ظریف: استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در وزارت خارجه افزایش می‌یابد

  ظریف: استفاده از بانوان و اقلیت‌ها در وزارت خارجه افزایش می‌یابد

وزیر پیشنهادی امور خارجه،  دیپلماسی اقتصادی و نحوه روابط با همسایگان را از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت خارجه خواند. محمدجواد ظریف  با اشاره به جلسات این روزهای خود در مجلس و با فراکسیون‌های مختلف گفت: «تاکنون سه جلسه با فراکسیون‌های مختلف مجلس داشته‌ایم و معتقدیم تعامل با مجلس به عنوان نماد مردم سالاری این فرصت را می‌دهد تا دیدگاه نمایندگان مردم به دولت برسد.» وزیر پیشنهادی امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خانه ملت، به دو اولویت نخست این وزارتخانه اشاره و عنوان کرد: «در برنامه سیاست خارجی به دیپلماسی اقتصادی تأکید داریم که وزارت خارجه باید در خدمت پیشرفت اقتصادی و معیشت مردم باشد و دوم اینکه روابط با همسایگان باید ارتقا یابد.»
 وی همچنین مطرح کرد که وزارت خارجه در استفاده از بانوان و اقلیت‌ها همواره پیشقدم بوده و این امر را توسعه می‌دهد. ظریف در ادامه درخصوص برخی اولویت‌های دیگر وزارت خارجه تصریح کرد: «اقتصاد مقاومتی از اولویت‌های مهم وزارت خارجه است بخصوص گسترش صادرات غیرنفتی و تسهیل ورود سرمایه و فناوری به کشور مد نظر ما است. همچنین در بحث منطقه و همسایگان از آنجایی که در خطرناک‌ترین منطقه زندگی می‌کنیم، باید برای صلح، ثبات و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای همواره پیگیر باشیم.» وزیر امور خارجه همچنین در جلسه فراکسیون امید حضور یافت و درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای چهار سال دوم کاری خود گفت: «در حوزه سیاست خارجی طبق قانون، وزارت خارجه صرفاً مسئول روابط خارجی نیست و تمامی امور بخصوص این حوزه زیر نظر رهبر معظم انقلاب است که در چارچوب‌ها تعیین می‌شود.» وی در ادامه با اشاره به اینکه حضور ۱۰۵ هیأت خارجی در مراسم تحلیف در تاریخ جمهوری اسلامی بی نظیر است، اظهار داشت: «نباید این واقعیات را دست کم گرفت و باید از ظرفیت‌های موجود آن استفاده کرد.» وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه با اشاره به تغییرات ساختاری که این وزارتخانه در دستور کار دارد، عنوان کرد: «متناسب با اولویت‌ها ،تغییر در ساختار خواهیم داشت که بر همین اساس معاونت‌های منطقه‌ای حذف شده و معاونت سیاسی با تمرکز بر حوزه‌های مورد نیاز فعال می‌شوند.» وی در ادامه با اشاره به هماهنگی‌های داخلی که وزارت خارجه با سایر دستگاه‌ها دارد آنها را در چارچوب دانست و اظهار داشت: «در حوزه برجام به اهداف خود رسیده‌ایم و تاکنون موانع حمل و نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجایی که در مذاکرات درباره سایر حوزه‌ها صحبت نشد لذا نمی‌توان انتظار داشت تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برداشته شود.»


