اقتصاد قربانی می‌شود

صدف عباسی- تنش بین ایالات متحده و کره‌شمالی سه‌شنبه گذشته زمانی که رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به تهدیدات اخیر رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون وعده «آتش، خشم و قدرت کوبنده‌ای که دنیا تا به حال نظیر آن را ندیده است» را داد، شدت گرفت.
ساعاتی بعد کره‌شمالی با اعلام اینکه قاطعانه در نظر دارد به جزیره گوآم در اقیانوس آرام، مقر پایگاه نظامی آمریکا، حمله موشکی کند، به رییس‌جمهور آمریکا پاسخ داد.
درگیری نظامی بین دو کشور هرچند بعید به نظر می‌رسد اما این موضوع به قدری حساس است که تحلیلگران و محققان در مورد آن صحبت می‌کنند.به وضوح، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تاثیر هرگونه درگیری-اتمی یا غیراتمی- بین ایالات متحده و کره‌شمالی، مرگ‌های فاجعه‌بار و رنج عظیم انسان‌هاست. اما مرکز تحقیقات عالی اقتصادی، اثرات بالقوه اقتصادی را که درگیری‌ها بر رونق اقتصادی دنیا می‌گذارند، بررسی کرده است.گرت لتر و کریستال تن از محققان مرکز تحقیقات عالی اقتصادی خاطرنشان کردند کشورهایی که از زمان جنگ جهانی دوم درگیر یک تعارض اساسی شدند، سقوط قابل توجهی در تولیدات اقتصادی خود داشته‌اند.
آنها نوشته‌اند تجربه تعارضات نظامی گذشته نشان می‌دهد که جنگ تا چه میزان می‌تواند بر اقتصاد اثر داشته باشد. جنگ سوریه موجب سقوط 60 درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) این کشور شد. گرچه مخرب‌ترین تعارض نظامی از زمان جنگ جهانی دوم، جنگ کره (1953-1950) بوده که منجر به مرگ یک میلیون و 200 کره‌ای شد و ارزش تولید ناخالص داخلی آن کشور نیز تا 80 درصد سقوط کرد.


بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی هشت کشور گرجستان، افغانستان، بوسنی، اوکراین، عراق، کویت، سوریه و کره‌جنوبی به دلیل تعارضات بعد از جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دیده است.
از طرفی اما تحلیلگران مرکز تحقیقات معتقدند در صورت درگیری در شبه‌جزیره کره، پس از کره‌شمالی، این کره‌جنوبی است که متحمل بدترین شوک‌های اقتصادی می‌شود. با توجه به اینکه کره‌جنوبی دارای 2 درصد تولید ناخالص داخلی جهان است، این شوک به‌طرز غیرقابل اجتنابی بر اقتصاد گسترده‌تر جهانی تاثیر می‌گذارد و ممکن است باعث اختلالات قابل توجهی شود.
به‌عنوان مقایسه، سیل عظیمی که در سال 2011 در تایلند به راه افتاد باعث شد خواربار نیز به دلیل اختلال گسترده و خسارتی که این سیل به صنعت ساخت وارد کرد، زنجیره‌وار و در سطح جهانی تحت تاثیر قرار گیرد. این تحلیلگران ادامه می‌دهند این تاثیر بر اقتصاد تایلند، شایان توجه است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه آخر سال 2011 کاهش یافت.
این تحلیلگران همچنین بیان می‌کنند تاثیر جنگ کره بر اقتصاد ممکن است بیشتر باشد. صادرات کره‌جنوبی سه برابر بسیاری از محصولات اولیه در تایلند است به خصوص که کره‌جنوبی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان LCD در دنیا (40 درصد از کل تولید جهان) و دومین تولیدکننده بزرگ شبه‌رساناها (17 درصد از بازار جهانی) است. این کشور همچنین تولیدکننده اصلی اتومبیل و مرکز سه کارخانه کشتی‌سازی بزرگ دنیاست. اگر محصولات کره‌جنوبی به دلیل جنگ به شدت آسیب ببینند، سراسر دنیا دچار کمبود خواهد شد.»
این منبع در نهایت نتیجه می‌گیرد که در صورت درگیری، جدا از کره‌شمالی و جنوبی، اقتصاد اکثر کشورهای جهان نظیر چین، آلمان، ژاپن، کانادا، انگلیس و روسیه نیز دچار مشکل خواهد شد.
در نهایت با در نظر گرفتن هزینه جنگ در یک خاک بیگانه، درگیری می‌تواند همچنین تاثیر اساسی بر اقتصاد ایالات متحده داشته باشد. لتر و تن می‌نویسند دولت ایالات متحده معادل 2/4 درصد از تولید ناخالص داخلی را در 1952، اوج جنگ کره، صرف این جنگ کرده است. مجموع هزینه دومین جنگ خلیج‌فارس (2003) و عواقب آن نیز یک تریلیون دلار (پنج درصد تولید ناخالص داخلی سالانه آمریکا) تخمین زده شده است. یک جنگ طولانی در کره می‌تواند بر بدهی‌های دولت فدرال آمریکا که 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به شکل ناخوشایندی بالاست، فشار وارد کند.
منبع: Businessinsider