بوی تند «اتم» در مشام شبه جزیره کره

خبرها از تقویت احتمال  جنگ می گویند
بوی تند «اتم» در مشام شبه جزیره کره
همزمان با افزایش رجزخوانی رئیس جمهوری امریکا علیه کره شمالی؛ ترامپ، ونزوئلا را  هم تهدید به جنگ کرد




گروه جهان/  جنگ لفظی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران جنگ طلب و افراط گرای امریکا و کره شمالی نه تنها ذره‌ای فروکش نکرده بلکه شعله‌هایش آنقدر گسترده شده که رهبران اقصی نقاط جهان بویژه مقامات کشورهای شرق آسیا با نگرانی به آن و پیامدهایش چشم دوخته‌اند. آنها خوب می‌دانند که این روزها در شبه جزیره کره بیش از هر زمان دیگری بوی جنگ پیچیده است و ارتش 13 میلیون نفری کره شمالی به همراه سه ونیم میلیون نیروی داوطلب این کشور آمادگی خود را برای جنگ اعلام کرده‌اند، آنها حتی به این مسأله اندیشیده‌اند که در صورت وقوع درگیری نظامی – هسته‌ای بین امریکا و کره شمالی از متروهای پیونگ یانگ که عمیق‌ترین متروهای جهان لقب گرفته‌اند، به‌عنوان پناهگاه استفاده کنند. سامانه پدافند موشکی روسیه نیز در مناطق جنوبی به حالت آماده باش کامل درآمده است. در جبهه امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش نیز شواهدی مبنی بر تدارک آرایش جنگی به چشم می‌خورد به طوری که وزارت دفاع ژاپن روز جمعه از استقرار چهار رهگیر پاتریوت زمین به هوا در غرب این کشور به منظور پاسخ دادن به حملات احتمالی کره شمالی خبر داد و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد، برای حفظ امنیت و اموال مردم کشورش تمام تلاشش را خواهد کرد. وزارت دفاع کره جنوبی نیز دیروز شنبه به نیروهای ارتش این کشور دستور داد، در بالاترین سطح آماده باش قرار گیرند. اگر به این تحرکات گفت‌و‌گوی تلفنی دیروز شنبه شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین با ترامپ، همتای امریکایی‌اش را اضافه کنیم، درمی‌یابیم که اوضاع در شبه جزیره کره حساس‌تر از هر زمان دیگری شده‌ است. ونزوئلا؛ دومین مقصد لشکرکشی احتمالی ترامپ

