////////////////   ص  19   سیل تابستانی با 13 کشته و 40 مفقود در 5  استان


بارش باران در نوزدهمین روز از مرداد ماه، خسارات زیادی را به ساکنان چند استان شمالی وارد کرد

ساری - حسین خانی/  بارش باران در نوزدهمین روز از مرداد ماه، خسارات زیادی را به ساکنان چند استان شمالی وارد کرد. درپی بارش باران در استان‌های گلستان، گیلان، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و سمنان که از روزپنجشنبه 19 مرداد 96 آغاز و تا روزجمعه 20 مرداد ماه نیز ادامه داشت، شاهد جاری شدن سیل در برخی از شهرستان‌ها بودیم. این اتفاقات تلخ در حالی رخ داد که از 2 روز قبل از جاری شدن سیل سازمان هواشناسی با انتشار اطلاعیه‌هایی خبر از وقوع آن داده بود. براساس اعلام «اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، این سیلاب خساراتی را به تأسیسات و جاده‌های مواصلاتی وارد کرده و تاکنون برابر آمارها به حدود ۴۰۰ نفر امدادرسانی شده است. همچنین در پی این حوادث 13نفر در 3استان (8 نفر در خراسان رضوی، ۴ نفر در گلستان و یک نفر در خراسان شمالی) جان خود را از دست داده‌اند. درهمین حال، «حسن نوری» معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور نیز گفت: سیل و طوفان در 4 استان گلستان، گیلان، خراسان‌های شمالی و رضوی 18 نفر مصدوم، فوتی ومفقود برجای گذاشته که در این میان تعداد فوتی‌های اعلام شده 10 نفربودند که به ترتیب گلستان 4نفر، خراسان شمالی یک نفر و خراسان رضوی 8 نفر بودند.«مجتبی محمودی  » سخنگوی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در گفت و گو با مهر نیز تعداد مفقودی های این سیل  در استان را 38 نفر اعلام کرده است.درهمین حال با پیوستن ارتش و سپاه به نیروهای امدادی، جست‌و‌جو برای یافتن 2 مفقودی سیلاب دهنه «زرین گل» علی آبادکتول درگلستان از سرگرفته شد.
احتمال افزایش قربانیان مناطق سیلزده شمال شرق کشور
«اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌و‌گو با ایسنا، از احتمال افزایش قربانیان مناطق سیلزده شمال شرق کشور خبر داد و افزود: بنابر آمارها 8 نفر در خراسان رضوی جان خود را از دست دادند که 2 نفرشان در «دره‌ گز»، 5 نفر در «کلالک» و یک نفرشان در نیشابور فوت شده‌اند. در خراسان شمالی نیز یک نفر و در گلستان هم 4 نفر جان خود را از دست داده‌اند که البته 2 نفرشان مفقود شده‌اند اما شواهد حاکی از آن است که جان خود را از دست داده‌اند.به گفته وی، تعداد زیادی خودرو در مسیر رودخانه قرار داشت که آب‌ آنها را با خود برده و گمانه‌ زنی‌های اولیه حاکی از این است که 114 خودرو را آب برده و دچار خسارت شده‌اند که ممکن است افرادی در این خودروها حضور داشته باشند، بنابراین شهروندانی که احتمال می‌دهند اقوام یا آشنایانشان دراین حادثه مفقود شده باشند، به عوامل انتظامی مستقر در محل مراجعه کرده و مشخصات شان را اعلام کنند.
جزئیات مرگ جوان ۲۱ ساله گنبدی
«حمیدســالمـــی»،بخشــــدار «داشلی‌برون» شهرستان گنبدکاووس واقع در شرق گلستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از فوت یکی از اهالی روستای «قره‌ماخر» این بخش مرزی بر اثر بارش شدید و رگباری باران عصر پنجشنبه گذشته خبر داد واظهار داشت: این فرد هنگام بارش مشغول تعمیر بخشی ازسقف انبار کاه دام‌های خود بود که براثر لغزش در سیلاب ناشی از بارش افتاده و جان خود را از دست داده است. وی هویت فرد فوت شده را «عبدالکمال موجه» 21 ساله عنوان کرد و افزود: شدت جریان آب وی را تا حدود یک صد متر دورتر از محل حادثه منتقل کرده است.
