فیفا: ایران درباره محرومیت شجاعی و حاج‌صفی توضیح دهد



«محرومیت احسان حاج صفی و مسعود شجاعی از تیم ملی فوتبال ایران»؛ همین جمله کوتاه که نشأت گرفته از مصاحبه روز پنجشنبه داورزنی است، در یکی دو روز گذشته جزو اخبار مهم و سرتیتر رسانه‌های معتبر جهان شده است؛ محرومیتی که تاوان حضور این دو ملی‌پوش ایران در ترکیب تیم فوتبال پانیونیوس یونان در بازی برگشت مقابل مکابی رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده است، البته این تمام ماجرا نیست و همان طور که پیش‌بینی می‌شد، موضوع بسرعت ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. سر و کله «فیفا» پیدا شد تا براساس آنچه پیش از این فوتبال ایران تجربه کرده، نگرانی‌هایی میان اهالی ورزش و فوتبال شکل بگیرد.
ماجرا از گزارش رویترز آغاز شد. یکی از سخنگوهای فیفا در رابطه با همین موضوع با خبرگزاری رویترز به صحبت پرداخت و درباره اظهارات مسئولان وزارت ورزش و جوانان ایران درباره مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، گفت‌: «ما موضوع را به دقت بررسی می‌کنیم و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته‌ایم که درباره این موضوع به ما توضیح دهد. در حال‌ حاضر هیچ اظهار نظری نمی‌خواهیم انجام دهیم و منتظر پاسخ فدراسیون فوتبال ایران خواهیم ماند.» موضوع جایی نگران کننده می‌شود که قوانین فیفا مداخله سیاسی در امور فوتبال کشورهای عضو را برنمی‌تابد. مطابق قوانین فیفا، فدراسیون‌های فوتبال در کشورها نباید با مداخله سیاسی دولت‎ها مواجه شوند و نقض این اصل می‌تواند به تعلیق یک فدراسیون فوتبال بینجامد. درخواست کره‌ای‌ها از فیفا: ایران را از جام جهانی حذف کنید
در این میان، کره‌ای‌ها هم قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. به گزارش hankookilbo، یک سایت کره‌ای با اشاره به اتفاقات اخیر نوشت: «دولتی‌ها در فوتبال ایران دخالت کرده‌اند و این می‌تواند سرنوشت انتخابی جام جهانی را تغییر دهد. اکنون در موضوع ایران دخالت واضح سیاست در امور فدراسیون دیده می‌شود و انتظار می‌رود که جریمه‌ای به مراتب سنگین‌تر از آن چیزی که برای کویت در نظر گرفته شده است را فیفا برای ایران در نظر بگیرد. انتظار می‌رود فیفا بزودی رأی خود را درباره این موضوع و قبل از پایان انتخابی جام جهانی در قاره آسیا اعلام کند.» این خبر خوبی برای فوتبال کره جنوبی است تا براحتی بتواند نهمین صعود پیاپی به جام جهانی را  تجربه کند!


فدراسیون فوتبال و موضعی درست
اظهارات محمدرضا داورزنی مبنی بر محرومیت احسان حاج صفی و مسعود شجاعی بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته و از مارکا تا اکیپ و از نیویورک تایمز تا گاردین این حرف‌ها را منتشر کرده‌اند و این بیم وجود دارد به دلیل اینکه داورزنی از نظر سازمانی عضو سازمان وزارت ورزش قلمداد می‌شود و فیفا به دخالت نهادهای بالادستی در فوتبال حساس است، این مسأله باعث مشکلاتی برای فوتبال ایران شود. گرچه محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در مصاحبه‌اش تأکید کرد که طبیعی است فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی تصمیم جدی درباره آینده این دو بازیکن فوتبال بگیرد اما فدراسیون فوتبال ایران هنوز رسماً درباره به میدان رفتن مسعود شجاعی و احسان حاج صفی در برابر مکابی اسرائیل حکمی صادر نکرده است. به دنبال حضور این دو بازیکن، فدراسیون فوتبال ایران ضمن محکوم کردن بازی با انتشار بیانیه‌ای با گفتن اینکه این دو نفر «با وجود فشارهای سنگین وارده از سوی باشگاه یونانی، در دیدار رفت در فلسطین اشغالی حاضر نگردیده و این مهم را با پذیرش جریمه‌های مالی رعایت کردند» تصمیم در مورد آنها را به «پس از گفت‌وگوی رودررو با این دو بازیکن و لحاظ کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان» موکول کرد.
مسلماً وقتی خود فدراسیون فوتبال در اولین واکنش مدعی شد با بررسی موضوع تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد، دیگر لزومی نداشت داورزنی با ورود و بیان آن صحبت‌ها، این گونه فضا را برای فوتبال ایران متشنج کند آن هم در برهه‌ای که حساسیت‌های فیفا روی دخالت در تصمیمات فدراسیون فوتبال به اوج خود رسیده بود؛ فدراسیونی که با سیاست خاصی همواره خط مشی نظام در قبال محکومیت رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و تمام ورزشکاران زیرمجموعه این فدراسیون در این سال‌ها از این خط پیروی کردند، قطعاً در مورد ایجاد شده می‌توانست بحران را مدیریت کند اما صحبت‌های داورزنی چنان جوی به راه انداخت که کار به استعلام فیفا و کابوس تعلیق در آستانه جام جهانی 2018 کشیده شد.