در چنین شرایطی که جهان با نگرانی تحولات شبه جزیره کره را رصد می‌کند، خبرگزاری رویترز از جلسه پرسش و پاسخی بین ترامپ و خبرنگاران خبر داد که در آن رئیس جمهوری امریکا نوید اقدام نظامی دیگری را می‌دهد اما این بار ونزوئلا، کشور بحران زده امریکای لاتین، هدف بلندپروازی‌های جنگی آقای رئیس جمهوری است. ترامپ با بیان این مطلب که مردم در ونزوئلا در رنج به سر می‌برند و هر روز می‌میرند، به دولت کاراکاس هشدار داد، دست به حمله نظامی علیه ونزوئلا خواهد زد. اما او از ارائه جزئیات این اقدام نظامی امتناع کرد و گفت: ما درباره این مسأله گفت‌و‌گو نمی‌کنیم اما یک اقدام نظامی چیزی است که دنبالش هستیم.  وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده است، هیچ دستوری از کاخ سفید درباره ونزوئلا دریافت نکرده است اما ارتش امریکا آماده پشتیبانی از شهروندان این کشور و منافع ملی امریکاست. تحلیلگران بر این باورند که یکی از اصلی‌ترین دلایل روی آوردن رئیس جمهوری امریکا به اقدام نظامی علیه کشورها، ناکامی‌هایی است که او در اداره امور داخلی امریکا در عرصه‌های مختلف اعم از اقتصادی، بهداشت و درمان، اشتغال و... داشته است. او که در رقابت‌های انتخاباتی شعارهای اقتصادی و معیشتی زیادی داده بود، تاکنون نتوانسته به شعارهایش عمل کند و در 6 ماه ریاست جمهوری‌اش لقب نامحبوب‌ترین رئیس جمهوری تاریخ امریکا را گرفته است. ترامپ حالا می‌خواهد این ناکامی‌ها را با لشکرکشی به کشورها و قدرت نمایی‌های ظاهری در سطح بین‌المللی بپوشاند. اما از آنجا که جنگ احتمالی امریکا و کره شمالی بسیار گسترده، پرهزینه و ویرانگر خواهد بود او مسأله اقدام نظامی علیه ونزوئلا را نیز مطرح کرده است که جنگی کم خطرتر، کم هزینه‌تر و توجیه پذیرتر است. افکار عمومی امریکا نیز با لشکرکشی کشورشان به ونزوئلا راحت‌تر همراه خواهند شد، زیرا به عقیده آنها دولت کاراکاس یک دولت سرکوبگر است که حقوق بشر را درباره شهروندانش رعایت نمی‌کند و وضعیت اقتصادی این کشور امریکای لاتین را به حالت بحرانی درآورده است. همچنین جنگ احتمالی امریکا و ونزوئلا به رویارویی هسته‌ای منجر نخواهد شد اما احتمال اینکه کره شمالی پاسخ امریکا را با کلاهک‌های هسته‌ای بدهد بسیار بالاست.
به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی امریکا، پس از آنکه ترامپ روز سه‌شنبه گذشته کره شمالی را با «خشم و آتشی که جهان تاکنون تجربه نکرده است» تهدید کرد و کره شمالی نیز از آمادگی‌اش برای حمله به گوام و پایگاه نظامی اندرسون امریکا در این منطقه خبر داد، واکنش‌ها هم در داخل و هم در خارج از امریکا به اظهارات «گزافه» رئیس جمهوری امریکا شروع شد اما این واکنش‌ها باعث نشد ترامپ عقب نشینی کند. او به تهدیدهایش علیه پیونگ‌یانگ ادامه داد و به خبرنگاران گفت: اگر [کیم جونگ اون رهبر کره شمالی] – همان طور که خود و خانواده‌اش طی سال‌ها تهدید کرده‌اند – باز هم علناً تهدید کند یا در رابطه با گوام یا هر قلمرویی از امریکا یا متحدان امریکا کاری بکند، واقعاً پشیمان خواهد شد. خیلی زود پشیمان خواهد شد. ترامپ ساعاتی قبل از این اظهارات نیز، در تهدیدی دیگر در توئیتر نوشته بود: اگر کره شمالی غیرعاقلانه عمل کند، راه حل‌های نظامی در حال حاضر آماده و مهیاست. امیدوارم کیم جونگ اون راه دیگری پیدا کند. وقتی از رئیس جمهوری امریکا پرسیده شد، منظورش از این توئیت چه بود، پاسخ داد: فهمیدنش بسیار بسیار آسان است. منظورم همانی بود که گفتم. امیدوارم آنها [کره شمالی] جدیت حرف‌هایم را درک کنند.البته کره شمالی نیز در واکنش به این تهدیدها ساکت نبوده و بعد از تهدیداتی که درباره حمله به گوام مطرح کرد، گزارش‌ها حاکی از تحرکات نظامی این کشور است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جوزف برمودز»، کارشناس امور دفاعی و اطلاعاتی در امور کره شمالی نیز عکس‌هایی در تارنمای «مؤسسه امریکا – کره» در دانشگاه جان هاپکینز قرار داده است که به گفته وی نشان می‌دهد، کره شمالی یا برای سری جدیدی از آزمایش دریایی آماده می‌شود یا سیستم‌های پرتاب از زیردریایی را اصلاح یا به روز کرده یا نسخه پیشرفته‌تری از «پوکگوسونگ-1» را توسعه داده است. پوکگوسونگ-1 یک موشک بالستیک برای پرتاب از زیردریایی است که نخستین بار در اوت سال گذشته میلادی با موفقیت آزمایش شد. این موشک 500 کیلومتر به سمت ژاپن پرواز کرد. در آن هنگام کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفته بود که سرزمین اصلی امریکا در تیررس موشک‌های پرتاب شده از زیردریایی‌های پیونگ یانگ در اقیانوس آرام قرار گرفته است.
خشم کنگره امریکا از خودسری ترامپ
اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ با واکنش‌های بسیاری در داخل امریکا مواجه شد. جیمز کلاپر، رئیس سابق اطلاعات ملی امریکا در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره این لفاظی‌های جنگی هشدار داد و گفت، دو کشور امریکا و کره شمالی ممکن است به صورت کورکورانه به سمت جنگ سوم جهانی سوق پیدا کنند چون رویکرد خصمانه میان «ترامپ» و «اون» افزایش یافته است. بیش از 60 عضو کنگره امریکا نیز در نامه‌ای به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور، تهدیدهای ترامپ علیه کره شمالی را محکوم کرده و خواستار جلوگیری از وقوع جنگ احتمالی بین دو کشور شده‌اند.
جنگ در انظار، مذاکره در خفا
این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه در گزارشی اختصاصی فاش کرد که دولت ترامپ با وجود هیاهوی اخیری که علیه کره شمالی به راه انداخته، چند ماه است که بی‌سر و صدا مشغول دیپلماسی پشت پرده با مقامات پیونگ یانگ است و جوزف یون، نماینده امریکا در امور سیاسی کره شمالی و پاک سونگ ایل، دیپلمات کره شمالی در نمایندگی سازمان ملل مسئولیت این گفت‌و‌گوهای پشت پرده را برعهده دارند. با وجود این، افراد آگاه از تماس‌های واشنگتن - پیونگ یانگ به آسوشیتدپرس گفته‌اند، این تعاملات تاکنون نتوانسته تنش‌های دو کشوربر سر سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی و پیشرفت‌های موشکی آن را کاهش دهد. اما به عقیده منابع آگاه، اگر ترامپ و «اون» پرخاشگری‌های روزهای اخیر را کنار گذاشته و روی خوش به گفت‌و‌گو نشان دهند، رایزنی‌های پشت پرده هنوز می‌تواند مبنای مذاکرات بر سر سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی باشد.
اتحادیه اروپا نیز خواستار حل و فصل بحران کره شمالی از طریق مذاکره است و با بالا گرفتن تنش‌ها بین واشنگتن و پیونگ یانگ دیروز شنبه اعلام کرد، جلسه فوق‌العاده کمیته سیاسی و امنیتی این اتحادیه برای بررسی تحولات شبه جزیره کره، روز دوشنبه (فردا) به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش نیز خواستار خویشتنداری دو طرف شده‌اند. در تازه‌ترین واکنش، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز جمعه تأکید کرد، مسأله کره شمالی راه حل نظامی ندارد.