آسیب جدی سیل به جاده‌های گلستان
«عادل مصدقی» معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم از باز شدن راه ارتباطی ۸روستای علی‌آبادکتول که بر اثر سیل مسدود شده بود، خبر داد و اظهار داشت: سیل موجب آبگرفتگی سطح جاده‌ها در دهنه‌های «زرین گل» و«محمدآباد» در علی‌آباد کتول و مسدود شدن برخی جاده‌های روستایی در این شهرستان شد. با توجه به سیل شدید و وارد شدن سنگ و رسوبات فراوان به سطح جاده‌ها برخی از راه‌ها در علی‌آباد کتول مسدود شد. معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای گلستان تصریح کرد: بارش‌های نقطه‌ای و رگباری در این مسیرها موجب انسداد موقتی و موضعی در برخی جاده‌ها شد که نیروهای راهداری از همان ابتدای وقوع سیلاب با همه امکانات و نیروها در منطقه حاضر شدند. با تلاش عوامل راهداری، راه ارتباطی روستاهای «غریب آباد»، «گنو»، «الستان»، «نرسو» و «تاویر» در دهنه «محمدآباد» کتول و روستاهای «میان رستاق»، «سیاه‌رودبار» و «شیرین آباد» بازگشایی شد. وی خاطرنشان کرد: اکنون همه جاده‌های این شهرستان باز و تردد در آن برقرار است، اما با توجه به باقی ماندن آثار سیلاب و سنگ و رسوبات در سطح جاده‌ها نیروهای راهداری درحال پاکسازی جاده‌ها هستند که نیاز است مردم برای عبور از این مسیرها با نیروهای راهداری و پلیس راه همکاری کنند. مردم و گردشگران در این مناطق باید توجه داشته باشند که سیلاب موجب وارد شدن خسارت به شانه راه‌ها شده و بازهم امکان مسدود شدن راه‌ها وجود دارد و رانندگان باید با احتیاط از این مسیرها تردد کنند. در جاده‌های شهرستان کلاله نیز آبگرفتگی و سیلاب موجب مسدود شدن مسیر کلاله به مراوه‌تپه در محدوده روستای «دهنه» شده بود که با کاهش سطح آب و فروکش کردن سیلاب این مسیر هم به صورت موقت باز شده و تردد به کندی در آن انجام می‌شود.
امداد رسانی به 845 حادثه دیده سیلاب گلستان
همچنین « حسین احمدی»
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان هم اعلام کرد که در پی بارش های رگباری و بروز سیلاب در برخی از مناطق استان از عصر پنجشنبه تا صبح دیروز شنبه به 845 نفر از حادثه دیدگان و مسافران گرفتار در جاده ها امداد رسانی شد.
سیل خراسان رضوی 8 کشته داشت
«حجت علی شایانفر»، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی هم گفت که بر اثر جاری شدن سیل در شمال این استان 8 نفر کشته شدند و تأسیسات زیربنایی برخی روستاها خسارت دیده است. در پی بارش‌های رگباری ظهر روز جمعه گذشته در مناطق شمالی این استان و جاری شدن سیلاب شدید، بخش‌هایی از تأسیسات زیربنایی و راه‌های شهرستان‌های قوچان، درگز و کلات دچار خسارت شد. این خسارات در مناطق باجگیران، درگز، پارک ملی تندوره، میانکوه، درونگر و بخش‌های زیادی از شهرستان کلات رخ داده و امکان امداد‌رسانی در برخی از روستاهای این مناطق و دسترسی به آنها وجود ندارد.