ظریف در ادامه با بیان اینکه تاکنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده، اظهار داشت: «البته بدعهدی امریکا باید به نحوی پاسخ داده شود که در پایان، این اقدامات به نفع امریکایی‌ها نباشد؛ چنانچه سرمایه‌گذاری توتال در ایران یک پله جهش محسوب می‌شود.»   جلسات فشرده وزرای پیشنهادی با مجلسی‌ها

آغاز این هفته، آغاز رایزنی‌های جدی وزرای پیشنهادی در مجلس بود. دیروز وزرای پیشنهادی میهمان جلسات پی در پی نمایندگان در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی بودند تا اولین دفاع خود را از برنامه‌های پیشنهادی‌شان انجام دهند. در این میان جلسات فراکسیون‌های سیاسی مجلس پرتعدادتر و جدی‌تر از جلسات کمیسیون‌های تخصصی بود. دیروز دو فراکسیون امید و مستقلین میزبان چند نفر از وزرای پیشنهادی بودند و این در حالی است که به گفته حاجی بابایی رئیس فراکسیون اصولگرایان قرار است این فراکسیون  جلسات خود را از صبح امروز آغاز کند. در کنار این هم فراکسیون تولید و اشتغال نیز میزبان سه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اقتصاد و صنعت بود. از میان کمیسیون‌های تخصصی هم روز گذشته دو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی بودند که تشکیل جلسه دادند. اولی با وزیر پیشنهادی ارتباطات و دومی با وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و فرهنگ وارشاد اسلامی. خروجی جلسات روز گذشته نشان می‌داد که اوضاع آرای وزرای پیشنهادی در بهارستان نسبت به روزهای قبل بهبود یافته است. پیش‌تر برخی ابهامات درباره تعدادی از این گزینه‌ها مطرح بود که حالا خود آنها مستقیماً به این ابهامات پاسخ می‌دهند. قرار است این جلسات تا روز سه‌شنبه که کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن آغاز می‌شود، ادامه داشته باشد. دیروز هم بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» پیش‌بینی کرد که احتمالاً روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا یکشنبه هفته آینده به طول بینجامد.
 18 نشست در دو فراکسیون
رایزنی‌های صورت گرفته روز قبل در مجلس بیشتر سمت و سوی سیاسی داشت. این را می‌شود از مقایسه تعداد جلسات دو فراکسیون سیاسی مجلس یعنی امید و مستقلین با تعداد جلسات کمیسیون‌های تخصصی دریافت. کما اینکه در موضوع رأی اعتماد به وزرا هم هیچ گاه مرسوم نیست که کمیسیون‌های تخصصی نظری قطعی را اعلام کنند. سه فراکسیون سیاسی مجلس وعده‌ داده‌ و گفته‌اند که روز چهارشنبه نظر خود را درباره کابینه پیشنهادی اعلام خواهند کرد. دیروز فراکسیون امید مجلس میزبان 10 گزینه دولت دوازدهم یعنی وزرای پیشنهادی نفت، خارجه، کشور، ارتباطات، ورزش، راه و شهرسازی، کشاورزی، اطلاعات، دادگستری و بهداشت بود. همزمان فراکسیون مستقلین هم با وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، کشاورزی، بهداشت، کار، دفاع، دادگستری، نیرو و ارتباطات تشکیل جلسه داد.
دیروز بعد از برگزاری نشست فراکسیون امید با 10 نفر از وزرای پیشنهادی، محمدرضا تابش، نایب رئیس این فراکسیون درخصوص ارزیابی از وضعیت این افراد به «ایرنا» گفت: «دیدگاه فراکسیون امید نسبت به کلیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم مثبت است.» غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین نیز در گفت‌وگویی با «خانه ملت» از مثبت بودن جلسه با هشت وزیر پیشنهادی خبر داد. او گفت که «توضیحات رودر رو» وزرای پیشنهادی با نمایندگان زمینه رفع بسیاری از «ابهامات» را فراهم کرده است.
 وزیر کشور: برای نجات صندوق‌ها مانع رأی‌گیری شدم
وزیر کشور دیروز در یکی از همین جلسات و در جمع نمایندگان خراسان توضیحاتی را درباره برخی اقدامات خود و همین طور ابهاماتی که نمایندگان مطرح می‌کردند ارائه داد. او از جمله با تأکید بر اینکه «هیچ استانداری را بدون هماهنگی انتخاب نکرده‌ام»، درباره انتخاب استانداران جدید گفت: «برای انتخاب استانداران همانند دور قبل هماهنگی‌ها براساس اصول انجام می‌شود زیرا از نظر عقلی و تجربی اثبات شده که این شیوه صحیح است.» وی همچنین  درخصوص اینکه گفته می‌شود در انتخابات سال جاری 4 میلیون رأی از دست دادیم، گفت: «واقعاً این گونه نبوده است، اگر 4 میلیون نفر رأی نداده باشند و یک میلیون نفر از این تعداد در تهران باشد، باید همان شب انتخابات در تهران هزار کیلومتر صف تشکیل می‌شد.» رحمانی فضلی افزود: «اشکال انتخابات سال جاری این بود که از ساعت 12 به بعد شورای نگهبان ایستاد و گفت بعد از 12 شب رأی‌گیری نمی‌کنیم و به نیروی انتظامی دستور دادند تا اماکن رأی‌گیری را ببندند و به نیروهای خود نیز دستور دادند تا محل اخذ رأی را ترک کنند.» او با بیان اینکه در این شرایط اگر ما یک رأی می‌گرفتیم در سیستم ثبت می‌شد و امکان داشت کل صندوق باطل شود، اظهار داشت: «من برای اینکه کل صندوق‌ها را نجات بدهم، مانع از ادامه رأی‌گیری شدم.» وزیر پیشنهادی کشور گفت: «یک بار در دوره قبل که انتخابات مجلس بود بنده انتخابات را بعد از ساعت 12 نیز ادامه دادم که پس از آن خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان فرمودند آقای رحمانی فضلی شنیده‌ام در بعضی از حوزه‌ها تا ساعت یک و نیم شب هم رأی‌گیری کرده‌اید؟ پس از پاسخ مثبت اینجانب، مقام معظم رهبری فرمودند این کار غیرقانونی است.» رحمانی فضلی گفت: «واقعاً ارزیابی ما این نیست که 4 میلیون رأی گرفته نشد بلکه ارزیابی ما 700 هزار نفر بود و با در نظر گرفتن 300 هزار نفر که از صبح آمدند و به علت شلوغی رأی ندادند، جمع کل آرا حدود یک میلیون نفر می‌شود.»