تخلیه ۲۵۰ گردشگر از دره «شمخال» در پی بروز سیلاب
«علیرضا قامتى»، فرماندار قوچان نیز گفت: به‌دنبال سیلاب اخیر در خراسان رضوی ۲۵۰ گردشگر توسط نیروهای امدادی از منطقه گردشگری «شمخال» خارج شدند. با وجود اینکه اطلاع‌رسانی لازم از قبل انجام شده بود، اما شاهد حضور گردشگران در منطقه بودیم. بعد از آغاز بارندگی و جاری شدن سیل با حضور بموقع بخشدار و گروه‌های امدادی توانستیم ۲۵۰ نفر از گردشگرانی که در منطقه حضور پیدا کردند را با تراکتور خارج کنیم. وی با بیان اینکه سیل در تمامی نقاط فروکش کرده، تصریح کرد: هیچ مصدوم و تلفات جانی دراین منطقه نداشته‌ایم، اما سیلاب خساراتی را به اراضی کشاورزی و باغ‌ها وارد کرده که این خسارات در دست بررسی است و میزان آن متعاقباً اعلام می‌شود. برش

2 نفر مفقودی در سیل گلستان
اعضای یک خانواده 3 نفری از اهالی «خان ببین» در دهنه «زرین گل»علی آباد کتول گلستان گرفتار سیلاب شدند که سیلاب خودرو آنان را با خود برد. نیروهای امدادی پس از ساعت‌ها جست‌و‌جو، ابتدا لاشه خودرو را یک کیلومتر پایین تر از محل حادثه پیدا کردند. «علیرضا صیاد»، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان در این باره گفت: با اعلام مفقودی این خانواده بلافاصله ۶ تیم متشکل از ۲۵ نفر با تمام تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند و با کمک نیروهای مردمی مشغول به جست‌و‌جو شدند. حوالی ظهر جمعه گذشته بود که 3 کیلومتر پایین تر، پیکر بی‌جان یکی از سرنشینان این خودرو که خانمی 35 ساله بود، پیدا شد. «حبیب شفایی»، فرماندار شهرستان آزادشهر هم گفت: در روستای «فارسیان» 3 خودروی سواری و 2 تراکتور را سیل با خود برد که البته همه این خودروها بدون سرنشین بودند. همچنین در روستای «وطن» آبگرفتگی معابر و کوچه‌ها و خیابان‌ها، خسارات جدی به زمین‌های کشاورزی، تخریب بخشی از یک ساختمان اداری و بخشی از جاده آسفالته این روستا از جمله این خسارات بوده است. در روستای «تیل آباد» هم خسارات جدی به زمین‌های کشاورزی وارد شده است. بنا بر اعلام «جواد صادقلو»، فرماندار رامیان در پی بارندگی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی 3 روستای «ویرو»، «کشکک» و «رضی» و جاده «النگ» به شاهرود بسته شد. درهمین ارتباط، سازمان هواشناسی اعلام کرده که در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، کاهش دما، رگبار و وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود. دریای خزر نیز مواج است.


امدادرسانی هلال احمر گیلان به 20خانواده حادثه دیده از رگبار
«مهدی ولی پور»، مدیرعامل هلال احمر گیلان از امدادرسانی نجاتگران این جمعیت به 20 خانواده آسیب دیده در پی وقوع رگبار شدید در این استان خبر داد و بیان کرد: این افراد در پی وقوع رگبار در روستاهای «سیاهمزگی» و «خرمکش» شفت و مناطقی از فومن، توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر گیلان امدادرسانی شده‌اند.وی با اشاره به حضور تیم واکنش سریع هلال احمر گیلان در مناطق آسیب دیده از سیل، گفت: این تیم از همان ساعات اولیه برای تسریع در امداد‌رسانی به همراه نجاتگران شهرستان‌های فومن و شفت، در مناطق خسارت دیده حضور یافتند. تعدادی از خانه‌های مسکونی در شهرستان‌های شفت، فومن و رودبار از پنجشنبه شب گذشته تا صبح روز جمعه گذشته دچار آبگرفتگی شدند که با حضور بموقع نیروهای امدادی، این مشکل برطرف شد. در عین حال طغیان برخی رودخانه‌ها در شهرستان‌های شفت و فومن در غرب گیلان و شکسته شدن شاخه درختان و حمل مصالح آبرفتی در جریان شدید آب، موجب آبگرفتگی روی برخی پل‌ها شد.به گفته «حجت شعبانپور»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، بیشترین بارندگی مربوط به «سیاهمزگی» شهرستان شفت بوده است. مناطق بیشتر خسارت دیده هم شامل روستاهای «سیاهمزگی» شفت، «خرمدره»، «رحمت آباد» رودبار، «فوشه» قلعه رودخان شهرستان فومن است. وی با اشاره به وارد آمدن خسارت‌هایی به بخشی از اراضی شالیزاری استان گفته است که این رگبار، خسارت‌های سنگینی بر جا نگذاشته و گزارشی نیز از وقوع حادثه جانی در استان نداشته‌ایم.
خسارت ۱.۵میلیارد تومانی باران در شفت
«محمدرضا محسنی»، فرماندار شفت هم با اشاره به بارش شدید باران وخسارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، گفت: با اقدام‌های انجام شده تمامی راه‌های ارتباطی و روستایی شهرستان باز است.وی در جلسه ستاد مدیریت بحران شفت با اشاره به بارش شدید باران در این شهرستان، اظهار داشت: متأسفانه براثر این بارش و جاری شدن سیل خساراتی به پل‌ها، راه روستایی، برق، گاز، آب و سردهنه‌ها وارد شده است. وی میزان خسارت وارده را بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و افزود: در ساعات ابتدایی بارش دستگاه‌های خدماتی، امدادی، راهداری، گاز، برق، آب و سایر ارگان‌های مربوطه وارد کار شدند.فرماندار شفت با اشاره به اقدام‌های بموقع از سوی این دستگاه‌ها، گفت: تلاش شده تا خدمات‌رسانی به گونه‌ای انجام شود که شهروندان ومسافران دچار مشکل نشوند.
اسکان اضطراری 450 نفر سیلزده خراسان رضوی
درهـــــــــــمیــــــــن حــــــــــــــــال، «سیدمجتبی احمدی» مدیرعامل جمعیت هلال احمرخراسان رضوی هم از بارش‌های رگباری عصر روز جمعه گذشته در شهرهای درگز، قوچان، نیشابور و کلات در شمال استان و جاری شدن سیل و کشته شدن 8 نفر خبر داد وافزود: 190 نیروی امدادگر و نجاتگر هلال احمر به مناطق سیلزده این استان اعزام شدند و از این تعداد 70 امدادگر به شهرستان کلات و 120 امدادگر به مناطق سیلزده اعزام شدند. علاوه بر آن 19خودرو نجات، 2 دستگاه آمبولانس و 2خودرو سنگین برای انتقال اقلام امدادی به مناطق سیلزده اعزام شدند.به گفته احمدی از عصر روز جمعه گذشته 357 نفر از خدمات تغذیه اضطراری برخوردار شده و 450 نفر تاکنون به صورت اضطراری اسکان داده شده‌اند.
400 هزار مترمکعب روان آب وارد سد «غلامان» خراسان شمالی شد
«حسین عظیمی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز به ایرنا، گفت: بارش‌های رگباری جمعه گذشته که موجب مرگ یک نفر و مصدومیت3  نفر دیگر شد، افزون بر 400 هزار مترمکعب روان آب وارد سد «غلامان» این استان کرد. بارش‌های رگباری در شهرستان‌های شیروان، فاروج، مانه و سملقان، رازو جرگلان و اسفراین طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی استان باعث جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق این شهرستان‌ها شد که خسارت‌های مالی و جانی فراوانی به همراه داشت.وی با بیان اینکه بیشترین بارش‌ها در بخش غلامان شهرستان رازو جرگلان گزارش شده، افزود: آب منطقه‌ای استان دریچه‌های تحتانی سد «غلامان» را باز کرد تا رسوبگذاری در مخزن سد انجام  نشود. متأسفانه این سیل یک خودرو را با خود برد که با تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر و نیروهای امدادی مدیریت بحران شهرستان رازو جرگلان 3 نفر از سرنشینان آن نجات یافتند و یک سرنشین زن این خودرو بر اثر سیل بردگی فوت کرد. 2 مصدم این حادثه به بیمارستان بجنورد برای درمان منتقل شدند و یک مصدوم دیگر به بیمارستان رازو جرگلان اعزام شد. سیلاب بیشترین خسارت را به شهرستان‌های راز وجرگلان و شیروان وارد کرده که گروه‌هایی برای برآورد خسارت به منطقه اعزام خواهند شد.
بارش‌های پراکنده در برخی نقاط استان‌های شمال غرب و ارتفاعات البرزغربی
همچنین«احد وظیفه»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از رشد ابر و بارش‌های پراکنده طی امروز یکشنبه در برخی نقاط استان‌های شمال غرب، ارتفاعات البرزغربی، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و تصریح کرد: امروز و فردا احتمال وزش باد و بارش پراکنده باران برای ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی دور از انتظار نخواهد بود. در این مدت در نوار شرقی کشور هم در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت موجب پدیده گرد و خاک در منطقه زابل خواهد شد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی استان تهران نیز گفت: آسمان این استان امروز یکشنبه کمی ابری و گاهی همراه با وزش باد خواهد بود. در بعدازظهر ساکنان تهران شاهد افزایش ابر و وزش باد هستند. دمای هوا در سردترین ساعت به ۲۵ درجه و در گرمترین ساعت به ۳۶درجه بالای صفر می‌رسد.