 وزیر پیشنهادی دفاع: برای تقویت بنیه دفاعی کشور به کسی نگاه نمی‌کنیم
امیر حاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع نیز در جلسه فراکسیون مستقلین تأکید کرد: در زمینه برنامه موشکی اقدامات خوبی انجام شده و تقویت این برنامه ادامه خواهد یافت. وی افزود: رئیس جمهوری دستور محکمی به صورت مکتوب برای تقویت بنیه دفاعی کشور صادر کرده و مقام معظم رهبری نیز تدابیر روشنی در این زمینه دارند و با توجه به این شرایط سر سوزنی برای تقویت بنیه دفاعی کشور به کسی نگاه نمی‌کنیم.
وی گفت: دشمن در منطقه استقرار دارد و سلاح به منطقه می آورند و در تلاش هستند تا بنیه دفاعی کشور را مورد آسیب قرار دهند که ما در برنامه خود برای مقابله با این موضوع هدفگذاری کرده ایم.
 پاسخ آوایی به یک شائبه
علیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری نیز روز گذشته در جلسه با فراکسیون مستقلین درخصوص چگونگی تقویت ارتباط بین قوای سه‌گانه و وزارت دادگستری گفت: امیدواریم که در  ۴ سال آینده شرایطی در کشور حاکم شود که نمایندگان کمتر در مورد مسائل قضایی سؤالاتی را مطرح کنند اما اگر با وجود تمام پیگیری‌ها این اتفاق رخ دهد، با تمام ظرفیت‌های قانونی و شخصی به طور حتم به سؤالات نمایندگان پاسخ داده خواهد شد.
وی درخصوص سؤالی مبنی بر ارتباطش با اهل تصوف گفت: تاکنون چون در معرض چنین پست‌هایی قرار نداشتم، چنین مسائلی نیز تاکنون مطرح نشده است اما در چند روز گذشته که به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شده‌ام، از رسانه‌ها متوجه شدم که درویش هستم!
فضای خوب جلسه فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی اطلاعات
وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز جلسه با اعضای فراکسیون امید را دوستانه و برادرانه توصیف کرد و درباره این جلسه به «خانه ملت» گفت: «فضا بسیار دوستانه و برادرانه بود. نمایندگان محترم سؤالات و ابهاماتی را که دارند می‌پرسند و ما هم تا جایی که به ذهن‌مان برسد،‌ جواب می‌دهیم. قطعاً در این میان کسی عناد و دشمنی ندارد و تنها ابهاماتی که مطرح است، پرسیده می‌شود.» وی همچنین در مورد برنامه‌ای که ارائه کرده است، گفت: «ما برنامه‌هایمان را به همه نمایندگان داده‌ایم و آنها هم سؤالاتی که در طول سال داشتند یا سؤالاتی را که از برنامه ارائه شده برایشان پیش می‌آید می‌پرسند و ما هم پاسخ می‌دهیم.»علوی افزود:  وزارت اطلاعات در دولت جدید، برای جامعه خود و نیروهای درون نظام و شهروندان آسایش، آرامش، امنیت و تعبیه بسترهای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای، علمی، انرژی و تربیتی را در اولویت کار قرار خواهد داد.